Author |
Topic |
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/09/28 : 10:24:07
|
ja.. det har det faktiskt. Ett helt nytt rum tex. Och ett par bastorn modell 3X större än dom förra. Osså ett gäng nya slutsteg på ingående. Bilder kommer när allt står på plats |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/09/28 : 10:50:30
|
Va spännande |
|
|
Archelon
Member
86 Posts |
Posted - 2005/09/28 : 11:23:54
|
fina steg desssa grendel :) |
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2005/09/29 : 14:59:59
|
Javisst är Grendel fina!
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/09/29 : 16:27:01
|
Tja.. vi kan väl börja med att visa upp dom högtalare som numera spelar allt över 80hz. GEM fick tillslut se sig slagen på samtliga (ljud)punkter av denna lite ovanliga fågel. Ino r28s... (Modellbeteckningen på dessa är ett litet osäkert kort eftersom det är en r-låda, men med i28s bestyckning.) Jag började ana oråd redan då lilla Pip spelade, men denna sopade formligen banan med GEM. Allt blev tamesjutton bättre. Fokus, upplösning, ljudbild, you name it! För att inte tala om dynamikförmågan. Som att jämföra dynamit med kinapuff! Efter att gått igenom hela skivhögen stod det också klart att GEM hade viss egenkaraktär, vilket jag tycker att dessa r28s saknar helt. Dom spelar helt enkelt det dom blir matade med, och inget annat.
Well, well så här såg dom ut från början:
Inte fullt så vackra som GEM måste jag tillstå
Men nu är det ju tyvärr inte DET som räknas. Annars hade nog GEM blivit kvar med all säkerhet. |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/09/29 : 18:13:49
|
WAF-faktorn på dessa var alltså alldeles för låg. Dessutom saknade jag stativ till dom. Och den provisoriska stolen som kan skymtas på någon av dom föregående bilderna drog knappast upp intrycket.
Vad göra?
Svar: Lämna till lackeraren! Men han visste nog inte riktigt vad han gav sig in på. Det krävdes inte mindre än 8st sprutspacklingar för att få bort strukturen på den svarta faneren. Tillslut så blev dom ändå släta och fina. Lacken blev en audi-metallic, som tyvärr inte alls gör sig på bild. Men med lite solljus blänker den fint(vilket jag tyvärr inte har i nya lyssningsrummet)
Slutligen blev det ett stativ i mdf+klinkerplattor Vilket antagligen är den enda lösningen som inte ser helt knäpp ut till dessa.
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/29 : 19:29:50
|
upps-- va snygga dom blev!!!!tänk vad man kan göra med färg!
Kanonsnygga.. formen blir ju rent tilltalande efter du fick dit färg .. grattis davidA |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
IcedEarth
Member
498 Posts |
Posted - 2005/09/29 : 21:35:25
|
Vad ligger dessa i för pris?
/rillo |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/09/29 : 23:02:55
|
ja färg fixar det mesta. Även om jag själv tycker att rosewood skulle varit det snyggaste alternativet till dessa. Men att fanera om verkade bli för krångligt. Men man kan ju alltid byta färg om man blir uttråkad
Ryst: Vi får köra en liten lyssning sen, kanske rentav en direktjämförelse om jag kommer ner till Tokholm. Dina nyförvärv är nog inte att leka med. Och med handen på hjärtat så tror jag inte att det finns någon vackrare högtalare på marknaden i dag
IcedEarth: ca 42000 för r-modellen färdigbyggd. |
|
|
EmilH
Member
484 Posts |
Posted - 2005/09/30 : 08:49:09
|
Vilket lyft det blev efter omlackeringen... mycket, mycket bättre!! Grattis! :-) |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/09/30 : 08:59:48
|
Det blev verkligen snyggt!
Inte mycket tom baffel på dom där lådorna.
Kul att läsa om lyssningsintrycken också, H&M hyllade väl GEM för deras dynamikförmåga och dom blir ändå kraftigt slagna av dina lådor, härligt. |
Edited by - Llönnblom on 2005/09/30 09:02:19 |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/10/01 : 16:10:48
|
men inget komplett system utan baslådor!
Och har man inte lust att köpa Inos färdiga Profudus X-lådor så får man allt snickra själv.
