Author |
Topic |
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/02/16 : 08:47:08
|
Leif B > Nä nä börjar på T och slutar på C med tillnamn Esoteric...
Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/16 : 11:17:44
|
quote: Leif B > Nä nä börjar på T och slutar på C med tillnamn Esoteric...
Wolfgang
Vi VET du måste skriva så.. Och förstår dig. Men vi lovar att inte berätta för andra att du i hemlighet njuter med denver..
Till o med min fru hörde dina välustiga ord av värme då du spelade julio via telefonen för henne... Så här såg hon ut under lyssningen föresten..
(Ja vi har skaffat Telias specialabonemang dom fixat för oss moddare. Så numera kan vi via telefon ha avlyssning ända till 20Hz..)
tänk vilket genomslag Denverklubben har fått....
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/02/16 : 18:27:07
|
Stone-Denver upplagd på MODDA DENVER !! Nu väntar vi på lyssningsintrycken !!! // Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/02/16 : 20:01:47
|
Jag satte mig en stund och lyssnade på min omoddade 816 idag, nu kliar det ordentligt i tweakar nerven... Rackarns vad kul det skall bli att sätta lödkolven och hela skrotupplaget i Denvern! |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/16 : 20:22:41
|
pac Ser fram emot dina intryck här före o efter modd.......om du eller andra söker tips om hur man gör en toppmatad "stonedenver" så finns detta på DIY delen... där växer en highend denver fram i värmländska skogarna.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/02/16 : 22:56:30
|
Jag såg, i ett tidigare inlägg, att någon inte gillade bilden. Nu har jag visserligen ingen annan DVD att jämföra med men jag har en Philips matchline 100hz-tv som har mycket bra bild och jag har precis tittat lite på en film (Lost in translation, se den ,den är bra) och bilden lämnar inget övrigt att önska, enligt mig. färgerna ser finfina ut, kontrasten är god och bilden är distinkt men mjuk och utan några som helst störande inslag. Jag tycker att det är svårt att recensera ljud, som jag åtminstone är intresserad av och det är ännu svårare att recensera bild eftersom jag inte riktigt vet vad man ska titta efter. Hur som helst hade någon problem med dåliga färger och ränder eller nått sånt. Inget av det känner i alla fall jag igen. |
Retro låter fint. |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/02/16 : 23:25:53
|
jeppe72 vilken spelare köpte du ?? |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 08:38:26
|
816 |
Retro låter fint. |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 09:34:44
|
Jag kanske hade fått ett måndagsexemplar... :-) |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 10:07:57
|
quote: där växer en highend denver fram i värmländska skogarna...
Ja du Tobbe, du kämpar tappert. Just nu känns "HighEnd" ganska fjärran i min vokabulär... Men vi får se vad vi kan tweka fram ur denna lilla lådan
P.S. Jag går över på 228 pga av bättre dokumentation... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
fatpipe
Member
264 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 12:57:34
|
Finns det någe spelare kvar på Siba? Hittar inget på deras hemsida. |
Edited by - fatpipe on 2005/02/17 12:58:43 |
|
|
jaejin
Member
923 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 13:11:41
|
fatpipe Ring till deras kontor, de brukar kunna ge svar till och med hur många det finns kvar på det varuhus där du bor.
har fungerat bra för mig.
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 18:48:46
|
Fatpipe > den säljs bara inte över nätet, i butikerna, här i Göteborg pallvis.....
// Wolfgang |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 20:09:56
|
Efter dagens modifieringer;
Ett större lugn har infunnit sig i "den riktigt stora" ljudbilden som spelaren visar upp nu, basen har blivit något djupare och "torrare", verkar som spelaren har lite mera kraftreserv när "häftiga" växlingar kommer........ Bakgrundstystnaden har blivit "tyngre" (spelaren har också gått upp i vikt, nu närmare 7 kilo) visar mer svärta..... Mellanregistret mycket öppet, tror bromsen sitter i OP amparna nu...... skall dämpa dom med bitumen (riktigt baka in dom)!!! Diskanten är öppen och mycket detaljrikt......... "Mr. President" får nog skicka spelaren till dig för bedömning !!
