HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Consonance Droplet 5.0 nu utlagd s.2 + mera bilder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 12

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/21 :  23:09:15  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Nej, den vackra! Efter lite tillvänjning...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/23 :  20:13:27  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Nu har nätbrunnen åkt ur min dropplet. Och skillnaden är rent sjuk... Oj vad jag är glad dom använder så enkla medel där allt försvinner i ett svep med brunnen...

Då dom har skiten på kortet är det ju besvärligare...

Men nu är jag glad.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/23 :  20:34:50  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Berätta om de direkta skillnaderna du upplevde

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/10/23 :  20:38:21  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Nu har nätbrunnen åkt ur min dropplet. Och skillnaden är rent sjuk... Oj vad jag är glad dom använder så enkla medel där allt försvinner i ett svep med brunnen...

Då är Dropleten snart uppe i 2.2 mkIII standard

Finns det några opampar som behöver bytas i din cd?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/23 :  22:21:05  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
Då är Dropleten snart uppe i 2.2 mkIII standard

Dröm vidare Per-G, dröm vidare...kom in i matchen, köp en Droplet!

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/23 :  22:24:59  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Det finns op ampar .. Så vi får nog fan ta en moddarafton här

Snoop. Den omedelbara skillnaden är att den helt lossnar mer i ljudet. Och tydligare öppnare ljudbild...
Dom där feriterna o spolarna o skiten i reningen av strömmen UT är verkligen bara rent skit för ljudet i alla spelare...

Nä. Men allvar. Nu har så många följt mitt råd och fått klara förbättringar då dom tagit bort detta skräpet i nätdelarna så det bör vara helt klart för alla nu att detta verkligen ÄR en förbättring och inget annat.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/23 :  22:36:23  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Droppen må vara bra men tänk när the forbidden city cdn kommer, då får ni det nog svettigt

Sorry för OT

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/23 :  23:01:10  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Vad är det för kablage och stativ till högtalaren Per?

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/23 :  23:05:19  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Det är Nordost kablage och ser ut som aurum cantus stativ.

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/10/23 :  23:19:53  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Dröm vidare Per-G, dröm vidare...kom in i matchen, köp en Droplet!

Har du gjort något åt din?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/24 :  01:20:04  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
snoop...

Skulle inte tro det..Den är nämligen "forbidden" att bli bättre.. Så tyvärr..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/24 :  08:12:57  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
the forbidden city cdn

Snoop: Vilken är det

Per-G: Nej, den håller på att spelas in. Kan heller inte göra något själv, tummen sitter mitt i handen Tänkte ta med den till dig eller mayro om det går bra

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/24 :  08:35:09  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Kolla under nyheter Matte.

Den som lever får se vad denna cd kan leverera.

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/10/24 :  09:37:12  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Mullbenkt, det är mycket riktigt stativen till aurum cantus leisure 2se.
Kablage är Nordost red dawn mk11. Nordost funkar bra med Lavardin då de konstruktionsmässigt liknar
lavardins egna kablar en hel del (har med induktans och kapacitans att göra). Men tjocka koppar kablar typ Transparent funkar också bra med lavardin.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/02 :  12:03:08  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

jaha... Snart rullar Jämshög till STHLM.. Nu skall dropplet få spela sida vid sida av en reimyo CDP777 cd för en mer betydande jämförelse med en av marknadens toppspelare över huvud taget...

Så snart kan vi "uppifrån" även placera in dessa dropplets lite också..

Reimyo CDP777 är ingen lätt match att jämföras med. Det är ju en av dom mera lovordade red book spelarna som finns där ute.

Med mig åker även Nagrefs XLR kablar samt wolfgangs DIY nätkablar. På plats finns det Cardas nätisar.. Silver res.. o lite annat smått o gott..

Så nu gäller det mer än endast "jämnbördig" jämförelse.. Nu är det astronomiska prisskillnader vi talar om också...Samt två red book spelare..

rapport kommer...

Detta skall bli verkligen roligt.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/09 :  23:41:52  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Liten sak jag anser.. Min dropplet låter bättre via RCA.. Via XLR blir tex rösterna en aning mer "framträdande"

Vilket känns "lite för" framträdande för min smak jämfört med hur dom blir via RCA..Då dom "känns" mer i "rätt" nivå med övriga musiken.. Detta innebär tex att alla andra ljud i ochså drar sig en aning bakåt. Vilket gör att jag uppfattar det mer homogent..

DVS att det inte låter illa via XLR. Men att det "känns" lite mer avspänt via RCA bara... Prova ni som har droppar vad ni tycker..

Jag har nu provat med olika kabelmärken.. Och enligt mig råder det ingen tvekan om att jag gillar RCA bäst tills dags dato.Även då man har samma märke och jämför.fast då terminerat med rca eller xlr..

