Author |
Topic |
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 21:55:48
|
En av flera testuppsättningar. Här syns Lua Appassionato, consonance 2.2 mk3, Adcom slutsteg, Denon slutsteg från deras highend epok, Accuphase P360, Jungson försteg etc
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 22:06:47
|
du har mail med bilder ifrån idag....
kul att du fick kort på per g´s "uppgradering" av byggena!!!!
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/06/14 22:11:02 |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 22:18:23
|
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 23:11:04
|
Sorry för min kameras kassa kvalitet |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
plind
Member
1378 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 23:13:15
|
Snyggt jobbat gubbar Hur står sig consonance ref 2.2 mk3 mot Droplet Om jag inte missminner mig lät den(2.2) bäst via rörutgången(rca).
Hur är det med Droplet, är det bara rca-utgången som innehåller rör även med den |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 23:13:28
|
Blir lite "drömsk" känsla över då det är lite suddigt. Alla vi drömmer oss bort med cd-spelaren som äntligen slog denvern mer än marginellt. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
EmilH
Member
484 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 23:39:44
|
Jösses... vilken BEST!!! och den spelade ut Denvern också... känner mig nästan lite matt i kroppen efter detta test :-)
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 23:48:19
|
Fast jag måste säga att dom kunde ha gjort den i en vanlig lådform. samt med LOCK i stället för detta med avtagbart lock...
Sådant lessnade jag på då jag hade min första Unamco t1 labratorie gramofon.. Ett lock man fick lyfta av... Värdelöst. Och repiga skivor som resultat... Och med dropleten skit in eftersom man får lägga locket ifrån sig. Och damm o hår lätt fastnar o åker med in sedan i spelaren.... DET var skit rent ut sagt....
Ok att den har "puck". Men locket borde varit med gångjärn...
Och spelaren mer "vanlig" form.... Men ok. Man kan leva med den. Ljudet tar bort en del problem med utseendet..
Ja en sak är då säker föresten. Här är det ingen som drabbas av placebo av att den ser ut finfint.... Den har ju till o med utseendet emot sig. Förutom hos mig som gillar knäppa bitiga saker.
(men fördrar accuphaselooken klart på cd) |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/06/14 23:49:19 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 08:03:55
|
Ja, det är synd och skam att Dropleten ser för jäv**g ut, som en kombination av ett gammalt utedass och ett ufo. Den låter nämligen mycket bra, tom lite bättre (tror jag, skulle behöva jämföra dem mer) än min Primare CD31. Hade designern av spelaren lyckats bättre hade man varit lite sugen på byte...
EDIT: Visste väl att Mayros moddade Denver skulle få pisk av en cd-spelare av riktigt god klass...! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/06/15 08:04:40 |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 08:08:16
|
2.2 mk3 mot Droplet Man sanknar vanlig känsla för proportioner när man lyssnar på Droplet. En cd som i vanliga fall är mycket bra blir plötsligt blek i jämförelse. Tror inte ägaren av 2.2 mk3 hade haft något problem med att byta rakt av. |
|
|
EmilH
Member
484 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 08:22:18
|
matte76: Kändes skönt att höra det va? för lite nervös vad du ju, erkänn nu.... |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 08:27:44
|
quote: Kändes skönt att höra det va? för lite nervös vad du ju, erkänn nu....
EmilH: Mycket!! Nej, skämt åsido har jag inget emot att Denvern i moddad version är prisvärd och kanske slår cd-spelare i samma prisklass och lite över, men jag tror ändå ljudet från en riktigt bra cd-spelare är bättre. Vilket Dropleten tydligen bevisat. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 10:24:02
|
Droplet låter verkligen intresant, synd att jag har hittat min slutgiltiga CD-spelare... Apråpå det, det låter ungeför som karaktären från min Electrocompaniet beskrivs i rescensionerna av Droplet . Utseendet får jag nog hålla med Mayro om, jag gillar saker som inte är som alla andra (Men EMC1 är snyggare).
Utmärkt rescension, kul att läsa.
