HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 SKANDAL!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/10 :  01:13:57  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Jag tänker påbörja en personlig bojkott mot Thomson.

Att vägra leverera för att en butikskedja är för billiga kan jag aldrig acceptera.

http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=140

Jag skulle köpa en Thomson VS650 videosändare till mig själv i julklapp men du blir det defenitivt en annat fabrikat.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/12/10 :  02:44:38  Show Profile Send Amund a Private Message
Håller med! Men det är ju tyvärr inte första gången nåt sånt händer

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/10 :  02:53:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
Bojkott är enda vägen!

Bravo
Go to Top of Page

OliT
Member

79 Posts

Posted - 2003/12/10 :  03:27:34  Show Profile Send OliT a Private Message
Jag gillade deras nya satsning, och så visar sig Thompson så här, fy tusan säger jag bara! Bojkott!

Norrlänning
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/12/10 :  03:46:56  Show Profile Send Nagra a Private Message
Vilket löjligt argument, för billigt, skulle Thomson vara nåt exklusivt supermärke, [piiiippp].....kommer nog hålla mig till lander i öst.

ACCUrate PHASE

Edited by - Nagra on 2003/12/10 09:56:37
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/12/10 :  04:20:19  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ja,riktigt pinsamt är det, vet dock när jag jobbade för ett visst företag inom lågpriskedjan att det var en hel del gny. Men jag håller med!BOJKOTT!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/12/10 :  06:54:27  Show Profile Send goldfish a Private Message
Har inte HiFiklubben varit ensamma om t ex. Denon & NAD genom alla tider, MONOPOL

Welcome to the real world

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2003/12/10 06:56:43
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/12/10 :  07:41:48  Show Profile Send KennethS a Private Message
Jo,men det är ju också upp till Denon och NAD att omförhandla sina avtal, ingen vär väl så dum att dom skriver livstidskontrakt på att bara ha en importör i Sverige?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/12/10 :  08:28:50  Show Profile Send Gebex a Private Message
Det är dessutom olagligt att sätta ut minipriser för en leverantör.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/10 :  08:41:27  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Ni följer väl strömmen nu som lydiga får?

I sakfrågan:

Ingen generalagent kan leveransvägra, det är olagligt.
Sedan luktar detta partsinlaga lång väg och är till för att förstöra marknaden för Thomson i Sverige, nu när Hifiklubben inte får som de vill och tänker bojkotta märket...

Jag tror:

Att importören reagerat och haft synpunkter på prissättningen och att de två parterna blivit osams.

Vi väntar på den andra partens partsinlaga väl, innan vi dömer?

mvh
Sladd (som ej har eller säljer Thomson eller vet vem importören är)

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/10 :  08:44:53  Show Profile Send henricsson a Private Message
Instämmer!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/12/10 08:45:13
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/12/10 :  09:19:51  Show Profile Send Gebex a Private Message
Sladd: "Ingen generalagent kan leveransvägra, det är olagligt."

Det kan finnas fullt godtagbara skäl att vägra leverera.

Att ÅF sätter ut för lågt pris är dock inte godtagbart som skäl. Dessutom så bryter ett krav på minimipris troligtvis mot mot Konkurrenslagen (1993:20) 6 § punkt 1 "...är avtal mellan företag förbjudna om de har till syfte att hindra, begränsa eller snedvrida konkurrensen på marknaden på ett märkbart sätt eller om de ger ett sådant resultat.

Detta gäller särskilt sådana avtal som innebär att

1. inköps- eller försäljningspriser eller andra affärsvillkor
direkt eller indirekt fastställs"

Sedan håller jag med Sladd om att det troligtvis finns en annan sida av saken. Om det nu är så att ett lågt pris inte är anledningen till att Thomson väljer att inte leverera till HiFiKlubben så kan Thomson faktiskt stämma HiFiKlubben för förtal. Om dom skulle göra det så kan dom troligtvis glömma att någonsin få leverera till HiFiKlubben igen. Det är m.a.o. inte troligt att dom gör det.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/10 :  09:35:34  Show Profile Send hal a Private Message
Blir återigen förvånad att två parter inte kan kommunicera med varandra. Sätt Er ner vid ett bord och kom överens.
När tvister kommer ut i offentligheten finns alltid minst en förlorare men oftast två.
Ser paralleller till detta i de kund-försäljare-tvister som dykt upp på detta forum.
Med andra ord framförallt i mitt sista exempel:
1. Tag kontakt med kunden
2. Ordna ett möte, öga mot öga (om det går alt öra till öra)
3. Bjud till kan ge framtida fördelar, undvik dålig PR (dålig PR sprider sig 10 ggr snabbare en bra PR)
4. Vänd kritiken med en positiv behandling, erkänn gärna fel och åtgärda.
Blir nu en bra PR.
5. Gör det snabbt tiden är viktig.

