Author |
Topic |
ArtSound
Member
170 Posts |
Posted - 2005/06/04 : 16:10:48
|
næ, hvorfor importere fra Kina, når man kan købe med garanti fra DK?
Prisen er $3000 og €2700-€2900, men ArtSound har lavet en intropris på 15000 kr |
www.artsound.dk |
|
|
cd
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2005/06/04 : 17:00:34
|
Är flintasteken under mot vibrationer? |
|
|
ArtSound
Member
170 Posts |
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2005/06/07 : 22:25:47
|
quote: Vi har forøvrigt også truffet aftale med to forretninger om salg af Opera Consonance i Sverige
Jag såg det. Körde ner till Ystad idag och lyssnade på 2.2 MRK3 och herrejösses vilken trevlig spelare. Såg också att Lyssna ligger mycket bra i pris. Har bestämt mej (till 99,9%) att inhandla 2.2:an förutsatt att jag får låna hem den och testa en dag eller två. Förhoppningsvis får jag komma hem till "Per100" och lyssna på Droplet. Bara att hoppas att den inte låter för bra
PS. Ville passa på och tacka Hans på Artsound för svaren på mina mail ang. Operas spelare. |
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
Edited by - Snoddas on 2005/06/07 22:28:23 |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/06/08 : 09:20:35
|
Snoddas, en lyssning kommer sätta griller i ditt huvud. Vi tar det denna veckan som planerat. Skickar PM. Vemsom hänger på. |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/06/08 : 09:27:20
|
Recensionen kommer läggas ut nästa vecka (24) efter det att den körts i olika anläggningar. Både balanserat och single ended. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/06/08 : 09:40:44
|
Testet och jämförelsen med min Primare CD31 på lördag hemma hos mig ska bli intressant! Vemsom, och vemsom-helst annars, häng på! Snoddas tex? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/06/08 09:50:02 |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2005/06/08 : 10:56:56
|
Hade varit intressant.. Tyvärr kan jag inte på lördag..
Ser fram emot lyssningsintryck dock. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2005/06/08 : 11:09:31
|
På lördag skall ni väl på eojeudsträff |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/06/08 : 11:16:40
|
Inte jag i alla fall, jag ska festa i Malmö! Men Per100 ska nog vidare dit (Ystad?) på kvällen, vi ska träffas kl 14 hos mig.
EDIT: De som är klara för testet på lördag kl 14-16 är: Per100 (givetvis..), snoddas?, vemsom (eventuellt), jonasihm, vole?. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/06/08 11:30:04 |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2005/06/08 : 11:45:13
|
Skulle det vara OK att haka på (här i Malmö).....
undrar
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/06/08 : 12:41:52
|
Klart du kan komma Ulf! Välkommen! Hemma hos mig i Malmö. |
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/06/11 : 11:39:23
|
VILL HA !!!
ArtSound
Hur länge gäller priset ? och är det Danska Kr ?? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 18:37:11
|
Kom igen nu, fram med testet.....
Skynda! Fynda! |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 19:14:36
|
Per100 är på hemresa ifrån sista utvärderingen som gjordes här hos mig... Så test kommer nog kanske idag. Jag har bilder också som jag måste maila över till per100..
Jag ska inte föregå Per100 testrapport. Så säger inget innan hans rapport inkommer.Men detta har varit skoj minst sagt... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 20:20:58
|
Jag hoppas att ni inte glömde fasen bara om ni körde med P-360 balanserat |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 20:26:36
|
Vi spelade med två Yamaha PA steg.. Så inga problem......
Nån som vill köpa NYA 15" whitewall däck med Cragar Starwire ekerfälgar föresten 10000Kr vid snabb affär.... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/06/14 20:26:59 |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 20:27:33
|
Hehehe fick denver dyng spö eller |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 20:31:52
|
Nyfiken???? |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 20:39:54
|
klart jag är, Är tro det eller ej nära på att byta ut min panasonic mot en denver trots allt....
|
|
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 20:46:13
|
Första kontakten med denna apparat var när posten körde ut paketet med cd spelaren från en sidodörr utomhus med kommentaren, ”det är ett riktigt stort paket”. Det slog mig att det är nog inte paketet från Artsound jag skall hämta. Det måste vara något annat som har kommit. För aldrig har jag sett en cd spelare i en så enorm kartong. Möjligtvis om det rymmer flera cd spelare i en så stor kartong, men inte EN. Kartongen är så stor att man helst bör vara två som bär den för att inte få ryggproblem.
När jag sedan såg kartongen med märkningen operaudio så insåg jag att det ändå var Droplet som ankommit. Uppackningen i vardagsrummet bekräftar vad kartongens yttermått antyder. Detta är en enorm skapelse.
