Author |
Topic |
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/10/19 : 09:19:49
|
quote: Tjejen på bilden är min flickvän.
Hon ser inte speciellt road ut. Beror det på musiken hon lyssnar på eller tycker hon att du lägger för mycket tid på hifi? |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/10/19 : 09:49:42
|
quote: Hon ser inte speciellt road ut. Beror det på musiken hon lyssnar på eller tycker hon att du lägger för mycket tid på hifi?
Inget av detHon blev ju inte så förtjust i bilden pga att hon ser sur ut som sagt,kunde ju ha sagt till när jag skulle ta bilden som hon sade men det blev den bästa bilden på bakre delen av rummet |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2007/10/19 09:52:38 |
|
|
fripps
Member
652 Posts |
Posted - 2007/10/22 : 12:27:51
|
Roligt att höra att du är nöjd med slutsteget.
MVH
Fredrik |
Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50
Medlem i ASO |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/10/30 : 00:40:55
|
Nu är det väl på tiden att resten av bilderna kommer Det har ju varit lita gissningar över vilka burkar som jag köpte i sommras.Så här kommer bild på den ena av dem.
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/10/30 : 00:43:51
|
Och här kommer en riktig dålig bild på elektroniken och centern
|
Edited by - FBK on 2007/10/30 01:09:38 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/10/30 : 00:45:33
|
Och en bild på allt
|
Edited by - FBK on 2007/10/30 01:09:50 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/10/30 : 00:46:51
|
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/10/30 : 01:08:00
|
Och nu så kommer en bild på något som jag har fått låna av en kompis ett tag, då han ändå sitter utan elektronik för tillfället.
JBL LSR6332 heter dessa studio högtalare och dessa är verkligen, dvs skulle inte tacka nej till ett par, men de kostar en rejäl slant nya (35.000kr) och sedan så behövs sub till dem då de bara går ner till 60hz. Men ett par sådana med en/två bra subbar så skulle jag sitta nöjd länge med. De låter inte som tidigare studio högtalare som jag har lyssnat på,dvs super neutrala,men stela och kantiga. Utan dessa JBL har neutraliteten, men samtigt med en mer naturlighet i ljudet som inte får det att låta så stelt och kantigt, och sedan har de en dynamik som är svår att motstå,dvs det är riktigt roligt att lyssna på dem Ps. Plattan med diskant och mellanregister är felvänd,har inte orkar fixa det.(om någon nu såg det) |
Edited by - FBK on 2007/10/30 01:10:20 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/10/30 : 01:09:24
|
Och här kommer en helhets bild när JBLarna är inkopplade.
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/10/30 : 01:32:36
|
Men nu när jag äntligen har lagt upp bilderna på hur det ser ut hos mig, så håller jag på att provspela på andra längden (tvären) i rummet.Har ställt soffan framför väggen där hyllorna sitter, till höger på bilden med vaserna på för att lyssna om det kan vara en väg att gå då jag aldrig har varit helt nöjd med ljudet så som jag har haft grejerna uppställda pga att för mycket av basen hamnar bakom soffan, dvs akustik problem. Och om denna nya placering funkar så kan jag använda rummet mer som vardagsrum (får mer plats) än bara som ljud och bild rum. Men frågan är om det i sin tur inte blir för mycket bas med denna nya placering med soffan uppställd emot väggen.? |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/11/03 : 12:00:40
|
Mycket efterfrågan efter bilder sedan blev det tyst... Trodde att någon skulle komentera den usla kvaliteten på bilderna om inte annat. Kommer inte deltaga på forumet på ett tag ändå då jag kommer att vara datorlös framöver, då min dator pajjade ihop härom natten så att huvud säkringen i lägenheten gick och allt blev svart Så ha det bra så länge! |
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2007/11/03 : 12:49:02
|
För länge, länge sedan hade du på ett system som kostade betydligt mer än det du har nu! Hur upplever du ljudet nu, jämfört med då? mvh dominik |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2007/11/03 : 12:51:47
|
quote: Mycket efterfrågan efter bilder sedan blev det tyst...
Jaaa..man blir ju förbannad
Högtalarna...ett par phonar P40II va?
|
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2007/11/03 : 19:31:49
|
|
|
Edited by - Smackman on 2007/11/04 10:31:03 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/11/06 : 14:58:01
|
Hej igen, en snabbis Ska svara på din fråga Klenkar nästa gång jag tittar in då jag ej hinner nu. Och visst är det ett par Phonar! |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2007/11/07 : 11:15:10
|
För er som inte varit hos Per kan jag meddela att det är ett trevligt rum att spela musik i! Välljudande och estetiskt snyggt!!
Tack för dina finfina bilder Per.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2007/11/08 : 06:36:09
|
Jaja det va inte för att va elak på någe sätt Mvh |
|
Edited by - Smackman on 2007/11/09 20:33:09 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/11/09 : 16:47:56
|
*
|
Edited by - FBK on 2007/11/21 22:15:02 |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
|
Nykmark
Member
379 Posts |
Posted - 2007/11/09 : 23:06:55
|
Phonar är intressanta högtalare, ska bli kul att höra vad du tycker om dom. Jag håller med Manga X också, det är ett trevligt rum FBK har, bilderna gör det inte riktigt rättvisa. |
Det är du som avgör om din anläggning låter bra! |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 22:24:51
|
Ah ser att du har skaffat dig ett par Phonar burkar, de där är mycket trevligt burkar eller hur |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/11/21 : 23:42:44
|
Hej igen på er! quote: Jaja det va inte för att va elak på någe sätt
Ingen fara Smackman.Angående bilderna så är de som sagt usla och rummet ser bättre ut i verkligheten, även färgvalenMen finns det någon som kan hantera en kamera ordentligt så du hjärtligt välkommen på fika,lyssning och lite bild tagning.
