HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Zalves Muzicment
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/09/26 :  23:06:38  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
EA: Det var jag som mätte upp dem på LTU...

Här finns tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34834

mvh
ERik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/26 :  23:08:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tror att RODA oxå mätte upp dem.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/09/26 :  23:54:10  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Stämmer Zalve!

Jag mätte upp dom på SEAS i Moss.

Tyvärr är dom mätade i höyd med diskantens centrum.
Har förr mig at det borde vara midt mellan diskant och mellanreg. ?

Mvh
Rolf

http://bildarkiv.hififorum.nu/RODA/malingerHFLS1/Frekvens-30-60deg.gif
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/27 :  00:38:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Om vi tittar på framsidan av CDn som såg baksidan på tidigare, så är det denna.



En MusicHall CD25.2
(nu med 627or i, och AD797 väntandes bredvid)



"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/27 :  05:26:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vi tar en bild med fjärr oxå.




Ingen dyr spelare, men jag tycker att den fungerar riktigt bra.

Tänkte vi skulle fortsätta med lite miljöbilder sen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/09/27 :  11:49:37  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
NU vill jag ha dina intryck av AD797:orna!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/27 :  13:19:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Små svarta saker med 8 ben,,, Typ!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/09/27 :  13:44:23  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Har du parat dom med adaptern ännu, Jens ??? Vi har inte fått dina intryck från OPA627 ännu !!??

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/16 :  01:12:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tiden går vidare och tyvärr lever problemet med BASboosten kvar.
Till slut fick jag nog och bestämde mig för att kolla om det gick att hantera det på ett annat sätt.

Kort sagt, Det ringdes in lite vänner med liknande lyssningstil och ideér om presentation.
Tyvärr fick jag ett återbud från "doktorn", men Mattias hade inte så svårt att övertyga en jobbarkompis om att följa med,

Vi hade fullt upp, så det blev inte ens fikabilder idag. Faktum är att det blev knappt ens bilder på förändringarna.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/16 :  01:20:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vi började med att lyssna in oss på hur musiken presenterades först (innan den lilla justeringen)
Det tog en ganska lång tid, lagom tills maten var klar.

Mätta i magen, så gjorde vi lite mätningar från uppställningens sweetspot.
Så vi hade nåt att utgå ifrån. Bredden och djupet i presentationen är 2 starkheter i nuvarande uppställning. Det brukar de flesta tycka. den Stora nackdelen är en BASboost som nästan är dödande. Så illa att man INTE kan lära sig att leva med den. Dvs det behövs en förändring.

Mätutrustning för dagen var en Beringen EMC 8000 mick och min Laptop (med troligen rätt dåligt ljudkort) samt Tombstone från Svante Granqvist





Med maskeringstape säkrandes placeringarna för att kunna jämföra mått och ev tillbaka flytt av Högtalarna.
Högtalarna, om nån har missat det, är ett par Focal/JMLab 927Be





"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2006/01/24 :  21:30:04  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
...känns som att det kommer en fortsättning...

\\K-man
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/24 :  21:32:28  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Ja Zalve, sover du eller info samt bilder vill vi ha tack.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/01/25 :  06:54:31  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Dom kanske sitter och lyssnar fortfarande
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/25 :  12:07:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det kommer en fortsättning, men alla som har justerat och flyttat högtalare vet vilken tid det tar.
Tänkte jag skulle göra det bra och visa lite ordentligt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/12 :  21:21:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Nu tänkte jag fortsätta där jag slutade sist.

Flera veckor har gått och känslan har fått sätta sig lite mer.
Det finns fördelar och nackdelar med den nya positionen. Vilket jag kommer till senare.

De flesta som har varit hos mig tidigare, vet att det fanns en saftig förhöjd (sjungade) bas vid 60-80 Hz,

Kumlen kom när Mattias spelade en skiva bär Georg Riedel spelar kontrabas på... Han kunde ha skippat att spela ½noter, för hans första ton, låg kvar genom takten.


Vad kan vara bättre att göra en fredagskväll än att motionera högtalare. (Dvs flytta omkring på dem)


Min förra placering (Där jag kommer att börja ifrån) gav mig en enorm rymd, djup i ljudbilden och en BRA placeringförmåga av instrument/artister. Därför har jag varit tveksam till att byta position,,, Men ett ALLT för stort jobb med att fixa till ackustiken gjorde att jag (nog) tillslut valde en snällare placering.

Som synes finns det lite extra "information" mellan 50-80hz.