Första visuella intrycket är att det lika gärna kan vara ett modernt konstverk som en hifi-komponent. Modern konst väcker delade känslor hos sin publik, så säkert även Droplet! Dessutom skall den kunna användas som cd spelare.
När jag första gången lyssnade på Droplet tyckte jag att den har en tillbakalutad spelstil. Kanske alltför tillbakalutad och mjuk. Detta intryck bestod de första dagarna. Då hade jag bara kört den via RCA utgångarna.
Jag kan med en gång berätta att den är en riktigt stor skillnad när man använder XLR utgångarna. I ett system med riktigt stora banddiskanter och TL basar hördes skillnaden tydligt. Cello och fioler (Jerusalem Quartet/Haydn/Harmonia Mundi) är ordentligt separerade och upplösningen ökar. Det finns inga som helst hårda eller aggressiva tendenser i den övre diskanten. Det blir en bättre CD spelare! Via XLR utgångarna försvinner de första intrycken av att den är alltför mjuk.
Jag funderade mycket även över vilken av Droplet, Lua Appassionato och Primaire CD31som hade bäst bas. Alla kopplades vid jämförelse till ett par Vienna Acoustics Baby Grand och en Lavardin IT. Det hördes att basen var annorlunda hos alla men för mig var det var svårt efter bara några låtar att säga vilket som var bäst. Kopplat hemma hos Per G med enorma TL konstruktioner och med rejäl förstärkarkraft så stod det klart att Droplet spelade med en ren och kontrollerad bas som direkt sprang förbi Lua Apassionato. Så behagligt att spela riktigt högt och bara känna pulsen i den ofta omtalade ”infected mushrooms”.
Även kopplad till Infinity Reference standard 4.5 så bestod detta intryck av basen, fast då ännu mera uttalat. Detaljer i basen som försvann med Lua Appassionato hördes tydligt med Droplet på ett subtilt och samtidigt mäktigt sätt. Luan hade ofta mer bas men med med referenshögtalare som dessa Infinity så tycker man snabbt att kvalitén på basen är bättre hos Droplet.
Mellanregistret och rösterna är en av många goda sidor med Droplet. Den värme som ibland saknades med Lua infann sig helt plötsligt när man kopplade in Droplet. En del som hört Steve Strauss första platta ”Powder house road” har upplevt hur hans röst kan låta när den riktiga känslan infinner sig. Ett perfekt test. En aningen kyligt med Lua men så faller den på plats med Droplet.
Svagheter hos Droplet finns. Kopplar man istället en Lua Appassionato så har den något bättre timing och spelar med mer markerade transienter. Fiol och Cello klarar Luan mycket bra. Detta har man dock lätt överseende med när man ser till det enorma lugn som Droplet har i sin spestil. Lugn utan att jag avser mjukhet utan bara en känsla av att så mycket faller på plats. Detta lugn som är så svårt att uppnå. Många cd spelare kan lätt charma genom att överbetona vissa register men då tröttnar man snabbt.
Helhetsintrycket är en CD spelare som i längden vinner över allt annat jag jämfört den med. Det finns en luftighet i presentationen och ett djup som är lätt att upptäcka med stora banddiskanter eller beryllium diskant. Vid direkt jämförelse saknas det här en hel del hos en spelare som Lua Appassionato (som vid detta test har haft billiga kinesiska rör insatta och som efter 100 timmar inte heller är fullt inspelad). Droplet spelar all sorts musik utan att det någonsin blir jobbigt att lyssna. Svåra röster som lätt kan bli skrikiga (Emylou Harris/Wrecking Ball eller Madredeus/O Paradiso) - spelas med full upplösning utan att man måste sänka volymen. Gitarrer som annars låter som något platta metalliska strängar får plötsligt luft och djup runtomkring sig.
Nu får man säkert intrycket av när man läst min recension av Droplet att Luan är en dålig cd spelare. Det är det inte. Det är en mycket bra cd spelare som ”nosar” på spelare som Accuphase DP-67 i internationella tester (tyska STEREO 3/2005) och som sägs vara ofattbart billig för 3500 euro med tanke på hur bra den presterar. Luan har även en mer direkt spelstil än Droplet som säkert tilltalar en del.
Droplet låter som bäst när den gått ett par timmar. Lägger man då händerna på den tjocka aluminiumplattan så känner man hur var den är. Nästan varm som ett slusteg.
Har man plats och gillar designen så är Droplet ett kap prismässigt. Jag kan med mycket stor övertygelse lova att via de balanserade utgångarna är detta är en riktigt välljudande CD spelare. En fantastisk cd spelare som man bör koppla till ett par referenshögtalare för att man skall kunna förstå hur bra den är.