När man läser på Operas hemsida är det lite tvetydigt när rören används i signalkedjan. Angående anslutningarna:Gold plated Tube RCA unbalanced and gold plated XLR balanced. (altså inget om några rör via XKL) Angående rören:Twin Sovtek 6H30 tubes employed for full balanced output design. (Altså rören är valda för att fungera i balanserad konfiguration)
|
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 11:07:44
|
quote: Visste väl att Mayros moddade Denver skulle få pisk av en cd-spelare av riktigt god klass
Som sagt. Dropplet är EN spelare. Den gör INTE dom spelare som sålts iväg till "bättre".. För MIN denver har MYCKET gemensamt ljudmässigt med droplett... Och den ligger där bakom i "kölvattnet"...
Så detta bör vara en väckarklocka snarare än "bevis" för att denven hör "hemma" i sin prisklass...
Tar man antalet nu spelare som faktiskt har gått upp så är dom TRE st.... Forsell för ofantliga pengar. Med en digitalkabel som bara den kostar mer än droplet o consonanse2,2 tillsammans...
Något att betänka...
Consonanse 2,2 klarade av denvern först EFTER den moddats ifrån ORGINAL samt med silver res nätkabeln...också något att betänka.
Och EN spelare 2.2 UTAN modd men med silver res nätkablen har inte klarat det..
Så att ta ut denvern såsom en "sämmre" spelar nu mot ALLA sk "bättre" spelare torde ge en del en riktig "magsmäll" då dom upptäcker hur fel det sättet att se saken är.....
För jag sitter INTE gråtande med min spelare trotts detta. Endast konstaterande att det finns EN spelare som jag gärna ville ha hellre.. EN.... Inte två...utan modd
Och två om man direkt får modda den på SAMMA sätt som min denver...Och det är consonanse 2,2 utan att förlora garantin. För i orginal klarar den inte min 141á Och skulle inte få spela en dag ens i mitt system. Då menar jag I ORGINAL....
forsell tar jag bort direkt då jag tyvärr inte ens inom tid den fungerar kan få ihop pengarna för en sådan i beg.....
Men letandet fortsätter. Wolfgang kommer med en BILLIG spelare som skall kollas in. Den har man råd att direkt modda och inte gråta om den pajar....
Men du kommer väl snart hit med Primare Matte76 med bossebula....
För du "glömmer" väl inte den då du tittar hit
och hoppas du ser mitt "humorleende" här... Menar humor o skoj så INGEN missförstår....
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 11:13:58
|
Och en sak till.. Det finns FLERA spelare där ute som är bättre omoddade . men också många som efter modd klår upp min denver.
Och jag håller ögonen öppna för fullt... Men hoppas på att finna en runt 5 tusen
Det har blivit efter kablar mitt stora intresse för tillfället. Att finna BILLIGA dvd eller cd som kan bli kanon...Med liten moddning...
Så letandet fortsätter... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
plind
Member
1378 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 11:34:48
|
Mayro! Vad var det för mod.som gjordes på 2.2 Förutom nätkabeln då. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 11:47:11
|
enkelt.
Det skitnätbrunn som satt i orginal innehållande filter togs bort. Där sitter allt skräp som Eu direktivet sagt skall vara.. Så enkelt byte till VANLIG nätbrunn förbättrar dessa 2,2 med hästlängder på ALLA parametrar... ALLA:...
Diskanten som rent chrachar i orginal blir innehållsrik o trevlig. Med kropp o vibb eller vad man nu VÄLJER att kalla det...
Sedan har Per G gått vidare och löder direkt alla sladdar i stället för dom pressade skitgrejorna som dom inom monteringen har för enkelheten samt snabbheten att få ihop dom. Men det behövs inte såsom första steget...Bara att ta bort denna katastrof till filter gör rena under...
Till o med 18 kr claes o nätbrunn är att föredra. Men jag skulle nog ofrra några kr till. Men guld i brunnen skulle jag sattsa på även om en del säger rodium... Jag tycker mer om VÄRME med upplösning än analytiska ljud. Och guld TROR jag är lite !varmare" i tonen. Och 2,2 behöver inte mer analytiskt. Den behöver mer kropp i mitt tycke...
Men jag ÄR mellanregfreak. Där diskanten ENDAST ska sätta konturer o inget mer. Bas o mellanreg står för rumsinfo i mina sätt att se sakerna... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 12:01:28
|
Du är för rolig Mayro. Jag jämför gärna min Primare med din moddade Denver, bring it on! Primaren spelade mycket jämt med Dropleten enligt mina öron så det kan bli intressant... |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 12:21:17
|
Ja vi kommer ju höra hur det är med den saken då du o bossebula tittar över hit som sagt.....
