HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Silver Resolution Speaker Cable
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/15 :  17:41:29  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
mayro: Men om nu Silver Resolution är kablar i absoluta toppen, då borde dom ju sättas i system som också är absolut hiend kanske? Har man lite mer "midfi" prylar kanske dom blir väl avslöjande, vad vet jag? Då kanske de billigare varianterna är ett bättre köp? Enligt recensionerna ska ju även dessa vara avsevärt mycket bättre än vad deras prislapp antyder?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/15 :  18:31:31  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Du kan ha en poäng där.. Men ALLA har oavsett nivåer fått samma resultat. Så dom gör nog bra saker även i mindre samanhang...

"Även en billig dålig bil stannar fortare med bra dubbdäck".....

Men känner du att du vill vara den som drar igång med den billigare varianten så tror jag du kommer få en hel bunt av efterföljare även där.. Besviken blir du nog inte om alla som har dom har rätt. Vilket man ändå bör tro på efter den mängd som har avlämnat sina testresultat....

Så berätta vad du sattsar på. Jag skulle ta silver res. Men om ekonomin säger den lägre nivån lär du bli nöjd i alla fall. Och vi får läsa resultaten också. Så valet är INTE pest eller kolera utan endast förmodligen olika sätt att göra samma sak. Skillnaden blir skoj att utröna... Du leder i så fall vägen som jag gjort med denna dyrare silver resolution..

Och du anar inte vad kul jag haft och har!!. Jag har fått ljudvänner över hela landet numera.. Så bara detta har varit värt varenda öre...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/02/15 18:45:07
Go to Top of Page

silvestro
Member

122 Posts

Posted - 2005/02/15 :  19:55:15  Show Profile Send silvestro a Private Message  Reply
Det var länge sen jag var med i dessar trådar om Signal Cable men jag har valt att var tyst till jag hade spelat i kablar ordentligt, nu är det dags!! Istället för att köpa en kabel och sen en till jag bestämde mig för att ersätta hela kablaget i min Hi-Fi och hemmabio system. Det blev så här
Silver Resolution Högtalarekabel biwire till höger,vänster och
centre högtalare
S R RCA interconnects mellan DAC och försteg
S R RCA interconnects mellan Processor och HiFi försteg
S R RCA interconnect mellan Processor och Bio slutsteg för centre
kanal
S R Digital kabel mellan CD transport och DAC
S R Digital kabel mellan DVD och Processor
Speakon link hög nivå kabel till Sub Woofer
Magic Power Digital Reference Cord till försteg,DVD,DAC,CD transport
Magic Power Cord till slutsteg,bio slutsteg och Subwoofer

Jag väntar på en S R Power Cord som ska kopplas mellan vägguttaget och en PS Audio UPC-200. Som ni kan se det blev en lång lista.
Nu till recensionen.
Efter en hel kväll det blev klart med bytet av alla kablar och så satt jag mig ner för att lysna. Jag måste erkänna att jag var lite besviken, men jag visste redan att dessar kablar behövde ganske lång inkörnings tid så det blev många timmars inkörning. Det var värt den långa väntan. Jag ska fattar mig kort i och med att jag är Engelskman och inte så bra att beskriva såna karaktärer i ljud återgivning. Det finns en utmärkt djup,bred och samlad ljudfält och alla nyanser kommer fram fint. Basen är stram och distinkt och mellan och hög registret är fyllig och utan hårdhet. Kort sagt, mycket,mycket bra!!! Jag kan bara instämmer att dessar kablar är rena fynden i kabel junglet och i min system fungerar de utomordentligt. Till sist vill jag tackar Tobbe för att han fick upp mina ögonen för Signal Cable. Måste också poangtera att Frank är en fin kille att har göra med(Mr. Signal Cable)

Edited by - silvestro on 2005/02/15 20:21:05
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/02/15 :  20:43:24  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Det tog mig c:a 3 veckor innan jag var nöjd med SilverResolution XLR..

Men när belöningen kom, gosse..

Många kablar har jag hört, men Franks kablar lirar i en annan dimension!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/15 :  21:04:13  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Silvestro..

Vilken lista du köpt!!! Det är nog rekordet i inköp på ett bräde .. Ett ord.. WOW!!

Vilken hemsk inspelning du måste haft med SÅÅÅ många kablar att spela in samtidigt... Helt otroligt... Samtidigt?? Hur orkade du...

Jag vill säga tack för dina ord om mitt tips.. det har enbart varit roligt... Och att se alla som kommer tillbaks nöjda är så roligt...

Muse....

