HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 ASO får fint besök igen...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/02/03 :  17:40:51  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Jaha då var det dags igen för en liten träff för ASO (Audiogruppen SydOst). Denna gången så var vi i Karlskronas ytterkant närmare bestämt Lyckeby.

Denna gången så var det lite extra (inte så lite förresten... .
Eftersom Sladd var nere från Hifi-consult och demade elektronik och högtalare - om jag inte minns fel så stod det ca 700.000 slantar och spelade i vardagsrummet

Nu har ägaren till huset inte speciellt dåliga grejer från början Advantage S1, Grendel och ett par VR3: or plus kablage. Dessa grejer är dock inte inräknade i beloppet ovan...

Jag glömde ju givetvis min kamera hemma - så övriga ASO medlemmar och Sladd får gärna posta bilder och beskriva det vi lyssnade på...

Jag kan ju redan nu avslöja att det lät "ganska" bra

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2005/02/03 18:26:50

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/03 :  18:18:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Japp, jag har tappat räkningen nu, men ASO träffas med jämna mellanrum och är en trevlig grupp att räkna med!

Kvällens citat kom från värden själv:
Oj vad korvarna blivit stora!



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/02/03 :  19:17:58  Show Profile Send krang a Private Message  Reply
Korven skall vara proportionerlig mot anläggningen i samma hus.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/03 :  19:18:10  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Trevligt... mera mera alltid kul med hifiträffar.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/03 :  20:29:56  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Synd man inte äter korv, annars vet man vart man skall vända sig ;D

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/02/03 :  20:32:26  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Trevligt har vi alltid när vi träffas men när jag anslöt till träffen så var det lite ensamt----
Ett alldeles folktomt rum.

Men det ordnade sig och efter en stund såg det ut så här/

Hela församlingen utom jag förstås.
Det ser ut som om det lyssnas på något och detta något såg ut så här/

Fortsättn.följer


Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/03 :  23:42:45  Show Profile Send fripps a Private Message  Reply
Hej på er

Som värd för denna träffa så vill jag tacka alla som ville komma och göra mig lite sällskap denna kalla februari kväll. Jag kommer så fort som möjligt lägga in bilder och lite kommentarer (måste få över bilderna i datorn). Berättade just för flickvännen att jag säket tagit hundra bilder, hon tittade på mig (lite konstigt) och frågade om jag tagit hundra bilderna på högtalarna. Svarade att jag tagit bilder på allt, nu tittade hon ännu mer konstigt på mig och följande kom ut ur munnen "Har du tagit bilder på en sladd, snälla nån det är ju bara en sladd". Vill inte på detta sätt starta en debatt om kablar utan vill väl egentlgen bara säga att det är skillnad mellan vad hifimän och kvinnor tycker är sexigt. En dyr Transparent kabel är ganska tilltalande.

fortsättning följer

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/02/04 :  00:08:51  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Får se nu...Sladd och sex...humm :-)
mvh

geldis
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/02/04 :  00:20:39  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Sexig-----
Den har i alla fall lite former till skillnad från en del andra platta Kablar

Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/02/04 :  02:18:33  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Vad lyssnade vi på och varför höll jag på säga,varför utsätter man sig för sådana här prövningar?
Nu törs jag inte köra igång mina egna prylar på minst en vecka,ljudminnet är visserligen kort men det är bäst att vara försiktig.
Nåväl.
Överst på denna bild,värdens egen S-1´a och där under en Bladelius Gondul.
Under dessa två står det en Grendel och framför denna ett Burmester-steg som jag har tappat bort beteckningen på.
Högtalare-QRS Venus.

Det spelades mest på Gondul/Burmester och lät gjorde det på detta viset enligt mina öron.
Lägsta basen var mycket torr och korrekt,inga konstigheter alls.
Kan kanske uppfattas som basfattig av den som brukar lyssna på medspelande högtalarlådor.
Rummet käkade bas i en ganska stor omfattning men det lät riktig high-end.Fem stjärnor.
Mellanbasen,där ställde rummet till det men dagen efter lyssningen blev det visst ommöblering har jag hört.
Mellanregister,röster och akustiska instrument lät klockrent utan tillstymmelse till hårdhet eller andra dumheter,korrekt men mycket musikaliskt.Fem stjärnor till.
Diskanten trodde jag skulle vara lite mera analytisk än den var,ingenting fattades och ingenting stack ut,Behaglig,(inga fräsande s-ljud) men med ett duktigt klipp så--fem stjärnor där också.
Bättre högtalare finns kanske men jag tror inte att jag har hört dom i så fall.
Detta är high-end,basta!
Även S-1´an kopplades in en stund och skillnad blev det,inte så stor som man skulle tro och framför allt trodde jag inte att dom övre registren skulle bli ännu behagligare att lyssna på.
Mina öron behöver inget bättre än S-1 blev slutsatsen efter några få låtar.
Jag har förmodligen inte dom referenser som behövs för att bedöma ljud i den här klassen så
efter en längre tids lyssning kanske jag ändrar mig.
Elektroniken har jag inte så mycket att säga om,potenta saker som spelade allt utan att krokna eller ställa till det på något annat sätt.
Ruskigt bra ljud helt enkelt.
Tekniska data har tyvärr försvunnit ur korttidsminnet.
Till sist.
Ett stort tack till värden och Sladd.


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/04 :  09:43:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Vi fick oss en riktigt bra och nogsam genomgång av systemets alla komponenter. Motiveringar och argumentation kring Venus form och funktion, tanke. Vi var enligt Sladds utsago dom första som hört på Venus utanför grindarna i Allingsås. ASO är störst, bäst och vackrast. Eller?