Högtalare till bakvägg: 210cm
Lyssningsposition till bakvägg: 480cm



(Det jag benämner bakväggen är väggen bakom högtalarna)

Rummet är
760 cm långt
420 cm brett
215 cm i takhöjd

Finns det inga andra lösningar ? Jodå,, Man kan försöka med ett par andra högtalare,,, men då jag gillar dessa så valde jag att ha kvar dem och ge mig på jobbet med att flytta/lyssna/mäta var de kan passa bäst i MITT rum.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/12 :  22:16:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
För att försöka få bort VÄRSTA boosten på 76hz, så flyttade jag tillbaka högtalarna till 113cm från bakvägg. 113cm är 1/4våglängd av 76 Hz.

Så det var till att lyssna igen och "känna efter". Det kände till en viss del bättre. Men långt ifråb bekvämt.




Högtalare till bakvägg: 113cm
Lyssningsposition till bakvägg: 480cm


Peaken runt 76Hz är som borttrollad. Kvar finns nu en ensam topp på 52Hz.

En känlsa vid lyssningen var att man kom lite långt bort från "scenen" tappade lite närvara. Skulle detta kunna gå att kompensera genom att enkelt flytta lyssningspositionen framåt? Jag testade med 40cm.

Inte blev det någon förbättring som jag kunde urskilja efter några valda spår.
Så det blev att kolla om det mätte nån skillnad.




Högtalare till bakvägg: 113cm
Lyssningsposition till bakvägg: 440cm


Så det blev att flytta tillbaka stolen till 480cm positionen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/12 :  23:06:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
För att försöka i helt andra tankar, så puttade jag bakhögtalarna (nästan) så långt det gick mot bakväggen.




Högtalare till bakvägg: 70cm
Lyssningsposition till bakvägg: 480cm


52Hz'en finns klar och tydlig kvar.

Här testade jag, mest för skoj skull, olika stolsplaceringar. Framåt och bakåt.
För att se hur mycket man man vinna på en liten justering.


Högtalare till bakvägg: 70cm
Lyssningsposition till bakvägg: 440cm




Högtalare till bakvägg: 70cm
Lyssningsposition till bakvägg: 500cm


52an berörs inte,,´MEn det var ju inte heller så väntat.. Däremot blir det lite skillnader uppåt.

Nåt som bör testas igen och verifiera bättre.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/12 :  23:13:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Trots ett ordentligt dokumetationsarbete, om varför vissa mått valdes och hur tankarna gick, så kommer jag INTE ihåg varför denna uppställning valdes.



Högtalare till bakvägg: 135cm
Lyssningsposition till bakvägg: 480cm


Klart synligt är att 63hz har en bottennotering, vilket påvisa att vi är på 1/4våglängd.

Då detta var allt annat en en optimal placering, så testades det att flytta UT högtalarna lite.

Här till 65cm till sidovägg.


Kanske inte vad jag hade önskat, men en sak att ta med sig.

Efter att ha flyttat högtalare en lånbg stund så blev det TACOs,, och Mattias hade välligtheten att göra mig (och frun) sällskap. Musik och mer mätningar sen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/02/12 :  23:28:38  Show Profile Send nusse a Private Message  Reply
När jag vaknar i morgon och kollar dina diagramm förväntar jag mig ett rakt streck.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/12 :  23:38:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
I betyg eller vad ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2006/02/15 :  13:39:37  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
...det måste varit väldigt god Taco...

...jag vill se en fortsättning Zalve..

\\K-man
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/15 :  14:03:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Detta är ju spännande Zalve!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2006/02/15 :  14:49:02  Show Profile Send Rob a Private Message  Reply
Men för guds skull fixa in lite värme i rummet också så eventuella gäster inte fryser fötterna av sig....

Den nya positionen är klart bättre än den tidigare av de minnen jag har av rummet...

Men jag väntar mig stordåd vid nästa besök...

p.s Infected mushroms låter lite tråkigt på små billiga datorhögtalare gentemot de riktiga doningarna... Kan det vara basen som saknas tro ???? d.s
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/02/15 :  15:50:41  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Intressant detta med mätandet, aldrig varit med på sånt förr. Man inser ganska snart, att få till det är inte helt lätt... men man får väl kompromissa och hitta en acceptabel lösning som man kan acceptera ljudmässigt.

K-man, det var det

/Mattias
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/15 :  16:52:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Rob.
Om man ringer och väcker värden och kräver att få komma på Kaffe,,, och sen INTE följer med på Jazzkoncerten efteråt,,, Då får man skylla sig själv,,, Och du dessutomhade haft HELA strumpor så hade du inte behövf frysa om fötterna.

De har skett små förflyttningar sen sist. Dock inte tid för mer utarbetade saker,,, Nu letar jag efter känslan i positionen. Får lägga lillan i säng tidigri kväll, så får man fortsätta sen,

Kul att nån fökjer tråden

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000