Author |
Topic |
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 08:41:24
|
quote: "Real Men Plays Infinity.."
Muse> Ahh tydligen inte när man börjar gråta till musiken...(Erkänn: du grät du med!)
Grattis till din nya fina spelare förresten, ska ju inte komma långt efter Droplet i välljud. Köpte min Droppe för 17.000, kostar ju numera 23.000 så jag gjorde liksom du en bra affär... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/11/11 08:42:39 |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 15:16:27
|
matte76, ja trots att man försöker spela ball och tuff så är man ändå en liten snyftis ibland, speciellt i vissa filmer som Schindlers List mm..
Och ja, jag har fällt en stilla tår över stråkarna och hennes röst, flera ggr..
Men det är ju ganska manligt, har jag hört iaf! |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 16:34:00
|
Muse> Du har en poäng där... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/11/13 : 09:16:45
|
Köpte nyaste numret av tyska Image Hifi nt 66 som recenserar Droplet. De anser att Droplet låter snäppet klarare över XLR utgångarna.
Sen fanns en text om en sak som jag själv aldrig hade tänkt på och det gällde digitalutgången. Min tyska är inte perfekt men de skriver att Droplet låter bättre om man kopplar ur den på ett speciellt sätt.
På tyska blir detta "...ein Digitalusgang, end der ist nicht abgeschlossen. Also holen wir das mithilfe eines Clinch-Steckers mit eingelötetem 75-Ohm Widerstand nach. Und entfernen ihn wieder. Denn seltsamerweise klingt's ohne freier und flüssiger..."
Hade varit intressant att få hjälp med en exakt översättning av detta stycke. Någon som är duktig på tyska? |
Edited by - Per100 on 2005/11/13 09:18:43 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2005/11/13 : 10:04:35
|
Antagligen står det något i stil med att man bör sätta en RCA plugg i digitalutgången och i denna RCA plugg skall ett 75 ohms motstånd sitta mellan signal och jord. Ett välkänt gammalt tweak. |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/11/13 : 11:37:47
|
Plugga digitalutgången med 75 Ohm .... Har du ingen sån Per?? Finns i varje välordnat HIFI-Hem !!
//W
|
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/13 : 13:40:46
|
StefanB> Var köper man en dylik RCA-plugg med 75 ohm?? Wolfgang>
|
|
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2005/11/13 : 14:17:18
|
RCA plugg och motsånd köper du på ELFA eller Clas Olsson, sedan löder du ihop den själv. Tar 5 minuter och kan inte misslyckas.
MVH |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/13 : 14:45:33
|
Aj då måste man själv löda? Sånt kan jag inte ju... |
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/11/13 : 19:21:51
|
Men Per i din text står det faktiskt att den låter bättre UTAN 75 Ohmspluggen!!!
<<Denn seltsamerweise klingt's ohne freier und flüssiger...">>>
"""För konstigtnog klingar/låter det friare och luftigare (mer flytande) utan (Pluggen)"""
Direktöversatt utan ombildning av meningen!
//Wolfgang
|
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
Edited by - Creative Audio on 2005/11/14 12:12:16 |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 08:16:09
|
Tur att det finns de som är duktiga på tyska! Fick inte riktigt ihop det själv. |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 09:48:55
|
Ja, det var tur Per. För annars du kanske hade lurat oss Droplet-ägare att göra en JÄTTEINVESTERING helt i onödan.. / Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 09:51:43
|
Ja tur, jag var nära att springa ner till Clas Ohlsson helt i onödan, tack Wolfgang! |
|
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 10:31:04
|
quote: Ja, det var tur Per. För annars du kanske hade lurat oss Droplet-ägare att göra en JÄTTEINVESTERING helt i onödan..
Ja det var nära det
quote: Plugga digitalutgången med 75 Ohm ....
Till och med vårt tyska expert missade logiken i tyskan i sitt första inlägg!
