HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 FBK Köpt högtalare ifrån när resan började 1989
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 24

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2007/11/23 :  13:34:52  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Oki Fbk . Tack för svaret, klart intressant detta med dämp och diffusering !
Mvh

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2007/11/28 :  21:54:08  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Vilken hifiresa du har gjort
Finns det något mål eller är resan målet??

Glömde bort din fråga Orpheus, sorry
Mer det sista, det har liksom bara rullat på. Tycker att det är ganska kul att testa nya pryttlar, något som oftast inte är ekonomiskt i längden om man inte strikt håller sig till beg marknaden ska tilläggas. Men man har lärt sig en del också på att ha lyssnat och testat olika produkter både här hemma och även hos en kompis som testade en hel del grejer förr. För närvarande så har jag lånat Mhdt Laboratory Paradisea+ Dacen av en kompis för utvärdering och MF A5 kanske också kommer på besök.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/11/28 21:56:40
Go to Top of Page

Heliac
Starting Member

31 Posts

Posted - 2007/12/09 :  02:50:28  Show Profile Send Heliac a Private Message  Reply
Mycket trevliga Jbl det där. Sitter själv på ett par och kan säga att de passar mig som handsken. Jag har alltid velat ha högtalare som kan spela högt och bra utan att gå sönder och de klarar dessa. Givetvis har jag subbar till dem men de funkar fint utan oxå om man inte kräver nån discobas. Att Jbl specar dem från 60Hz är nog mest för att de börjar dyka där.

Hemma hos mig http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65902
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2007/12/10 :  14:29:02  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Mycket trevliga Jbl det där. Sitter själv på ett par och kan säga att de passar mig som handsken. Jag har alltid velat ha högtalare som kan spela högt och bra utan att gå sönder och de klarar dessa. Givetvis har jag subbar till dem men de funkar fint utan oxå om man inte kräver nån discobas. Att Jbl specar dem från 60Hz är nog mest för att de börjar dyka där

Förstår mycket väl att du är nöjd då de milt sagt är riktigt trevliga och mycket prisvärda även om de nu råkar kosta i runda slängar "35" nya, som är alltför mycket för min del. Men det är kul att få ha testat dem.

Edited by - FBK on 2008/09/15 17:40:01
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/09/15 :  17:33:30  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/09/27 :  01:33:31  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Hej på er!
Det har skett en hel del förändringar i mitt system (äntligen hittat rätt högtalare för min del bla.) och jag har tänkt att göra ett bildreportage senare i hösten kring det och en eventuell träff, men det är nerlagt då jag lämnar forumet pga det som hänt i denna tråden. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75908

Mvh Per

Edited by - FBK on 2009/10/01 23:46:43
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/09/27 :  07:08:10  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Trist att du kastar in din hififorum-"handduk". Hoppas vi kan följa ditt bildreportage på något närliggande forum.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/09/29 :  00:08:11  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Trist att du kastar in din hififorum-"handduk". Hoppas vi kan följa ditt bildreportage på något närliggande forum.

Det finns ännu möjlighet att det kan dyka upp här BosseBula, då jag avvaktar med ett evenuellt urträde så länge. Vi får se hur man känner längre fram.

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/09/29 :  15:31:43  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
Finns väl ingen anledning att hoppa av...
logga ut-kolla inte ens i forumet-ta en paus så kommer lusten snabbare än snabbast.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/09/29 :  16:00:01  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply

Tråkigt, ska läsa igenom kabeltråden, brukar personligen undvika dem av förekommen anledning.

Hoppas ändå att vi kan ses över en kopp java.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/29 :  17:37:08  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Betyder det att du FBK och Goldfiner inte kommer hälsa på mig fler gånger? Om det är så, då tycker jag att det är lite tråkigt.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/09/29 :  18:08:19  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Hej Fbk .
Hoppas du stannar kvar ! Och sorry för att det blev som det "blev" i kabeltråden ...
Mvh

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/10/01 :  23:53:34  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Stannar kvar efter lite Pm med Pac sedan så får vi se om lusten kommer tillbaka ordentligt så det blir bildreportage BosseBula, och en eventuel träff om det nu finns intresse för det i vinter, det vet man aldrig.
Och som tur är så är man inte långsint Smackman
quote:
Betyder det att du FBK och Goldfiner inte kommer hälsa på mig fler gånger? Om det är så, då tycker jag att det är lite tråkigt.

Oss blir du inte av med så lätt gcs

Edited by - FBK on 2009/10/01 23:54:03
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/10/02 :  00:21:46  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Det låter som ett bra beslut!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/10/02 :  00:42:41  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Hoppas ändå att vi kan ses över en kopp java.

Det ska bli av, om inte annat så så slår vi två flugor i en smäll om det blir en träff!

Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2009/10/02 :  21:37:35  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Glädjande att du stannar kver FBK...

