Author |
Topic |
chg
Member
171 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 18:21:48
|
Hej! Carl-Henrik Gustafsson heter jag. 34 år, gift och bosatt strax utanför Lund.
Tänkte kort presentera min anläggning som är under uppbyggnad. En blandning av nya och framförallt begagnade pärlor: Technics SU-C3000 (försteg, batteridrift) Technics SE-A3000 (25kg slutsteg, det blir ytterligare ett för Bi-amp senare...) Canton Digital 2.1 kompl. med uppmätningsutrustning. Digitalboxens analogdelar är utbytta . Sony CDP-XA50ES samt MDS-JA50ES (vilka kassaskåp !) samt lite annat smått och gott... Även en bänk har inhandlats (beg.) men inte hämtats hem ännu, en Solid Tech "Air Signature".
Nuvarande kablar är ett hopkok av bla Ixos, Monster, noname..., här finns en hel del att göra. De blivande högtalarkablarna är dock inköpta (en del av dem är det vatten i...)
Hur låter det då ? I nuvarande uppställning låter det överaskande bra trots det ganska stora och kala rummet (>40kvm). Redan okorrigerade tyckte jag det var skapligt men efter rumskorrigeringen blev det helt annorlunda. Allt jag hittils spelat har framförts med ett enastående lugn. Ett myller av detaljer utan att det blir påträngande samt en mycket kontrollerad bas, dynamiken kan vara skrämmande !. Det är inga problem att följa enstaka intstrument även i komplex musik. Ljup och bredd är imponerande, högtalarna försvinner. Jag lyssnar mycket på akustisk musik som jazz, visor, kör, klassiskt m.m.. Skivsamlingen innehåller dock även en hel 70-90 tals pop och rock samt en del instrumentalt, väldigt blandat mao.
Nedaståend bild visar det blivande Hifi-rummet som snart skall renoveras.
Jag måste passa på att tacka Johan Björklund här på forumet som på plats hjälpte mig med högtalarkorrigeringen, vilken entusiast och kunskapskälla !
Återkommer med mer info (hoppas att bilderna stannar kvar) /mvh chg
|
Edited by - chg on 2003/11/04 13:07:47 |
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 18:46:17
|
"(hoppas att bilderna stannar kvar)"
Det gör verkligen jag också...
Herrejösses, är det inte ett väldigt stort rum... |
|
|
chg
Member
171 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 20:08:00
|
quote: Herrejösses, är det inte ett väldigt stort rum...
Nuvarande rum mäter ca 6,5mx5,9m. Det är dessutom delvis öppet in till matrum/kök så det är stort!! Trägolv och målade tegelväggar gör ju inte rummet lättare akustiskt direkt. Takhöjd 2,7m men synliga limträbalkar på 2,4m höjd (c/c120) hjälper dock till att minska reflexerna. Det blivande rummet är mindre, ca 6x4,5m med snedtak, och betydligt mer dämpat. Det blir förhoppningsvis mycket bättre... /chg |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 21:07:13
|
Space är aldrig fel... |
|
|
chg
Member
171 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 23:24:06
|
En liten stämningsbild så här framåt natten...
Hoppas det är fler än jag som gillar den här "retrolooken" .
Jag är överväldigad av kvaliteten på dessa tingestar både avseende ljud och finish, höstens kampanjpris fick mig på fall... För den skeptiske kan jag bara säga att de överhuvudtaget inte kan jämföras med "stormarknads-prylarna". Godnatt /chg
|
Edited by - chg on 2003/03/06 17:38:00 |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 01:22:07
|
Technics batteridrivna steg och tunga minidisc-spelare! Det är nog ganska ovanligt här på forumet. Det har varit ganska tyst om Technics på senare tid tycker jag.
Du har hoppat på det här med hifi ganska nyligt förstår jag. Har du köpt grejor på inrådan eller har du hunnit lyssna på allt innan?
Stort och luftigt rum är aldrig fel. Inte heller snedtak. Jag hoppas du blir nöjd med dina grejor!
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
|
|
chg
Member
171 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 10:18:26
|
quote: Technics batteridrivna steg och tunga minidisc-spelare! Det är nog ganska ovanligt här på forumet.
Mycket ovanligt skulle jag vilja påstå, kul att avvika från mängden...
quote: Du har hoppat på det här med hifi ganska nyligt förstår jag.
