Author |
Topic |
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/03/21 : 16:28:43
|
Spännande anläggning!
Vad är det för tonarm. Har aldrig sett något liknande? |
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/03/21 : 19:28:20
|
Jag kommer att berätta mer om anläggningen på annan plats!
- Det är en Eminent Technology II luftlagrad (tangential-)tonarm som är mycket modifierad och nu har 2,5 bar övertryck. Det finns en artikel om luftlagrade tonarmar i nästsista numret av HiFi+ och där finns beskrivning av just min arm.
- Det var en långfilm för något år sedan som handlade om en miljardär (huvudperson var Richard Gere om jag inte missminner mig). Vid ett tillfälle i filmen när han dämpade ljuset och ville ha det mysigt så dög det inte med en CD-spelare utan då kunde man se hur han sänkte ner en ET II och började spela en skiva.... |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
Edited by - eliot on 2004/03/21 20:03:25 |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 00:18:16
|
Det var naturligtvis tufft att jämföra den med en sådan skivspelare.
Så frågan var egentligen hur stor är skillnaden och hur nära kommer den.
Jag har Norah Jones: "Come away with me" på CD och den känner jag till väl. Jag har också köpt den på vinyl men faktiskt inte spelat den så nu var det ett ypperligt tillfälle att jämföra CD mot vinyl.
Tyvärr! Skillnaden är enorm! Det behövs mindre än 5 sekunder för ett otränat öra att upptäcka hur mycket bättre vinyl låter - och detta är en digital inspelning från början! Hade jag inte vetat att det var samma skiva skulle jag tro att det var ett alternativt "take". Rösten var inte alls lika resonant kraftig utan man hörde nu personen bakom med dialekt och allt....Finupplösningen var på en helt annan nivå och det gör att sången kändes mycket mer emotionellt riktig
Jag har tänkt skaffa mig Rebecca Pigeon på SACD eftersom jag redan har den på vinyl och på vinyl låter den fantastiskt. Det är ett skämt att höra den på mässor
Nu skall detta inte ändra min värdering av Primare DVD30 som jag upplever som mycket bra som ren CD-spelare. Jag har svårt att tänka mig någon digital källa som kan mäta sig med min analoga |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 07:25:09
|
Fin skivspelare! Jag läste artikeln i Hifi+ för en tid sedan, mycket intressant läsning om dessa tonarmar. Tillverkas armen fortfarande, kommer inte ihåg om det stod nåt om det.
Vad är det för pickup? Kan det vara en Lyra att döma av formen uppifrån Vad använder du för riaa-steg? |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 11:50:30
|
Oj, jag är imponerad! Visst är det en Lyra - det är en prototyp (naken!) baserad på Lyra Clavis med (har jag för mig?!?) 39dB kanalseperation ....
- Jag trodde Du var en digital-snubbe av din tråd Digitalia på Euphonia (http://tinyurl.com/3xa4d)att dömma ? Du har imponerande saker - men Du verkar inte spela vinyl ?!?
Försteget är Convergent Audio Technology SL1 och jag använder "The Head" av Tim de Paravicini som stepup-transformator. |
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 12:06:02
|
Digital-snubbe nja jag har en vinylspelare också i ett annat system. Får bli en ny tråd av det en annan gång
Apropå Primare så verkar de ha sneglat en hel del på Bel Canto vid designen av dvd-spelaren...eller det kanske är Bel Canto som tittat på Primare?
|
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 12:21:42
|
Även jag såg Bel Canton för ett tag sen och den har bsolut vissa slående likheter. =)
|
Driver sajten component.se. |
|
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 17:19:22
|
men visst känns primaren stiligare!??
|
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 22:40:19
|
Det gäller att använda rätt inställningar på Primare DVD30.
- Jag använde fabriksinställningar och då hände två gånger att spelaren gav ifrån sig en kraftig sinuston (800Hz?) - efter att ha stängt av den och satt på den igen så var allt OK. Det har också hänt några gånger att jag hört ett lågt högfrekvent (5kHz ?) ljud när jag stoppat in en CD men innan jag tryckt på play. - Därför har jag inte vågat lyssnat sedan söndag morgon
Jag skrev till Hans Karlsson på Audioactive och fick detta svaret: quote: Hej Sven. Du har fel setting på "CD DIG DIREKT" den ska vara på "ON"
Mvh ...........Hans
Det är mycket som inte stämmer i bruksanvisningen CD Digital Direct - Default setting:Off (Stämde - men var tydligen fel!) Component Video - Default setting: Progressive - den var inställd på Interlace!
Som förklaring till vad CD Digital Direct betydde stod följande: quote: Setting this to 'On' increases CD audio quality by bypass- ing certain audio circuits in the player that audio signal would otherwise pass through. However, this must be set to 'Off' for proper playback of DTS encoded CDs.
Det är klart att det låter bättre om man inte hör en sinussignal istället för musik - men det är ingen förklaring varför den skickar ut en sinussignal....
