HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 DVD Superbit
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/11 :  10:21:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag såg att det finns DVD som är Superbit. Hur spelar man av sådant.
Vad är det för skillnad på vanlig DVD och Superbits DVD.

gcs

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/12/11 :  10:41:00  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Var det inte förbjudet att diskutera bild här? (det handlar som sagt om bildkvalite som är mycket högre än vanligt).


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/11 :  10:57:54  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det spelas av på samma sätt som en vanlig.. Skillanden är har jag för mig att det är högre bitrate på dom skivorna och sådeles bättre bild...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/12/11 :  11:03:11  Show Profile Send huzze a Private Message
Superbit har högre bitrate, bilden är alltså mindre komprimerad, dessutom har de ALLTID dts-spår.
Dock finns det ALDRIG svensk text om det nu är något problem.


Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/11 :  11:40:59  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
tober och MartinH: Superbit på DVD ger oxså bättre ljudkvalité. Både på DTS och DD ljudspåret. Bitraten är nästan den dubbla.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/12/11 11:49:38
Go to Top of Page

LydMekk
Member

109 Posts

Posted - 2003/12/11 :  11:48:22  Show Profile Send LydMekk a Private Message
Tober: Var det inte förbjudet att diskutera bild här? (det handlar som sagt om bildkvalite som är mycket högre än vanligt).

Tullprat vel! Man må da kunne diskutere bildekvalitet under Flerkanal, hvor bildet ofte er like viktig som lyden...ai, ai...der rotet jeg vel på meg en del med andre meninger...

Neida, synes faktisk lyden på en bra film utgjør kanskje 70% av opplevelsen.

Shit happenz...
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/12/11 :  11:54:56  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Lydmekk > Tänkte mest på detta: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22144


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/11 :  12:15:22  Show Profile Send gcs a Private Message
"Var det inte förbjudet att diskutera bild här?"

Att det är högre bitrate nästan det dubbla...ja så mycket visste t.o.m. jag men vad har man för spelare. Är det något som finns i Sverige. Nu när man just har köpt en bra DVD-A/SACD spelare så måste man bli ånyo stressad och köpa nytt. Nytt , nytt , nytt hela tiden man hinner nästan inte slå sig till ro en liten stund.

gcs
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2003/12/11 :  12:27:25  Show Profile Send Piggen a Private Message
gcs:
En superbit kan spelas på alla DVD, man behöver ingen speciell spelare för det. Bara att "panga" på!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/12/11 :  12:27:47  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Det är samma dvdspelare som annars. =)


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2003/12/11 :  13:28:05  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Det finns inget som säger att bitraten skulle vara högre på en suberbit-utgåva. Bild och ljud kan vara bättre men finns inget som säger att det alltid är så.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Svammelman
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/12/11 :  13:36:17  Show Profile Send Svammelman a Private Message
Ni kan läsa mer här http://www.superbit.co.uk/
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/11 :  13:39:03  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
joakim99: Men det finns många som säger att bilden och ljudet är bättre på Superbit utgåvorna av DVD. Jag har tittat och lyssnat på Crouching Tiger, Hidden Dragon (Superbit version) och den låter bättre både på DTS och DD ljudspåren.
Spelaren som användes var en HTPC.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/11 :  13:54:19  Show Profile Send gcs a Private Message
"Det finns inget som säger att bitraten skulle vara högre på en suberbit-utgåva."
Jo den är nog alltid högre men det är inte säkert att ljud och bild alltid blir bättre för det. Man kan jämföra med DVD-A eller SACD. Jag har tittat på några av dessa "super"skivor och funnit att det är samma frekvensomfång på dom som på CD utgåvan.

gcs
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/11 :  13:58:04  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
gcs:
quote:
Jo den är nog alltid högre men det är inte säkert att ljud och bild alltid blir bättre för det. Man kan jämföra med DVD-A eller SACD. Jag har tittat på några av dessa "super"skivor och funnit att det är samma frekvensomfång på dom som på CD utgåvan.


