HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 HFLS-1 åt folket! Med fler bilder Måndag 02.10
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/01/18 :  19:40:08  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Yes, ännu ett par HFLS-1 byggen ska redovisas. För er som orkar se ett par till ...

Hoppar över allt ointressant som utsågning och hopfogning av material och fräsning () och går direkt på det roliga - faneringen:

Här är gänget som ska fräschas till:


Utskärning av fanerbitar. Det är faner i ca. 1,5m långa 25 cm breda remsor som ska användas.


Några bitar på plats:


Nu har vi fått dit faneret, ingen ytbehandling dock:


Hastigt och lustigt har vi fått dem ytbehandlade och klara:


En annan vinkel:


Nu ska vi bara stoppa i bla. detta och lite annat smått och gott:


Ni saknar kanske lite bilder, de kommer snart då vi ännu arbetar på de sistar pusselbitarna...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/01/19 02:16:33

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/01/18 :  19:58:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Kul MangeW! Snyggt!!

Vad är det för träslag?

Jag anar möbelsnickaranlag, eller i alla fall riktiga fanér verktyg..???

Hur gjorde du för att hålla ihop fanérbitarna när du gick runt hörnen med den typen av fanér? Limmade du bärremsor, eller...??? Ruggigt nyfiken i en strut blir man...

Vänligen, Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/18 :  20:04:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Med tanke på kläderna på personen, så ser det ut som en målare... Dom kan sånt där med spackling iaf.

Bara före och efter.. Inga under-tiden-fanerings-bilder ?

Spolarna ser rugggift dyra ut... Stämmer det ?
(Ser att jag inte är ensam om att göra "Bi-wire" filter)

PS... SNYGGA lådor!

Edit: Stavning

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/01/18 22:37:03
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/18 :  20:09:26  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply
Snyggt!!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/01/18 :  20:19:01  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Tackar, det håller som bäst på att löda ihop allt för en sen provspelning...Tänkte skriva lite mer info om dem då allt är klart men kan ge er lite mer redan nu.

Träslaget är Palisander, eller Jakaranda som det också kallas. Det är mkt. riktigt en riktig målare, dekor och möbelmålare på bilden. En kompis, jag och han har byggt dessa tillsammans, där jag stått för ritningar och "kunskapen" genom detta forum och han har stått för finishen av dem. Han har även målat mina Ac kloner som jag visat tidigare.

Vi har använt oss av benlim (fanerverktyg på bilden använda till detta), men det visade sig ganska besvärligt i slutänden så vi gick över till kontaktlim. Resultatet visade sig vara svårt att få perfekt pga. träslagets extrema strukturer och skörhet men i slutänden blev det bra tycker vi.

Filtret är ett "fin filter" den svarta kondensatorn ska bytas ut mot bättre som ej fanns i lager men kommer inom kort och det är motsvarande komponenter som jag använt tidigare. Om det är bättre vet jag inte, men som ni ser är det uppdelat för att köra "äkta biwire".

Mer bilder och info. kommer under senare! Tillbaka till lödstationen.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/18 :  20:59:10  Show Profile Send krorre a Private Message  Reply
Förresten, vad är det för dämpning ni kör med i högtalaren? Jag ser dessutom att ni fanérat efter försänkingen+håltagningen. Hur gjorde ni?

edit: läckert!!!

Edited by - krorre on 2004/01/19 00:14:42
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/18 :  21:24:21  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message  Reply
Kul att få se lite andra träslag som faner än björk (och kanske ek) som verkar dominera!

Stereo Audio
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/18 :  21:34:38  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Tokläckert!

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/01/18 :  22:05:08  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Härligt att se !!
Berätta mer om filtren !!!

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/01/18 :  23:44:02  Show Profile Send orthanc a Private Message  Reply
Snyggt!

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/19 :  02:15:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Filtrena är "specialbeställda" har jag fått höra.
mangew berättar säkert mera

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/01/19 :  02:15:58  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Jaha, så har vi kommit lite längre i monteringsprocessen. Fler bilder att beskåda. Skriver lite mer och svarar på de frågor som uppkommit under måndagen.

Nu är element, filter och kabeldragning gjort til ena paret. Resultatet är både jag och polaren positivt överraskade av. Har bara ett par till att sätta ihop under dagen då suget att provlyssna övervann suget att montera båda paren. Bilderna längre ner visar en anna kul grej som vi ej heller sett tidigare.



En bild till av fronten:


Så här ser de ut bakom:


En bild till:


Ni kanske undrar vad detta är:


Våra egenhändigt designade terminalplattor med högtalar namn och vem som byggt dem:


Här visade det sig vilken amatör man är bakom kameran:




*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/01/19 02:17:59
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/19 :  02:50:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Så ni "snodde" min ide om att sätta "skylt" på dem... Helt rätt.
Själv har jag nog tänk att ha en i mässing.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/19 :  03:05:28  Show Profile Send krorre a Private Message  Reply
Grymt seriöst!
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2004/01/19 :  12:45:56  Show Profile Send mac a Private Message  Reply
Snyggaste HFLS-1 skulle jag tro. Vad tycker ni om ljudet då?
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2004/01/19 :  12:56:46  Show Profile Send Wacko a Private Message  Reply
omg nice nice nice
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/01/19 :  13:10:06  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Det här va ett par snygga byggen!

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/01/19 :  14:57:18  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Nice nice.. börjar bli ett gäng par nu!!


Go to Top of Page

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2004/01/19 :  19:06:44  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message  Reply
Löjligt snyggt
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/01/19 :  19:25:59  Show Profile Send orthanc a Private Message  Reply
mangew: En liten fråga angående faneringen, såg att ni/du hade försänkt elementen före faneringen och inte tvärtom. Så min fråga är. Använde ni kniv eller så för att ta upp hålen igen?

