HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Ett litet kabel test!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/24 :  23:32:14  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Tjoho!!

var hemma hos en bekant tidigare idag och skulle testa lite kablar.

Vi körde blind test och det vi testade var ström kablar och analog/digital kablar.

De kablar som vi hade var signal cable magic power sen 2 st olika standard sladdar.

Vi kopplade dem på 4 olika sätt också, vi använde oss av en hkavr 8500 receiver.

Dvd under testet den gammla hk dvd 25

Vi körde en låt på gwen stefanis nya skiva under hela testet av nätkablar, sen körde vi en låt på sofie zelmani skivan sing and dance när vi testade signal kablar...

TEST:

1= Devek + Magic
2= skarvsladd 10m + tunn kabel
3= Original (lite grövre) + Devek
4= Magic + skarvssladd 10m



så här blev mitt resultat när jag försökte hitta rätt..

skrämmande resultat förövrigt

2
1
3
4

Alltså ,det som borde har varit det sämsta uppfattade jag osm det bästa

Ska dock sägas att magic kabeln ej var inspelad.

Ytterst små skillnader på kablarna överhuvudtaget. Tror det var inbillning allt ihop även fast jag prickade rätt på 2 st....

Möjligen att jag upplevde en mindre bumlig bas men den jag ansåg som bäst, men jag vet inte.

Vidare till analog kablarna


1= van den hul digi coupler
2= 1.5m lakrits
3= 10 m lakrits
4= van den hul digi coupler

Här tyckte en kompis att 1 och 4 lät sämst

Jag själv hörde bara skillnad på 10m kabeln då den gjorde basen bumlig och resterande lät halv grötigt.

Detta var ett jätte svårt test och jag tror att vi ska göra om det längre fram men då ska vi använda oss av min accuphse, då jag tror att denna hk kanske inte har så stor nytta och att den är så pass låg budget att det blir väldigt svårt att höra några skillnader över huvud taget...

Alla analog/digital kablar kördes digital tyvärr.


jag vet också att vi jämförde en digital kabel mot en analog och det är inte heller rätt. Men så var fallet just idag.

Kommer att testa med signal cable analog two någon annan dag

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/07/24 23:45:09

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/25 :  00:09:25  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Intressant! Alltid kul att testa kablage och komponenter!

På Sophie Zelmanis skiva "sing and dance" så är första låten "oh dear" en riktig höjdare då det skall testas grejor.

I början kollar man placering på gitarr och sång. Nån minut+ in i låten börjar basen som är försiktig först, men som snart klipper till . Där märks direkt om en cd-spelare tex. inte kan skuva tillräckligt i nedre regionen. Mer placering på på allt som händer. 2,30 omkring(?) så trillar diskant in. Här skall luft och sprödhet kollas av. Det SKALL gå att höra varje strå på vispen på trumman! Tydligt separerat. Är något tok, så smetas vispen så att det låter mer som "ett" ljud.

M

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/25 :  00:12:29  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Det roliga var att när vi första gången kopplade in magic powern så fick alla typ en shock för alla ansåg att de blev så jädrans mycket bättre ljud. Men sen när vi bytte igen och bytte tillbaka då var de ingen skillnad alls..

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/07/25 00:13:55
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/25 :  00:29:01  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Ja, det kan vara lurigt att testa ibland. Det blir liksom att hitta det som skiljer dem åt och identifiera vad man skall lyssna efter.

Ex. Man kanske sitter och koncentrerar sig på att det skall bli en respons i basen, när det i själva verket blev mer rumsinformation i ljudbilden. Man tycker inget hände. Lät samma. Men man kanske inte lyssna på en låt som gjorde det lätt att upptäcka just hur rumsinfon ändrade sig?

Med ett bra testmaterial i låtväg, så går det enklare.

M
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/25 :  00:30:43  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
ja låt valet var väll inte det bästa.

Men vi ska göra mer seriöst test med bättre elektronik senare.. iform av Accuphase + Denver

Silver res ht kablar

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/25 :  00:43:50  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Jag tror Accuphasen skulle svara bra på lite Magic(?).

M
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/25 :  00:46:41  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Det hoppas jag Accuphasen ska bli ägare av denna magic nätis tids nog.

Nu blir det inga fler uppgraderingar på ett tag tills en massa grejejr är betalda....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/25 :  01:21:03  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Kul litet test ni gjort. Skulle vara kul att testa lite kablar blint. Vet i sjutton hur mycket man skulle pricka rätt å andra sidan

quote:
Kommer att testa med signal cable analog two någon annan dag



Här borde ni kunna höra skillnader, tack vare signal cables svulstiga och ofokuserade bas

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/25 :  06:53:27  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
jag upplever inte basen svulstig eller ofukuserad med denna kabel. Möjligen något basfattig

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/25 :  08:21:49  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Vilka kablar anser ni kan ge denna analog two en rejäl match?