Lite tyngre Hifi ganska nyligen men annars har det varit diverse anläggningar i snart 20 år...
quote: Har du köpt grejor på inrådan eller har du hunnit lyssna på allt innan?
Både och kan man säga. Hade funderat ett tag på uppgradering och var nära hoppa på QRS/S.A.T - tåget med Merkurius och Amplifix. Canton-digital-högtalarna hade dock alltid funnits i bakhuvudet, allt man läst om dessa var ju fantastiskt. Hittade ett par beg. 2.1or privat som jag efter ett par timmars lyssning slog till på, priset var heller inte fel...Här spelade de tillsammans med AudioNet SAM så det var ju ingen dålig elektronik direkt. Hamnade sedan på Hifi-Consult i Alingsås för att köpa förstärkaren och det var där jag blev rekommenderad att testa Technics-duon (ganska anmärkningsvärt bara det). De hade dessutom ett par Digital 2.1or inmätta för det stora rummet, jag satt där vid ett par tillfällen mellan två-tre timmar i sträck och kunde bara konstera att det var detta jag ville ha. Lyssnade även på Amplifix/Digital 2.1 och Technics/Merkurius men jag föll för Technics/Canton kombinationen... Priset på Technics-duon var ju ochså lockande i höstas, till ordinarie pris finns det ju dock mycket annat att jämföra med...
Att det sedan blev lite äldre CD berodde på att den främst används som transport till digitalboxen, det finns inte mycket som designmässigt (viktigt tycker jag) matchar Technics-prylarna så bra som Sonys ES-serie och för de pengarna vet inte jag något mer välbyggt! MDn var mer en slump, hade en del inspelade MD sedan tidigare och att komma över MD-spelarnas kung kändes ju inte fel. Jag märkte en klar förbättring med denna MD-spelare och det är definitivt Hifi vi pratar om även här...
/chg
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 10:32:35
|
Det här är ju både intressant och unikt... Lyssnade på Technicsuppställningen på Arken i höstas med QRS Neptunus. Skall bli spännande att följa denna tråd... |
|
|
chg
Member
171 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 11:30:37
|
En närbild på systemets hjärta, håll till godo...
Kan kablar vara vackra? Min kära fru och jag har lite olika uppfattning ...
"Purist Audio Design - Maximus" samt "Audioquest-Midnight Superlitz med WBT"
|
Edited by - chg on 2003/03/06 17:42:40 |
|
|
chg
Member
171 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 08:59:01
|
Fototrubbel...! |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt
1278 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 09:06:22
|
Ett läckert system måste jag säga. Det är snygga Technics-prylar du har. Har faktiskt lyssnat på din förstärkar-kombination för ett par år sedan, nere på "Mässteknik" i kungälv, då va det JAMO-golvare vi lyssnade på.
Det lät riktigt bra |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
|
|
chg
Member
171 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 20:35:39
|
DAB och DAT, två medier det inte nämns mycket om här på forumet...
(ett stativ till kameran hade nog inte varit fel...)
Nuvarande yttre antennarrangmang på huset har dessvärre sett sina bästa dagar och skall bytas, det får gärna lov att bli lite varmare ute först... Triax-antennenen till DAB-signalen är inhandlad, den skall väl monteras på högkant riktad mot sändaren ?
Inomhusantenn till DAB sändningen fungerar inte trots närheten till Malmö, de tjocka tegelväggarna gör nog sitt. Om det är någon som har några rekommendationer och tips för bästa signalmotttagning får ni gärna återkomma. En brusig FM-signal får tjänstgöra så länge... |
Edited by - chg on 2003/03/06 17:45:34 |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 09:16:32
|
Hej chg!
Mycket riktigt ska Triax DAB antenn monteras i vertikal riktning. Faktum är att dess antennfäste är förberett för montage på ett vertikalt maströr. De som köpt den DAB-antennen brukar få "klockren" mottagning. Här på jobbet har jag också haft lite knepigt att få DAB-mottagning inomhus på grund av att fönstren har någon slags värmereflekterande metallbeläggning som skärmar av radiosignaler. Jag slängde bara upp den DAB-antennen längs väggen _inomhus_ och det blev mycket bra mottagning.
By the way, det är väl Triax stora 5-elementare du har köpt? Vad kostade den?
