HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hemma hos pesa (färdigflyttat, sid 5...)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/10/28 :  03:12:41  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Som utlovats i ett bildreportage har det blivit dags att lägga upp bilder även på mitt system. Bättre sent än aldrig...

Vi börjar i framkant och går bakåt i kedjan...

Högtalarna ar Vienna Acoustics Strauss. En ädelsten av möbelsnickeri och välljud... (en av grundarna till VA är faktiskt möbelsnickare och när vi ändå håller på med trivia om VA så har maskinen som skär upp träet till VAs högtalare ett till uppdrag i livet och det är att skära träpaneler åt Rolls Royce...).

Högtalarna är numera det enda Europeiska inslaget i anläggningen. Resten är hämtat från den här sidan Atlanten... "Snörena" som binder ihop paketet är Kimber Select rakt igenom.

Som slutsteg används Krell KAV 300iL. Som alla säkert vet är dett en integrerad förstärkare men sedan i våras använder jag den endast som ett rent slutsteg.

Försteget kommer ifrån Audio Research (LS16 mkII) och jag tycker det är en höjdare. Om allt faller på plats blir det mer ARC i anläggningen framöver...

Frontplåten är i borstad aluminium och jag vet inte vad det var som gjorde att ljuset hade denna gröna lyster den dag jag fotade. Jag tycker dock att det blev ganska läckert och kan därför inte motstå att ta med ytterligare en bild på försteget...

CD-spelaren kommer också från Krell (KAV 280cd). Den har bespottats i en del foruminlägg men i min anläggning funker den mycket bra.

Nätkablarna är JPC 2.5 och racket kommer från Lovan...

Vi avslutar med en bild på helheten...

Detroit, Michigan

Edited by - pesa on 2004/04/30 01:31:14

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/28 :  03:23:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tjusigt! Jag gillar Audio Research, tyvärr har jag hört alltför lite av deras produkter.
Maffiga högtalare också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/28 :  06:19:41  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Audio Research är mumma, men blandningen Audio Research och Krell känns förvånande, lite grand som varandras motsatser.

Bravo
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/10/28 :  06:31:36  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
tror du är lite fel ute nu bravo =)
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/10/28 :  06:36:39  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
Var tyvärr å lyssnade på VA i oslo!
Vill ha

Snygga bänkar!!

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/10/28 :  07:03:02  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message  Reply
Bravo: huh?
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/28 :  08:36:36  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Läckert Pesa
Fick en känsla av att du är i uppgraderingstagen
Nytt slutsteg
Go to Top of Page

nikon
Member

51 Posts

Posted - 2003/10/28 :  09:47:14  Show Profile  Visit nikon's Homepage Send nikon a Private Message  Reply
Fint system!

Stereo bänken var riktigt snygg!

Vad är det för märke? Finns det kanske i Sverige? Är det nån som vet?

/nikon
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/28 :  09:57:42  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Nej den finns inte i sverige, mig vererligen. Minns inte vad det är för märke på den men att den var rätt svår att få tag i även i Detroitområdet...
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/10/28 :  10:00:52  Show Profile Send s.m.f a Private Message  Reply
Läckert system
Tycker högtalarna är läckra!

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/28 :  17:11:24  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
högtalarna ser nästan ut som om de var släkt med AP avanti3.
det ser trevligt ut,resten också.!!

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/10/28 :  17:13:48  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
hela viennas sortiment ser ut som om det är besläktat med audio physics
eller tvärtom bägge är iallafall riktigt vackra
Go to Top of Page

pesa

829 Posts

Posted - 2003/10/29 :  04:23:32  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Tack allesammans...

Audio Research och Krell fungerar förvånansvärt bra ihop. Jag var inte övertygad från början men efter en tids provlyssning stod det klart att det här blev en lyckad kombination. Vad gäller uppgradering så är tanken att en dag komma till ett slutsteg från ARC också. Vad jag förstår så har dom lite godsaker på gång som kan vara intressanta... :-)))

Stereobänken kommer från ett företag som heter LOVAN och de har en mängd olika serier som de för. I denna modellen kan benen fyllas för extra stabilitet. Dom kör med modulkonceptet så man kan i princip bygga ihop det hela hur man vill...

Vad gäller Audio Physics så har jag aldrig haft förmånen att råka på någon modell i verkligheten...men dom har ju många gemensamma drag och dom ser mycket läckra ut...

