Author |
Topic |
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/07/16 : 18:52:05
|
Mayro , nästan gång jag åker ner mot göteborg ska jag åka förbi dig och lyssna....
Vad betingar detta Classe steg i pris föresten? |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/07/16 : 18:52:53
|
Det är "moddnerven" som du känner vibbar ifrån min vän Rannagarden... Så mycket "omoddad" elektronik är svårt att motstå ju för en massmoddare som du........ |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/07/16 : 19:04:36
|
Lite olika priser på dom. Men CA 300 anses som sagt vara ett av dom mest välljudande steg Classe gjort... 25000 o lite under får man ge beg. Men problemet är inte priset. Problemet är att HITTA ett beg....
Och sedan. Classe ÄR underprissatta redan som nya. Eller så kan man säga dom har "rätt" priser ifrån start...Så beg är rätt trevliga priser på.
Detta steg ligger snudd uppe i nivå med nya krell 450 w monoblock i ljudkvalitet... Har jämfört. Så detta är inte berättade uppgifter. Utan upplevda saker....
Och det mäter sig LÄTT med många saker där ute... Väldigt bra midfi får man säga att detta Classe är.gränsar nog till highend en hel del får man säga....... Advantage o sådan annan midfi har enligt min smak inget att hämta här...Men det är väl en smaksak också. Jag gillar lite mjukare ljudtyper... Jag har lidit "hardfi" klart i mitt stereoliv. Nu vill jag njuta av musiken i stället medans man har hörsel kvar ju....
Men tro INTE att mjukare innebär att detta är på något sätt beslöjat eller dovt ljud... Då tar man aldeles fel ska ja säga... Det är suverän upplösning o ljudbild... Såsom JAG uppskattar... Och ändå kraften att DRIVA tuffa saker som Infinity....
Och välbyggt är enbart förnamnet. Stridsvagnarna i lumpen hade samma känsla.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/07/16 : 20:13:46
|
En bild till
Här ser man tydligt "våningsplanen" bakom trafon.. Samt hur snudd otroligt fint bygge detta är invärtes...Jeff Rowland är värre. Men det är inte hästlängder emellan ändå i "välbyggt steg". Jag måste erkänna man blev smått överaskad då locket lyftes för fototagande. Trodde man skulla mötas av ett "normalt" steg i prisklassen med lite sladdar osv hit o dit... Men icke sa nicke... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/07/16 : 20:25:27
|
Å så tar vi en invärtes bild av mitt bas steg också... Yamaha PC 2002.... Detta är undersidan av steget...
240 w och tar lika mycket ström ifrån nätet som Classe steget gör..1600 w. En stor nätdel finnes som ni ser. Och detta steg svimmar inte för något. Inte ens Infinitys tolvor får det att flämta. Tvärt om faktiskt.. detta steg bottnar dom LEKANDE lätt....
Det är därför jag bara MÅSTE göra nåt med basen här.. Jag har en knapp för "cut" på basarna.. Tror jag måste skaffa två stora extra subbar. Dipoler självklart... Och sedan dit med steg tre som står här o dammar.... Sen är nog detta lilla problem löst tror jag.... Vintern får utvisa OM man får tummen ur... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/07/16 21:35:35 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/07/17 : 00:02:41
|
Måste säga att Classe´n ser lite prydligare ut invärtes än Yamaha´n
Kan du ta en bild på baksidan också? Anslutningar är alltid kul att kolla på |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/07/17 : 00:22:06
|
>Se där , den "gamle" lyckades att lägga ut bilderna
Ganska smart byggt för man ser att trafon bestämmer höjden , o steget kunde lätt ha varit 10-20 cm djupare. Men dom valde dubbeldäckar varianten istället.
Fast trafon är liiite klen tycker jag |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/07/17 : 00:43:33
|
quote: [/quFast trafon är liiite klen tycker jagote]
[quote]Kan du ta en bild på baksidan också? Anslutningar är alltid kul att kolla på
Ska göras vid tillfälle... Men titta hit i stället... Tror det skulle bli en skoj erfarenhet Per o Johan o resten....
Det låter INTE som sist kan ja lova per....
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/07/17 17:23:13 |
|
|
EmilH
Member
484 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 00:27:07
|
en skaplig trafo du har där... |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 14:33:47
|
Så sa min fru EN gång också i början ju...... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 20:48:15
|
...numer så har trafon skrumpnat till ett litet russin.. ..visar livstecken vid 380 volts el-chock, för att sedan vissna ihop igen.. |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 22:47:55
|
Som sagt. NU får trafon i classe steget JOBBA ska ja säga.. Och detta gör den med berömm godkänt. Dessa classe steg är vansinigt stabila för tuffa matcher mot elaka högisar...
Så piggar upp tråden lite inför lite nya bilder som kommer i morron om kameran vill.
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Draken
Member
1550 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 00:18:18
|
Elaka Högisar? Visar dom Tänderna eller är kontakten bara "trång"? Vill som sagt se något - inga tomma ord i "de blå"? |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 01:13:40
|
Detta är min nya "tillsvidare" burkar.... Skippar att göra en tråd eftersom den regnande bort i alla fulla fall.. Det blev bara inledande bilder.. Sedan brakade det loss...
