HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 IKEA DIY Vinylhylla...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/01/25 :  20:14:28  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message  Reply
Så här kan det se ut om man på 20 minuter känner för att snickra ihop en vinylhylla till en lånad Dual 1019 svarv...

Gjort med IKEA konsol valter 29:- samt hyllskiva tryggve för 59 kronor.. går säkert att göra billigare men "Snickeri&Bygg AB" har inte öppet i Värmland på söndagar till skillnad från IKEA... och när det gäller HiFi.. ja då är det som ni vet alltid bråttom!

(totalkostnad 175 kronor)

Har dämpfötter mellan hyllplanen för att få bort oönskade vibrationer.. det är ju inte MDF platta vi snackar om här.





Sen lägger vi på spelaren...





Och avslutar med en helhetsbild...



// Jouni

Edited by - ollilaboratories on 2004/01/25 21:23:34

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/25 :  22:07:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tycker mig ha sett dessa "Tryggve förut", men jag kan ha fel
Finns tydligen fler användningsområden än enbart hyllplan för Böcker och liknande.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/01/25 :  22:55:47  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message  Reply
hahaha, du har rätt Zalve... IKEA kanske borde öppna nya dörrar med att påpeka att deras produkter funkar till HiFi också...

Ruskigt snyggt träarbete på dina HFLS fö.. // J

quote:
Tycker mig ha sett dessa "Tryggve förut", men jag kan ha fel


Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/25 :  23:21:18  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Tjusigt värre!

Jag funderar på om jag också skall gå över och bli "riktig vinylare" och ha svarven på väggen... Än så länge får den stolt platsa högst upp i Solid Teck-bänken.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2004/01/25 :  23:41:46  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Jag undrar vad som är fördelen att ha vinylen monterad på väggen, kontra på en stabil bänk (förutom att klåfingriga barn ej når upp )?
Jag har sett att det finns både mindre seriösa & mera seriösa montage för väggen.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/01/26 :  00:51:34  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
snare2:

Det blir ännu mycket mindre risk för att vibrationer från golvet tar sej till spelaren.Givetvis kan ju luftburna vibrationer ändå sätta hyllan i rörelse men görs hyllan stabil och/eller man använder dämpfötter så är den risken liten.
Även en rörelse på en tusendels mm, typ, gör skada om den når pickupnålen och vibrerar väggen beror det nog på annat än ljudet från högtalarna...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/01/27 :  21:40:04  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message  Reply
BURG!

Ska nog inte lita på tryggve IKEA-plattorna när de kommer i ental.. har fått lite problem med att de sviktar & buktar lätt efter en vecka med vinylsvarven ovanpå. Ska nog till brädgården o leta upp lite spill MDF bitar...

Detta så ingen gör samma misstag.

// J
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/27 :  23:25:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vet precis vad du menar. Mina 25 skivor hade inte direkt samma tjocklek heller. Hade du limmat ihop 2 bitar så hade den inte sviktat.
Jag hade 3 bitar över, som är ihoplimmade. De sitter nu som stöd i trappen tillkällaren. TOKstabilt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/01/28 :  13:35:53  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message  Reply
Zalve, jepp...!

Man kanske kunde limma ihop dom i korsad åderriktning för att få ytterligare stabilitet i två stycken skivor? Ska prova innan jag köper nytt... bara hoppas på att skevheten inte blivit alltför permanent..

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000