Author |
Topic |
pesa
Fd. moderator med nattpass
829 Posts |
Posted - 2004/02/01 : 17:35:17
|
Dessutom har det tillkommit en center och surroundhögtalare från Vienna Acoustics. Det är väl onödigt att tillägga att matchningen med fronthögtalarna är något bättre nu...
Centern heter Oratorio och är stor (!). En av de större centerhögtlare jag sett. Men den har naturligvis samma härliga finish (IMHO) som alla övriga VA's högtlare...
Bak-kanalerna hanteras numera av ett par Walz som egentligen borde upp på väggen. Men då vi skall flytta snart så har jag skjutit upp det projektet tills vi kommit på plats i vårt nästa hem...
Kablage för flerkanals-lyssning är numera Kimber 8PR rakt igenom. Då jag flyttat flerkanls-prylarna åt sidan har jag fått en elak jordloop och enda sättat jag lyckats lösa detta för tillfället, är att köra separata högtlarkablage vid tvåkanals- respektive flerkanals-lyssning. Jag får reda ut detta bättre efter vi flyttat...
Vi avslutar med en helhetsbild
Edit: stavfel |
Detroit, Michigan |
Edited by - pesa on 2004/02/01 19:51:56 |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2004/02/01 : 18:04:52
|
Väldigt snyggt och stilrent system du har Pesa :)
Skulle nog inte sitta helt fel med AR slutsteg och cd där :). Jag hade hemma ett AR försteg för något år sedan och blev väldigt impad av det. Men det saknade fjärr så det blev inte något av det. Idag ångrar jag mig lite men men.. framtiden |
|
|
DIYamps
Ej medlem längre
785 Posts |
Posted - 2004/02/01 : 18:35:10
|
Läckra grejjor du har pesa vilket tjockt försteg, liknar ett slutsteg med den perforerade plåten, vinylsvarven måste va nått av det snyggaste jag sett inom hifi |
|
|
pesa
829 Posts |
Posted - 2004/02/01 : 19:54:00
|
Tackar för komplimangerna!
Jo tack! Har långtgående tankar på ett ARC-slutsteg |
Detroit, Michigan |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/02/01 : 21:20:30
|
Här har det verkligen hänt saker! Vilken stilren uppsättning högtalare, mycket snyggt!
Kul med nytt hus! Är det i samma område? Så att du slipper baxa högtalarna allt för långt, de verkar väga en bit...
Vänligen, Pac P.S. Lite västkustanknytning med Brygghus, båtar, fyr, ... Vi kan komplettera med lite äkta Västkustgranit om du vill??? |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2004/02/01 : 21:33:58
|
Se där ja... Här händer det grejer... Mycket snygg center, och surroundhögtalarna skämdes ju inte för sig heller...
Blir det duk och lins på nya stället?
Pac, be barainte mig ta med bohusgraniten, vi hade övervikt så det räkte och blev över sist vi åkte ändå... |
|
|
pesa
829 Posts |
Posted - 2004/02/01 : 21:52:15
|
Västkustanknytning måste de va'. Det är inte så gott om saltvatten här i krokarna, om man säger så. Det där med graniten var ingen dum idé... hmmmm... eh, Pjotre...
Jodå, det är alltid roligt med nytt hus. Allt är inte klart än, men det huset det lutar åt ligger bara 5-10 minuter ifrån där vi bor idag. Går det i lås så kan det bli ett dedikerat rum för leksakerna... inklusive duk och lins... |
Detroit, Michigan |
|
|
pesa
829 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 18:03:25
|
Så har det blivit dags för pesa att flytta... (är väl ungefär dom känslor man går igenom...) Vi står fortfarande med mycket ouppackat men jag tänkte ändå dela med mig av de erfarenheter jag haft när det gäller att flytta sin anläggning till ett nytt hus med allt som det kan innebära.
Vi har alltså bestämt oss för att flytta härifrån...
till hit...
Vi använde oss av en flyttfirma men eftersom vi endast skall flytta någon mil så bestämde jag att packa och flytta HiFi-prylarna själv. Ville inte riskera att något skulle gå sönder pga ovarsam hantering.
Det blev ett hyfsat stort projekt att få ihop alla prylarna...
|
Detroit, Michigan |
|
|
Sanny_X
Member
181 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 18:54:32
|
Vilken kåk!!!
Antar att ett bra lyssningsrum är utsett?
mvh Sanny_X |
|
|
gudmundsson
Member
166 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 18:56:00
|
Oj, det var verkligen ett stort hus!
Lycka till med flytten.
|
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 19:07:35
|
Har ju inte så feta hus i usa Läckert! |
|
|
cliff
Member
80 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 19:20:05
|
Oj. Imponerande hus minst sagt.