Håller för övrigt på med att om möblera totalt så jag kommer att spela ifrån ena långväggen till den andra. Får problem med detta också ur ljudsynpunkt,(bla. bummelbas) men jag får en aning fylligare helhets ljud och rummet kan användas mer som ett riktigt vardagsrum med plats för annat också och det har jag behov av så det får bli så. quote: För länge, länge sedan hade du på ett system som kostade betydligt mer än det du har nu! Hur upplever du ljudet nu, jämfört med då? mvh dominik
Jadu Klenkar, det var ingen lätt fråga då det var ett helt annat rum som jag nu i efter hand upplever som att det var lite bättre ur ljud synpunkt än mitt nuvarande som har påtagliga problem med basåtergivningen. Och det är svårt att ranka de olika högtalare som jag har haft under de åren som gått då de är bra på olika saker, och skulle jag var tvungen att välja ett par av alla de olika högtalare som jag har ägt och fick välja elektronik fritt (någon annan betalar)så hade det blivit Dynaudio Contour S3.4. De liknar mina nuvarande Phonar mest i ljudkaraktären dvs en liten dragning åt det mörka, fylliga och mjuka. Har numera insett att min likör är inte högtalare som har ett mer typiskt analytiskt ljud som ofta låter hemskt med sämre inspelade skivor och när ljudkvaliteten nästan bara blir sämre och sämre som den verkar bli på dagens skivorna så är det lättare att leva i längden med högtalare som drar lite åt det mörka. Samtidigt så kan jag tala om att den bästa ljud upplevlse jag har haft hos mig var när jag och MangaX spelade Kari Bremnes på mina dåvarande pi60,det lät riktigt bra. Så egentligen borde man kanske ha två olika par frontar beroende på vilka skivor som ska spelas Men angående mina nuvarande högtalare Phonar P40IIs så håller jag med dig Snoop, det är ett par mycket bra högtalare. Och är jag mycket glad över att jag tog beslutet att åka ner till mayro och lyssna på dessa. De lät verkligen bra, har bla. en mycket naturlig mellanregister återgivning och de passar mina behov på ett bra sätt och de kommer att få stanna klart mycket längre än någon annan högtalare som jag har ägt.
Kan även berätta att jag har köpt ett par av denna högtalare dock i annan färg(Energy C-100) av en forum medlem här, som jag ska ha som bak högtalare istället för mina nuvarande Monitor Audio dipoler.
|
Edited by - FBK on 2007/11/22 00:46:22 |
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2007/11/22 : 16:19:02
|
Morsning Fbk ! Snygga högtalare helt klart ! Jag är nyfiken på hur du upplever draperiets inverkan på ljudet ? Har du testat att ha bara dämpning på enbart sidoväggarna eller bara bakvägg tex.. Håller själv på att mixtrar lite med dämp med hjälp av bla en flispläd :) Mitt rum är lite trångt vilket ditt också ser ut att vara och då verkar det vara extra viktigt med att det är rätt dämpat . Mvh |
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/11/23 : 01:31:16
|
Lite svår fråga Smackman...Draperiets inverkan är nog ungefär lika stor som mina 4 st Ino Audio Akustikskivor gör för ljudet, men jag är lite osäker. (De har stått bakom tyget lutade emot väggen) Så tyget har hjälpt till att dämpa en hel del. Det tyg som jag har, har rekomenderats av IÖ och flertal på Faktiskt.se som ett bra alternativ tillsammans med IÖs akustikskivor då det dämpar lagom och har en rätt tjocklek som i sin tur var bra för något som jag inte minns nu vad det var.. Och jag testade aldrig att bara ha det på sido eller bakvägg, utan jag körde på båda direkt, och det tillsammans med 2 stycken tjocka mattor på 140X240 så blev det för mycket av det goda. Dvs för min del så upplevde jag rummet som för dämpat, det blev jobbigt att vara i det när man hade huvudverk tex. Så en matta åkte bort och då blev det bra i mina öron. Nu med den nya möbleringen så har jag bara satt upp tyget längs med hela väggen bakom högtalarna och anlägningen/Tvn, och det märks även om det är ganska lite att det är en aning mindre tyg som hänger uppe. Men i framtiden när det ska införskaffas platt tv, så kommer ytterligare lite tyg att tas bort då Tvn ska hänga på väggen mellan högtalarna så då blir det bara tyg bakom högtalarna för att dölja akustikskivorna och då kommer jag att prova med två mattor igen. Mina erfarenheter säger att har man ett normalt möblerat rum så är det inga problem alls att stoppa in två feta mattor och lite tyg och akustikskivor bakom högtalarna, utan det gör bara gott för ljudet. Men i mitt fall så blev det lite för mycket ifrån början som sagt, men man lär sig av misstagen förhoppningsvis
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/11/23 : 01:48:29
|
Och sedan kan jag tala om att på Söndag så får jag tillfälligt besök av denna lilla Dac (Mhdt Laboratory Paradisea+) och kanske även en ultra snygg förstärkare framöver.(Musical Fidelity A5)
|
Edited by - FBK on 2007/11/28 21:55:45 |
|
|
Topic |
|