Du menar DVD utgåvan?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2003/12/11 :  14:42:41  Show Profile
För att ta det kort.
Ta en dvd skiva, lägg in feta ljudspår, släng in bilden på resten och skippa allt onödigt extramaterial för maximal bildkvalle.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2003/12/11 :  16:41:31  Show Profile Send joakim99 a Private Message
SuperBit är ett namn som Columbia har på sina barebone-utgåvor. De har som sagt tagit bort extramaterial och lagt krutet på bild och ljud. Visst kan det vara bättre bild/ljud på dessa utgåvor jämfört med den ordinarie utgåvan men DVDer från andra filmbolag kan ha minst lika bra bild/ljud. Bara för att det är en SuperBit så kan man inte ha högre bitrate... Det är väl fortfarande så att DTS-spåren på SuperBit-versionerna bara har halv bitrate så argumentet att man får bästa tänkbara ljud faller ju lite tycker jag.


Edit: Ändrade filmbolaget till Columbia

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802

Edited by - joakim99 on 2003/12/11 16:43:07
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/11 :  17:30:49  Show Profile Send gcs a Private Message
Gemini: Jo jag menade faktiskt CD skivor. Jag är nämligen helt övertygad om att väldigt många av dom åtminstone lite äldre inspelningarna är rena överföringarna från CD/Beta originalet, alltså 44.1KHz/16bitar. Sedan till det här med Superbit DVD. Jag trodde möjligen att man jobbade med en blå laser för att kunna höja kvaliteten på bilden. Jag läste någonstans för en tid sedan, där man jämförde bitraten mellan DVD och superbitDVD. Skillnaden var som sagts tidigare knappt den dubbla bitraten.

gcs

Edited by - gcs on 2003/12/11 17:35:00
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/12/12 :  18:44:10  Show Profile Send qsecofr a Private Message
det är väll i och för sig bara bilden som de har ökat bitraten på ...........
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/12 :  19:00:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo det är säkert så att man höjt kvaliteten på bilden och inte ljudet. Vi har samma ljudkvalitet i våra hembiodekodrar som man har på biografen.

gcs
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/12/12 :  19:17:11  Show Profile Send Terminator a Private Message
Sluta tjafsa, börja läs . http://www.superbitdvd.com/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/12 :  20:27:33  Show Profile Send gcs a Private Message
"Sluta tjafsa" Va fan menar du med det egentligen, jag anser inte att vi tjafsade. Det var väl härligt för dej Terminator att du kunde pressentera en sådan fantastisk uttömmande hemsida.
Det som stod på Sony´s hemsida visste vi ju redan tidigare.Hi,hi,hi

gcs
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/12 :  21:10:58  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Ljudet är bättre på "superbit" skivorna oxså.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/12/12 :  21:13:46  Show Profile Send Terminator a Private Message
Hihi, jag har ofta fått höra att jag är elak pga av att folk inte förstår min humor och trots smileyn kom inte budskapet fram den här gången. Trist, men jag får försöka bättre mig till nästa gång eller kanske sluta försöka vara rolig!

Anledningen till att jag skrev och bidrog med länken till den inte särskilt informativa men med högsta sannolikhet sanningsenliga sidan var att det kom kommentarer som "Jo det är säkert så att man höjt kvaliteten på bilden och inte ljudet." Dvs, det ÄR SÄKERT SÅ, men det presenterades inga "bevis" för att det är så. Jag tyckte att tråden behövde ett klargörande.

Edit: stavfel

Edited by - Terminator on 2003/12/12 21:14:59
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/13 :  02:53:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Sony´s information om superbit var också ganska allmänt hållen. Vi vill ha siffror på t.ex. det maximala bitflödet. Sedan undrar jag på vilket sätt ljudet skulle bli bättre. Jag trodde att det är en inbyggd standard i en DD eller DTS dekoder dom inte går att ändra. På samma vis som om att du inte kan få ut 7.1 från en 5.1 dekoder med mindre än att du byter till en 7.1 dekoder. Vi har också ett tredje system som nog är det bästa, det heter SDDS och är ett ATRAC kodat system med samplingsfrekvensen 44.1KHz. SDDS är ett 7.1 system som inte liknar någon av dom andra eftersom man har femkanaler bakom duken och två surround plus en subbaskanal. Varför har man 7.1 hemma men inte på biograferna.

gcs
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/12/14 :  02:49:24  Show Profile Send qsecofr a Private Message
så vitt jag kunde se så är det bilden som har högre bitrate
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000