HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vad driver ni Ininity Beta 50 med? behöver tips!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Beta
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/06/14 :  07:40:25  Show Profile Send Beta a Private Message
Är helt osäker på vad man ska ha för reciver till mina beta 50..... driver dom i nuläget med en H/K 650.... Vad har ni? rekomendatoner?

Funderar på följande:
-Yamaha RX-V750RDS
-Marantz SR5400
-Sony STR-DB1080S
-NAD T743
-H/K 330

tips PLZZZZZZZ

//Freddy

Edited by - Beta on 2004/06/20 09:59:01

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/06/16 :  14:23:55  Show Profile Send KennethS a Private Message
AVR 4550 är trevlig. Skulle även kolla in nya AVR 230. Lite bättre dekodrar och fräschare design.Ligger på 5995:- hos lefflers.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Beta
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/06/16 :  15:52:40  Show Profile Send Beta a Private Message
Jag har varit och lyssnat på 630 och blev lite missnöjd faktiskt.... det var något "grötigt" ljudet.... dock med brutal kraft osv som i vanlig H/K-anda.... men blev lite tveksam till den nya serien då "flaggskeppet" inte riktigt "höll måttet"..... Lyssnade på Marantz 6300 och Yamaha rx-v650 och tyckte dessa hade en mer preciserad klang och detaljrikedom.... yamahan hade naturligtvis inte alls samma kraft men jag föll lite för detaljeringen i ljudet.... Funderar nu på en rx-v750 och att sedan komplettera med ett H/K-steg för att få lite av H/K:s kraft och "gung"...... är lite kluven, vill därför få lite tips om de alternativ jag spaltat upp ovan... fördelar/nackdelar osv.....
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/06/20 :  17:43:37  Show Profile Send KennethS a Private Message
Beta: Du upplevde AVR 630 som Grötig? Klart smaken är som baken..När jag lyssnade på AVR 230, AVR430 och AVR 630 så tyckte jag snarare att dom upplevdes som väldigt klara med bra tryck men även med en musikalitet som inte Harmans Receivrar har haft tidigare. Nu har jag visserligen inte lyssnat på Yamaha:s sortiment på en 2år, så dom vill jag inte döma. Vart provlyssnade du nånstans?

Kan väl tillägga att jag själv äger AVR430 och ruskigt nöjd och att jag inte tycker Marantz spelar i samma division riktigt. Lite för lugna och tillbakalutade i ljudet. Griper inte tag i lyssnare liksom.

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2004/06/20 17:46:28
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2004/06/20 :  19:18:10  Show Profile Send mucke a Private Message
Jag har en H/K avr 330 och den är allt annat än grötig.
Kör just nu med B&W 602 s3 som frontar.
602:orna kommer att bli bakhögtalare när jag köper 603:or
som frontar.
Faktum är att jag först hade tänkt att köpa en Marantz sr 5400.
Hade lagt en beställning hos hemmbiobutiken, men efter 1 månads
väntan så av bokade jag den och köpte en avr 330 istället.
Kan inte säga att jag ångra mig

Mvh Mucke
Go to Top of Page

Beta
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/06/21 :  07:05:46  Show Profile Send Beta a Private Message
Var och lysnade på takt och ton i Luleå..... de högtalare som tyvärr användes vid testningstillfället var Linn (mindre modell,minns ej vilken).... dom hade ej infinity inne. Matchningen Linn / H/K kanske inte är den bästa. Ska fara till en annan handlare i Skellefteå som (enligt dom) sa att Linn och H/K inte alls "passar ihop" och att det kan vara därför ljudet uppfattades som "grötigt". Samt att jag där kan få testa recievrar med just Beta 50.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/06/21 :  18:07:03  Show Profile Send KennethS a Private Message
Beta: Tycker jag låter som en vettig idé. Nu har jag aldrig hört Linns sortiment, så jag kan inte uttala mej om dom. Men det är ju klart bättre att du lyssnar med likadana högtalare som du har hemma när du ska provlyssna....

Själv har jag lyssnat mycket på Infinity:s Beta serie ihop med nya H/K:s AVR serie och ljudet blir riktigt spänstigt snabbt och vidöppet utan nån hint av hårdhet eller grötighet.

Mucke: Jag håller med om att B&W DM 602S3 rockar med H/K:s AVR serie. Körde precis samma komb själv förut!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2004/06/21 :  18:28:31  Show Profile Send mucke a Private Message
Körde?
Har du inte kvar dina 602:or?
Vad kör du med istället.

Mvh Mucke
Go to Top of Page

Beta
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/06/22 :  07:28:32  Show Profile Send Beta a Private Message
Jag återkommer med utlåtande när jag haft möjlighet att lyssna ut H/K 330 med beta 50....
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/06/22 :  09:43:01  Show Profile Send KennethS a Private Message
Beta:Tycker jag låter som en bra idé!

Mucke: Jag kör med ett Infinity TSS 750 hemmabio system. Anledningen är att mitt rum är totalkatastrof när det gäller ljudkvalité...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/06/23 :  13:05:47  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag har ett par Beta40, som endast skiljer sig från Beta50 i basarna, 6,5 tum kontra 8 tum. Nåväl, jag driver dessa dels som frontar i min bioanlägging, då de drivs av en Yamaha RX-V540. De låter alldeles förträffligt ihop, dock inte på ultrahöga nivåer, typ kvartersosämja-nivåer. Men på rimliga nivåer låter den kombom mkt bra.

När jag känner för musik i 2-kanal drivs de av en tung integrerad 2-kanalare, Yamaha AX892. Den kombon låter.....underbart. I mina öron en perfekt kombo, och för er som undrar....Nej, Yamahas elektronik låter inte alls ljust och vasst längre...

Jag tycker allmänt att kombinationen Beta och Yamaha är väldigt lyckad. Jag har nyligen jämfört med en H/K AVR230 som jag lånade av en kollega. Lät väldigt bra, dock skulle jag välja Yamahan i en jämförelse. Jag inbillar mig ibland att H/K med flit tummar på vissa HiFi-parametrar bara för att maximera kraft och spelglädje....Inget fel i det, men jag föredrar mer precision och upplösning. Smaken är ju som stjärten....delad, eller hur var det nu...?
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2004/07/06 :  10:01:37  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Om du är nöjd med ljudet som din HK 650 ger så bör du nog satsa på en H/K-reciever, minst AVR 430 för att inte bli besviken. Fast du bör testa Yamaha RX-V1400 för 1000:- mindre (6900 på Fyndbörsen), den är väldigt "ärlig" i ljudet och har dessutom automatisk rumskalibrering. Prisvärd!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Beta
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/07/22 :  10:33:45  Show Profile Send Beta a Private Message
Blev till slut (efter en del velande) en Marantz sr6200... är mkt nöjd!!! kan rekommendera den till beta....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000