Kommer nog att följa upp detta testet inom de närmaste veckorna....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/25 :  08:30:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Du kan ju alltid ha med ett par vanliga Supra EFF-I i testet som en liten utgångspunkt. Dsv. "Bättre än" och "Sämre än" modell. Om man skall generalisera lite.

Ungefär som när man testar nätsladdar. Alltid bra att ha en "Lo-Rad" med som neutralt jämförelsebjekt.

M
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/25 :  09:21:45  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
har ingen möjlighet att testa supra men kan testa en dls ultimate kabel som folk säger ska vara riktigt bra...

Kostar ca 280kr

Ingen som har lust att skicka upp en silverres nätsladd och silver res analog för test?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/07/25 :  11:51:12  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
>>> Vilka kablar anser ni kan ge denna analog two en rejäl match? <<<
F.... ..t

W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/25 :  12:02:28  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
ja de tror jag säkert De ska ju testas också......

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/07/25 :  13:18:24  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Snoop: Tänk på att det kan vara viss skillnad (i en del fall ganska stor skillnad) mellan ljudet beroende på om nätkabeln sitter rätt i vägguttaget/nätlisten. För vissa spelare och förstärkare är det viktigt att fas och nolla kommer rätt. En del apparater har märkning för detta eller t o m kontrollampa bak (t ex Lua cdspelare)som visar att fasen/nollan kopplats rätt!

Om kontrollampa saknas kan man använda faspenna som går att köpa på t ex Clas Olsson....

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/25 :  13:26:28  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Vi kollade inte fasen vid några tester, det kanske vi skulle ha gjort..

Får ta och investera i en faspenna så småningom....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/25 :  14:34:51  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
Vi kollade inte fasen


Men Snoop då...

M
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/25 :  14:40:11  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Hade ingen faspenna till hands.. FCår ta och fixa en sådan...

kanske hela min anläggning är i ofas?

Vem vet....

OT:

Kan det vara därför jag upplever flås från portarna eller är det helt enkelt det vi kom fram till att det var att det var rummet som spökade....

kanske man ska pröva att vändra ström kablarna.....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/07/25 :  15:47:30  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
inte ett allt för oväntat resultat

Jag har precis samma erfarenhet av kabeltest. Dvs i öppna test har man ibland varit förvånad över hur stora skillnader man upplevt. Och sedan blint har det blivit ett helt annat resultat.
Men naturligtvis så får man massor med kommentarer om testförfarandet när man släpper en sådan bomb dessvärre. Oavsett hur bra anläggningen resp. lyssnarna är. Men för mig kändes det iallafall skönt för plånboken, och för ljudet, att kunna lägga dom dära extra 30k där dom verkligen gjorde någon nytta!
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/25 :  15:49:52  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Jo det känns som kablar är något man borde investera i sist, finns mycket annat som ger mycker mer.. Så som akustik fix och placering av högis....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/25 :  18:19:52  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
jag upplever inte basen svulstig eller ofukuserad med denna kabel. Möjligen något basfattig


Beror ju på om du har testat den mot någon neutral kabel å andra sidan.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/25 :  21:23:15  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
beror ju ockås på vad man själv anser som neutralt, om om denna kabel anses svulstig i ditt system så kan den låta helt annorlunda i mitt system...

Men jag ska testa anant också...

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/25 :  22:51:14  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
beror ju ockås på vad man själv anser som neutralt, om om denna kabel anses svulstig i ditt system så kan den låta helt annorlunda i mitt system...


japp, och den lät precis lika svulstig i alla de 3 andra system jag provade den i.
Men struntsamma, du får testa själv och se vad du tycker

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/25 :  22:57:47  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
om om denna kabel anses svulstig i ditt system så kan den låta helt annorlunda i mitt system...

Javisst! Påminner mig om Zikhmark KimberKlone Silverkabel, som jag köpte ett par till mig och en kompis i födelsedagspresent.

Ren silver i Kimberfläta. Enkel kabel. Oskärmad. $29/m.

Hos mig: uppfattar jag den som torr, ganska korrekt och stram. Inget fel på den. Ger bra driv på trummor. Hos kompisen: vass, ingen bas och totalt urtråkig. Nästan på gränsen till olyssningsbar?!

Sån skillnad kan det vara.

Bara ett exempel...

M
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/25 :  23:01:11  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Jepp men jag ska nog byta ut kabeln ändå mot något mer highend. Kanske en fadel kabel..


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/25 :  23:04:04  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Säger inte emot. Men skynda långsamt...

M
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000