Burmester 911 gav mersmak och detta blev för mig dom största högtalarterminalerna jag någonsin sett!




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/02/04 :  17:00:30  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Vill se mer

hur funkar rummet rent akustiskt? Såg rätt tomt ut där förutom anläggningen och lyssningsplatserna.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/02/04 :  20:59:49  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Enligt IMO har rummet aukustiska begränsningar. Detta skulle nog kunna åtgärdas utan allt för stora ingrepp. Värden fripps är medveten om detta. Samtidigt har fripps mycket bestämda ideér om inredning och ställer estetiska krav på sitt rum. Detta har diskuterats vid flera tillfällen och naturligtvis diskuterade vi detta även denna kväll.
mvh

geldis
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/02/04 :  23:52:44  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Estetiska krav var det ja----
Kan det bli så mycket bättre än så här.

En annan fundering så här efteråt.
Vad gör den svarta lådan som står där till vänster,glömde fråga


Powerisolator,visst men hur.Högfrekvensfilter eller
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/02/05 :  00:30:47  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Geldis: okej.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/02/05 :  21:18:31  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Pär nämde något om form och funktion,vi fick en bra genomgång av Sladd om varför högtalarna ser ut som dom gör.
Åsikter ang.utseendet----
Jag tyckte till att börja med,njaaeeoo.Men det gick snart över,
dom smög sig på sinnet på något sätt så efter ett par timmar var dom betydligt snyggare.Det slutade med att dom är vackra

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/02/05 :  21:20:49  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Jag kan bara hålla med - tyckte inte dom såg något vidare ut först.. men dom "växer" på en
Otrolig finnish och dom är faktiskt ännu snyggare bakifrån

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/02/05 :  21:29:18  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Finnish var ordet.Blankt och fint,tror att till och med en fluga skulle få svårigheter med fotfästet
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/06 :  17:40:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ja det är läcker finish som man länge kan titta på. Blankt och fint!

Själv körde jag ett par koncetrerade spår från Lise & Gertrud. Life on Mars och Don't You Look at my Girlfriend spelades igenom. Homogen och väl sammanhållen bas var ett av de bestående intrycken som bekräftades med mina två egna låtar. Fokus var sådär och kan nog tillskrivas rummets efterklang (grötade lite).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/02/07 :  03:04:51  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
J---#)&%¤^--seg uppkoppling till nätet som jag har,time out står det för det mesta när jag ska ladda upp bilder.
-------------------------------------------
Nåja,ibland fungerar det i alla fall,här kommer lite mera blänkande yta.


Ang.detta med formen på högtalarna.
Varför ser Venus ut som dom gör-----

Kan det vara så enkelt tro----
Sådan herre sådan--- o.s.v.


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/07 :  10:22:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Du e för bra Gus - vart får du alla bilder från?

Vi fick också se Venus med underkläderna borta, dvs fronttyget får åttan och tiorna åkte av och elemementen blottades! Rätta mig om jag har fel, men vill minnas att båda dessa element (eg alla tre) hade alu-membran. Åttan hade dessutom fasplugg.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/02/07 :  16:11:18  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply

Hej och tack för ett par trevliga dagar i Blekinge!

Burmestersteget heter 911, ger 350 W och kostar 171 000:-

Den svarta lådan är en Transparent Powerisolator PI 4 som ser till att utrustningen jobbar med 50 Hz - i stället för den grötblandning av spikar, likström och högfrekvent slask som annars skriker in i hifiutrustningen. Pris 22 900:-

Formen på högtalaren är nästan helt en funktionsfråga. Stadiga lådväggar får man effektivas med böjd yta, flera lagers mdf på insidan med dämplim emellan. Bäst baslåda fås alltid om man undviker paralella väggar, här samspelar två krav alltså. Sedan handlar det ju till dels om att "gömma" den avsevärda volym som finns i baslådan.

Alla tre baselementen (2 st tior och en åtta) är av aluminium.

Dag två, när värden hade systemet för sig själv, möblerade vi om rasket och den lite ekande återgivningen försvann till stor del samtidigt som lågbasen klev fram. Vi skänkte en varm tanke till förstående flickvän som såg det naturliga i dylika projekt (!)

Sladd och sex ja... Tur man har en flickvän som tycker kopplingen är klockren

Tack för trevligt bemötande och en befriande öppenhet i diskussionen om vilka plus och minus man upplevde i återgivningen. Kan uppmana fler att söka sig till ASO och ta del av deras aktiviteter!

mvh

sladd

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/02/07 :  17:02:54  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Tackar för klarläggande av mina undringar.
En sak som dock inte har diskuteras är högtalarnas förmåga att genomlysa ljudbilden,om inte kameran ljuger så är det nästan farligt mycket transparens eller nåt

Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/07 :  17:11:06  Show Profile Send C-Quence a Private Message  Reply
Hahahaha!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/02/07 :  17:28:25  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Sladd!
Tackar för omdömmet på gruppen, bra att vi inte skrämde dig
Blev onekligen en Onsdagskväll att minnas, fin fina prylar och en i övrigt mkt bra demo - Tack!

Gus!
Härliga bilder, märks att du köpt ny kamera

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/07 :  18:21:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Tack för trevligt bemötande och en befriande öppenhet i diskussionen om vilka plus och minus man upplevde i återgivningen. Kan uppmana fler att söka sig till ASO och ta del av deras aktiviteter!
Det är ord som värmer, Sladd. ASO har varit verksamma i ett par år nu och det känns mycket positivt!

Gus: The ghost of Double A!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000