Bra val av DAB-mottagare förresten! Jag har provat i princip alla mottagare här på jobbet. Technics är en av de bästa. Det enda den saknar är valbar DRC (Dynamic Range Compression), men det har man ju mest nytta av i bilen eller i köksradion för att komprimera dynamiken.
Hi hi, just i denna stund kan du och jag lyssna på "P3 Star", "SR Klassiskt", "UR Education", "SR P7 DAB (finska program)", förutom de vanliga SR-kanalerna. :-)
DAT-spelare är också trevligt att ha. Ett av få medier att spela in äkta 48 kHz PCM på. Den Technics-DAT:en har jag aldrig sett förut. Det vanliga är att de heter Panasonic och är för proffsbruk med samma front fast ljusgrå, t ex SV-3700, 3800, och 4100. SV-4100 är en riktig höjdare. Den du har, har den SCMS, AES/EBU, och balanserade in- och utgångar?
Det är fräckt att du kör med finare Technicsprylar, coolt, annorlunda, och säkerligen mycket bra!
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
chg
Member
171 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 10:28:21
|
Hej Knoppen !
quote: By the way, det är väl Triax stora 5-elementare du har köpt? Vad kostade den?
Ja, modellen har 5 element och heter 100171, 220-240MHz. Jag gav 400:- för den i samband med inköpet av tunern. Tunern kom till lite av en slump, hade sneglat på Technics och Sonys DAB-tuners men priset avskräckte, tills jag kom till HiFi-Consult i Alingsås ett par veckor innan Jul. Julröda lappar på en mängd prylar, däribland technics-DABen som stått oinkopplad på en hylla i butiken, nyskick och halva priset, inte mycket att fundera på... Tyvärr får jag bara in SR P1 med inomhus-DABantennen, har vid något tillfälle lyckats få in en dansk DAB-signal "DR Soft" vilket bådar gott. Tänk om man kunde få in alla DR DAB-kanaler också sedan med utomhusantennen, då blir det ganska många...
quote: DAT-spelare är också trevligt att ha. Ett av få medier att spela in äkta 48 kHz PCM på. Den Technics-DAT:en har jag aldrig sett förut. Det vanliga är att de heter Panasonic och är för proffsbruk med samma front fast ljusgrå, t ex SV-3700, 3800, och 4100. SV-4100 är en riktig höjdare. Den du har, har den SCMS, AES/EBU, och balanserade in- och utgångar?
DAT-bandaren inköptes (beg.)just för att användas till DAB-inspelningar med tanke på kvaliteten och den långa inspelningstiden. SCMS har den, mekaniken och handhavandet är nog mycket likt Panasonics studiomodeller. In- och utgångarna är dock enklare, TosLink och koaxial digitalanslutningar in och ut förutom de analoga, ej balanserade. Kör ju DATen genom Cantons Digitalenhet som har samma typ av digitalanslutningar, så det räcker gott...
quote: Det är fräckt att du kör med finare Technicsprylar, coolt, annorlunda, och säkerligen mycket bra!
Mycket nöjd..!
/chg
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
|
chg
Member
171 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 11:40:14
|
Jag får nog erkänna att jag slarvat med manualen..., får testa vidare. Tack för infon och länkarna Knoppen!
Nu ser jag att fotona försvinner igen 24h på MSN-Foto. Photoclub fick jag inte alls att fungera (blev bara reklam), hjälp...! |
|
|
chg
Member
171 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 12:11:57
|
Knoppen, Jag får verkligen skämmas.... Nu strömmar DAB SR K, SR P2Musik, SR P3Star, SR X, SR P6, SR P7... ur högtalarna. |
Edited by - chg on 2003/03/05 12:13:23 |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 12:46:25
|
Kul att det funkar!!
Du kan sedan prova att sätta DAB-antennen utomhus och högt och rikta den mot Danmark så kanske du får in Danmarks DAB-sändningar. Det blir intressant att höra om du får in något.
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 14:33:26
|
En sak som jag måste nämna är att det låter helt underbart hemma hos Chg. Jag var orolig för att ekot i rummet skulle ställa till med bekymmer då det är väldigt kalt , sen spelade den ena högtalarn mot en vägg medan den andra gick fritt. Men 2.1:orna (boxen)klarade det utan bekymmer. Chg ska få kurvorna från mätningen så han kan lägga ut det. Boxen behöver inte kompensera så vidare mycket. Det var även även skoj att få lyssna till dom små digitalarna under dessa förhållanden , dom är inte långt efter dom stora. En sak jag VERKLIGEN ser framemot är när det nya rummet e klart. Dubbla slutsteg med riktigt fina kablar kan bara bli bra!!