Amund: Kul att du gillade VA. Vilka modeller lyssnade du på och vilken elektronik spelades dom med.

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/10/29 :  04:59:56  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
Pesa: Jag lyssnade på Mozart resp Beethoven (som förövrigt om någon undrar kostar 19995/31992 NOK) tillsammans med Electrocompaniet cd och slutsteg.
Finishen tyckte jag var helt i särklass! Och Personligen tyckte jag ljudet var likt Totem i "luftighet".
Jag kan tänka mig hur bra Strauss måste låta

/Amund

(Jag la in priserna eftersom många verkar undra vad dom kostar och det finns väl ingen åf i sverige. Kan ta bort dom om du vill?)

Edit:Fel namn

/Daniel

Edited by - Amund on 2003/10/29 05:09:46
Go to Top of Page

pesa

829 Posts

Posted - 2003/10/30 :  00:48:25  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Amund,
Spännande att du lyssnade på dem med Electrocompaniet. Just deras CD-spelare har varit en som jag funderat mycket på för en framtida uppgradering...

Visst är trä-arbetet imponerande... när jag gick runt på CEDIA för någon månad sedan gjorde jag just reflektionen att det inte år mycket som når upp till den nivån...

Mozart och Beethoven är båda härliga högtalare i min mening. Jag har haft båda på vägen till Strauss...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/10/30 :  09:20:29  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
Pesa: Ja, strauss var lite för "fin" högtalare för dom. Största modellen dom hade inne var Mahler(stavning?), och den bara stod där och såg bra ut!

Electrocompaniets cd är inte tråkig, lite dyr bara. Är inte deras produkter mycket dyrare i USA än här i norden?

Take care

/Amund

/Daniel

Go to Top of Page

pesa

829 Posts

Posted - 2003/11/05 :  04:27:09  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Måste bara dela med med mig av vad som gått av stapeln i kväll. Idag har den nya systemkombinationen gått närapå 200 timmar och det var dags att för första gången lyssna lite mer noggrant på musik igen.

Diana Krall, Natalie Cole, Janis Ian, Leonard Cohen och Nils Lofgren har förgyllt kvällen och jag finner knappt ord... Att denna högtlarauppgradering skulle innebära ett sådant rejält steg had jag inte trott... Precisare ljudbild, ytterligare ett snäpp bättre höjd i ljudbilden (något jag tyckte var riktigt bra redan tidigare), torrare/spänstigare ljud och en mycket bättre kontroll på basen.

Ikväll nådde jag en av de där tillfällena när allt bara var rätt. Ståpäls är bara förnamnet...Oj vad roligt det skall bli framöver när det blir till att lyssna igenom skivsamlingen igen...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/05 :  05:27:58  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Grattis, man blir rörd över sån lycka!

Bravo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/11/05 :  07:47:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Ståpäls är bara förnamnet...

Kul!!! Det är bara att njuta i fulla drag

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

magnan
Member

55 Posts

Posted - 2003/11/05 :  18:36:55  Show Profile Send magnan a Private Message  Reply
Mahler är ju VA:s "största" modell.

bara det låter bra!...eller bara det låter!?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/05 :  18:45:33  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Va kul! Ser ju verkligt finfint ut!

AR VS110 på gång eller?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/11/05 :  19:01:29  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Snygg anläggning. Audio Research är hög ståpälsfaktor på. Lånade hem ett försteg en gång från dem och det var helt otroligt vad det trollade med ljudet.

MVH Samuel Rönnqwist
Go to Top of Page

pesa

829 Posts

Posted - 2003/11/06 :  05:28:53  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Tackar, tackar...

epkpeng: visst är det den som lockar... dessutom har en liten fågel viskat i mitt öra att det är på gång en monblock-version av VS110...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/07 :  08:17:39  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Kul att du har fått till det där hemma! Visst är det gött när systemet spelar så bra att man knappt kan slita sig från lyssningsfåtöljen!

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/11/08 :  16:10:04  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Pesa, det där ser ju riktigt trevligt ut
Go to Top of Page

pesa

829 Posts

Posted - 2004/02/01 :  17:20:33  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Insåg att jag ligger lite efter med en del förändringar som skett i systemet här hemma. Som hanterats i ett separat bildreportage så har det tillkommet en vinylspelare. Basis 1400 heter den, och tonarm och pick-up är en modifierad Rega RB-250 samt Grado Reference Sonata. RIAA't är Grado PH-1.

Detroit, Michigan
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000