Ska bli kul att se det nya hifirummet. |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 19:25:22
|
Jaha du "von Pesa" - det ser ju väldigt trevligt ut det där! Det är inte bara vid försäljning som kartinger och emballage är bra...smidigt att kunna packa ner allt snyggt och säkert!
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 19:45:06
|
Ruggigt tjusig anläggning... å vilken kåk *haksläpp*
Lycka till med allt flyttande... |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 19:49:05
|
Hörde jag rätt att det var två rum på gång i det nya huset? Ett för tvåkanals och ett för hembio? |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 19:53:11
|
Måste säga att det är ett väldigt vackert hus du köpt Pesa. Både hur det är byggt (lite som inspiration från en kyrka) men också att jag gillar tegelhus.
|
Driver sajten component.se. |
|
|
pesa
829 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 20:06:33
|
Tackar för alla lyckönskningar! Flytten har gått bra hittills. Just nu är allt på plats sedan en tid, men mycket är fortfarande ouppackat (däribland det mesta av HiFi'n - det är inte alltid lätt att motivera prioritet för detta när hela huset är fyllt av kartonger och tre småttingar pockar på uppmärksamhet...)
Jo tack, vi är mycket nöjda med huset hittills och precis som Pjotre nämner så blir det nu plats nog att separera anläggningen. Jag har länge velat ha tvåkanal och flerkanal i olika rum och nu blir detta möjligt...
I detta vardagsrumrum blir det tvåkanal (och fritt från allt vad TV heter). Rummet kan komma att bli en aukustisk utmaning då det är mycket högt i tak (går igenom bägge våningarna i huset) och en sidovägg består nästan helt av fönster. Bilden är tagen på lyssningspositionen så anläggningen kommer att hamna till vänster om där bilden tar slut...
Husets tidigare ägare har haft högtalare kopplade lite här och var i huset så detta garnnystan var lämnat på golvet...
De flesta av högtalarna har de tagit med sig men på ett par ställen finns i alla fall kablarna kvar vilket betyder att jag teoretiskt sett borde få möjlighet att spela musik på kontoret, uteplatsen och garaget härifrån... (förutsatt att jag kan reda ut härvan och koppla ihop den igen förstås...)
|
Detroit, Michigan |
|
|
pesa
829 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 20:09:24
|
tober: tackar, stilen är vanlig häromkring och på sant amerikanskt maner så är framsidan helt i tegel medan sidorna och baksidan har en våning i tegel och en våning i vinyl och trä... |
Detroit, Michigan |
|
|
IcedEarth
Member
498 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 21:23:49
|
jag hoppas det kommer massa bilder, roligt att se hur andra hus i andra länder ser ut, finns ju inget som liknar nått i Sverige, i alla fall norr om sundsvall! :)
/rillo |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 22:08:16
|
Naturligt ljus fanns ju så det räckte och blev över... Kul med fönster och ett trevligt rum. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
Edited by - Zalve on 2004/04/13 00:51:35 |
|
|
Lepra
Member
524 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 00:37:45
|
Oh my!
Grymt läckert hus! Så vill man ju bo... fast man kanske ska ha lite mer att fylla huset med. Jag lyckas precis fylla min etta |
Frozen Brains Tell No Tales |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 00:46:01
|
Pesa
Du får döpa om tråden till Hem till gården eller liknande Var det heltäcknings matta i det nya rummet ??
Ha det bäst J |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
pesa
829 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 01:21:14
|
Heltäckninsmatta är det... både i tvåkanalsrummet och flerkanalsrummet (bilder på det sistnämnda kommer strax...). Här i USA är det heltäckningsmatta som gäller till övervägande del. Vi har trägolv i kök och entré samt kakel/klinker i badrummen men i övrigt är det mattor överallt. Kändes avigt när vi flyttade hit men man börjar vänja sig. Två fördelar är akustiken och att barnen trillar mjukt när dom står på öronen...
Hem till gården |
Detroit, Michigan |
Edited by - pesa on 2004/04/13 01:22:05 |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 02:52:13
|
Som murare har jag sett en del hus och detta är bland det finaste kan jag lova. Mkt fint.
Kan du se om det är springande kopp eller blixtförband?
Amerikanskt förband såklart med kopp vart femte skifte såklart
Ingen som fattade nu vaa?
Mvh Johan
|
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 03:28:02
|
Hygglig koja minsann, (bland det grymmaste jag sett på länge, inte alla avundsjuk nej, nej.) Lycka till med flytten och det nya lekrummet.
|
Bravo |
|
|
Topic |
|