Tack för berömmet Calle , jag tackar själv för den trevliga stunden |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
chg
Member
171 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 17:55:55
|
Då får vi hoppas att bilderna stannar kvar lite längre...(ingenting är gratis här i världen...)
Johan, korrigerigeringen gjorde underverk. Din anläggning gick inte heller av för hackor men den överlåter jag åt dig själv att presentera...
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 19:12:38
|
Dom stannar kvar. Platinum member... |
|
|
poman
Member
902 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 19:43:01
|
Mycket snygga för och slutsteg du har chg! Jag har haft 2st Sony CD-spelare i mina ägon rejält välbyggda för många år sedan.
/PO
|
|
|
chg
Member
171 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 22:40:26
|
quote: Dom stannar kvar. Platinum member...
Guld...(tyckte det matchade prylarna bäst...)
quote: Mycket snygga för och slutsteg du har chg! Jag har haft 2st Sony CD-spelare i mina ägon rejält välbyggda för många år sedan.
Man tackar ! Välbyggt är ett ord som stämmer mycket bra med Sonys ES-serie.
Om vi tittar närmre på CD-spelaren (CDP-XA50ES) så hittar vi en pjäs på 15,2kg ! Ett mycket dämpat chassi tillsammans med kraftg rundkärnetransformator. Variabel filterkaraktäristik samt det mest spektakulära, skivan rör sig över en fixerad laser! Detta kräver en rejäl laddningsmekanism med en "puck" som håller skivan på plats.
Coaxial och TosLink digitala samt en fast och en variabel analogutgång.
|
Edited by - chg on 2003/03/06 22:43:01 |
|
|
chg
Member
171 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 23:12:07
|
MiniDisc...nja säger nog flesta i detta forum.... Och visst är det komprimerat ljud vi pratar om men i detta fall fortfarande mycket njutbart...
Faktum är att nästa ES-spelare (MDS-JA50ES) är nästan identisk i uppbyggnaden som CD-spelaren, vilket innebär, Ett kraftigt dämpat chassi med dubbla ringkärnetransformatorer, totalvikt 14,3kg! Komprimeringsalgoritmen kallas ATRAC 4,5 och även här finns ett filter med variabel karaktäristik, spelaren var den första med 24-bits A/D omvandlare. In- och utgångar: Två TosLink och en coaxial digitalingång, en TosLink ut samt analoga in och utgångar. För att förbättra signalbehandling av skivan matas den på en kraftig släde in i den hydrauliskt avdämpade avläsningsmekanismen.
Jag skulle vilja sticka ut hakan och påsta att detta är den bästa MD-spelaren genom tiderna.... Efterföljarna har jag läst är enklare i sin uppbyggnad.
Både CD-spelaren och MD-spelaren blev valda till årets produkter av "EISA" 97/98..!
Nu kommer snart John Blund...
|
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 23:22:22
|
hur upplever du skillnaden ljudmässigt mellan cdn och mdn?? |
|
|
chg
Member
171 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 09:58:37
|
quote: hur upplever du skillnaden ljudmässigt mellan cdn och mdn??
Båda spelarna matar Canton-boxen digitalt, har ännu bara hunnit att testa den optiska vägen. Jag har heller inte gjort exakta jämförelser då jag inte har samma material inspelat på MD och CD, dessutom är mina nuvarande MD-skivor inspelade med enklare spelare (bl.a Pioneer MJ-D707 som iofs även den tillhör de bättre). Spontant känns dock CD mer utmejslad och detaljerad i diskanten, mer kontroll av hela frekvensområdet skulle man kunna säga. Dynamiken är större även om jag är positivt överaskad av ES-MDn De nuvarande inspelningarna upplevs dock på ES-MDn betydligt "skarpare" än allt annat i MD väg jag hört tidigare. Om en månad eller så har anläggningen kommit på plats i nya rummet, tills dess skall förhoppningsvis även signalkablaget ses över.
Ekman, har förstått att du som flera andra på forumet är förtjust i Accuphase elektronik... Kan bara hålla med om både de äldre och nyare pjäserna är otroligt snygga. Visst är det trevligt med VU-mätare.. |
|
|
Topic |
|