HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ett särskilt kabelforum ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/24 :  13:10:49  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Känns lite grann som om varannan topic handlar om kablar, kul för dom som känner sig roade men det blir lite tjatigt åtminstånde för mig. Är ett särskilt kabelforum för mycket begärt eller

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/24 :  13:15:56  Show Profile Send Harman a Private Message
Dahlberg.
Jag håller med då kan kabelskeptiker strunta i alla kabeltrådar genom att inte gå in på "kabelforumet". Kanske bör andra tweaks också räknas dit i så fall...?

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/24 :  14:31:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Fast vad dött det skulle bli i dom andra forumen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/10/24 :  14:35:39  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Vilken bra idé, så man kan slippa kabelsnack.. Vilket JAG är totalt ointresserad utav.
Dahlberg, vilken bra idé...

Kanske kan kalla forumsdelen "kabelforum / hifikrig"
(det sistnämda på skoj från min sida då;) )

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/10/24 :  16:07:40  Show Profile Send sker a Private Message
Tycker att det låter som en bra ide. Att ha kablar och tex tweaks på en egen del skulle nog göra att man får en lugnare takt på hifi-delen så att trådar blir lite längre och inte försvinner på en dag.
Tror också att vissa onödiga diskutioner kan undvikas.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/10/24 :  16:23:12  Show Profile Send marbrink a Private Message
Skulle vara jävligt skönt så skulle man slippa alla skeptiker! kanon!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/10/24 :  16:40:29  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Skulle vara jävligt skönt så skulle man slippa alla skeptiker! kanon!


Om det är likriktning av åsikter och kunskap man söker så...
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/10/24 :  17:04:24  Show Profile Send pak a Private Message
varför hålla på och läsa sånt som man inte är intresserad av då.
man behöver ju faktiskt inte kolla på såna trådar om man inte vill,väl?
jag läser då minsann inte, om det inte verkar intressant.
om man ska ha "kabelforum" så måste det ju finnas "förstärkarforun"/"cdspelarforum"osv,för de som kanske inte är intresserade av nåt av det just för dagen.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/10/24 :  18:05:30  Show Profile Send sker a Private Message
>pak
Det kanske inte just handlar om vad man är intresserad av för dagen utan att det handlar om en företeelse som några tror på och andra inte. De som inte tror på denna tycker väl att trådar om den tar upp plats. Jag hoppas att de flesta på forumet tror på den övriga kringutrustningens inverkan på ljudet, annars så kanske det behövs, just som du säger, ett forum för förstärkare, cdspelare osv.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/24 :  18:50:44  Show Profile Send Harman a Private Message
Håller med pak oxå....man behöver ju faktiskt inte läsa trådar man inte är intresserad av. Blir man så störd av att se att andra diskuterar om kablar kanske man bör fundera på om problemet inte ligger på en annan nivå än forumnivå...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/10/24 :  20:19:09  Show Profile Send marbrink a Private Message
hifirocker: Om man funderar på att köpa X-kabel för X-tusen kr letar man inte efter kommentarer som "Det är ingen skillnad, lägg pengarna på akustik istället!" eller "Det är bara placebo. Bevisa att du hör skillnad i blindtest!"....
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/10/24 :  20:45:24  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det blir nog svårt att separera kabeldiskussionerna från det andra men nog hade det varit skönt att slippa en del av det. Framför allt käbblet som blir så fort man skriver kabel!

Bortsett från redan nämnda käbbel är det omfattningen som förvånar mig som har varit med länge. Det är kanske inte så konstigt att inget nytt verkar hända när så många sitter och virar trådar istället för att angripa orsakerna.

En sak som slog mig när jag gick runt på Arken för en tid sedan var att när jag stoppade in näsan (och öronen) i ett rum så var det inte de använda kablarna som avgjorde hur det lät!!

Det är den använda högtalartypen, använd förstärkare, CD, vinyl som avgör hur det låter i ett rum. I viss mån är det hur de lyckats placera ut grejorna och om de har vett att inte spela högre än grejorna tål. Kablarna försvinner i sammanhanget. Därmed inte sagt att kablarna saknar verkan helt men när man läser inläggen på HiFi-forum så får man lätt känslan att kablarna är viktigare än de är.

Det må vara så att man kan låta bli att läsa en del trådar men tyvärr drunknar de intressanta trådarna i de ointressanta.
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/24 :  20:50:23  Show Profile Send TBA a Private Message
marbrink: Huvudet på piken där. En del håller på så där vad det än gäller. Man frågar om en cd. Svar Köp en vinylspelare istället. Man frågar om en transistor förstärkare. Svar Köp rör förstärkare istället.

