HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Denver 141 för 995 kr år 2002 tror jag det är.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 24

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/24 :  22:19:28  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply

Återkommer nu på frågan om bildöverföringen från Denver´n (med Scartkabel)

denna filmen tittade vi på, och så här var bilderna;

Tycker nog att den bilden är klart godkänd !! Filmen har jag hämtat över nätet...... (datakvalite)

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/24 :  23:10:05  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Får intyga att Denver lever o har hälsan hos Wolfgang! Var på snabbvisit å kollade bl.a. lite på ovan film å kan inte anmärka något... Gjorde ingen jämförelse (denna gång) mot hans Teac, men som sagt... För de pengarna Wow!
Ljudet vart riktigt trevlig åsso. Nu e ju inte Wolfgang riktigt klar ännu så ett närmre utlåtande vill jag inte göra än. Men det var varmt, lättlyssnat o en homogen återgivning som presenterades över hans grymma rörhäck o Credo-burkar.
Ska bli spännande o få göra en jämförelse mellan dessa olika Denvers längre fram! För nu e de la bara jag som inte har en egen

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/02/24 23:11:20
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/25 :  13:40:25  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Har ni noterat att 228 spelar mycket lägre i utgångarna än dom andra Denver maskinerna....???

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/02/25 :  14:35:25  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Ja!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/25 :  20:10:31  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Nextgen kontakterna monterade, kopplade med solidcore silver 2 x 0,6 mm tvinnade teflonisolering, jag har tyvärr inte fått de nya säkringshållarna ännu (som skall lödas på kretskortet). skall be CC komma över och ta några nya bilder efter helgen ...... spelaren har fått ett mycket bättre "grepp" över musiken ... mycket detaljer nu redan men kräver naturligtvis inspelning av kontakter och nya ledningar ..... apparaten får snurra ett tag .... utvärdering i mitten av veckan ....

wolfgang

++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

Edited by - Creative Audio on 2005/02/27 21:43:29
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/02/28 :  19:46:00  Show Profile Send avr7000 a Private Message  Reply
I morgon har de rea på Denver 802 på Siba... (499kr)
Den har oxå HDCD (tyvärr???), någon som vet om dennes HDCD-avkodning fungerar...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/03/01 :  12:06:02  Show Profile Send avr7000 a Private Message  Reply
Stack iväg och köpte en på lunchen...

Denna modell (802) klarar inte heller att spela HDCD-skivor

synd då jag är i moddartagen -det blir till att lämna tillbaka igen...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/01 :  16:04:33  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
avr7000 > tag du 228 istället ...... OPamparna åker ut ikväll! hämtade dom nya på ELFA på lunchen.

/Wolfgang

Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/03/01 :  16:29:26  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message  Reply
quote:
OPamparna åker ut ikväll! hämtade dom nya på ELFA på lunchen.
Ska bli intressant,var det OPA2604 det blev?
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/01 :  17:53:13  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Ja Nicke, det blev det (dom är ju så j...a små bara) !!

/Wolfgang

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/01 :  19:04:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Små ? =)

Du skulle ha sagt till tidigare WOlfgang, så hade jag fixat dem på jobbet...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/01 :  21:15:43  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Zalve > och det säger du nu........ visste inte ens att du hade sådana....... SORRY!! har du något annat kul jag kan använda ?? Kanske någon bra stabil nätdel liggande ??

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/03 :  16:11:00  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Jaha.. Nu har jag en jämfört dom tre (Fyra) denvermaskinerna.. Och min första med plywood som jag startade tråden med låter bäst.. Två blir min 141 med wbt och gummidampning..... Sen kommer dom två(tre) andra. Tyvärr är min 4000kr denver paj och knäpper. Den spelar klart bäst annars skulle jag tro..