Nästa vecka kommer det nya WBT nextgenhonor, både till den analoga utgången och till digitalutgången (absolut 75 Ohm)..... På digitalutgången spelar Denvern ytterliggare 3 snäpp uppåt efter nädelsmoddningen. Funderar på om man kan "kräma ut" ytterliggare genom att parallelkoppla ett par små MKP 0,01 uF med den befintliga, strömmen borde bli "snabbare" !!! Vad tror ni gubbar..... lyten får lättare att släppa ifrån sig högre strömstötar med den moddningen........
Med separat DAC... (försteg Thule PR 350B) uppsampling till 24 / 192 spelar den riktigt fullvuxen och ger säkert många "dyrspelare" på "käften". Den visar en dynamik som är rent otrolig för en tusenlapp (investeringen till dags dato)! Där finns både transparance och "punch", kan man hitta på nåt skoj med annalogdelen så kommer den att växa ytterliggare (blir svårt att hitta passande skor)!!
Allt för idag, den lille Denvern måste få "gôtta" till sig lite som "The President" sa........ Ny rapport efter nästa moddning.........
Wolfgang Min reference; TEAC DV-50 ESOTERIC / Olika rörsteg / Thule kombi PR350B med PA250B, Phonar Credo M100 och S100 högtalare allt uppkopplat med Fadel Art Coherence ONE DUO........
Edit: p.g. av stavning (fel) |
Edited by - Creative Audio on 2005/02/17 21:09:41 |
|
|
lindvall
1683 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 20:48:02
|
Nu har Denvern stått och spelat hela natten och hela dagen efter strömmoddningen. Frågan är om den inte till och med blivit sämre efter isättandet av nätbrunnen. Spelaren den gått en match emot är en några år gammal Cayin CD251 som har uppsampling. Det finns inte en punkt som Denvern slår Cayinen på. Det som är sämst med Denvern är diskanten, den är vass och olidlig att lyssna på vid högre volymer. Cayinen är mycket bättre på upplösning och svärta och skimmer.
Strömkabel som använts är PS-Audios Minilab. Det som man märker Minilab vs vanlig fulkabel är att det blir större svärta med Minilabben inkopplad till Denvern.
Så, då är frågan, har man gjort något fel eller har man fått ett måndagsexemplar? Ska jag jobba mer med strömdelen, ha krafigare internkablar, i så fall vad? Det känns lite meninslöst att lägga ut mer pengar på något om inte ger mer än detta. Som läget ligger nu så skulle jag främst rekommendera dämpning av spelaren med bitumen eller gatsten:-) Det gör en del.
Sitter det nåt filter i på-knappen som nu är bortkopplat som ställer till diskanten?
Nåväl, det är ändå löjligt vad man får för femhundra spänn, det är definitivt en prisvärd cdspelare. Men high-end... Inte min spelare i alla fall. Jag vill dock fortfarande vara med i Denverklubben och jobba vidare med fler billiga tweaks. Får väl ta en tur till mayro om ett tag och lyssna på hans skapelse! |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 23:37:37
|
det måste va nåt större fel här...nåt är förbaskat fel.. Om det va något område utom just dessa så.. men diskanten och just rösthanteringen.. Ja du... nåt är fel.... bild fungerar inte heller??...hmm.. måndagsex kan bara va förnamnet Eller den första totala mixen som helt brakar ihop.. sådant har ju faktiskt hänt i hifihistorien tidigare....
Tror du får kolla då du kommer till mig sen.. Då hör vi med min spelare och din om detta är samma med min.. Men ta med även din "kinaspelare" om du kan.. Vore skoj att höra den..... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
lindvall
1683 Posts |
Posted - 2005/02/18 : 00:14:40
|
Japp, jag dyker gärna upp om någon/några veckor på ett besök hos dig mayro! Alltid kul att träffa likasinnade hifitokar! |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/18 : 12:46:02
|
Där sa du en sak CC....