Rättat stavfel

Edited by - TBA on 2004/10/24 20:51:46
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/10/24 :  22:02:52  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Jag skulle gilla ett forum kallat "Kablar"!
Gärna separerat från alla tweaks ...

Varför? Jo, säg at jag vill köpa en ny cd digital-kabel så kan jag då gå in och kolla i "Kablar"
forumet och se vilka erfarenheter olika människor har av olika digitalkablar - smart va?
Snabbt, enkelt och inte minst --->
tänk er att tvingas diskutera mat t.ex med människor som bara tycker att mat bara är ett
nödvändigt ont och hela tiden vill peka på energivärde/tuggmotstånd etc ... Det är ju roligare att diskutera med folk som gillar ämnet!

Ni förstår säkert vad jag inte illa menat menar :)

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu

Edited by - JockeWe on 2004/10/24 22:04:01
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/10/24 :  23:09:40  Show Profile Send FBK a Private Message
Hifirocker!
quote:
Om det är likriktning av åsikter och kunskap man söker så...
Nej men då kanske vi slipper kapade trådar av mätgängetungefär som marbrink uttrycker det.
quote:
Om man funderar på att köpa X-kabel för X-tusen kr letar man inte efter kommentarer som "Det är ingen skillnad, lägg pengarna på akustik istället!" eller "Det är bara placebo. Bevisa att du hör skillnad i blindtest!"....

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/10/25 :  00:02:39  Show Profile Send sampix a Private Message
Det kan ha varit en hel del kabelfrågor på senaste tiden.

Men ett renodlat kabelforum vore helt enkelt skrattretande
Vill man inte diskutera/läsa kabeltrådar..så gör inte det då. Svårare än så är det inte. Det finns en uppsjön andra topics att läsa..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/10/25 :  00:21:55  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Om man funderar på att köpa X-kabel för X-tusen kr letar man inte efter kommentarer som "Det är ingen skillnad, lägg pengarna på akustik istället!" eller "Det är bara placebo. Bevisa att du hör skillnad i blindtest!"....


Det kanske man inte gör, men det kan kanske vara vettigt att ta intryck av andra som väljer att inte lägga tusentals kr på kablar, och det ofta pga mycket goda skäl. Tål man inte att bli utsatt för konstruktiva kritika frågor (som verkligen inte saknar grund) så är det ju hemskt tråkigt för den personen eller de personerna.
Då tål man kanske inte kritik överhuvudtaget?
Att inte tro på placebo är att vara lättlurad, något som få dyrkabelförespråkare verkar vilja förstå.

Det preceptoriska minnet är mycket kort, under en sekund. Efter det hänfaller man snabbt till idealbilder och önskedrömmar.
Och den som tror motsatsen får förstås testa/bevisa det. Har jag (och många andra) rätt kommer testet att misslyckas, har vi fel så har vi lärt oss nåt nytt.

Som socialt fenomen kan jag inte tycka att det är mer vrickat att sitta med kompisarna och lyssna på kablar än att sitta med kompisarna och prova dyra viner. Det är två lika meningslösa aktiviteter från ett externt perspektiv. Men när en social aktivitet för med sig sanninganspråk på en gemensam fysisk verklighet som inte är överensstämmelse med densamma tycker jag faktiskt att det finns skäl att vara mindre accepterande än annars.

Tyvärr får nog dyrkabelförespråkare finna sig i att bli ifrågasatta, vilket är sunt, de borde ju lägga pengarna på annat eftersom återgivningsfelen i anläggningen väldigt sällan finns i kablarna utan just i rumsakustiken, högtalarna och/eller elektroniken.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/10/25 :  00:40:04  Show Profile Send marbrink a Private Message
Varför skulle inte kabelförespråkare tro på placebo? jag gör det. Jag tycker kablar gör skillnad, men det är fina skillnader och ibland inga alls. Det tror jag de flesta är överens om?
OM man en gång har hört stor skillnad mellan olika kablar spelar det nog ingen roll vad någon kabelskeptiker säger....
Och när nu kabelskeptikerna ofta utgår från att personer redan inte har lagt pengar på elektronik, högtalare och till viss del akustik tycker jag det är sorgligt..

Jag tycker inte kabelförespråkare ska finna sig i att bli ifrågasatta hela tiden. De får väl göra vad de vill? De respekterar väl att inte du vill lägga pengar på kablar eller? kan inte du respektera att de tycker kablar gör skillnad och att de gladeligen lägger pengar på det?