Men att själv lyfta ner dom från kajen o gå tio meter till släpet gjorde mig att från att vara en man på 176 cm så mäter man idag nu in på 160 cm Med embalage väger dom 100Kg st...
Som sagt. Mirage M1 blev det..... TACK ULF för din hjälp!!!!!!!!!!
Du vet mitt löfte.. I nästa liv ska jag bjuda dig o kerstin till karibien.. Drinkar ingår....
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/08/26 01:20:09 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 02:11:40
|
Gammla hederliga M1or, kul att se sådana igenDet var drömmburkar på den tiden. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
DIESEL
Member
953 Posts |
|
Draken
Member
1550 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 09:49:39
|
Som sagt var i de blå blev det!
Mirage är ju tvenne saker, varav detta en?
Grattis å hoppas att du får till det (å att golvet håller). (Har du skaffa en hoj åxå? Tänk att du bara härmar efter)
|
Edited by - Draken on 2005/08/26 09:52:09 |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 09:54:21
|
Hur fick dessa plats i Toyotan? |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 15:58:22
|
Släp o mazda löser allt per100 Jag skrev lite förstahandsintryck i klubbstugan som jag ska kopiera hit också...
Här är dom..
quote: godmorgon.. gäsp...
Det blev tidigt kan man säga... Man måste ju spela lite så man vet lite mer om dessa burkar. Jag har ju haft Mirage i flera omgångar tidigare i form av M5 samt M3. I både Si versionen o vanliga..
Och nyfiken som man är så var man ju tvubngen att spela dessa stora pjäser lite och höra OM dom verkligen ÄR bättre än dom man tidigare haft...
Redan på 90 talet hade jag väldigt bra elektronik som reference. Så dom jag då hade var spelade med saker som både drev och kunde säga om saker var "rätt" eller "fel"...
Sedan måste man ju höra om dom gamla infinity är bättre eller sämre. eller lika
Först måste jag bara säga en sak. En del PÅSTÅR sig vara dom ända som använt phsykoaccustik som utgångsläge för sina alster. Vilken ALLA kan läsa sig till inte stämmer. Mirage har redan på slutet av 80 talet text i sin brochyr om ämnet.. en "kille" nämnde att dom även varit inblandade i en rätt fet "utredning" om ljud osv tillsammans med andra tillverkare. Men detta kan "killen" kanske berätta mer om mer om än jag... Att detta arbete finns där bakom är jag helt säker på är alla skulle LÄTT höra. Och snack om att dipoler samt liknande INTE är korekta återgivare kan jag helt kasta på soptippen.
Och detta skulle varenda en göra som lyssnade på dessa supermirage.
Dom är verkligen rena dynamiten av musikaliska förmedlare...och jag fattar NOLL av att mirage la ner ett vinnande consept till helt förmån för mid/low bioljud.. Aktieägarnas intressen gick nog före där är jag helt säker på. För det handlade avgjort INTE om kunnandet... Jag tror det mötet där detta nerläggande diskuterades var ett rum med spända ansikten....
Hur som helst så spelar jag idag "SÄMRE" eller "billigare" grejor än jag gjort då jag förr hade Mirage.
Hur sjutton låter dom då tro Jag vet inte ärligt. Förstahandsintrycket är att dom ÄR bättre på mycke... Samt sämre på mycket... Fast då på en hög nivå oavsett vad som är detta "sämre".Eller "bättre" är... Det är avgjort kanongrejor...
Men man ska då minnas att jag verkligen ÄR en jävla gnällspik. Samt att jag alltid bedömmer mina grejor stenhårt samt utan pardon.
Dessa första hands info ÄR verkligen helt ointweekat...Jag har endast kastat in dom på ett ungefär och spelar... Inte mer än en enda gång sparkat till ena högtalaren. Så helt ointweekat.. Jag har inte bytt ut en enda nätis. utan helt enkelt bara satt in dom på infinitys plats. Infinityna tog veckor att tweeka in. Så väldigt orättvisa första hands info detta...
Dom är mer "öppna" på sättet att dom delar upp allt mer klart. Vilket är rätt skoj på det sättet att man nu kan på en cobbham platta tydligt hör hur foten bankar på. Och man hör tydligt då "bollen" via fotpedalen smackar in... ÄVEN i tung basgång...
DVS. Dom är mer artikulerade...I basen. Mer smack...samt tydligare....
Men så till baksidan av detta "fenomen". Eftersom denna mer tydliga "nyans" skapas i mid o topp så innebär det att dessa är även där mer "tydliga"...
Jag tror alla som spelar låda skulle hoppa av lycka. Men jag saknar då som alltid detta att mer vara MED inne i rummet..Och inte kanske höra varje liten grej så tydligt..
Å andra sidan så hör man MER tydligt ANNAT på Infinity´na jag haft.. Samt just NÄRVARON i röster i rummet man är i i stället för rummet där dom spelades in...