PMá gärna om du ska ha träff.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/10/22 :  14:36:54  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Kul att du stannar! Och kul att du har Phonar, det är inte många andra som har i Sverige... :) Själv är jag grymt nöjd med mina Veritas P5.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2011/06/08 :  23:41:37  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Har nu uppdaterat första inlägget på sidan 1 men alla grejer som jag haft sedan den här tråden kom till (ungefär) och även vilka grejer som står i vardagsrummet idag, har ju varit dålig på att uppdatera här...
Kan börja med att berätta att jag flyttade för drygt 1år sedan och bytte sida av stan (till norra sidan) så nu bestämmer man inte själv över hur allt ska vara utan nu är det även en sambo som "bestämmer" så det är lite mer ont om plats i vardagsrummet för anläggningen. Men angående detta med ont om plats så finns det små planer på att det ska fixas ett separat musik & tv/film rum i framtiden när väl dottern i huset flyttar ut om några år.
Och angående framtidsplanerna så har jag dragit i handbromsen och bestämt mig för att liga lite lågt med inköp de närmaste åren och istället försöka lyssna på ett antal olika högtalare som kanske kan vara intressanta för min del, för när jag väl ska uppgradera nästa gång så får det bli en uppgradering som funkar riktigt bra så man kan sitta nöjd ett bra tag sedan. Så fokus kommer i huvudsak ligga på att provlyssna på lite olika högtalare.
Högtalare så här på rak arm som kan vara aktuella för provlyssning är tex. dessa!(några har man lyssnat en gnutta på, på mässa)

Canton Reference 3.2DC/5.2DC
Focal Electra serien.1028Be/1038Be
Naim Ovator S-600
Audio Physic Scorpio 25
Tannoy Definition DC10T
XTZ Divine 100.49
Genelec 8260A
Dynaudio Contour S5.4
Pioneer S-1EX
JBL Array 1400

Mvh Per

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/06/09 :  22:51:28  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Du FBK som är så stormförtjust i gamla Nautilus 802 borde ju spara till ett par såna, runt 40000kr borde räcka för ett par.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2011/06/15 :  22:24:56  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Visst kan ett par B&W N802 vara något,är ju en av mina favoriter av det man lyssnat på. Men eftersom detta är ett långsiktigt projekt så ska det lyssnas på en hel del alternativ så vad det blir i slutändan får man se. Var för övrigt och lyssnade på en anläggning med NHT 3.3 och SVS subwoofer i helgen.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2011/09/23 :  20:58:37  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Har även lyssnat på senaste versionen av B&W 802D (ej hört den första)i butik och de lät bra,neutralt, mycket korrekt men lite stelt i brist på bättre ord. Elektronik var NAD M2 (dyrare digitala modellen) & Classe CD som transport. Lyssningen var hos Klubben på Flemminggatan och jag har inga erfarenheter kring lyssningar där innan så det kan ju vara deras rum (kanske elektronik)som påverkade mina intryck en aning till det tveksamma då jag inte var helt nöjd med stelheten i ljudet. Lär få lyssna mer i framtiden innan jag vet säkert om den nya D-serien är något för min del.

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/09/24 :  10:01:21  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Tjena Per, det tråkiga med 802 är ju att det är svårt att komma undan med drivning inom humana belopp, pengar man kan använda för att bredda högtalaralternativen ännu mera om man ser till mer normalt tungdrivna alster.
Skulle vara PA svängen då som kan leverera utan att kosta skjortan.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2011/10/05 :  19:57:04  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Tjena Per, det tråkiga med 802 är ju att det är svårt att komma undan med drivning inom humana belopp, pengar man kan använda för att bredda högtalaralternativen ännu mera om man ser till mer normalt tungdrivna alster.
Skulle vara PA svängen då som kan leverera utan att kosta skjortan.

Humana belopp, ja man behöver nog ca:20-30.000 hårt beskattade t-lappar till beg. slutsteg och ca:15-20.000 till beg. försteg så är man i hamn, men det är långt dit så vi får se hur det blir i slutändan då det finns en del intressant grejer där ute som det ska lyssnas på. Min nuvarande anläggning låter ju inte direkt dåligt heller.Och det finns uppgraderingar att göra i den om man vill, det märkte jag när jag nyligen hade en Hifi-träff hos mig med AÖ-gänget där temat var slutsteg.
Vi lyssnade på dessa och mitt Muse 160.
2st InterM R500+(helmoddade, ny trafo osv.)
Classé CA-201
InterM R500+
G-Dis stereoslutsteg P400
XTZ AP100
Även om det inte var några natt och dag skillnader så var det tydliga skillnader mellan flera av stegen och framförallt så märktes det att min Denon AVR-3310 Av-receiver som jag kör som försteg är den största flaskhalsen i anläggning. Det blev solklart när vi även testade ett diy rörförsteg (byggt av Erik Andersson) och en G-DIS DAC VI (med inbyggt försteg)"allt" blev bättre med dessa två.

Edited by - FBK on 2011/10/05 21:02:40
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2011/11/26 :  23:56:54  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Vincent 331 och Canton Ergo Rc-L det va tider det Kikade lite på sid 1 .

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2011/11/28 :  00:21:56  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Vincent 331 och Canton Ergo Rc-L det va tider det

Instämmer Och jag håller RC-L ganska högt än då det är en rolig högtalare att lyssna på och prisvärd som beg.

Go to Top of Page
Page: of 24 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000