HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Meridian G68 - Hoppsan!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/24 :  08:15:08  Show Profile Send crion a Private Message


Man har ju lyssnat på en del anläggningar genom åren. Man har tweakat en del. Men jäklar, vad är det här?!

Fick hem en Meridian G68 igårkväll... Koppla in, lät skrikigt, tog bort soundcare superspikes, lät ok...

Satte en SACD CD Layer på repeat... började låta bättre varje timme... Trött efter helgens skidresa... gick och la mig..

Vakna 05:00 Hmmm, man kanske skulle gå upp och lyssna lite på besten...

Bort med orkestertjaffset och in med lite kul musik.

Entering: Fight Club Soundtrack (Många olika samplingar sjyssta beats).
Vänta nu ett tag här, vart sjutton har hänt med brusgolvet! Vilket brusgolv??? Jag hör samplingarnas brus men inte G68. Den är knäpptyst. Scary...

Dust brothers fortsätter spela, jag börjar fatta att CD mediet har information som är censurerat i många anläggningar. Trist för dem

Det här är ju läskigt , transparensen och upplösningen är det värsta jag hört. I och med att det inte finns en tillstymmelse till brusgolv från apparatens sida framträder texturer som aldrig förr. Instrument och samplingar attackerar ur tyst avgrund...

Ljudbilden är breeed där varje instrument/sampling har sin plats... kul

Distorsion känns löjligt att ens nämna, för det finns ingen..

Entering: Pi - Soundtrack (Massive Attack, Roni Size, Orbital, David Holmes , Gus Gus och Aphex Twin. Feta samplingar sjyssta beats, Bra musik)

Det här ju löljligt, jag får en upplevelse av varje låt. Skall det verkligen vara så här?! G68:an färgar ju ingenting, bara musiken kommer fram!!!

Ash, skall man anmäla sig sjuk eller jobba hemma?

Edit: Stavning

Edited by - crion on 2004/02/24 08:43:51

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/02/24 :  09:05:11  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Kul att det låter bra!
Jag funderar själv på att köpa G68:an. Och efter ditt första lyssningsintryck så ser det lovande ut.
Vad har du för kringutrustning?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2004/02/24 :  09:17:01  Show Profile Send drgreen a Private Message
Vad är priset på denna snygging? Finns det balanserade utgångar?
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/24 :  09:37:39  Show Profile Send crion a Private Message
Den kan fås i olika konfigurationer. Den är moduluppbyggd och balanserade utgångar finns om man så önskar. Priset ligger mellan 60.500kr och 77.000kr beroende på konfiguration. Jag har den helt digitala varianten och driver bara frontarna analogt.

Mina övriga komponenter finns i en gammal tråd, skillnaden är att jag har ett par Meridian DSP5000 som bakkanaler och Arcamen är slutsteg till frontarnas toppar:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=23970&whichpage=3&SearchTerms=%2C
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/02/24 :  09:41:35  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Den finns i några olika varianter.
G68D, Med utgångar för Meridian DSP högtalare och 2 analoga utgångar. 60 500:-
G68DV, Med 10 digitala utgångar för Meridian DSP högtalare och 8 analoga utgångar. 77 500:-

G68AXV utan digitala DSP utgångar, men med 4 balanserade och 6 obalaserade. 77 500:-

G68AXV utan digitala DSP utgångar, men med 8 balanserade . 77 500:-

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2004/02/24 09:44:48
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/02/24 :  10:07:07  Show Profile Send Merry a Private Message
Varför kan jag inte ha råd med en sån föööör, + 5st Dsp7000 skulle ju inte va dumt. När jag tänker efter så är det faktiskt min dröm anläggning. Grattis Crion!!!!
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/02/24 :  11:33:24  Show Profile Send Kero a Private Message
Grattis crion, både till en schysst processor och till guldstjärnorna !

Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/24 :  11:55:18  Show Profile Send crion a Private Message
Tack grabbar. Kom inte iväg till jobbet, svårt att jobba hemifrån när man bara vill lyssna

Så jag jag kopplade in datorn för lite bakgrundsmusik. Det skulle man inte gjort, det blev fetröj istället! Lunatic Calm

Det går ju inte att bakgrundslyssna, man vill bara röja på hela tiden

Moby - Jam for the Ladies (Jason Nevins Remix)

Jag undrar hur den låter när den är inbränd ordentligt, gått en 14 timmar nu
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/24 :  12:34:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
samplingarnas brus


Du menar kvantiseringsbrus? Det borde du inte kunna höra då det ligger extremt lågt!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/24 :  13:09:46  Show Profile Send crion a Private Message
Jag har ingen aning vad det är för brus, men många inspelade samplingar är inte brusfria direkt. De mest uppenbara är ju när de t.o.m. lägger på lite "vinylbrus" för att det skall låta lite slitet etc..