Fast helt ärligt har jag nog aldrig uppskattat just XLR bäst tror jag på någon cd spelare.. Utan har väl alltid som sagt enligt mitt minne gillat rca.Kan inte minnas någon cd där jag föredragit XLR.(tror jag)..

Jag tycker snudd alltid XLR gör ljudet "hårdare o kyligare".. Mer detaljerat möjligen.. Men också mer "kyligt samt hårdare"..

Ska bli skoj att se vad ni andra anser om ni har möjlighet att prova..

OBS!!! Detta är INGEN kritik.. För spelaren är INTE hård eller kylig självklart.. Utan det är endast en inbördes jämförelse mellan dom två möjligheterna som finns..

Och detta KAN bero på brister i mitt system för tillfället..Men jag tror inte det. Vi får se vad ni andra säger som sagt..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/10 :  07:39:36  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
mayro: Det beror nog lite på om man har en förstärkare som låter bäst via XLR eller inte. Min tex gör det. Ska dock testa XLR mot RCA och se vilken jag föredrar...jag gillar dock när ljudet är lite mer framåt och rösterna framträdande så gissningsvis föredrar jag XLR men jag ska testa.

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/11/10 :  09:18:11  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Jag har knappt vågat skriva detta förut, eftersom specifikationer och en del andras utsagor varit att XLR låter mkt bättre:

Jag hör ingen skillnad mellan utgångarna då jag spelar musik

- varken kvalitets eller nivåmässigt. Men då har jag bara möjlighet till RCA som ingång i förstärkaren (Lavardin IT). Använder SignalCable Silver Resolution RCA->RCA samt samma fabrikat och typ XLR->RCA då jag jämför. Med denna koppling blir Dropletens RCA-utgång helt tyst även då volymen dras upp på max på förstärkaren (utan CD i spelaren!!!), medan ett svagt surr/brum kan höras från XLR-utgången.
Så av den anledningen är RCA-utgången bäst hemma hos mig!

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/10 :  09:33:39  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Per100 jämförde väl XLR med RCA och tyckte XLR var klart bättre? Även Hans på Artsound tyckte XLR låter bättre när jag frågade honom.

Det kanske är olika beroende på i vilken anläggning Droplet spelar. Det har säkert stor betydelse huruvida man har en förstärkare som låter bäst via XLR (som tex min) eller bara en "fuskbalanserad" eller kanske en med endast RCA som tex Lavardin.

Edited by - matte76 on 2005/11/10 09:35:46
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/10 :  11:03:08  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Mina slutsteg har inte ens rca... Så det är endast XLR som gäller där..

Men jag betvivlar starkt att dropplet är fullt ballad .. Utan jag tror att den är oballad med endast utgångssteg via ballanserade..

Men detta är inget jag anser är gällande endast på just denna kombo.. Jag har ALLTID ansett RCA bäst som jag kan minnas på ALLA cdspelare...

Även Ulf´s reimyo lät bäst via sin RCA.. Han ska nu prova med en RCA till XLR igen och höra om detta gäller även nu då hans är mer inspelad... Hans Rowland försteg har ju inga RCA ens...Så det måste vara RCA till XLR.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/10 :  11:11:28  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Enligt denna http://www.operaudio.com/products/DropletCDP50CDplayer.htm så står det "Full balanced tube cd player"...hmm borde betyda full balansering. Eller?

Men strunt samma, eftersom min Audia-stärkare låter bäst kopplad balanserat så kör jag så...tycker också det är en fördel om ljudbilden (främst röster) ligger lite längre fram med Droplet via XLR för det föredrar jag personligen.

Sen är ju "Signal-to-noise ratio" högre liksom "0dBFS signal output" samtidigt som distortionen är lägre via XLR vilket nog är en fördel..teoretiskt åtminstone.

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/11/10 :  11:16:27  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Kör ni era Droplet cd spelare direkt till slutstegen elelr via försteg? Hur bra är Droplets volymkontroll? Är den i samma nivå som Advantage S1, Audio Aero Capitole eller Wadia 302? Alla dessa kan ju med fördel köras direkt til slutsteget.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/10 :  11:19:08  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
det är bara USA modellerna som har volym...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/11/10 :  22:00:28  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Sorry för lite OT i eran fina Droplet-tråd..
Min nya Ref 2.2 MkII har kommit och den har spelat 2 dagar.

En kompis var över idag och ville lyssna:
Jag satte givetvis på Anna-Lotta Larssons tolkning av "Flickan och kråkan"

Han var tyst..

Efter låten(vilken är j-vligt stark)så fick han torka tåren ur ögat och gnugga sina armar för att få gåshuden att lägga sig. Vi är ju ändå vuxna karlar, och sånt visar man ju inte öppet

Det räcker som betyg för mig, sen att han var lätt apatisk ett par minuter är ju helt OK..

Opera rules!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/10 :  23:13:22  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Fan va skoj kompis....grattis...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 12 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000