Den eviga historien med min Sanyo PLV-Z2 är inte över. Jag har fortfarande en stor ljus fläck på duken - nu på ett annat ställe - Kontaktar Refererence Audio i morgon!!!! |
|
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2004/03/23 : 09:22:08
|
Huga, tycker uppriktigt synd om dig ang. Z2, hoppas det löser sig på bästa sätt!! (du har väl firmware 1.06??? om inte är ju saken biff!!! + att det börjat ryktas om en v1.07!! så vi får väl hoppas å tro att det löser sig på ett bra sätt:-))
Mvh Magnus Jonsson
|
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
|
|
Rolfen
100.000-klubben
383 Posts |
Posted - 2004/03/23 : 10:05:59
|
Damm och LCD-projar hör ihop. Naturligtvis skall det inte finnas i en ny proj men man får räkna med rengöring med 1 års mellanrum ibland med ännu tätare intervaller beroende på proj och miljö. Dammkorn syns bäst om man ställer projen ur fokus (men större korn syns vid vanlig filmvisning), justerar man dessutom färgen så kan man se på vilken panel (finns tre st) dammet ligger. En rengörning kostar ca: 1500:- |
---[Mina prylar]--- |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/03/23 : 11:05:53
|
Tack för er medkänsla Jag fick just tillbaka projjen i fredags efter en reklamation! - Det enda reparaturkillen på Wiktors skulle göra var att ta bort dammkornet. Jag frågade honom om han hade renrum eftersom jag vet hur svårt det är att få bort damm på diabilder i vanlig miljö - det hade han inte! Och resultatet ser jag nu |
|
|
DIYamps
Ej medlem längre
785 Posts |
Posted - 2004/03/23 : 13:56:46
|
Ännu dammigare ? |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/03/23 : 17:28:13
|
Jag har nu pratat med Reference Audio och de har i sin tur pratat med generalagenten så att de får in en ny projektor i morgon som de (dvs. Reference Audio) godkänner och jag sedan godkänner när jag lämnar in min "gamla" i utbyte. Mycket tack till grabbarna på Reference Audio som förhandlat å mina vägnar |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2004/03/31 : 21:48:56
|
Även jag har fått paket idag .
Ser inte bättre ut än att jag fått nåt som liknar eliots spelare! |
|
|
jussi
Member
67 Posts |
Posted - 2004/04/02 : 13:01:00
|
Kul Weezer !!! du skulle inte vilja berätta lite om hur du upplever spelaren?
Du har inte möjligtvis bild på fjärren oxå? //Jussi |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2004/04/02 : 16:47:40
|
Fjärren är mäkta ful, systemfjärren C32 är inte klar förens i sommar, så det blir att leva med den plastiga varianten ett tag...
Snyggare är dock själva spelaren...!
Vad det gäller intryck måste jag lyssna mer, har inte haft tid då jag jobbat massor...nu kommer elva dagars påskledigt så det kommer finnas gott om tid . |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2004/04/02 : 16:58:20
|
Ser riktigt trevligt ut =)
|
|
|
jussi
Member
67 Posts |
Posted - 2004/04/03 : 00:43:30
|
Weezer: ser den ut som i bruksanvisningen på deras hemsida? //Jussi |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2004/04/03 : 09:53:31
|
Nej faktist inte, det noterade jag åxo Jussi; den skiljer sig åt. Det är lite klantigt. |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2004/04/03 : 10:01:45
|
Jag skulle gissa på att den fjärren som du har då är "temp-fjärren" och en fjärr som togs fram för att dom som tillverkar den riktiga halkade lite efter på tillverkningen. Vad jag har förstått så ska man få den andra (troligtvis den som visas i manualen) senare och troligtvis utan kostnad. Dock så är det inte nya systemfjärren C32 utan mer som visas i manualen. Jag reagerade på att fjärren som jag fick med när vi testade DVD30 var alldeles för simpel och och hade inte ens en Primare logga på sig. Snackade sen med Audioactive om detta och fick då det svaret att det var en temp-fjärr.
|
|
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2004/04/03 : 21:30:49
|
Riktigt snyggt Weezer. Vad blev det för signalkablar? |
eof Min anläggning |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2004/04/04 : 11:03:30
|
Köpte från Marcuscables.com, hans "black silver" och en dito balanserad digitalkabel. Låter riktigt bra i mina öron, so far. Ska jmfra lite senare med andra kablar. |
Edited by - weezer on 2004/04/04 11:03:50 |
|
|
jussi
Member
67 Posts |
Posted - 2004/04/04 : 12:30:42
|
Weezer : Vilket sammanträffande !!! Får nog min AES/EBU-kabel från Marcuscabel imorgon
Har även tänkt köpa hans "black-silver" kablar att ha emellan proc. och slutsteg... har dock inte "vågat" köpa ännu... (lite rädd för att dom kan bli lite för ljusa för min smak...)
Du skulle inte vilja kratta ner några raders lyssnigsintryck av kablarna... och då gärna både på digi. och dom analoga kablarna.. ( På gott och ont)
//Jussi |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/04/04 : 15:31:29
|
Jussi: Här är ett fotografi på fjärren och som jämförelse bilden från bruksanvisningen:
Jag har inte hört något om att det skulle vara en "temp"-fjärr Vad som överraskar mig är att apparaten inte har en "paus"-knapp ... det är speciellt bra om man gör jämförelse mellan olika apparater
Jag har nu några SACD-skivor - och även en DVD-Audio skiva - som jag jämför med CD och vinyl och det jag vill säga just nu är att de nya formaten är ett rejält kliv framåt. Än så länge har jag bara Rebecca Pigeon på SACD och 180g vinyl och naturligtvis finns det skillnad - men eftersom jag vill göra detta seriöst så väntar jag med mitt omdömme tills jag har fler skivor i dessa två format
- Jag väntar bl.a. på Norah Jones, "Come Away with me" på SACD och den har jag redan på CD och vinyl
Grattis Weezer!!!
- Det skall bli kul att höra Ditt omdömme |
Edited by - eliot on 2004/04/04 15:48:18 |
|
|
Topic |
|