De sägs en hel del till i recensionen i nyaste "Image Hifi" som är intressant. Vågar inte nämna alltför mycket då tyska kan vara "lömskt". Men man pratar om en modifiering på gång av pucken/locket så att det skall bli enklare. Men här får någon annan som verkligen är 100%-ig på tyska översätta så att inget onödigt "brus" uppstår. Image Hifi har en något svårare tyska än många andra tidningar som tex STEREO och Stereoplay. |
Edited by - Per100 on 2005/11/14 10:38:33 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 12:26:03
|
Men det är ju så liten kostnad att man som vanligt skall testa själv.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2005/11/26 : 11:57:23
|
Hur gick det med jämförelsen med reimyo CDP777? |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/08 : 16:10:25
|
Tyvärr så testades strömrenaren från nordost mer. Så den mycket korta tid vi testade opera dropplet kan inte räknas egentligen.. Det man kan konstatera är väl endast följande..
Dom spelar lite olika.. Droppen har lite mer rörklang. Tyvärr var min droppe inte spelad knappt alls med XLR då jag anser den låta bättre med RCA.. Så vi hade inga RCA att tillgå heller. Så utgångsteget var i stort sett oinspelat kan man säga på XLR utgångarna.....
Men vi konstaterar att dropplet är en mycket mycket bra spelare även i så hård jämförelse som det är att stå med en Reimyo på andra sidan...
Så ingen droppeägare behöver tänka på cd byte.. Men inte heller en remiyo ägare behöver det ju...
Så utifrån den mycket oproffsiga snabbtest vi gjorde så kan man säga så här.. smaksak.. samt plånbok kan avgöra.. Har man råd med en reimyo så kan det ge en liten extra nivå om man verkligen har ett system som kan spela upp detta..
Har man inte råd med denna dyrare cd så kan man lugnt lägga pengarna på annat. Som med klar säkerhet skulle ge större skillnader..
För mellan dessa spelare så kan bara smaken avgöra. Så lite talar vi om här..
Så tex att byta ut en dålig nätförbindelse för oss som ej har ordning på detta skulle få mycket större förbättring än skillnaden mellan spelarna..
Denna jämförelse går INTE att förknippa med tex tidigare jämförelser med tex denvern som vi gjort.. här befinner sig båda spelarna inom highend segmentet vilket inte denvern gjorde...
Vad droppen kan göra då man gått in och lött lite kabelskor får bli en senare historia.. För som per g jeppsons opera 2,2 spelare förbättrades med sådant ingrepp så kan man bara gissa vad en dropplet blir efter dylik liten förbättring..
Pers spelare blev det en väldigt stor förbättring på i alla fall konstaterades vid hans besök här.. Den var ju till o med trevligare än droppen på rösterna.. vilket den absolut inte var första gången den spelades här...
Så.... Som sagt... Detta var o är väl i stort det ända jag kan säga tills vidare i denna fråga... några mer ingående förklaringar o beskrivningar kan tyvärr inte göras då som tidigare sagts detta var aldeles för kort prov..
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 11:31:39
|
Ja, det är bara att stämma in i hyllningskören, har haft min Droplet ett halvår nu och är så nöjd man kan bli, nästan lite tråkigt.. Bytte nätbrunn men bara en liten skillnad till det bättre kunde märkas. Den låter nu bättre än vinylriggen (Oracle/SME V/Koetsu) och är den i särklass mest prisvärda och kvalitetsförbättrande maskin jag köpt sedan 1978.
Jag var först tveksam till Kinesiska grejor men gillade designen och testerna var lovande. Artsound och Hans är dessutom kunniga och mycket sympatiska, känns att det finns support om något skulle gå fel...
Som några sagt tidigare kommer känslorna fram och man förvandlas till en mjukis i soffan..