Ja.. du säger not som alla vi gör.. dessa kablar är något helt annat än det man är van vid.. Dom har en större dimention helt enkelt.. Vi får försöka hitta på ett nytt ord för dom..
Dom är sjukt bra brukar bli ord som återkommer...

Tack för ni kom in med era recentioner här.. Dom hjälper nog även andra som sitter och funderar på nya kablar...
Dom är verkligen helt underbara dessa Franks kablar...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/16 :  11:10:35  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Ja, det blir ju tokbilligt det här, så man kanske ska "slå på stort" och satsa på Silver Resolution? (Fast några sådana nätkablar verkar inte finnas på sidan?).

Om man vill köra biwire med SR-högtalarkabeln, hur funkar det då? Verkar ju som att det bara tillkommer 40 dollar för detta? Är det som med Audioquest, att det bara är termineringen som ändras? Är det biwire ni nöjda har kört med?

Sugen är man... : )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/16 :  11:14:23  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Är du sugen Blue, så kan vi beställa ihop. Jag funderar också på deras högtalarkablar i biwire.

/Mattias

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/02/16 :  22:59:39  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Ja det är en (1) kabel fortfarande, som termineras med två par spadar eller bananer men de är märkta med high respektive low. Jag kör biwire, vad andra nöjda använder vet jag inte men jag är som ni säkert läst helt överväldigad av kabelns prestation i min anläggning.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/02/17 :  23:14:41  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Jag lägger in min recension av signalkabeln här också så behöver man inte hoppas mellan trådar om man intresserar sig för Silverresolution.

Ljudet

När jag lyssnade första gången med den nya kabeln inkopplad blev jag inte särskilt imponerad. Med det menar jag att det inte lät något särskilt. Inget märkvärdigt liksom. Det kom musik ur anläggningen men och... Jag tyckte mig visserligen höra att det var något krispigt eller torrt och någon form av nytt lugn men det var inte lätt att avgöra vad som var vad. Dessutom hade jag min ettåring i knät och hon vill ju helst dansa.

Jag kopplade in en skärmad standardkabel, typ grövre lakritssnöre med gjutna kontakter på RCA-utgången och kalibrerade nivån så att det lät lika högt balanserat som inte balanserat och tänkte att nu ska jag väl höra en självklar skillnad. Det gjorde jag inte! Fasen, jag blev lite kallsvettig. Vad var det här? Inte kan väl den här fina kabeln låta som en dito för typ 50 kr?? jag växlade hetsigare och hetsigare fram och tillbaka mellan kablarna och jag ville verkligen höra skillnad och gjorde det ibland men vad var skillnaden? Om det var så liten skillnad var det väl inte värt pengarna??

Under hela veckan lyssnade jag på många av mina favoritskivor och jag gick igenom ljudet och musikupplevelsen noga! Redan första dagen började jag uppleva skillnaderna, först som mycket små och sedan tydligare och tydligare. Jag lärde mig hur respektive kabel presterade och kunde så sätta ord på skillnaderna. Det som från början inte verkat vara någon större skillnad växte med tiden till stor skillnad fast i mikroperspektiv, så att säga.

Den första och tydligaste skillnaden kan sägas utgöras av en helhet. Nämligen musiken. Varje gång jag bytte till den billigare kabeln försvann känslan och varje gång jag bytte till Silver resolution återkom den. Jag hörde visserligen att silverkabeln spelade mer detaljer redan från början men samma detaljer hördes ju med den andra kabeln också, åtminstone när man först lyssnat genom Silver resolution.

De detaljer som kommer fram i silverkabeln är dock av en helt annan karaktär. Det är så svårt att beskriva ljud med ord men jag gör ett försök. Man kanske inte ska prata om detaljer det gör saken ännu mer komplicerad. Det är snarare så att alla transienter i alla ljud blir tydligare med den här kabeln men ingenting sticker ut. Alltså det blir något av en skarpare kontur mot tystnaden. Dessutom klingar alla ljud ut längre och tydligare än i den andra kabeln. Den tystnad som på något sätt verkar finnas mellan ljuden, oavsett musik, alltså det kan vara fullt band eller orkester eller glest med ståbas och piano, det spelar ingen roll, är djupare eller tystare om man så vill. Jag har nog aldrig hajjat vad man har pratat om när man pratar svärta och tystnad tidigare men nu gör jag det.