Så till den jobbiga biten. Jag vill inte släppa mig ifrån mig den för jag vet inte om jag någonsin kommer att få chansen att köpa en så bra cd spelare till så lite pengar. Men designmässigt har jag personligen svårt för storleken. Den är inte stor. Den är gigantisk. Men med ett separat lyssningsrum där endast ljudet spelar roll och ingenting annat är väsentligt så….
|
Edited by - Per100 on 2005/06/14 21:31:32 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 21:08:43
|
Och jag fyller i lite här.
Idag då vi spelade denna droplet så inser man vikten av att en högtalare har förmågan att "återge" mellanreg på ett bra sätt. För denna cd har MASSOR att ge i just mellanreg... Och detta med tonala skillnader samt totalt avspänt.
Och det viktigaste av allt. Värmen i just mellanreg betyder INTE att den låter "lika" på allt via egen tonal spelstil. Nej den spelar absolut olika med olika inspelade skivor. Så denna värme i mellanreg är ingen sk färgning av DÅLIG typ. Utan endast en fin mjuk info av "baktoner" eller undertoner som gör att en röst inte bara är konturer utan en livs levande artist...
För just förmågan att nyansera röster är rent en styrka som sedan följer med hela vägen uppåt samt neråt....
En härlig musikspelare med analoga känslor i spelsätt...
Om jag vill byta ut min denver???.. Ja utan tvekan ja...
Denna gång ska jag säga utan förbehåll. Sroplet o denverspelaren har snudd samma sätt att spela. Men dropletten gör allt ett nummer bättre. Och via mina burkar är ett nummer bättre en rätt stor markerad förbättring. Här talar vi inte bara om nyanser.
Om jag KAN leva kvar med min Denver??? Svaret är ja. Men på listan av uppgraderingar står ett namn fastspikat i sten. Det är consonans dropplet. Utan minsta förbehåll...
Och för mig så spelar den feta looken ingen roll. Den ser ändå rätt söt ut bredvid mina högtalare...
Tack per100 för du tog dig tiden att besöka mig...Och tackar också importören för vi fått tillfälle att avnjuta en kanonspelare så här... För kr o öre är detta tveklöst ett guldkorn bland aldeles för få inom cd mediet... Fattar inte att det skall vara så svårt att sätta ihop en spelare som kan spela som denna. Alla verkar leta efter den ljusa toppen enbart. Här har man inte gjort detta på bekostnad av mellanreg samt bas... Detta är ingen imponatormaskin. Utan en musikspelare man kan njuta i timma in o timma ut. I alla fall i mitt system...
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/06/14 21:09:56 |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 21:25:56
|
Ska du inte ge dig på ännu en modd på denvern och gå en till match mot dropleten innan du ger upp helt?
Kanske finns mer att hämta hos denvern. |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 21:47:17
|
Njaa. Man ska minnas att Denvern "tagit hand om uppstudsiga spelare av olika märken o pris i rader".. Så att till slut det dyker upp en som kan bättre var mer en tidsfråga. Dom "utspelade" spelarna är ju inte bättre idag bara för denna var bättre... Så känner det inte nödvändigt just nu att bli hysterisk...
Och denvern ÄR en jäkligt bra spelare fortfarande. Så det blev inte panik här vid urkopplandet.....
Sedan är Classe ca300 på väg in i mitt system inom nån vecka. Och då ska vi se hur denvern spelar med den. Sen ska jag löda tillbaks mina finkarderliga förtennade nätsladdar i denvern också. Dom teflonisolerade silverplätterade lät rent skit i den.. Det löddes dit i går natt och var absolut ingen "uppgradering"...
Den blev rent "kall" samt "tonfattig" av dessa silver på koppar sladdar.. Men det borde jag vetat efter åratal mixtrat med sådana förut.... Så "tillbakamodd" skall göras enbart snarast här till "ursprungsmodden"....
Men den SOLIDA trygga ton samt spelsättet kräver klart mer än en sladdstump att komma till. Droplett är helt enkelt en bättre spelare. Så inga undanflyckter.... Man ska alltid vara ärlig i bedömmningar även då dom svider. Annars är man inte trovärdig.
Och här talar vi om en helt rakt igenom bättre solidare spelare av klass... Där denvern får vara glad den har allt men i mindre skala bara..Den blev ju inte skit bara för detta.
Men igen en sak . Droplett går också på Silver res nätkabel.. Så den har ju en del av denverns modd den också redan.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 21:53:38
|
quote: Men igen en sak . Droplett går också på Silver res nätkabel.. Så den har ju en del av denverns modd den också redan....
Så skall det låta.
Man kan ju inte annat än bocka och niga inför en Droplet.
M |
|
|
Topic |
|