Det ska bli verkligt kul att köra den direkt in i TVC:n från Stevens&Billington via XLR istället för RCA till Audio Research SP-11, kanske man får ta ledigt från jobbet ett tag
Om någon vill provlyssna eller jämföra är ni välkomna till Sandviken, skicka ett PM före bara.. |
Lämnat forumet |
|
|
ArtSound
Member
170 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 00:55:47
|
"Den låter nu bättre än vinylriggen (Oracle/SME V/Koetsu) och är den i särklass mest prisvärda och kvalitetsförbättrande maskin jag köpt sedan 1978"
Så send den pladespiller til mig |
www.artsound.dk |
|
|
jaejin
Member
923 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 08:46:55
|
Time: Roligt att höra att du är så nöjd över din droplet. Vad bytte du din nätbrunn till? var förbättringen värt kostnaden?? Hur skulle du recensera dropleten? spelarens fördelar respektive nackdelar. MVh/johan |
Edited by - jaejin on 2006/01/31 08:50:08 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 09:57:15
|
Jaejin, Nätbrunnen kom från Wolfgang, en Furutech som passade i hålet, nya fästhål fick gängas upp. Kostnaden blev bara någon hundring, så det var det värt ! men skillnaden blev inte så stor som andra har upplevt den. Spelarens fördelar är främst att den spelar upp ett ljudspektakel som gör att man sugs in i musiken och det låter som folk menar vad de sjunger.. mycket stor och stadig ljudbild. Detaljeringsnivån är hög (mycket hög) utan att den blir analytisk och det är inte så lätt att få till har jag märkt. Den har också förmågan att återge rätt storlek på det som spelas eller sjungs, hörs mycket tydligt på klassisk musik. Den är tyst mellan tonerna vilket gör att man upplever rummet som det hela utspelas i mycket tydligt och djupet i ljudet är, om det är en sådan inspelning, otroligt bra och det har jag aldrig tidigare hört med en CD.
Nackdelarna är förståss handhavandet men spelar man också vinyl så vänjer man sig snabbt och behöver man byta skiva så ofta kanske man borde zappa på TV:n istället... Den har också ett lågfrekvent buller när den flyttar lasern, som en liten skönhetsfläck men det är inget som märks vid spelning. Den är stor och tung men pryder sin plats tycker jag, man kan ha åsikter om kromen mm men jag gillar den i det stora hela.
Det har kort sagt fått hemmabion att gå i träda, köpte en ny HTPC för ett halvår sedan och den är fortfarande inte inkopplad...
Jag har inte provat alla CD spelare så det finns säkert någon bättre men diverse "HighEnd" har passerat och ingen spelar så bra. Hifiparametrarna detaljer, perpektiv mm kan vara bra men inte lika vackert spelat. Priset är överkomligt och det finns värre saker att skuldsätta sig över och jag tror värdet består på ett annat sätt än ytterligare en svart låda om det nu skulle komma en uppgraderad version...
Artsound, behåller Oraclen nog ett tag till, den är verkligen vacker och en dröm jag haft sen den kom... men jag frågar dig naturligtvis om den ska bort
|
Lämnat forumet |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 11:02:56
|
quote: Den har också förmågan att återge rätt storlek på det som spelas eller sjungs, hörs mycket tydligt på klassisk musik. Den är tyst mellan tonerna vilket gör att man upplever rummet som det hela utspelas i mycket tydligt och djupet i ljudet är, om det är en sådan inspelning, otroligt bra och det har jag aldrig tidigare hört med en CD.
Jag har haft Droplet sedan maj-05 och kan inte annat än hålla med . Ljudbilden (bredd, djup och höjd) och detaljeringsgraden är fantastisk och gör mig ofta lycklig i lyssnandet... Fastheten och säkerheten i basåtergivningen tycker jag också är ett typiskt kännetecken...
(Jag har inte bytt min nätbrunn )
/ Ulf
|
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 11:17:44
|
Ja, det kanske är rätt ord, lycklig Den har fömågan att förmedla det som ska sägas, kanske en lite flummig HiFi klysha men så är det. |
Lämnat forumet |
|
|
jaejin
Member
923 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 11:33:20
|
Roligt att höra de positva omdömena.
Jag har spelat på dropleten under ett par dagar i december och fick ett mycket bra intryck. Tyckte att spelaren leverade en fin känsla av timing och lugn i musiken. Dock så lyssnade jag på den ganska kort. Men den gav ett bestående intryck faktiskt.
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 12:01:57
|
Till priset finns inget att fundera på om man behöver en spelare, kanske de mindre modellerna är ännu mer prisvärda ? Det tar en stund innan den blir varm och det kan vara en nackdel då det inte går att ha den gående dygnet runt pga rören. En framtida mod vore nog att kunna slå av rörsteget men fortfarande ha DAC och annan gruselektronik igång
|
Lämnat forumet |
|
|
Topic |
|