Mvh

Anders

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/01/19 :  20:19:12  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Så har vi äntligen fått ihop båda paren och ett långt projekt går mot sitt slut.

En bild av andra paret, ser ut lika som de som visats ovan förutom mönstret på faneret är lite olika:


Då ska vi avhandla lite frågor som framkommit om våra byggen:

hal: Filtren är foliespolar och Mcap kondensatorer, den svarta kondensatorn på basfiltret ska bytas ut mot Mcap då de kommit in i lager, var slut då vi fick dessa filter. Det är lite "fin filter" alltså inte billigaste komponenterna utan någon medelväg vad jag förstår. Filtren är förövrigt ihoplödda av "hifi Micke" där vi också köpt element till förmånliga priser.

orthanc: Jo, vi stod i valet och kvalet att fanera först eller fräsa först. Valde det senare pga. vi kommit över så fint faner till löjligt lågt pris (350:-, normalt ca. 1800-2000:-) och för att inte riskera att förstöra det vid fräsning valde vi fräsa först och hoppas att det skulle gå bra att skära ut hålen i efterhand. Det visade sig fungera utmärkt, hade bara en vass mattkniv och skar försiktigt runt kanterna och slipade med sandpapper det sista. Blev mkt. bra tycker vi. Faneret har jag redogjort ovan, Palisander eller jakaranda som det också kallas.

Dämpmaterialet är MDS blåa, enkelt lager i sidor och topp/botten samt dubbelt på baksidan inget på fronten. Har fårull som vi kan lägga i men det tar vi ev. vid finjusteringen. Internkabel är just nu Supra Ply 3.4, men detta ska bytas iaf i min högtalare mot något bättre då jag tidigare ej gillade plyn som högtalarkabel. Det var denna som temporärt fick rycka in nu.

Zalve: Jo, det blev egendesign på skyltarna. Hade iofs hela tiden sedan vi började planera(ca. 1år) bygget detta i tanken men kanske mest utmärkt + och - på en platta med polskruvar (vill inte ha något svart ful terminal). Såg din datorbild och visst kom den övriga texten lite av en ide från din. Vi valde dock plexiglas med fräsning på baksidan spegelvänt och färglagt med guldfärg och trodde det skulle göra sig bra vilket det gjorde.

Har provlyssnat lite grann och vad som slår en är att det låter bra redan nu. Jag är positivt överraskad. Verkar ha bra bas diskanten är dock lite dämpad om jag jämför med det jag redan har. Det ska nu spelas in och blir säkert bättre med tiden.

Notera det snygga stativet, jag har dock något spännande på gång. Zalve och någon fler vet säkert vad som komma skall och blir det lika bra som jag tror så kommer högtalaruppställningen blir mkt. trevlig.

Då HFLS är inspelade kommer de att få gå en match mot dessa som iaf temporärt får värma avbytarbänken:


Men först ska som sagt inspelning göras samt uppställning fixas så de jämförs på rättvisa villkor. Måste också ordna mig en bra högtalarkabel då den jag haft är såld och letandet efter annat pågår. Ska bli spännande och se om dessa HLFS-1 byggen står sig bra mot de andra hyffsade "ekonomi" byggena.

ps. Glömde det nästan viktigaste, vi tar ej åt oss äran för dessa byggen den ska tillägnas moderatorerna av detta forum + allt annat folk här och på andra ställen som bidragit med material och tips till detta bygge båda jag och polarn tackar er! ds.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/01/19 20:30:09
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/19 :  21:21:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Era skylar blev riktigt bra, nästan så bra att jag nu funderar på att skrota de svarta terminalerna för att intergrera dem på mässingsplattan.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2004/01/19 :  22:51:45  Show Profile Send geten a Private Message  Reply
Snyggt! Mycket snyggt, blev imponerad av terminalplattorna :)

// Johan
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/01/23 :  01:17:16  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
I väntan på att HFLS-1:orna ska bli riktigt varma i kläderna tänkte jag passa på att fräscha upp mina gamla trotjänare:


Ska byta tillbaka till det basreflexrör jag tyckte lät bäst, kanske byta terminaler. Sedan ska inslagsmutter monteras för att ha gängade skruvar, om ni ser bilden och tycker det är mycket hål runt elementhålen så beror det på att jag fått rotera elementen lite efter några gångers i och ur montering som nötit ut skruvhålen då jag tidigare använt träskruv.

Delningsfiltren ska lödas fast ny internkabel, tänkte skrota denna silverplätterade koppar för att testa med ren lackad kopparkabel och se om det blir någon förändring (många verkar föredra den lackade). Har även funderat på att sätta i någon hyffsat bra köpeskabel, ex. Kimber 8VS som jag sett för bra pris.



Då detta är klart och HFLs1:orna inspelade ska mina ärade hembyggen få gå en duell, vilken som blir vinnare är jag lite nyfiken på själv.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/01/23 03:05:10
Go to Top of Page

Martinez
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/01/23 :  02:30:31  Show Profile Send Martinez a Private Message  Reply
quote:
Då detta är klart och HFLs1:orna inspelade ska mina ärade hembyggen få gå en duell, vilken som blir vinnare är jag lite nyfiken på själv.


Wohoo =)

Kul tråd att följa förresten!

/Martinez
Too much coffee makes you feel good
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/23 :  10:07:45  Show Profile Send C-Quence a Private Message  Reply
Fy fasen, va grymt snygga högtalare du "snickrat" ihop!

Hur lång tid tog hela projektet?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000