Det MÅSTE vara en högupplösande nätkabel för att få resultat ÄVEN med min dvd.. Då jag sätter in en annan typ så är magin HELT borta.. Tråden är nu SÅÅÅ lång så det går kanske INTE att läsa hela tråden för att hitta info..
Så eftersom jag blivit vald till en ledande ställning här får jag väl vara den som upprepar en viktig sak lite då och då...
MIN spelare är ENDAST i dom nivåer som den uppgets till MED.. Jag upprepar MED min silver resolution Nätkabel...
Denna tråd startades ju med frågan HUR detta var möjligt.. Samt att min uppställning i vad som spelat är min Denver DVD141 MED en silver resolution Nätkabel.... INGET annat...
Så det är denna KOMBO som spelats då den har förflyttat andra dyra spelare till sälla marker
Det är inte emed typen medföljande nätisar eller andra märken. Utan endast denna kombo...
Tar jag en av signal cables andra nätkablar så är resultatet anorlunda... En supra gör absolut inget i närheten som denna nämnda nätis gör....
MEN!!! Så är det ju med alla spelare vilken det än är.. Att kombon gör helheten. och just min helhet ÄR denna kombo. OCH det har ALDRIG sagts eller skrivits något annat.. Det ÄR med en bra nätkabel ifrån Signal cable min spelar.....
Sedan KAN säkert andra passa bra också.. Men som sagt.. Som ni får göra ÄVEN på en spelare för 100000kr så MÅSTE nätkabeln anpassas efter den produkt som skall spelas på.. Detta gäller ÄVEN en Denver oavsett att den kostar en 500-1000kr.. Kanske är detta faktum ÄNNU mer viktigt på den då den förmodligen ger MER utslag på vad som kommer in.. Det är ju som sagt inte SÅÅÅ många komponenter i signalvägen.. Därav kan detta ju betyda massor mera...
.. Så detta kommer omnämnas i fortsättningen lite då och då.. Förlåt mitt förbiseende att INTE se detta problem då tråden VÄXT till oanade mått.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/18 : 14:06:47
|
CC..
Det är just detta jag sägar.. Dina kablar fungerade.. Och andra gör detta SÄKERT!!
MEN det får nog också provas att EV ha andra nätkablar OM knepiga resultat uppstår.. Detta sker ju ibland med ALLA spelare att en nätkabel bara inte passar oavsett vad man spelar på..
Så får man knepiga resultat så bör man kontrollera detta.. Genom låna andra av vänner osv och se/höra vad som händer.. Olika typer av nätkabel menar jag då.. Själv kör jag med en silver hybrid (tror jag.. Vet inte ännu vad dessa är gjorda av. Info finns inte ännu på hemsidan hos leverantören. Silver vet jag. Men tror i hybridform med koppar)
Vi i klubben har ju säkert en kabel som kan utlånas som prov mm... Så man söker felet i stället för ger upp.. Man gör ju det då en cd kostar 500-1000kr.. Men om priset varit 10000 så hade detta att prova andra varit självklarheter för den ägaren.. Inte kasserades cd då? nej då provade man ut bättre passande nätisar osv.. ev till o med signalkablar osv...
Sen så spelar ju ofta den ifrån start rätt dåligt låtande cd´n helt ok..
Detta händer nog ÄNNU lättare med dessa där det är små nätdelar samt lite komponenter..
Dom är nog klart känsligare för saker som nätisar ...
Min är då det har jag konstaterat. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/02/22 : 21:33:10
|
håller på och moddar nätdelen fortfarande..... nya MKP kondingar testas. Spelaren börjar låta bra, men är absolut värd en bättre nätdel. Man märker att det fins resurser i spelaren som skulle kunna låta den spela ännu luftigare, och "baskraftigare". Återkommer i morgon, får stå och spela över natten.......
Wolfgang |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/22 : 21:41:57
|
Härligt Wolfgang, följer dig med stort intresse. Kul om det finns mer att ge.
mvh Leif B |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2005/02/23 : 11:09:31
|
Ville bara inflika att nu har jag fått mina ERS-papper och ska prova att modda både Denvern och min Panasonic digitalstärkare. Återkommer:) |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Topic |
|