Alltså utgick jag från dom element som ledde mig in på Ino spåret från början. Dom alldeles utmärkta Ino W104. Efter visst dividerande med herr Öhman om kompensation i botten, så beslöt jag mig för att använda 50l per element. X-modulerna är visserligen på hela 90l, men med tanke på det lyckade resultatet i endast 40l så var jag villig att testa. Och så skulle jag ju få plats med fler element på detta sätt Alltså blev det tre stycken per kanal, i form av två torn.
|
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 18:31:49
|
Det mesta av arbetet gjordes av en snickare som är bekant med mig. Tyvärr kan man väl säga... Det såg lite illa ut när jag hämtade bitarna, och ännu sämre när allt var ihopmonterat NiklasNord var över och skrattade lite gott åt eländet. Vilket inte var så underligt med tanke på hans mm precision hos Aurora lådorna.
Men det var bara att gilla läget. Fram med bandslipen och fixa det värsta. Sen hade jag som tur var redan valt ut ett tämligen lättarbetat ytmaterial, nämligen sjösten. Ett elastiskt golvlim användes som fix. Och resultatet blev en tämligen stum sandwich konstruktion. Och tung som f-n blev dom satarna också
Dessa baslådor är alltså konstruerade för att stå vända mot bakväggen. Det är inte alltför många som förstår vad dessa "piedestaler" är när dom kliver in i rummet.
|
|
|
IcedEarth
Member
498 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 19:11:34
|
Men hur låter det då?
/rillo |
|
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 19:51:59
|
Vilka innovativa lösningar!!
|
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 21:39:55
|
Mycket maffigt och speciellt, Tower of power |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 22:28:18
|
hur det låter? Jo, helt utmärkt faktiskt. Nu när vi börjar komma till det, så har jag ju även hunnit byta lyssningsrum. Mycket saker har ändrats, till det positiva. Om vi börjar med baslådorna: Roligaste med hela projektet var när det visade sig att dom både lät och mätte bäst vända inåt väggen. Nästa positiva sak var hur djupt dom gick.. jag hade nog inte riktigt förväntat mig effektiv output ända neråt 16hz... men det blev det! Utan kompensation dessutom. Vidare så når dessa torn tämligen skrämmande nivåer med bibehållen renhet. Såpass mycket att jag faktiskt beslutat mig för att byta ut fönsterna i rummet, eftersom risken att dom skakar sönder är överhängande. Detta låter kanske som lite väl kaxigt, men är faktiskt helt sant. Vid 17hz gör dom lika stora utslag som konerna Delningen upp till i28 ligger för närvarande på 105hz. Anledningen till detta är att i28 står ganska långt fram i rummet. Vid 80hz delning känns det som att jag tappar lite kropp hos instrument. Detta kan kompenseras i i28s filtret, men integrationen är såpass bra att jag inte känner behov av det i nuläget. Slutsummeringen av baslådorna är alltså att jag är mycket nöjd! Av alla dom saker som jag hitills ägt och lyssnat på, så är dessa i en klass för sig. Renheten, djupet och transistent responsen är otroligt bra helt enkelt. Vad kan man mer begära?
|
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 22:41:23
|
Hej David ! Håller med, rent och dynamiskt är ledorden !
Låter bättre än dessa till och med,
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
Edited by - Niklas Nord on 2005/10/02 22:43:48 |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 23:43:40
|
Hahaha! Klockren bild där, Niklas!
Grym idé med mosaik-pelare, David. Diskretare sub i samma SPL-liga får man nog leta efter. |
Militant cyklist. |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/10/06 : 15:47:01
|
En översiktsbild skulle sitta fint Eller är bara halva rummet färdigt |
|
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2005/10/08 : 20:55:15
|
Ja, mer bilder!!
Faktiskt en av de mest "jag vill ha"-systemet på forumet.
|
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 09:17:11
|
Llönnblom slog huvet på spiken... rummet har tidigare inte varit klart, utan mest en byggplats full med prylar som skulle utvärderas. Men nu så är det faktiskt så gott som klart! Ska försöka fixa ett stativ under veckan så jag kan ta lite nya kort.
Bilden som NickeNord postade har jag faktiskt också tagit. Det var ganska roligt att se denna "rigg" i bruk. Vissa element rörde sig inåt, och vissa utåt. Lite längre bak stod det dessutom ett par ordentliga tratthorn som fick JBL K2 att se ut som en liten leksak... Givetvis med samma puristiska uppbyggnad som de på bilden Högt och orent var ledordet för denna anläggning |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 14:57:56
|
Fruktansvärt fint resultat på baslådorna. Ser fram emot bilderna på hela systemet |
kabelskitsnackare
|
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2005/10/14 : 11:39:28
|
Ja en helbild på anläggningen vore inte fel! Baslådarna ser riktigt fina ut. Slagverk, orglar och extremt dynamikrika inspelningar på hög volym måste vara underbart att lyssna på hos dig. |
|
|
Topic |
|