HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Infinity RS4.5, Denver & nätkablar (mayros system)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/06/19 :  20:34:03  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Då har man varit i Blekinge halva dan. En trevlig resa. Jag & vemsom körde upp och hälsade på mayro i deras mysiga villa.

Stereorummet såg ut ungefär som man sett här på forumet. Respektingivande PA-slutsteg, snyggt försteg, denvern i mitten och smått gigantiska högtalare, Infinity RS 4.5. Jag har ju haft mayro's första denver här hemma för provlyssning i 2 veckor och tyckte den saknade lite bas i mitt system. Den bristen upplevdes inte alls på samma sätt i mayro's system.

Jag upplevde hela systemet positivt. En stor ljudbild presenterades (iaf efter att högtalarna justerades lite..) med mycket värme.
Jag hade helt klart kunnat leva med det systemet utan nån tvekan. Vi spelade rätt högt utan att det kändes jobbigt. Lyssningströttheten uteblev även om vi var där ett tag och inte bara lyssnade på lättspelade saker.

Fanns det något negativt då? Jo, jag personligen skulle vilja ha en rappare bas och lite snällare diskant. Diskanten återgavs nog som den skulle men mina öron vill ha en något snällare återgivning.

Hoppas man får komma igen även om utdelar lite negativt oxå. För jag är mycket nyfiken på hur detta system kommer att spela med Classé steget som är på gång.

Det blev inte så mycket kabelbytande. Men vi provade med en annan nätkabel till denvern och där märkte man att en del av värmen i musiken försvann. Inte en drastisk skillnad men väl hörbar. (Silver res var inkopplat som standard och den vi testade emot var nån "magic power cable" <- hjälp mig här mayro).
Vi testade även att koppla in silver res direkt till vägguttaget utan att gå via grenuttaget, även där märktes en liten skillnad, till det bättre.

Jag fick med mig några signal cable analog two högtalarkablar hem för att prova, får se hur det går.

Tack för en trevlig dag och för att du hade finkostymen på dig mayro. Bild på den senare kan ses på annat ställe här på forumet...

PS! Chryslern producerade ett mäktigt ljud oxå. Utan ljuddämpare och allt.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/19 :  21:20:41  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Hej hej...

Jo vi spelade med PA steg ifrån 80 talets början. Så att det "lite" är "hårdare" än vanligt står klart... "rappare" bas..Alla markerar även detta exakt som du..... Jo som sagt... Gummikanternas fel som jag SKA åtgärda vid tillfälle.



Det har man sagt nu i snart 7 månader eller nåt... Men det verkar inte bli av. Antagligen därför "problemet" inte är megastort. Annars så vore det nog fixat för länge sen..

Men sedan så igen tror jag stegens ljudkaraktär är lite "slank" sedan vi tidigare jämfört ett samma pa steg med Denons POA 3000A. Då låter Yamahan klart mer Direkt" o .. JA "PA" just....

Men som du sa så skulle nog dom flesta rent kunna leva med ljudet ändå redan nu.. Rätt häftigt att pa steg ens KAN spela musik som dom gör... Med den åldern. Ska bli skoj att höra hur dom sen hanterar basarna hos dipolbyggerna grabbarna håller på med...


TACK för ni kom så jag fick andledning att trixa med högtalarna...

Mitt golv RÖR på sig.... Lena o jag hade ställt in högtalarna så det satt som en "smäck" ljudet... Pallat upp den ena med kartong så lutningen var lika osv...

Hmm Idag så gick det inte att få fokus eller trevliga S ljud...

Efter en del sparkande hit o dit togs vattenpasset fram igen... ca 1 cm skiljde på högtalarnas övre lutning...

Detta gjorde det omöjligt att få till ljudet... Bort med kartongbitarna som pallade upp den ena och smack så fungerade det ok...

Sedan blev det snabbinställt enbart så vi kunde lyssna i alla fall. Men skoj ändå detta hände så grabbarna euljued fick se HUR noga ribbons är med dyliga ting som exakt placering osv...

Kabelbyte ja. Det var steget på topparna vi bytte ut silver res mot magic powercorden.... Och silver res är klart en den man väljer på steget till mina toppar....

Sedan satte vi strömen ifrån vaggen direkt till cd... Klara skillnader i tonala karaktärer...Små saker hörs direkt i dessa högisar.. Nu iofs så gjorde vi inte nån nogrann "test" utan enbart lite snabbtrixande för att just bara "prova lite...


Men eftersom Classesteget är på väg så lägger jag inte så mycket krut på grejorna nu... Försöker mest få dvdspelaren att ge lite till...

Och Bossebula... Euljued SÅGAR allt som sagt... Jag klarade mig rätt bra som jag ser det....