Edited by - marbrink on 2004/10/25 00:40:56
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/25 :  00:41:43  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Min tanke med en särskild kabelavdelning var inte att debatten skulle dö ut vad det gäller kablars eventuella inverkan, enskilda kablars kvalitet eller annat. Låt debattens vågor gå så höga dom vill, men varför skulle inte det kunna ske på ett eget forum.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/10/25 :  01:13:45  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Tyvärr får nog dyrkabelförespråkare finna sig i att bli ifrågasatta, vilket är sunt, de borde ju lägga pengarna på annat eftersom återgivningsfelen i anläggningen väldigt sällan finns i kablarna utan just i rumsakustiken, högtalarna och/eller elektroniken.

Det är väll för upp till var och en att bestämma var man vill lägga pengar, och inte din och mätgängets sak att avgöra, eller som marbrink uttrycker det.
quote:
Och när nu kabelskeptikerna ofta utgår från att personer redan inte har lagt pengar på elektronik, högtalare och till viss del akustik tycker jag det är sorgligt..

Jag tycker inte kabelförespråkare ska finna sig i att bli ifrågasatta hela tiden. De får väl göra vad de vill? De respekterar väl att inte du vill lägga pengar på kablar eller? kan inte du respektera att de tycker kablar gör skillnad och att de gladeligen lägger pengar på det?

Jag sökte lite på kabeltrådar eftersom jag skall köpa nytt kablage till min anlägning, och det var tjafs ifrån kabelskeptiker eller mätnissar nästan överallt. Tycker att detta håller på att gå över styr totalt. Man måste kunna starta en kabeltråd och rådfråga om tips på kablage i vilken prisklass som helst utan att det kommer inlägg som tex, """har du tänkt på att förbättra akustiken för dessa pengar, smartare enligt mig.""""vad trött jag blir på detta. Det är upp till var och en att bestämma hur mycket pengar man vill lägga på kablar, och inte kabelskeptikers sak att avgöra

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/25 :  01:17:59  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Tacksam om ni håller er till ämnet, och snälla. Skrik inte.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/10/25 :  01:40:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
En speciell kabelavdelning skulle knappast lösa problemen. Det handlar inte om kablarna i sig utan om att det inte skall få finnas mer än en åsikt och att det finns människor som anser sig ha patent på den "enda sanningen".

Jag tar mig friheten att citera HiFirocker för i sin sista mening uttrycks mycket av det som är grundtesen i den likriktningen och det åsiktsförtrycket som försigår.

quote:
Tyvärr får nog dyrkabelförespråkare finna sig i att bli ifrågasatta, vilket är sunt, de borde ju lägga pengarna på annat eftersom återgivningsfelen i anläggningen väldigt sällan finns i kablarna utan just i rumsakustiken, högtalarna och/eller elektroniken.



Så, vi får inte bort ifrågasättandet och dödandet av andra åsikter enbart genom att skapa ett forum till eftersom personer med den inställningen som visas i citatet ovan inte kommer att stoppas av vad det står ovanför den tråden där de postar.

Vi har snackat om det tidigare och jag tror att det kan vara på sin plats med en hänvisning till Jeppe72's tråd om ödmjukhet för bla HiFirocker.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26413

Vänligen, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/10/25 :  02:16:57  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
PAC:

hifirocker är enligt mig 100% odmjuk och lika saklig i sitt inlägg. Det finns andra som "skriker" och är allmänt icke ödmjuka.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/25 :  02:32:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
Som sagt, åter en kabel/kabelrelaterad debatt utan återvändo.
Man kan ju förstå att vissa tröttnar på kabeltrådarna, men undvik att läsa dem bara.

Bravo
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/10/25 :  08:15:08  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
OK, lugn och fin, jag försöker inte provocera någon.
Jag försöker inte heller förespråka någon enda "sorts sanning" när det gäller kablage.

Visst kan kablar påverka ljudet men om bara kabeln är någorlunda rätt (här kommer väl någon in och kontrar med att det ännu inte finns någon optimal kabel) konstruerad för sitt ändamål, så är skillnaderna oerhört små.
Som sagt det kan säkert finnas undantag, extremt lågohmiga högtalare osv. kan kanske kräva viss sorts högtalarkablage.

Jag skulle vilja påstå, att hör man väldigt lätt stora skillnader, så är nog risken att man har nåt fel i anläggningen/kabeln mm större än att det det verkligen är en revolutionerande kabel rent ljudmässigt.

Alla tester, och då menar jag fullt vetenskapligt korrekta tester, som gjorts genom åren styrker detta. Man kan ev då och då höra skillnad på kablar, och ibland enas om vad som låter bättre eller sämre, och inte bara att det skiljer sig åt på nåt sätt. Men skillnaderna är som sagt mycket små, så små att man allt som oftast inte klarar att säkert detektera dem i korrekta blindtester med godtagbar statistik mm. Detta gäller i regel oavsett om man jämfört najtråd med hysteriskt dyra fantasifulla kablar.

