HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 RGB eller component?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/12 :  00:57:03  Show Profile Send lasselite a Private Message
Tja det är frågan. Spelar det någon roll. ska man försöka ta RGB från scarten till projen eller kan man lika gärna, eller helre ta component?

Vilket ger higest fidelity

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/07/12 :  12:23:23  Show Profile Send ryst a Private Message
component ger bättre bild, mao kör component ut från dvd:n till component in på projjen

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/12 :  21:18:01  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag har bara VGA in på projen. Och den kan ställas in för RGB eller component. Jag bygger kabel nu, så innan jag bestämmer mig för 4xRCA eller scart (ev scart+1RCA till sync från composite) vill jag veta vilket ni tror blir bäst.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/07/12 :  21:54:16  Show Profile Send crion a Private Message
Lasse, kan den verkligen ta in en 15KHz signal (SCART) via VGA ingången???? De flesta projektorer klarar det inte. Har den inga andra ingångar?

Du får nog koppla en HTPC till den om det skall funka.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/07/12 :  21:57:17  Show Profile Send crion a Private Message
RGBS är bättre än component som transportör.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/07/12 :  22:13:29  Show Profile Send Kero a Private Message
Du måste prova dig fram för att veta. Har dvd spelaren ingen Progressive Scan är det mycket möjligt att RGBs blir bättre. Det blir det för mig men i.o.m att min dvd har PS via komponent så blir bilden lite stabilare och följsammare med det. Med RGBs blir det skarpare och får finar färger men känns istället lite ryckig. Detta beror ju helt på projektorn egna bildbehandlings kretsar.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/13 :  00:17:29  Show Profile Send lasselite a Private Message
VT45 pratar vi om, och den har inställning för RGBs.

Så här skumt är det: dvd-inställning, om jag ställer scart på RGB får jag inte ut någon bild, men ställer jag den på composite så får jag bild, sen måste jag ställa "video ut" på component istället för s-video. Står den på s-video får jag bara rött i bilden.

Nu tror jag att jag ska testa med att koppla synken till RCA composite video ut istället för i scarten. Jag tror att jag tappar synken när jag kopplar om till RGB, men att DVDn skickar component genom scarten när jag kopplar om video ut.

virrigt va!!!!

Projen har s-video oxå, men man vill ju ha bästa möjliga för att sova lugnt på natten;) det finns en adapter, men hur kul(och billigt)är det?
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/07/13 :  12:57:34  Show Profile Send crion a Private Message
Om din DVD spelare klarar att skicka äkta RGBS ut från SCART så skall du inte behöva pillra med en extra compositesladd. Har du lött RGBS på de korrekta SCART pinnarna. Component på SCART låter fel, det skall vara RGB.

Testa SCART-RGBS sladden med en annan DVD-spelare eller digitalbox.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/07/13 :  15:31:45  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
VT45 kan ju köra component via component->VGA kabel.. funkar utmärkt! min vän kör så, och det är bättre än RGB enligt honom

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/15 :  12:01:43  Show Profile Send lasselite a Private Message
Hur vet jag att den kan skicka ut RGBs?

Jaha Jocke, då ska jag testa component, kör den synk på grönt då? eller behöver jag synka på compositen?
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/18 :  10:40:50  Show Profile Send lasselite a Private Message
Component har det blivit

1000 spänn skulle dom ha minst för component-->VGA, hrmpfff! Satte saxen i en gammal VGA snok å snodde ihop med biltemakontakter, 60 riksdaler. Ha! där fick dom
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.35 sekunder. Snitz Forums 2000