Men det som verkar betyda en del är att dessa är lite "trötta" i bas o mellanbasen. Och därav blir det med mjuk dämpning för mjukt..... Jag har inte föränn nu haft så ok ljud så jag kunnat ens säga mig ha grund för att ge skillnader..

Men min denver 141 med plywood klistrat som dämpning är rätt överlägsen i nyanser.. mera spelglädje faktiskt. samt större ljudbild. och högre ljudbild också. vilket brukar följa då saker spelar med bättre upplösning o renhet... förenklat sagt....

Om någon kan prova med OLIKA matrial som dämpning så gör det.... Och har man redan satt i mjukare dämpning så sätt den på hårda saker under så chassit får lite hårdare koppling till underlaget.. Och berätta här vad du/ni får för skillnader.. Blir dom liknande min två spelares lite olika sätt att lira så skall det bli skoj att se era resultat....

Nu väntar lite saltning här då det börjar töa. Så jag skall ut o gotta mig lite i solen.. härligt.. äntligen....tror det nu luktar lite vår här......

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/03 :  18:14:10  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Hallo göbbar, DenverMeck här igen..... veckans ändringar har ni väl redan sett i DIY tråden......... lite utvärdering efter några timmar:

Vad jag gjort sen sist (sista omgången):
byte av OPampar, ruskigt små chips 3 x 4 mm med 8 ben (x3) som skall lödas in. Skaffa lödfläta ni som skall göra detta......

Nya Nextgen Cu honor monterade i chassi.....

Kopplade med 0,6 mm solid silver Core med teflonisolering
koax kopplad till den utgången med avstämmd kabel 75 Ohm.... även där nextgenkontakt hona i 75 Ohm.........

På med bitumen igen (även på kristallen)....
Provlyssning.........

Efter två timmars spelning (var ute och handlade med "kvinnan i mitt liv") provlyssning med henne ......

Allting uppkopplat med Fadel Art (nät och signalkabel) på med klassiskt; kvinnans reaktion, du det låter mycket bättre, jag hör cellon mycket mer detaljerad...... har du ingen häftigt att lägga på ??

Pink Floyd, The Wall; Jodå ett klart godkännande från hon som bestämmer !!! Det här låter ju riktigt bra !! Kul att ha kvinnor med när det skall lyssnas, Tyvärr Tobbe hon gillar inte Julio... även om jag gör det....

Minna intryck efter moddningen fram till idag;
jag törs ställa upp mot vilken CD-spelare som helst upp till 10.000:-
med Denvern (kostnaden för min Denver ligger nu på 1630:- med allt matierial).
Homogen, rapp i attackerna, Diskant, mellanregister och BAS har fått ett regält lyft med dessa enkla ändringar..... basen kan verkligen gräva... jag låter den stå och spela i 24 - 30 timmar nu för att sedan låta CC göra en utvärdering....

(jag är ju trots allt "hifihandlare")

Er DenverMeck

Edited by - Creative Audio on 2005/03/03 19:03:26
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/03 :  18:35:32  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
du är en sann vän av humor och leklust i första hand. Så "handlare" är nog den sidan du visar minst av.. Ifrån start trodde jag dig om mycket ont wolfgang. Men idag skulle jag INTE dra mig en sekund att stoppa mina surt förvärvade kr i dina händer för att i mina bära hem ny hifi historia i mitt hifi liv.. Maken till öppen handlare har jag ärligt talat inte sett tidigare.inte ens jag själv då det begav sig.. Att bara ge sig in i detta projekt. och att göra det med leklust samt stort intresse för att se om det verkligen fanns sanningar i mina påstådda resultat av en 3 år gamal denver är herdervärt... Så heja wolfgang.. Om jag en dag får kr och ören till övers ska vi snacka affärer......

Så du är inte i första hand en handlare. Du är en skoj hifi prick med humor och stort intresse som INTE skäms för att ha skoj fast det är långt under dom nivåer en handlare skall vara..