Nu över till dagens lästips!

För att göra alla glada och dessutom få lite mer "kött på benen" så klistrar jag in en lång lista.....

Greiner, R.A., 'Amplifier-Loudspeaker Interfacing,' JAES vol. 28, no. 5 May 80, pg

Greiner, R.A., 'Another Look at Speaker Cables,' BAS Speaker Dec 78, addendum March 79

Greiner, R.A. 'Cables and the Amp Speaker Interface,' Audio, Aug 89, addendum Nov 89,

Greiner, R.A. "Forum: Twist and Turns,' Audio, Jan 92, pg.

Davis, Fred E., 'Effects of cable, Loudspeaker and Amplifier Interactions,' JAES, vol. 39, no. 6 Jun 91, pg.

Davis, Fred E., 'Speaker Cables: Testing for Audibility,' Audio, Jul 93, pg.

Davis, Fred E., 'Alpha-Core Goertz M1 & M2 Speaker Cables,' Audio, Aud 94, pg. 64, 65.

Meyer, E.B. 'The Amp/Speaker Interface,' Stereo Review, June 91, pg

Newell, P., 'Cable and Sound Delivery,' Studio Sound, Jul 91, pg

Olsher, D., 'Cable Bound,' Stereophile, Jul 88, pg

Warren, R. 'Getting Wired,' Stereo Review, Jun 90, pg.

Moir, J., 'Loudspeaker Cables,' Hi-Fi News& Record Review, May 79, pg.

Murray, E., 'Making the Right Connections,' CD Review, Aud 91, pg.

Ward, C. J., Thompson and Harling M., 'Speaker Cables Compared,' BAS Speaker, Apr 80,

Pass, Nelson 'Speaker Cables: Science or Snake Oil,' Speaker Builder, Feb 80, pg.

Pease, R. A., 'What's All this Splicing Stuff, Anyhow?' Electronic Digest, Dec 27, 90, pg.

Pease, R. A., 'What's All this Splicing Stuff, Anyhow?' part 2, Electronic Design, Jul 11, 91, pg.

Honeycutt, R. A., "Will 'Beasty' Speaker Cables Improve your Audio?" Radio-Electronics, Feb 91, pg.

Aczel, P. 'The Wire and Cable Scene: Facts, Fictions and Frauds,' The Audio Critic, Part I- Issue 15, Spring-Winter 90-91; Part II-Issue 16,
Spring-Fall 91, pg 51-57; Part III- issue 17, Winter 91-92, pg.50-52.

Masters, Ian, 'Amplifiers and Speaker Cables,' Audio lab test, Audio Scene Canada, Jun 81, pg 24-27.

Greenhill, Larry 'Speaker Cables: Can you Hear the Difference?' Stereo Review, Aug 83, pg 46-51.

Klein, Larry 'Cable Conflicts: The Mystery of Getting Wired,' Electronics Now, Dec 93, pg. 80& 83.

Nousaine, Tom 'Wired Wisdom, The Great Chicago Cable Caper,' Sound & Vision(Canada), Sep 95, pg. 73-76.

Hayward, James 'Beating the Bafflegab & Filtering the FooFooDust,' Part 1- Marshall's Audio Ideas Guide(Canada) Summer/Fall 94

Hayward, James 'Making the Connection. Part Deux: A Closer Look ath the Role of Loudspeaker Cables,' Winter 95. Reprints available from
Kimberkable.

Gallagher, Mitch '1/4" Cable Roundup,' Keyboard, Apr 99, pg. 44-48.

Villchur, Edgar 'Speaker Cables, Measurements vs Psychoacoustic Data,' Audio, Jul 94, pg 34-37.

Hoffman, Williwam R., ' The Truth About Speaker Cables,' Popular Electronics, Jul 95, pg 46-48, &93.

Kessler, Kehn & Nousaine, Tom 'Cross Talk, Do Cables Have a Sonic Personality all their Own?' Video, May 96, pg. 36-40.

Lampen, Stephen 'Does Wire Directionality Exist?' Speaker Builder, 3/98, pg 30, 31.

Butterworth, Brent & Griffin, Al 'String 'em Up!' Home Theater,

Butterworth, Brent 'Walking the High Wire,' Home Theater, Nov 98, pg 94-102.

Go nuts!

FBK: OK, är man absolut helt anti mot andra infallsvinklar så får jag väl hålla var tyst.
OBS! Akustiska förbättringar påverkar dock ljudåtergivningen mer än vad någon kabel i världen någonsin kommer att göra.



Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/25 :  08:48:19  Show Profile Send TBA a Private Message
Tog bort vad jag skrev.

Edited by - TBA on 2004/10/25 08:55:04
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000