HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Forts.: Primare DVD30 lyssningstestas o dissekeras
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/10 :  18:34:06  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Själva hjärnan av Primare är en CPU som styrs av mjukvara och kan uppgraderas. Som vi känner igen från PC så har den en kraftig kylfläns:

Beroende på vad format skivan har, eller vi valt (2kanal eller 5+1), så skickar den information till en eller alla tre DAC'arna. När det gäller information för 2 kanaler så kan den skicka den digitala informationen vidare till olika DAC'ar beroende på format - eller använder en och samma DAC. Hur den gör vet jag ej !

Här är en bild med all information jag har:

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/10 :  22:14:47  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Några kommentarer till fotografiet ovan:
  • Det finns 4st OPA604 grupperade tillsammans uppe till vänster på fotografiet - de är för de 3+1, surround + bas kanalerna.

• Området i mitten som avgränsas av två blå foliekondensatorer och är symmetriskt runt två blå foliekondensatorer i mitten är för 2 kanalsljudet. Vi ser 2 uppsättningar OPA2602 och jag är övertygad om att beroende på format så används den ena uppsättningen eller den andra. Ett alternativ vore att den ena är för vänster kanal och den högra för höger kanal men då tycker jag att det är lite många operationsförstärkare eftersom varje kapsel innehåller 2 stycken - och detstämmer inte heller med vad Hans Karlsson sagt om separata signalvägar. Signalen går sedan till de övre OPA604 (en per kanal) och sedan till utgången....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Go to Top of Page

Janders
Member

113 Posts

Posted - 2004/04/11 :  14:27:33  Show Profile Send Janders a Private Message  Reply
De små "violetta" kondingarna som verkar finnas lite varstans i utgångssteget - är det OS-CON kanske? De anses ju vara bra, men man kan ändå inte låta bli att undra hur denna till synes välbyggda maskin skulle låta med de flesta mindre kondingarna utbytta till Black Gate NX Enligt min erfarenhet är de nämligen otäckt bra...

/Janne (som har varit hemma hos dig eliot och lyssnat för ett par år sedan; en mycket givande afton)

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/11 :  18:23:31  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Hej Janne,
kul att höra från Dig!

Jag som trodde jag var anonym här

De är jättesmå så det var svårt att se, men de är av samma fabrikat som de andra elektrolyterna, dvs Rubicon. De är alla på 47uF/16V men ett par (av fyra) är lite högre (läs: större) än de andra och där kunde jag läsa "Audio" - man kan se det på bilden: tredje paret från vänster). Denna samling kondensatorer + OPA604:or är för bas + center + bak-kanaler. Vilken som får extra "treatment" vet jag inte ?

Tyvärr har jag inget kopplingsschema och lär inte få något heller enligt Hans Karlsson på Audioactive

Förutom att byta kondensatorer till större och bättre så brukar det vara bra att titta på utgångsimpedansen. Den skall för optimalt ljud vara så låg som möjligt - men då händer otrevliga saker om man råkar kortsluta utgången Eftersom jag vet att jag inte kortsluter utgången kan jag ta bort eventuell skyddsmekanism - rekommenderas bara för den som vet vad han gör....

- Jag brukar vänta ungefär ett år innan jag börjar löda om i nya apparater - man vill ju kunna utnyttja garantin om något utan min förskyllan går sönder. Ända gången jag inte kunde hålla mig var när jag lödde om en två veckor gammal Loewe TV - men den var ju felkonstruerad - och då gjorde jag så att det var lätt att ta bort min modifikation.

Winston Churchill

Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/04/11 :  21:51:05  Show Profile Send crion a Private Message  Reply
Jag blir inspirerad av dina asfalts moddar, min framtida Meridian G91 DVD spelare kanske skulle må bra av lite treatment, den väger ju lite i underkant för min BASE platta ändå
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/12 :  15:59:21  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag sökte med Google efter produkter som använder CS4392 och fann att Creative Audigy2 Platinum eX ljudkort (med extern enhet!) använder sig av en sådan för tvåkanalsljud samt en 8-kanals CS4382 för flerkanalsljudet: http://www.digit-life.com/articles2/creative-audigy2-platinum-ex/. Den använder 3st 24bit stereo ADCs Burr-Brown PCM1804 som analog/digital omvandlare och det är inte heller fy skam så det vore kanske något att leka med även för den som är seriös när det gäller ljudkvalitet.

Efterföljaren Creative Audigy2 ZS ser ut att ha skippat CS4392 och bara använda CS4382 - men jag kan missta mig
- Detta verkar i varjefall antyda att ljudkort börjar bli rumsrena.....

Jag har beställt två DVD-Audio skivor:
  • Eagles - Hotel California som rekommenderades av IcedEarth (har på vinyl!)

• Donald Fagan - The Nightfly: en av mina gamla favoriter som jag har på vinyl och CD

Jag beställde också 2st SACD
  • Roxy Music - Avalon: återigen en gammal favorit!

• Fitzgerald Ella & Armstrong Louis - Ella & Louis: Det är en helt fantastisk inspelning om man har en bra utgåva. Jag har den engelska originalutgåvan som är mycket bättre än den audiofila återutgåvan och CD-utgåvan. Jag är mycket spänd på SACD! En kompis köpte den amerikanska originalutgåvan (Verve) men han fick tydligen tag på ett dåligt exemplar - så han fortsätter leta....

Jag är mycket nyfiken på hur DVD-Audio låter mot motsvarande CD versionen och vinyl

Winston Churchill

Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2004/04/12 :  16:01:35  Show Profile Send IcedEarth a Private Message  Reply
allright kung, Eagles är aldrig fel, helst DVD-A! :)

/rillo
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/06/08 :  18:55:57  Show Profile Send weezer a Private Message  Reply
Update angående temporära fjärren...den riktiga C22 finns ute om ngn missat det (te x jag...). Be din handlare skicka en. Klar förbättring mot den gamla.

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000