HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Kryddstek:s Bildreportage
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/08/05 :  16:41:30  Show Profile Send kryddstek a Private Message  Reply

Här kommer lite gott och blandat bilder.

Det är ingen high-end anläggning inget jätte ovanligt och inte heller några bra DIY projekt. Men det är det jag besitter just nu och kan bjuda på. (pga diverse olika anledningar)

Men när har den ringa åldern 19 ochvarit inreserad i knappt 5 år så har det ändå blivit några apparater/system.



Kollar in nålen med hjälp av spegel alá Svalander tips.



Vad kan det här vara för spelare? Forst följer.. Ska kolla om det har kommit någe nytt i modda denver tråden

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/08/05 :  17:10:32  Show Profile Send kryddstek a Private Message  Reply
Ok ingen som ville veta av min vinyl

Då fortsätter jag på egen hand

De nedre fekvenserna måste också höras/kännas.



Och nånstans måste de komma ifrån, kanske från en sån här...

Go to Top of Page

RODA
Member

410 Posts

Posted - 2005/08/05 :  17:15:59  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Ohhhh....

Härliga makrobilder!!

Kjör på nu bara

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/05 :  17:16:20  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Jag är ingen "hejare" på vinylsvarvar å pick-uper....vad är det för prylar?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/08/05 :  17:24:29  Show Profile Send kryddstek a Private Message  Reply

Tack för respons

Ohmega: Spelaren (kommer fler bilder) är en Dual 1214, tysk kvalitet.
(loppis fynd )

Och pickuppen är en Adc (Audio Dynamic Corp.) Xlm mk2 som jag bytte till mig i min saknade vinyl affär Skiv Jesus

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/05 :  17:29:11  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Ä pickupen av typen MM eller MC? (Du får förlåta mig men det var 12-13 år sen jag hade skivspelare så jag har inte nån koll på den biten)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/08/05 :  17:35:23  Show Profile Send kryddstek a Private Message  Reply
Der är en rörlig magnet MM.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/05 :  17:42:10  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Själv har jag haft en NAD 502:a....en ledsam historia där displaybelysningen pajade vartannat år...det vissade sig att det var en LAMPA i...inte en lysdiod....å denna lampa "brann upp" i förtid...förmodligen för att den kåpa som lampan var inmonterad i var för liten...det blev helt enkelt för varmt - tror jag

Vad är det för CD-spelare du har? ...nån NAD ser jag ..men vilken modell?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/08/05 :  17:43:54  Show Profile Send kryddstek a Private Message  Reply
Din kontakt är min kontakt, banan kontakt.





Kevlar mmmm till framtida projekt, kommer med massor av frågor till er då



Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/05 :  17:54:49  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
B&W-högtalare eller?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/08/05 :  18:40:23  Show Profile Send kryddstek a Private Message  Reply

Nix, mina första hemmabyggen...

Har tyvärr ingen helheltsbild gissa varför

Ska som sagt använda de rättsåbra elemnten till ett nytt projekt.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/05 :  19:40:25  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
quote:
Har tyvärr ingen helheltsbild gissa varför


Batterierna till kameran är slut...eller för att kamreran pajade...eller för att...ja?

Vad är det för element förresten?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/08/05 19:41:17
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/08/05 :  21:04:03  Show Profile Send kryddstek a Private Message  Reply
Köpt på bilstereo affären Mds men jag tror inte det är deras egna element (de kanske inte har några överhuvudtaget och bara trycker på text, nån som vet??)

Är faktiskt ett fint element med stor magnet och fast fasplugg.

Kan fråga om nån vet t/h värdena på detta element jag har bara några värden uppskrivna för hand (ej att lita på till 100%) modellen hette DAR/ 5.1Q Audiophile

Verkar som den slutat att säljas.

Finishen på h-talarna kanske inte är den bästa, ville ha igång dem snabbt och sen inte orkat

Edited by - kryddstek on 2005/08/05 21:17:54
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/08/05 :  21:28:22  Show Profile Send kryddstek a Private Message  Reply
Vad är det man brukar säga - Gammal är äldst? (och bra)

En gammal Philips radio som jag fick hjälp med att laga med bland annat nya rör, tackar er här på forumet.




Detta är riktig high-end


Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/05 :  23:14:53  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Antingen har du väääldigt stora grejor eller så har du kameran väääldigt nära

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/08/05 :  23:35:31  Show Profile Send kryddstek a Private Message  Reply

Jaja expremineterade lite.

Ok då en överblicks bild då...



Nöjd vemsom?
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/08/08 :  00:29:37  Show Profile Send kryddstek a Private Message  Reply
Ohmega: Det är en Nad C521 BEE.

Såg inte ditt inlägg från början. ..sorry

Pioneer cd-spelaren skall bosättas hos grannen som återupplivat sitt forna HIFI-intresse, pga Nad C521 BEE verkan med dess musikaliska kvalite´er. (genom väggarna!! = lyhört)
Go to Top of Page

Berts
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/08/08 :  10:52:13  Show Profile Send Berts a Private Message  Reply
Vad är det för papp-rör som står i hörnen
Kan det vara någon form av tube-trap, förklara i så fall gärna hur du gjort och hur det fungerar

MVH Berts
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/08/08 :  15:25:15  Show Profile Send kryddstek a Private Message  Reply
Ja det är tänkt att vara tube-traps.

Är gjorde enligt en sida (svensk hemmapulare) som kallade dem art4 tror jag.

Är iaf Gjutningrör (vad det nu heter) men dämp skum från Micro på inner sidorna.

Och självklart uppsågade hål mot hörnet i rummet. Har inte gjort några seriösa tester av deras åverkan men det skulle man kunna syssla med idag.

Edit: Hittade en tråd om just denna.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33890&SearchTerms=basf%E4lla br / Tills vidare...

Edited by - kryddstek on 2005/08/08 16:13:58
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/08/08 :  16:56:59  Show Profile Send kryddstek a Private Message  Reply
Gjorde en lyssning..

Yello spelades,

Utan tube-trap: basen stannade i rummet något längre. (hade inga jätte problem innan. Kan också vara att det bara står något i hörnet.)

Med tube-trap: Basen försvann när den ska och det blev lite mer spark i brösten känsla.


Med ecphon innertaks-skiva i hörnet: Samma egenskaper som Tuben men en känsla av mer musikalitet i basen.

Tubetrap och Ecophon skiva: Nu spelade basen med musiken och var rapp inte super rapp men i sin ordning.

Slutsats: Inga WOW upplevelser, men visst var det skillnad. Måste nog till mer akustiska åtgärder för att lyfta dessa åtgärder mera.

Detta hände i mitt rum iaf långsmaltrum där jag spelar från kortsidan.
(betong vägg ena sidan och spån på andra ajajaj )

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000