För en sak är formligen störtsäker. Minsta lilla skillnad hörs i ribbons vilket säkert både per100 samt per G jeppson kan intyga...
Och då talar vi minsta lilla. Och just "storleken" av ljud gör det ännu lättare att urskilja saker o ting. Det blir lite av känsklan att "se ljudet via "förstoringsglas" fast med "naturligare" storlek av artisterna. Svårt att beskriva...
Men matte76. Jag hoppas du inser att jag HOPPAS din primare ÄR skogs mycket bättre än en denver. tro inget annat... För ju flera som hittas gör mitt liv enklare. Samt kommer ge mig flera bättre spelare att titta på... Mitt mål är inte att vinna kamperna. Mitt mål är att hitta "min" typ av spelare som är kanonbra. Samt billig..
Procesen är igång för fullt här.. Och droplett är en självklar 1á på min lista... Följd av 2,2.... Men då moddad...
Och minns en sak. kanske så sitter det kanske även i droppleten en sådan vidrig nätbrunn..... kanske även i din Primare...
kolla.. Nu väntar trädgården här. Så stereo får stå åt sidan... Sedan är nog det mesta redan sagt om denver kontra en bunt spelare osv....
Mina slutord är följande i debatten.... Skoj Denver blivit ett begrepp. Och KANSKE har denverdebatten medfört en bra sak. Nämligen att flera börjar tala om värme.. Mellanregistervärme. Och att diskanterna ska vara kontursättare och inte rumsinfosättare...
Jag vet en bunt lyssnare som idag VET vad skillnaderna är. Som "igår" inte hade en susning utan letade efter mer sk upplösning. Men med stora bekymmer an "skrik" osv.....
Där har denvern gjort en insatts. Debatterna är i full gång överallt. Och ordet Denver förekommer i snudd varje tråd. I varannan i alla fall....
Och dom som tillverkar dessa consonase samt droppletspelare har troligen LYSSNAT och inte bara kopierat. Och dom har nog gjort det med rätt bra upplösning så dom hört upplöst mellanreg också....
Kanske har dom använt bandhögisar. Där det verkligen blir stora skillnader OM det blir "för" analytiskt....
Jag skulle hemsk gärna äga en droplet. Som sagt. Någon som vill köpa finfina ekerfäljar med helt nya däck för 10000kr.. Bara däcken går loss på det.....
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 13:04:24
|
Antar att det är Per100 som äger Lua appasionaton, eller är det fortfarande superhemligt? |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 13:43:11
|
Luan är min. Jag köpte den delvis för att jag ville ha en ordentlig referens att testa Droplet mot. Hade gärna skrivit att den är bättre eller lika bra men det går inte så som den spelar idag efter 100timmar och Kinarör. Nya rör till Luan är beställda. Kvaliten på rören är kritisk för ljudet i Luan på ett annat sätt än Droplet då Luan helt saknar OP ampar. Signalen förstärks av 2 x ecc81 och 4 x ecc83 på utgången. Har beställt 4 x ECC803 JJ/Tesla och 2 x Mullard CV4024 |
|
|
vincent
Member
235 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 17:10:31
|
Häftigaste cd jag har sett. |
|
|
regner
Member
899 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 17:14:18
|
är lite nyfiken på droplets pris, är det 15000kr svenska eller danska kronor? Vad hamnar frakten på? |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 19:13:00
|
Tror det är 15000dkr. I vilket fall inkl frakt men hör med Artsound. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 20:32:40
|
quote: Tror inte ägaren av 2.2 mk3 hade haft något problem med att byta rakt av.
Jo, ekonomiska
Storleken på Droplet'n går att åtgärda, ställ den sidan om en Denon POA 3000 rg, och den ser genast hanterbar ut
I övrigt en fantastisk apparat, mer än godkänd på alla parametrar, slår 2.2 mkIII:an med ca 1 sek på 100 meter, den skillnaden är det.
Dvs lite bättre på allt, merpriset är motiverat, spelar så jäkla lätt- flytande.
Lua, den ligger kanske en tiondels sek. för 2.2 mkII.
Lua var snyggast
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Topic |
|