Jag tror ärligt att du vinner massor på att du är just den du är. En nyfiken kille som inte förkastar ett gott skratt med vänner och ovänner i ljudvärlden...

Jag ser fram emot kommande träff hos mig. Och jag tror det blir många som tar sig till lilla jämshög och tittar o lyssnar o klämmer på dina saker som du tar med dig....

Lena har lovat baka lite gott tills dess. NYBAKT... Så jag har väntat på rätt tillfälle att skriva detta. Och då du nu skrev du är handlare såsom lite begränsande visade detta verkligen hur förbannat seriös du är.. Att du faktiskt är superpartisk mot dina prylar också.. HEDER wolfgang.. heder..

Jag är glad jag inte dömde dig ifrån start i vår krock vi hade direkt!!!!
För jag hade med historien haft så fel.. så jäkla fel..

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/03/03 21:55:43
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/03/04 :  16:43:29  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Kan bara instämma med Mayro angående dig Wolfgang.
Om det var något jag önskade mest så var det att det fanns ett brinnande intresse för Hifi för en som säljer hifiprylar. Du har bevisat att så är fallet. Tyvärr har man stött på alltför många handlare som bara vill kränga, helst utan något engagemang. Det är klart att när man lever på sitt jobb så behöver man naturligtvis sälja en del för att överleva men det behöver inte gå till överdrift.
Tack Wolfgang för dina moddtips. Det är sånt här som gör att man blir ändå mer intresserad.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/13 :  21:25:59  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Niclas och jag håller på att undersöka hur vi skall få upp utgångssignalen, den är lite svag.
Bortsett från detta har spelaren varit hos CC för provspelning, tyvärr har han ett passivt försteg så spelaren kom inte riktigt till "spel" (p.g. av den låga utsignalen).

Hemma hos mig spelar den med en pondus, en homogenitet och ett mycket brett spektrum som man inte förväntar sig av en spelare i 2000:- kronors klassen. Nä, fickor och pöjkar ni får dubbla summan ett par gånger för att hitta en spelare i klass med denna efter moddning....

Jag tänkte inte skriva mer just nu, utan väntar med spänning på att CC skall hämta sig för att ev. skriva sina intryck. Sist jag såg honom hade han vänt upp och ner på sin TEAC CD och Primaren .....
Han satt och muttrade något om lågbudgetspelare och tokiga moddare!
Vad han nu kan mena med detta

DenverMeck

Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/03/13 :  21:52:59  Show Profile Send labrat a Private Message  Reply
Ingen som har kört en match mot playstation med sin Denver ännu?
Är sugen på ett moddningsprojekt, och är i stort behov av att få tag på en BILLIG cd-spelare så en jämförelse vore kul.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/03/13 :  22:25:50  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
quote:
Jag tänkte inte skriva mer just nu, utan väntar med spänning på att CC skall hämta sig för att ev. skriva sina intryck. Sist jag såg honom hade han vänt upp och ner på sin TEAC CD och Primaren .....
Han satt och muttrade något om lågbudgetspelare och tokiga moddare!
Vad han nu kan mena med detta

Hehehe...

Teac och Primare!!!

labrat: testa en Denver!

Ja, förresten det vore ju toppen om det gick att få upp utsignalen.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/03/13 22:27:48
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/03/13 :  22:43:59  Show Profile Send labrat a Private Message  Reply
Jo, fast Bernt Jansson skriver såhär:
quote:
Om man jämför med ett annat populärt tweakningsobjekt, Denver 228, som jag hört hemma hos Pac så är detta en helt annan liga - i original i alla fall. Jag skulle valt PS1 sju dagar i veckan.

Så det vore intressant om fler kunde göra en jämförelse. Dessutom kostar Denvern betydligt mer (och denna månaden är det knapert) då jag förmodligen kan få tag på en playstation för en hundring.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/13 :  23:56:02  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
pac´s denver är väl ännu orginal?? eller är den fixad ännu???.. Orginal kan man endast höra tonala värdet.. Inte sedan hur den lirar ....Jag gissar playstation får bli MYCKET duktig om den skall gå en rond mot wolfgangs denver.. Klart.. Om utgångs signalen är taskig så.. Men wolfgang.. Vi har en snudd omoddad 141.. Den låter klart bättre än den du gjort ifrån start.. och med även dom småmodd som jag gjort på båda spelarna.. Så.... ska vi sända den till dig..

Sedan har jag en 4000Kr denver som spelar ännu bättre. Men den behöver lite "läkarvård".. den knäpper... ifrån högtalarna. Som statisk el osv.. Den är även bygd med samma driverk som dom dyrare arkam.. gissar det är samma faktiskt... dom ser exakt lika ut i mina ögon....men den har biffigare nätdel också mm..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/03/14 :  16:30:47  Show Profile Send labrat a Private Message  Reply
Har det gjorts någon slutsats av vilken av de billiga modellerna som låter bäst? Har hört lite olika bud, låååång tråd = svårt att ploga sig igenom all information. Och finns de fortfarande till salu, är väl kanske en viss risk att de har tagit slut? Bor i Göteborg, känner bara till SIBA-Huset och om det eventuellt är SIBA som "nyligen" flyttade in längst upp på avenyn? Dom ser ju likadana ut dessa butiker så svårt att urskilja. Någon som vet om de finns i någon av dessa butikerna?

Mayro: Har du överhuvudtaget hört playstation spela, eller är det bara spekulationer? Dessutom säger du ju i första inlägget i denna tråden att den låter väldigt bra redan original, och sjukt bra med lite bitumen och andra SMÅmoddar fast detta kanske bara gällde 141'an? Finns den inte att köpa längre? Kan ju vara värt att försöka hitta en begagnad om den spelar bättre än de andra modellerna redan original. Om nu en omoddad PSX klår en omoddad Denver låter det väl också troligt att en lika moddad PSX klår en lika moddad Denver?

Skall försöka komma över en playstation, och eventuellt en Denver om jag inte blir nöjd.

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/03/14 16:59:16
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/14 :  16:51:20  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Finns i SIBA´s butiker; även den på Avenyn! (Bara inte på nätet)

// Wolfgang

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/14 :  17:40:38  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
labrat.

Det är rena spekulationer eftersom jag varken hört wolfgangs denver eller en playstation....

Men jag har hört min oldtimer. samt 228 denvern. Och räknar baklänges ut att om en lite moddad denver 141 hos mig med min nätsladd låter som den gör. samt då jag jämfört min denver med forsellkombo osv. Ja då måste en playstation spela väldigt bra... Så med jämförelseobjekt osv så kommer jag fram till denna slutledning. Men som sagt.. rena spekulationer....och självklart också kan det vara totalt fel baklängesräkning av mig...men att den i alla fall måste o bör spela mycket bra står utom tvivel....

Och inget som sägs som någon form av "sanning" om nån nu ville missförstå mig så... smile.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/03/16 :  18:21:31  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
>>Labrat: Jag har en lätt-moddad 512, tidigare så hade jag en 816 som tyvärr dog på operationsbordet..

Men att jämföra dessa två så slår min nya 512 ut 816 på alla parametrar(i mitt simpla system iaf)

Möjligt att 816 hade mer korrekt instrument-placering.

Det enda jag har gjort i min 512 är att ta bort på/av-knappen på framsidan, tagit bort nätsladden och satt dit riktig nätbrunn, dämpat alla transingar, transport och låda.

Resultat: KANON!

Mayros "gamla" 141 låter vanvettigt bra, har dock jämfört med min 512 än..

Men helt klart så fick min gamla Vincent CD-S3(10 000:-)stryk!
Min 512 har slagit ut en annan fin CD-spelare här hemma(10 000:-)

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page
Page: of 24 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000