Så självklart är du välkommen då nya steget sitter där...


För att få en kritik i denna nivå med följande grejor som spelar är super helt enkelt.

Denver DVD 141.
Yamaha Pc 2002 Pa steg ifrån 1980 början...
Muse försteg.. Enda "riktiga" grejen i elektroniken

Och sedan dessa infinity högtalare som bär upp allt. Dom är "riktiga". Men endå ifrån 1978... Snart 30 år är dom... Något att suga på... tycker inte det hänt SÅÅÅÅ mycket sedan dess direkt...


Sedan "finkostymen"

Jag höll på att bedriva DIY när ni kom....Så dagen till ära var morgonrocken av och mekarbrallorna på...

En DIY grind för hunden har byggts så dörren kan stå öppen på baksidan utan att han kommer ut...och jobbet fortgick för fulla muggar då besöket sa hej hej .....Men euljued är inga blygisar.. Dom klättrade sonica in över verktygen o satte igång lirandet...

Kanongrabbar med pondus att "ta för sig. OCH dom hade KAKOR av klass med sig... Mums



Vad skoj det personliga mötet är inom hifi!!!!! Man vet mer. Man får mer inputt. Hemmablindheten får sig en kick så man uppmärksammar saker.

Men som helhet så.... En sak glömde du bossebula. Vi hann med en bygynnande moddning.. En ferit rök direkt då vi hittade den ju...



Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/06/19 21:33:26
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/06/19 :  21:27:36  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Verkar som du skulle behöva lite potenta rör i toppen
Får la komma upp med både för och slutsteg nångång

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/19 :  21:43:51  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Tack Tobbe för idag :)
Som vanligt trevligt. Fast jag hörde du blev lite förvånad om att jag skulle med ;)

Vädret var förresten ovanligt föredömligt för att sitta inne och lyssna på musik ;)
vem fasen behöver stranden när man kan sitta inne och sörpla i sig kaffe istället?!

Håller med Bossebula om ljudet. Men det har jag väll uttryckt förut vad jag vet.

Jag ångrade bittert att jag glömt kameran när man finner Mayro med hammaren bankande på kökskniven för att karva till tröskeln ;D
Jag säger då det. När skall sunt förnuft komma till Jämshög?! (aka. Knuthög) (förhoppningsvis aldrig)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/19 :  21:44:13  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Ear.

Tror du missförstår här.. Jag östa FULLT med nils loffgren.. Och då han mot slutet slår ALLT vad han kan så ÄR det rent massor med ljud som kommer... INGET spelar vid 100 db i genomsnitt o sedan för hårt slående som där till "behagligt" direkt....

Där skulle rören slå av o slockna.. Jag snudd bottnar basarna där.. Vilket vi också gjort idag iofs....fast på eva cassidy....

Hur många har bottnat sina BASAR på eva cassidy tro föresten

Men en viss "glöd" skulle vara trevligt... Men den är på G

HOPPAS jag. För ändå så lirar dessa pa steg väldigt fint.. Det är små saker som inte är topp. Men homogent o ok lirar det...

Tyvärr en viss "direkt" ljudtyp.. lite för "rakt på" eller hur man säger....lite "Live". Så kan man kalla det...

Men jag provar hemskt gärna rör... Borde ta hit Per G stegen också o köra hela med rör...

Det blir inte höglirande. Men lite trevlig mysviolin o jazz... och sång osv.. accustiskt....

Ja för sjutton.. Gör det ear.... Ta med per g´s steg också...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/19 :  21:45:50  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
När skall sunt förnuft komma till Jämshög?! (aka. Knuthög) (förhoppningsvis aldrig)



tack

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/06/19 :  21:59:56  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
"Där skulle rören slå av o slockna.. Jag snudd bottnar basarna där.. Vilket vi också gjort idag iofs....fast på eva cassidy...."
Inte en chans att de skulle slocknaHade passat perfekt till dina band

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/19 :  22:25:20  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Du får inte försvara dig Mayro, eoJeud sågar vi fotknölarna ;D

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/19 :  22:44:22  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Du får inte försvara dig Mayro, eoJeud sågar vi fotknölarna ;D


Skulle jag aldrig göra.. Jag ska bygga om som alla andra. Var så säker

Och rör... Jag hade pangea här. Dom lät bra. Men tyvärr passade aldrig det med blandningen av rör o transistor...Därav blev det skit helt o hållet.. Endast med rören på botten fungerade kanon. Men. Då jag spelar i stort dygnet runt så har jag helt enkelt inte råd... tid.. samt lust att strula med rör jämt o ständigt...

Därav transistor.