Hursomhelst, den har en extremt låg bakgrundsbrusnivå vilket gynnar texturer, det går inte att ta miste på.

Edited by - crion on 2004/02/24 13:17:08
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/24 :  13:16:16  Show Profile Send Rydberg a Private Message
He he, missuppfattade nog dig, trodde du menade "samplingsbrus" som i sampling

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/24 :  13:20:21  Show Profile Send crion a Private Message
Typ nån dither, nä nån måtta får det vara, jag är ingen fladdermus
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/25 :  14:27:33  Show Profile Send crion a Private Message
Update: Nu har den gått i 30h. På ljudsidan har det hänt mycket. Framförallt börjar basen bli otroligt fysisk. Ljudbilden har blivit ännu större och djupare, framförallt höjdled har expanderat. Dynamik har också ökat. Det är "drag" i instrument och röster vilket är riktigt kul. Musikaliteten börjar verkligen komma fram (Förut stampa man takten som ett riktigt fån, nu börjar det rycka i armarna och trumsolon är en upplevelse, luftgitarren går lös för fullt!)

Edited by - crion on 2004/02/25 14:30:13
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/02/25 :  18:19:57  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker att det här liknar min "Finalizer 96" inget brus ingen distorsion. Balanserade in och utgångar, AES/EBU, SPDIF & Tos in och ut och kostar 27K.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/26 :  00:29:25  Show Profile Send crion a Private Message
Som det skall vara helt enkelt

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/26 :  00:55:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Usch, måste jag byta ut min 568.
Det enda jag saknade på den är väl tillräckligt med ingångar.

Bravo
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/02/27 :  11:10:12  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
crion: Har du börjat använda rummskorrigeringsprogramvaran (långt ord det där) på din Meridian G68 ännu. Väntar med spänning på mera lyssningsupplevelser.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/27 :  16:24:40  Show Profile Send crion a Private Message
Ikväll.. Den som väntar på något gott
Go to Top of Page

Hellspawn
Member

63 Posts

Posted - 2004/02/28 :  09:45:42  Show Profile Send Hellspawn a Private Message
Har suttit med Crion fram till efter midnatt med den satans rumskorrigeringen. Precis när vi trodde att allt var på plats, dvs gått igenom tonvis med wizarder inställningar, kopplat in mätmicrofoner, lyssnat på 90db pink noise ett minuter mm mm. så fick vi ett windows internal error när vi skulle skriva tillbaka till G68. Timmar med hårt jobb ner i avloppet. Jaja hoppet finns ännu, inställningarna finns lagrade i datorn, det e bara och starta om meridan + programvaran och flasha om... men plötsligt så var flera av våra inställningar borta och frustationen steg. Båda tyckte att det fick räcka för ikväll. Det finns en massa mer att berätta, t ex hur DSP5000 fungerade tillsammans med G68 men det tänkte jag överlämna till
Crion, det är dock hans tråd:)
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/29 :  09:24:20  Show Profile Send crion a Private Message
Och tillråga på allt rensade vi ut möbler och upptäckte att nu har rummet ett otrevligt reverb.. Så medan jag väntar på patchar för att bakhögtalarna (har en äldre modell) skall fungera helt korrekt fixar jag rummet som jag vill ha det. Room Correction funktionaliteten är mycket intressant, det finns mycket grejer man kan pillra på. Kul att få en mätkurva på högtalarens respons i lyssningsposition. Auto funktionaliteten vet jag inte riktigt om den var en höjdare, jag tänker nog göra mina egna filter baserade på mätningarna.

Radioshack digitala SPL mätarn har jag inte mycket förtroende för som C weighted mätinstrument i 90dB i rangen 0-3xx Hz , men det är bättre än ingen alls..

