Author |
Topic |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/06/08 : 18:21:27
|
Klockan är 17:15. Pär på kontoret.
RING....RIIIIING....Riiiinnng...
- Ja det är Pär - Hej det är Micke här. - Tjenna! Läget? - Bra. Du dom har Beolab 5 på Expert nu. F*n vilket ljud! Ville inte du lyssna? Dom stäner klockan 18:00 - Tack! Jag sticker!
Några minuter senare (rev sönder mina jeans på kuppen) står jag framför Beolab 5 (och en B&O försäljare) för första gången...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2004/06/08 19:19:09 |
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/06/08 : 18:28:20
|
wiii... dom är verkligen anorlunda högtalare.. dom har sin egna design
Har dock bara hört dom på en bilmässa.. inte så välljudande kanske
Hur spelar dom??? |
Vänligen Johan Linnarsson |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/06/08 : 18:50:18
|
Hej,
Eaaaasy. Down boy! Lyssningsintryck kommer!
Det är verkligen ett par nyskapande högtalare men exoptiskt utseende, aktivt drivna, baskorrektion, akustiska linser, elementen uppåt mm mm...
Mina intryck baserar sig på stående (och hukande) lyssning i befolkad butik straxt innan stängningsdags. Ni förstår att det inte blev något djuplodande...
Sladd, Björn, Jorma - verkar som att ni behövs här...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/06/08 : 19:50:52
|
Hejsan,
Jag kan verkligen lite om B&O's övriga sortiment. I bakgrunden stod den maskin som agerade cdspelare och försteg. Tyckte mig se ett pris på 33 kkr? Kan det stämma - nån som vet?
Jag hade med mig en skiva, Eva Cassidy - Live at The Blues Alley. På med spår 2 och så var det lyssningsdags på dessa "fågelbad".
|
|
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2004/06/08 : 19:54:12
|
Lyssnade på dom på BO-center eller vad det heter i Västerås tidigt i våras... lät riktigt bra tycker jag, femtontummaren spelar onekligen bra, tyckte lite synd om resturangen brevid
Sen kan man ju fråga sig om dom är värda sina 140 papp... behöver iof ingen/a stärkare...
Och det visuella intrycket... måste säga att dom ser mindre vulgära i verkligheten |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/06/08 : 21:23:20
|
Jag lyssnade lite stressat och inte på så många låtar. Eva Cassidy's skiva är jag däremot väldigt inlyssnad på och vågar påstå att jag minns den bra.
Femmorna är mindre än jag föreställde mig. Jag hoppas ni förstår deras storlek med hjälp av runt-i-kring-prylarna. Försäljaren ville inte vara med på bild när jag pratade om 4500 medlemmar!
Ljudet är bra. Lättlyssnat, behagligt och med en stor ljudbild. Precisionen var inte på topp i 3D avseende, men man hade heller (konstigt nog) inte jobat med uppställning. Diskantområdet tyckte jag var avrullat och något dämpat. Trots min kritik skulle jag ändå ge högtalarna ett sånt betyg att jag ännu inte avskriver dom som "köpvärda". Det dom gjorde, gjorde dom bra och de fläckar jag såg på "solen" finns det all möjlighet att justera i hemmets lugna vrå.
Återigen - hastiga intryck som inte skall väga för tungt.
Over and out.
|
|
Edited by - EngelholmAudio on 2004/06/08 21:24:41 |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2004/06/09 : 00:44:59
|
Jag tycker Beolab 5 låter imponerande. Den lilla Beolab 3 är nästan ännu mer imponerande om man tar hänsyn till pris och storlek.
Folk som säger att Beolab 5 inte skulle vara värda pengarna förstår jag mig inte riktigt på... Beolab 5 har riktigt bra kvalitét(aluminium rakt igenom?), inbyggd rumskorrektion, dacar och slutsteg på över 1000 watt!! Finns det något motsvarande på marknaden??? Jag skulle nog hellre vilja kalla dom prisvärda!
Sen är det förmodligen inte optimalt att lyssna i en B&O butik pga uppställning. Dessutom är nog inte B&O:s signalkällor de bästa... |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/06/09 : 00:49:16
|
Jag lyssnade i vintras på dom hos B&O handlaren i Limhamn (Malmö) och jag kom väl fram till samma intryck som Du - de har potential! Tyvärr är inte B&O handlarna vana vid produkter i detta prisområde och har varken kunskap eller intresse när det gäller högkvalitativt ljud. Det skulle vara kul att höra hur de låter när de har en erkänt bra signalkälla......
Ljudet var annars rappt med bra bas och hade de fördelar man är van vid från aktiva högtalare utan att för den skull låta kliniskt.... |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
C-Quence
Member
553 Posts |
Posted - 2004/06/09 : 08:55:46
|
Här kommer mina intryck av både Beolab 5 och de mycket mycket mindre Beolab 3...
Jag lyssnade VÄLDIGT kortfattat på Beolab 5 i B&O:s butik i Kista Galleria för några (ca 4?) månader sedan, och tyckte att de var precisa i detaljåtergivningen - om man tar hänsyn till den då (relativt) dåliga placering av högtalarna. Den stora basen var väldigt rapp och tajt, och den gick djupt - bättre än vad jag kunnat ana. Mellanregistret spelade på bra, men jag vet inte om det var högtalarplaceringen (eller något annat, som det okända innehållet på CD-skivan - hade tyvärr ingen egen CD med mig vid det tillfället) som fick mellanregistret att spela över(!?) både basen och diskanten - om än lite... (Måste lyssna på dessa igen, vid något tillfälle, så att det inte var någon hörnoja.) Diskanten upplevde jag också, precis som Pär på EngelholmAudio skrev, som något dämpad men ändå rätt skönt avrundad för att inte sticka till för mycket, men detta kunde även vara p.g.a. av CD-skivan eller annat...(?) Dessa högtalare var en positiv överraskning, helt klart, och jag måste som sagt lyssna på dessa igen vid något tillfälle.
Dessutom hann jag även här lyssna VÄLDIGT kortfattat på Beolab 3, som jag anser vara rena bomben. Så liten konstruktion och så stor ljudbild - dessa ska jag definitivt lyssna mer på. Basen/mellanbasen var ultrasnabb och diskanten, som spelar i samma liga som storebror, kompletterade högtalaren bra - dock var även här placeringen "fel", men eftersom jag inte hade tid till att börja möblera om i B&O-butiken, så bestämde jag mig där och då för att lyssna på dessa mer noggrant vid ett senare tillfälle - det tillfället har dock inte varit ännu... Hehe... |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/06/09 : 10:23:49
|
Intressant att vi är några med rätt liknande intryck!
Kollade lite i High Fidelitys test av femmorna och treorna. Klart imponerande vilken spridning det är i off axis!
Synd man inte fick mer tid, bättre uppställning och kunde vrida på. Försäljaren sa 2500 watt per högtalare.
|
|
|
|
|
Topic |
|