Men skulle vara kanonskoj att testa med fyra monoblock.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/06/19 :  22:45:47  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
"Men skulle vara kanonskoj att testa med fyra monoblock....."
Synd jag inte har alla mina fyra kvar då

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/19 :  22:52:53  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Men har inte Johan B sina då???

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/20 :  01:19:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Och Bossebula... Euljued SÅGAR allt som sagt... Jag klarade mig rätt bra som jag ser det....


´Du är tyvärr i riskzonen nu Tobbe. Jag o Vole kom inte med nån total sågning uppe i Ängelholm så vid nästa träff så kommer ALLT att sågas. Risken är att det blir hemma hos dig

Mina block är hos ny ägare , men det är en euJEUDare så det går ju att fixa upp alla 4 vid tillfälle.

Jag får stötta Mats lite här , dessa små rörhäckar är mer kapabla än vad folk tror. Men givetvis har dom gränser. 4 EAR 509 tillsammans med Mats försteg kommer ge en sådan värme i ljudet att du kommer inte vilja släppa sakerna

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/20 :  01:25:03  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Du är tyvärr i riskzonen nu Tobbe. Jag o Vole kom inte med nån total sågning uppe i Ängelholm så vid nästa träff så kommer ALLT att sågas. Risken är att det blir hemma hos dig



Att bli sågad av euljued är enbart vägen till nirvana o tunnare plånbok. Hur det nu ska gå till iofs..plånboken menar jag...

All kritik är bra för ljudet. Berömm vet man redan oftast. Och dom dåliga sakerna hoppas man folk inte hör... Därigenom så slipper man investera och kan intala sig att allt är bra. Fungerar i poletiken samt i hifi....


Och fyra rörisar skulle vara drömläckert att prova ut samtidigt... då får man symetri i allt och synergi...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/20 :  01:34:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag håller med dig Tobbe på alla sakerna du skrev

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/06/20 :  23:09:13  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Ni får tyvärr vänta med att såga mitt system.. Men en vacker dag ska ni få chansen till det oxå. Just nu är det alldeles för lätt. Ingen sport helt enkelt. Iofs skulle lite hjälp med högtalarplacering inte skada. Hm.

Jo, köksknivar används minsann inte bara till att skära gurka i Jämshög. Moddning av dvd spelare försegick däremot utan yxa igår... Dock drogs en ferrit bort rätt brutalt ändå.

Ser fram emot fler provlyssningar. Rör hade varit kul.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/20 :  23:12:53  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Dock drogs en ferrit bort rätt brutalt ändå.








Så ska dom tas dom små jäxxlarna

utan bedövning...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/20 :  23:14:31  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


föresten. Hur lirar högtalarkablarna hos dig min vän???
dom är inte inspelade tyvärr. Glömde säga det ju

sorry..

Nu får ju du göra det... Dom har inte spelat många timmar tyvärr...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/06/20 :  23:22:15  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Ah, får koppla in dom nu. Så kan dom lira imorron när jag e på jobbet (brukar spela in högtalarna på dagen ändå) så e dom lite varma i kläderna när jag kommer hem iaf.

Jag tror jag märker skillnad mot mina no-name kablar även om dina inte är inspelade.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/06/21 :  14:27:17  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Skall man lyssna hos Mayro så skall där står en Droplet.
Det förtjänar dessa högtalare
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/21 :  15:15:43  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Skall man lyssna hos Mayro så skall där står en Droplet.
Det förtjänar dessa högtalare


Ja den spelade fint här fast det var genom Pa stegen.....Mycket fint....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/21 :  15:44:01  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Ah! var det PA-steg?! trodde det var kremeringsugnar för hamstrar

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/06/21 :  16:49:02  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
vemsom, tänk på att du är ute i det offenliga nu.
Vi skall inte köra skånepågarnas jargong här ute,
det gör vi i mysiga klubbstugan.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/21 :  16:53:55  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


där hör du "vemsom".. Här ute i finrummet får vi sköta oss. Där "hemma" kan vi "svina" som vi vill i "stian"...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/21 :  16:57:00  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Oj, justja :)
Jag menade såklart.

"Mayros slutsteg såg minst sagt robusta ut" :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/21 :  17:00:19  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


"Robusta" va ju också ett sätt att beskriva slutsteg efter 20 till 25 års kastande in o ur bagaget vid spelningar osv...

Men tänk om det varit VANLIGA sluteg hur dom skulle sett ut...

För att INTE tala om hur DOM skulle låtit tro


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/25 :  11:54:17  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Min Classe CA300 har ankommit... Kom igår förmiddag. Och sattes omgående in för uppvärmande....

Och natt då vi kom hem så provlyssnades det lite här...NYKTRA!!! Inget "tweek" inombords.

Rå brutal Colin James på MAX volym.... MAX!!!!

Jag säger bara så här


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000