Postar lite room correction bilder snart..
Go to Top of Page

Hellspawn
Member

63 Posts

Posted - 2004/02/29 :  10:30:18  Show Profile Send Hellspawn a Private Message
Efter att vi spenderat ytterligare ett dygn med meridian G68 inser man att ambitionsnivån på denna apparat är väldigt hög. Tycker dock att de har släppt den lite för tidigt. Man hittar små buggar lite överallt i programvaran, som för överigt är väldigt bra, men det kommer väl dem att fixa så småningom. Min största besvikelse är nog att den automatiska rumkorrigeringen inte verkar fungera eller så är mina kunskaper för dåliga. Det började med att vi la upp två stycken egna ljudlägen, stereo med rumskorigering, stereo utan rumkorrigering. Sedan spelade vi ett par skivor och växlade mella lägena för att se vilken effekt rumskorrigeringen gjorde. Båda tyckte att det var en lite tajtare bas med korrigeringen men inte den magnituden som vi hade hoppats på. Då gick vi in i de avancerad inställningarna där man kan se vilka filter som meridian har laggt på. Totalt tio stycken ( det varierar från mätning till mätning ) vilket ser bra ut. Men när man sedan går in och kolla på varje filter märker man att det är väldigt små förändringar som är gjorda, typ +-3Db på ganska smala bandbredder (Q), bara ett antal Hz i vissa fal. Någonting verkar fel, sedan när man tittar på "före" eller "bypass" plotterna ( antar att crion putsar på dem just nu :) ) så märket man att meridian har hittat ett antal mycket kraftiga rummoder och frekvensdippar. Sedan jämnför man med plotterna efter rumkorrigeringen så ser dem nästan lika ut, dvs rummoderna och dipparna är kvar. Så min slutsatts av det hela är att rumkorrigeringen inte fungerar. Crion är mycket misstänksam mot radioshack, vilket jag oxo är, men det är samma mätare som användes på mässan som sattes upp av en presale kille från meridian, så den borde funka rätt skapligt iaf.
Jaja man kan lägga upp filter manuellt ifall, vilket vi oxo gjorde, och det innebar stora förändringar på mätningarna. Resultatet av dem har vi inte kommit fram till ännu, men det är väldigt tråkigt att meridians inbyggda rumkorrigerning inte verkar hålla måttet ännu. Jag kan dock tänka mig att det är nästa på meridians bugglista att fixa.

För övrigt tycker jag att detta är meridians bästa produkt hittils, fixar dem bara programvaran så tror jag att detta blir en referens i många år framöver.
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/02/29 :  14:17:14  Show Profile Send Sondek a Private Message
Kan de va så att det är Bill Gates som förser Meridian med mjukvaran....

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/29 :  14:42:06  Show Profile Send crion a Private Message
Nej, den är alldeles för buggfri för det

Med den sista releasen som kom i lördags har jag bara en bugg på min lista.

Edited by - crion on 2004/02/29 22:57:27
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/03/06 :  12:15:41  Show Profile Send crion a Private Message
Update: Med den nya releasen har jag faktiskt ingen bug alls nu. Har inte haft så mycket fritid dock så jag har kunnat göra något större reportage, är upptagen med att lyssna till min stereo med roomcorrection på samtliga kanaler

Kollade lite på filtrena den la på automatiskt, min högre rear högtalare som står närmare ett hörn hade en hel del fula peakar..

Såg dock den Japanska Animen Spirited Away, Gullig film, fin ljudmix, men satan vilken stålverksbas det var ibland, mycket skoj! DTS var det också, och det blev det ju inte sämre av

Edited by - crion on 2004/03/06 12:16:22
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/07/13 :  11:14:57  Show Profile Send soren a Private Message
crion,

Hur trivs du med din G68 nu några månader senare?
Du nämde inte vad du hade innan G68.. alltid bra att veta vilka referencer som används när du beskriver förändringar :)

Jag har idag en Meridian 561 och funderar starkt på en G68, är dock lite fundersam på om det är värt pengarna.

/Sören
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/07/13 :  12:43:51  Show Profile Send crion a Private Message
Hej Sören,
pengabekymmer gjorde att jag lämnade tillbaka den. Jag sparar nu till en Meridian G91 DVD-Audio Transport/Processor/Upsampler.

Innan jag hade en G68 körde jag med en rätt tweakad Arcam Alpha10 setup.

G68 är absolut den grymmaste processorn jag har lagt vantarna på, Meridian har en mycket bra supportorganisation och jag jobbade med dem på några barnsjukdomar.

Setup och roomcorrectionprogramvaran är state of the art. Dem gör faktiskt allt helt rätt.

Ljudet är transparent, dynamiskt och med en vid soundstage.

Just nu kör jag mina DSP5000 som frontar direktkopplade till min HTPC transport. Det låter fruktansvärt bra och när DSP5500 någon gång kommer hem och ersätter mina Definitve Technology BP2000 blir det en läskig DVD-Audio/Hemmabio setup.

Jag väljer att börja med G91 för att det blir en uppgradering på så många punkter både bildmässigt och ljudmässigt. Därefter blir det förmodligen DSP5500 som frontar. Jag antar helt kallt att G91 kommer att ha lika hög ljudkvalité som G68 men med färre kanaler (5.1 ist. för 10) och utan roomcorrection. I mina mätningar såg jag att jag har ett väldigt bra rum trots allt
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000