Den här tystnaden parat med de snabba och tydliga transienterna eller kanske snarare transientstarterna, alltså precis när ett ljud startar, gör att man liksom blir lite överraskad i positiv bemärkelse, när det händer något dynamiskt. Lägg till det att efterklangen fortsätter, länge, naturligt, luftigt och du börjar få en bild av den här kabeln. På E.S.T´s nya platta, som är väldigt bra, skapas en närhet och luftig detaljrikedom som gör att jag nästan svettas när jag lyssnar. Alltså det låter ju löjligt att skriva så här men plattan och alla andra plattor har fått nytt liv. Harmoniskt, balanserat, luftigt, transparent, är bara förnamnet. CN-ljudtekniks balanserade copper var den kabel jag hade tidigare och jag ansåg att den var bra. Den hade många goda egenskaper och ibland dem spårar jag luftighet, transparens och snabbhet men den kunde bli för vass i toppen. Det blir aldrig den här kabeln och den är dessutom mer detaljerad fast på ett nytt och lugnt sätt.

Ett gitarrackord på en vanlig akustisk gitarr innehåller många ljud och variationer i toner men i min anläggning har det aldrig låtit så som en gitarr verkligen gör. Det gör det säkert inte nu heller men det är bra mycket närmare. Alltså man hör hur det sjunger i gitarrens kropp och man hör KROPPEN i ljudet så tydligt och närvarande att det blir underbart. Jag måste nästan svära, så fint är det.

Dessutom har den här kabeln lagt ytterligare en dimension till mina plutthögtalare och det trodde jag faktiskt var helt och hållet omöjligt. De spelar bas. Jo, det är sant, de spelar bas. Inte avgrundsdjup sugande bas som får en att tappa andan men nyanserad artikulerad och förhållandevis djup bas med mycket, mycket hög kvalité. Mina högtalare har fyrtumselement. Jag inser att jag låter aningens, aningens frälst, men det är för att jag är det. Den här kabeln kostar alltså c:a 1500kr inklusive frakt och ger mig en sådan här härlig upplevelse, det är faktiskt bra.

Så till perspektivet i djupled. Med Cn´s kabel var det bra perspektiv jag fick en känsla av djup i ljudet men det grumlades lite av att kabeln framstod som något kantig eller vass. Med Silver resolution får man djupledsinformationen liksom smygandes på sig. Den plockar fram instrument och ljud och lägger upp dem i ljudrummets olika dimensioner på ett flytande och helt befriande okomprimerat sätt. Det finns liksom en aura av luftighet över hela ljudbilden samtidigt som precisionen är mycket bra. Och sen detta lugn. Ljudet är lugnt och tryggt. Men det är inte tamt eller dämpat på något sätt. Det är mycket mer direkt och levande känsla än CN, som jag kommer ihåg det. Även om jag inte kunnat göra någon direkt jämförelse mellan de båda så minns jag att det aldrig låtit så här om min anläggning, aldrig. Och det är ganska stora skillnader i musikupplevelse.

Jesper

Retro låter fint.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/18 :  08:34:53  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Bra recension Jeppe! Du har högtalarkablarna också, i biwire? Hur väljer man längd när man beställer dessa? Hur mycket gav du för dina högtalarkablar?

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/02/18 :  08:42:38  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Några intryck gällande nätkablarna.
Jag kopplade signal cable silver resolution nätkabel
med furutech pluggar till lavardin och det lyfte
upplösningen och luftigheten ett par snäpp. Får samma
effekt kopplat till Accuphase slutsteg.

Har även provat magic power cord som är en
väldigt trevlig nätkabel som ibland kan fungera
bättre än silver resolution beroende på
hur hög upplösning och avslöjande anläggning
man vill uppnå.
Tex fann jag att magical power cord
fungerade bättre på försteget innan accuphasen och försteget blivit
riktigt varma (efter det att de varit helt urkopplade). Diskanterna avslöjade direkt kantighet i signalen
med ouppvärmda grejer . Efter ett par timmar med varm
utrustning så kopplades silver resolution på försteget och vips
försvann ett luddigt skikt och klarheten blev fenomenal.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/02/18 :  10:02:36  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Tack matte,

Man räknar ut vad det kostar med de tilläggspriser som står på hemsidan. T.ex. för biwire, terminering och extra fot. Lägger ihop tilläggen med ursprungskostnaden och om man inte vet vad frakten är eller hur man ska räkna så kan man maila den hjälpsamma Frank så skickar han ett svar. Ange vilken längd du vill ha och hur den ska vara terminerad. När du sedan fått svar betalar du via paypal eller något av de alternativ som Signalcables anger på sin hemsida. Med betalningen bifogar du också information om vad du betalar för och det samma gäller nu som i din förfrågan tidigare, alltså längd, terminering och konfiguration (singel- eller biwire). När Signalcable får pengarna tillverkas dina kablar och skickas sedan, i mitt tycke, ganska snabbt.

Mina högtalarkablar är 9 fot och terminerade med silverspadar och konfigurerade för biwire och de kostade väl runt 3600kr inklusive tull och moms.