Som ni ser så finns där saker som dessa INTE gör just nu. Men annat som dom gör.. Så just nu är jag oerhört osäker här.. Förmodligen ÄR miragen mer "rätt" rent tekniskt sett...Mer exakta mot monitoljudet man haft vid inspelandet...Men om detta mer "rätt" är bättre vet jag inte. Om några veckor vet jag mer om detta...
Så till det som JAG tror är skälet till MINA första reflektioner...
Det står o väger... Detta betyder ändå det ÄR jäkla bra detta...
Detta ÄR lådhögtalare med dynamiska element. ÄVEN om dom lirar Bipol.
Och jag gillar INGA lådor i grunden ÄVEN om dom är bra... Så som tidigare sagt skulle nog varenda lådspelande hoppa jämfota av lycka om dom hörde dessa jättelika Mirage...
Infinityna vinner nog ÄNNU "saken" via en möjlighet dom har... Dom har aktiva filtret .... Där ALLT fasiken kan regleras.. Om jag jämför dom med mirage då man spelar infinity UTAN detta filter. Då vann mirage en storslam direkt...Men detta filter är en sak ALLA högtalare borde ha.. Biamp samt filter med reglering...
Men men... Jag vet hur jag skall lösa detta som är slutproblemet här..... JAg ska nu fixa till två dipolbasar till dessa så dom ger BAS också...
Mitt rum formligen SUUUUUUGER bas..... Så just nu så blir dessa välkänt bashäftiga saker rent lite basfattiga...
Som ni ser en väldigt flytande första intrycks beskrivning. Men är jag nöjd då? Svar JA. Mycket nöjd. Detta verkar lovande faktiskt. Med lite tillfixande av basar.. Dra igång mera steg som ger TYNGDEN JAG vill ha också...
Men dom flesta som sagt skulle nog rent hoppa jämfota o tycka jag endast är en gnällig jäkel med för stora krav....
Fast så vill jag ha mitt stereoliv.. HÖGA krav o målsättningar. Och en stor stor hög egenkritik att ösa in. Resultatet blir då sedan man trixar in grejorna en rysare undan för undan...
Avslut. Jag är nöjd såsom första intryck. Och ska nu fixa lite mer. Men att det skall in mer i botten som fundament står redan klart. Där skall mina två Yamaha steg få driva i monokoppling o spotta in 700 w per kanal i 8 ohm till fundamentet.. Sen blir detta nog rätt ok...Tillsvidare...
Det skall bli skoj att igen få fixa runt lite och JAG vet jag motsäger mig i denna text massor av ggr.. osv.. Men jag skriver exakt så förvirrat o vägande som jag tänker.. Så orden är direktkopplade till min hjärnas virriga intrycksbas kan man säga...
Om några veckor vet jag mer som sagt...
http://www.miragespeakers.com/PDFs/classic_manuals/M/M1/M1brochure.pdf Här finns lite läsning om accustiken jag talade om i snabbbedömmningen ovan. samt mer info om annat läsbart.....
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/08/26 16:23:11 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 16:14:26
|
Svarta högtalare är snudd omöjliga att ta kort på. Och med min dåliga kamera blir resultatet inte direkt lättare att få till...
Men att dom är "högresta" ser man
Som vanligt i mitt rum en total o-ordning.... Men snart då jag provat ut hur o var dom skall stå så ska det vara städat.. Jag ska även "vända dom o ställa dom på långväggen och höra om mitt bas sugande rum kanske släppr till LITE LITE mer bas den ledden.....
Ja, ni läser rätt.. Dessa orkar inte med att ge all botten jag önskar fast dom är VIDA kända för JUST sin bas... SÅÅÅ jäkla trist är mitt rum ifråga om absorbera bas... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 16:21:13
|
Det var som fasen mayro...nya högisar...inte dåligt...hur du lyckas slita dig från dina gammla är dock en gåta... |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 16:25:51
|
Njaa... Jag bytte ju inte av missnöje. Utan för jag skulle bygga. Vilket gick i graven. Men då var affären redan gjord på mina infinity.. Och eftersom jag ändå ska sen göra en större uppgradering tänkte jag lira med mina Dali 400 så länge...
Även om dessa Dali låter rätt ok.såååå. Jag pallade bara inte med skiten rent ut sagt..
Så då började jag söka nåt så länge... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/08/26 16:26:52 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 16:32:39
|
Men ärligt talat så var det endast typ tio minuter ifrån att jag köpt mig ett par Phonar P40 av wolfgang...
Jag anser redan dom där p30 så bra så man lätt kunnat leva med redan dom. Så P40 räknade jag med skulle ge mig det jag behövde så länge med råge.. Lite bas stöd för mitt rum skulle väl KANSKE behövas.. Men det behöver ALLT i detta hus o rum.. Så inget konstigt direkt. Även dessa stora mirage ska få det ju....
Men precis då allt i stort var klart förbarmade sig en god vän över mitt lidande o gick in med hjälp....
Då blev det dessa mirage.
Så att infinity INTE stog kvar var rent en slump o inget annat.. Men jag siktar ju på min bilförsäljning. Så efter den ska vi "se" vart detta går....
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/08/26 16:54:41 |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran