HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 David A
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/10/27 :  19:06:16  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Vi vill ha fler bilder nu!!!

Ps. Jag får snart hem 2 st w104:or själv. Det får räcka för mig...

Mvh / Christian

Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/03/07 :  22:40:18  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Bilder... ^^
Go to Top of Page

Harlock
Member

114 Posts

Posted - 2006/11/17 :  21:20:07  Show Profile Send Harlock a Private Message  Reply
Ahem, jag vill bumpa den här tråden och stämma in i den glesa kören.
Teasern med röda mattan har jag tittat länge och väl på.

Mer bilder!

Vansinnigt läckra pryttlar.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2007/05/14 :  20:23:17  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Nu var det länge sedan jag skrev här, trots att jag kört i nya lyssningsrummet i över 1.5 år.

Well well.. här är lite bilder på hur det såg ut innan.

Här skulle baren hamna...

Och här hade jag planerat in stereon från första dagen jag såg huset.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2007/05/14 :  22:11:55  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Och eftersom jag inte hittar några bilder från själva bygget så kommer här direkt det färdiga resultatet.

Baren i ena sidan av rummet med lite bakkanaler hängandes bredvid.

Mattan har en lugghöjd på 15mm och är specialsydd med en blå fris för att sätta lite extra piff på det hela. Dock gjorde själva frisen att mattan hade en tendens att buckla upp sig lite här och var det första halvåret

Som jag skrivit tidigare i tråden så hade jag lite problem med fönsterna i rummet. Dom ville helt enkelt inte sitta still när jag lirade riktigt hög musik. Problemet blev tillslut såpass akut att både färg och fönsterkit lossnade. Då insåg jag att det bara var en tidsfråga innan jag skulle spela loss dom, och det hade inte varit så kul mitt i vintern. Därför fick det bli ett par ljudskyddade fönster med dubbla lager laminat-glas(tror jag det heter). Nu går det inte ens att sparka sönder dom, men likt förbannat så svänger dom med lite grann ändå
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2007/05/14 :  23:40:05  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
VA! Baren är ju tom

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/14 :  23:49:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Harlock
Member

114 Posts

Posted - 2007/05/15 :  06:54:05  Show Profile Send Harlock a Private Message  Reply
Man blir lite nyfiken på exakt hur kapabel bas vi talar om när rummet börjar spela sönder.
De här bilderna har jag längtat efter!

"But there's nothin' so lonesome, so dull or so drear
Than to stand in the bar of a pub with no beer"

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2007/05/15 :  09:47:22  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Jo baren är tom. Det är så god åtgång i den att man inte ens hinner fylla på i tid

Skämt åsido så är bilden tagen precis efter att jag ställt sakerna på plats i rummet. Numera finns även en välfylld red-bull kyl brevid baren för den töstige lyssnaren.

På andra sidan rummet blev det dessvärre stopp i möblerigen under några månader. Dessa slutsteg var orsaken till detta

Ett eAr steg, 2*Grendel samt ett stycke Rotel 1090.

Edited by - David A on 2007/05/15 14:35:43
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/05/15 :  12:27:01  Show Profile Send StefanL a Private Message  Reply
Håll i hatten!!

Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/15 :  13:17:34  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jävlar. det var rediga steg det.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2007/05/16 :  16:45:02  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Shit va snyggt!!

Mera bilder!!
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/05/16 :  17:24:35  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Fler bilder
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/16 :  17:30:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Härligt att se!
Borta är allt snack om att "Jag skall ändå flytta om 10 år...".
Ta tag i att. Gör nått åt att. Lär!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/05/16 :  18:56:44  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Barsebäck får nog starta upp igen...
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2007/05/16 :  20:26:39  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Jo nog kan alla dessa dra en del pulver från nätet. Därför har rummet försetts med två 16A matningar.

Båda Grendel stegen hade jag redan sedan tidigare. eAR-202 var mest som ett test för att se hur klass D fungerade. Och det var mycket intressant!
Helt klart så gav detta lilleputt steg mersmak, speciellt i basen. I toppen ville det gärna lägga till lite detaljer som kunde göra att intrycket blev lite grovkorningt. Dom största monoblocket från eAR skulle jag helt klart kunna tänka mig till basen, men tyvärr verkar dom ha alldeles för låg ingångskänslighet.

Också var jag ju bara tvungen att testa ett Rotel 1090 också..
Helt klart så finns det uppenbara skillander mellan detta och Grendel. Första intrycket är att Grendel låter öppnare och lite luftigare. Ljudbilden upplevs också som lite större, viket säkerligen beror just på detta lilla tillskott av energi i toppen. 1090 är mer likt Krellarna i sitt spelsätt. Dock var skillnaden i botten inte lika uppenbar som mellan Grendel och Krell såvitt jag minns. Vilket får mig att misstänka att Krellarna kan vara lite svulstigare i dom absolut lägsta regionerna än båda dessa steg.
Men detta är bara en teori. Placering och rum är ju nu helt annorlunda mot förra duellen.

Detta nya rum med matta, tygsoffor och tygtavlor gör givetvis mycket till jämfört med förra rummet. Detaljer får lättare att framträda, vilket också ledde till att jag för första gången hörde nackdelarna med Grendel. Hur bra steget än upplevs vid lugna passager, så slår den skimrande toppen över och upplevs som påträngade vid komplex musik. Särskilt tydligt blir detta vid lite högre pådrag. Rotelsteget sitter bara helt lungt där och gör det den ska, utan att lägga till något.
Överlag så upplevs skillnader som större mellan olika skivor med Rotel, medans Grendel nästan alltid låter lite sockersött. Grendel imponerar starkt på gles och detaljerad musik, där den är i sitt esse och målar sitt stora panorama. Rotel kan upplevas som lite tråkig och dämpad vid en direkt jämförelse. Men i denna uppsättning och med skiftande skivdiet, så står sig ändå 1090 bäst det i det långa loppet. Ett otroligt prisvärt steg som spelar all musik, och inte upplevs lägga till eller dra ifrån något.
Effektmässigt upplevs dom som jämnstarka. Men Rotel har ändå ett ess i fickan där också... Den går att bryggkoppla med specialsladd
Och då börjar det bli RIKTIGT roligt
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2007/05/16 :  20:31:56  Show Profile Send David A a Private Message  Reply

Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2007/05/16 :  20:48:23  Show Profile Send Staffan a Private Message  Reply
David A,vad är det du har bakom högtalarna?
Jag körde också dubbla 1090 till mina ML ReQuest
för några år sedan och det fungerade mycket bra.
Mycket fint rum du har byggt.

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2007/05/16 :  21:17:55  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Bakom högtalarna? Baslådorna..
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2007/05/17 :  00:07:58  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Grymt snyggt och läckert rum... en lite virre så är du hemma! :-)
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2007/05/17 :  09:11:53  Show Profile Send Staffan a Private Message  Reply
Måste lära mig att läsa hela trådarna
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2007/05/17 :  09:27:52  Show Profile Send PeterL a Private Message  Reply
Tjusigt David! Bryggkoppla RB1090, får en känsla av att du spelar lite högre än vad jag gör

PeterL
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2007/05/17 :  10:07:09  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Inredning är som alltid en smaksak. Jag gillar dock mörka träslag och varma färger. Det mesta brukar jag släpa hem från Asien.

Övanför Buddha-tavlan hänger en bioduk som går att dra ner. För multikanal används en Denon 3805 tillsammans med Tacten. I taket hänger en Sanyo PLV-Z2.

Ovanpå baslådorna var det tänkt att det skulle placeras blommor. Men då rummet är ganska mörkt, så fungerade inte det. Fina konstgjorda blommor har jag tyvärr inte hittat än. Men för tillfället så planeras det för fullt på utökning av bassytemet, så det kommer att bli lite förändringar därframme

Som ni ser så försvann Grendel från uppsättningen. 1 steg såldes, och ett förpassades till extrastereon i vardagsrummet.
2*1090 bryggade används till r28s, och ett i stereoläge till tornen.
Säga vad man vill om 1090, men det ger något perverst med effekt bryggat. Sålänge man har ganska snälla laster fungerar det ypperligt.
Trodde inte riktigt att skillnaden skulle märkas, men har man bara högtalarna till det och tycker om volymkontrollen så märks det helt klart!
Oavsett hur roligt jag tycker det är med stora biffiga steg såsom Grendel och Krell, så är det få som kan matcha dessa effektmässigt i normala laster.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/17 :  10:14:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Ovanpå baslådorna var det tänkt att det skulle placeras blommor. Men då rummet är ganska mörkt, så fungerade inte det.

Prova Garderobsblomma! Dom funkar rätt bra i mörka sammanhang. Jag har dom själv i mitt lyssningsrum längst in utan (närhet till) fönster.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2007/05/19 :  17:24:27  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Vilket drömsystem
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000