Det är bara att köpa(om du vågar tro på alla fina recensioner)

Retro låter fint.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/18 :  10:17:05  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Jeppe72: Tack för infon! Hur långt är 9 fot?

Edited by - matte76 on 2005/02/18 10:17:34
Go to Top of Page

gooze
Member

149 Posts

Posted - 2005/02/18 :  17:48:57  Show Profile Send gooze a Private Message  Reply
9 fot x 0,3048m = 2,7432m.

/R
Go to Top of Page

grushog
Starting Member

39 Posts

Posted - 2005/02/18 :  18:31:01  Show Profile Send grushog a Private Message  Reply
Visserligen OT men här är ett litet tips:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=9+feet&btnG=S%C3%B6k&meta=
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/18 :  19:30:24  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
grushog: Behövs inte efter inlägget före ditt...

Go to Top of Page

grushog
Starting Member

39 Posts

Posted - 2005/02/19 :  09:49:07  Show Profile Send grushog a Private Message  Reply
Jepp, jag såg det.
Blev lite överflödigt kanske.
jaja...
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/02/23 :  10:03:15  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
WOW!! nu är det spännande... en Silverresolution nätkabel ligger på posten och så fort Mira somnat (min 1-åring) åker jag och hämtar den!

Vi får se vad den gör? Synd att jag inte har nätbrunnen, till min Denver, än, det skulle varit spännande att testa!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/02/23 :  10:11:08  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
ee kan du inte köra fastin dotter är vaken? För jag förmodar att din sambo fru är hemma, eller får du inte ge dig iväg för din dotter (som min). För du åker väl inte iväg med din dotter ensam i huset, får jag verklig hoppas

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/02/23 :  12:26:01  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Ja, hon är hemma och nej jag skulle så klart aldrig lämna min dotter hemma själv, men hela familjen är sjuk förutom jag så jag måste ta hand om alla. Inte kul när man har ett sånt här paket på posten även om det är synd om mina älsklingar.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/02/23 :  23:18:48  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Jeppe72, tänkte väl det. Vi hifimän tar hand om de våra. sjutton så konstigt det lät? Det jag skrev nyss

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

gooze
Member

149 Posts

Posted - 2005/02/25 :  08:36:48  Show Profile Send gooze a Private Message  Reply
Jag har precis fått hem mina silver biwire kablar och det första som slog mig när jag skulle koppla in dem var att spadarna till "low" låg över spadarna med "high". Är det någon som förstår vad jag menar... och hur ser era ut?

/Hälsningar Roger
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/02/25 :  09:59:36  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Gooze,

Jag förstår inte riktigt. Mina gafflar är lätt uppåtböjda på high som ligger ovanför low och gafflarna på low är också lätt böjda i samma riktning är de inte det på dina?

OBS! Varning för en jobbig inspelningsperiod, men misströsta inte även om kablarna åendlar mellan dovt och öppnare ljud under inspelningen, DE BLIR GRYMT BRA!

Ge dem minst 50 timmar gärna mer innan kritisk lyssning.

Mvh Jesper

Retro låter fint.
Go to Top of Page

gooze
Member

149 Posts

Posted - 2005/02/25 :  10:16:29  Show Profile Send gooze a Private Message  Reply
Tack för svaret jeppe. Mina är böjda åt fel håll så att säga. För att få spadarna att luta lite uppåt så måste jag vrida low under high. Låter knepigt kanske.

/R
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/25 :  19:54:08  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Så blir det alltid..Att ena kommer "fel" Men det är inte problem i alla fall... Lid nu lite, det tar ett tag med inspelningen. Ställ stereon på repeat eller radio osv så den spelar hela tiden.. Inspelningen är hemsk.... belöning kommer... Basen och lössläpptheten kommer sist..Men lite av röster osv kommer..innan. Men inspelningen är bland den värsta jag hört på någon kabel.
Jag trode det var fel på min stereo. sen kopplade jag tillbaks min gamla kabel och tänkte sälja min högtalarkablar.

Det var enbart slumpen som gjorde jag satte tillbaks den igen. Och då var ju signalkablarna inspelade. Då jäklar satt allt.. Och blev bättre o bättre.. Men detta var efter rätt lång spelning... Helsjuka att spela in faktiskt....

Efter 3 - 5 dagar kan man ändå få en vink om vart det lutar förutsatt man hela tiden spelar....Men då pratar vi 24 timmar om dygnet... Jag har också noterat att inspelning går fortare då man öser järnet. Fast det går ju bara om man bor i hus och kan gå därifrån.....

Så lid nu lite så håller vi tummarna för att även dina saker svarar som för oss andra...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.18 sekunder. Snitz Forums 2000