Och ett råd till Er som är missnöjda, vänd Er till Er leverantör i första hand. Gärna skriftligt (allt bör dokumenteras) och i en positiv ton.
Är man för negativ sker bara blockeringar.
Till säljare och leverantörer:
Oftast får inte leverantörerna en personlig kontakt med sina kunder. Vid en reklamation får Ni den möjligheten,utnyttja det!
(reklamation = en möjlighet)


Ursäkta, svävade iväg från rubriken lite

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/12/10 09:45:40
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/12/10 :  09:43:25  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Instämmer helt med Sladd. En levernatör får inte vägra att sälja till en butik bara för att dom säljer till slutkonsument till för lågt pris. Det är olagligt.
En leverantör kan leveransvägra om man inte handlar för över ett visst belopp vilket ju inte är något konstigt. Annars skulle väl var och varannan person ha ett eller flera företag för att kunna köpa in grejer till nettopriser.

Sedan tycker jag att Hifi-klubbens agerande verkar lite konstigt. Jag är inne på Sladd's teori även där.

Sedan är ju Thomson ett av lågprismärkena vilket innebär att det skall säljas billigt.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/10 :  09:47:06  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tycker att en leverantör/tillverkare borde få bestämma varans konsumentpris. Vi säger att jag tillverkar en vara. Det säger sig självt att jag inte vill att den varan ska tappa sitt anseende och status bara för att en klåpare till mellanled får för sig att dumpa priset. Lågprisprylar ses med misstanke bl.a. för att dom är billigare än "kvalitetsprylar" och för att dom säljs av hjärndöd personal med provisionsbaserad lön på stormarknader. Kraftig generalisering där på slutet.

Edited by - Flint on 2003/12/10 10:06:31
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/12/10 :  09:55:36  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Men vad skulle hifiklubben ha gjort istället? de måste ju förklara för kunderna varför de inte kan leverera produkten. De kunde kanske vara mer diplomatiska, men om det är detta e anser ha hänt så är det ju detta dde måste berätta åt kunderna. De kan ju inte hitta på nåt annat att berätta för kunderna...
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/12/10 :  09:55:37  Show Profile Send dekengren a Private Message
Flint, tur att inte du får bestämma då.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/10 :  09:57:42  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Nu vill jag inte verka för petig.. men vad har Thomson med hifi att göra? Vi är ju ändå på Hifi sidorna nu!

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/10 :  10:02:23  Show Profile Send Flint a Private Message
HiFi-klubben borde nog byta namn till det lite mer rättvisande Lågpris-klubben. Jag menar för att slippa förväxlas med HiFi.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/12/10 :  10:18:43  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Neodynium. Thomson tillverkar också Hifi, i alla fall enligt dom själva. Små snygga Hifimicropaketanläggningar.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2003/12/10 :  15:02:54  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Liknande "leveransvägranden" har skett förr, av precis sammma anledning; importören/generalagenten får nys om att en butik säljer en vara "för billigt" och stryper leveranserna. Lite märkligt kan tyckas, generalagenten får väl lika mycket betalt oavsett vad hans kund (butiken) sedan tar betalt.

Det hela är ju ett uppenbart sätt att styra/kväsa konkurrensen hos hifihandlare, vilket i slutändan drabbar konsumenter. Skulle det gälla någon annan vara, exempelvis livsmedel (ja, jag vet att hifi och livsmedel har olika lagerkostnader, marginaler etc.) så skulle det verka väldigt konstigt. Tänk om Scan skulle vägra att leverera oxfilé till ex. ICA Maxi för att de säljer den för billigt? Jag tog oxfilé som exempel, skulle jag tagit mjölk och Arla istället så skulle jag blivit påhoppad med argument om att "hifimärken har ett rykte/anseende kopplat till prisnivån och kan inte jämföras med något så vardagligt som mjölk bla,bla."


When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/10 :  16:59:18  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Upprörda inlägg och dommar som basera på enbart den ena sidans version verkar vara något av forumets livsluft, tyvärr. Alltid trevligt om man kan hitta någon riktig bov någonstans. Så varför kolla upp? Då kan det ju bli komplicerat med flera versioner och man får kanske till och med tänka efter ordentligt och kanske komma fram till att det besvärande nog inte finns något enkelt svar.

Om man bemödar sig att läsa Hifi-klubbens info så kan man se att det kan finnas andra förklaringar än de som påståtts här. Alltså utan att ens höra andra sidan.

Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2003/12/10 :  17:44:45  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Jag lyckas inte se några andra orsaker om jag läser på Hifiklubbens hemsida. Det enda jag kan hitta är följande:
"Importörerna av produkterna från Thomson tycker att vi är alldeles för billiga - och vägrar nu leverera varor till oss!"

"Det tyckte Thomsons skandinaviska importör helt enkelt var för billigt, och de begärde att vi skulle häva detta. Det vägrar vi förstås göra av två enkla anledningar"

"Som en konsekvens av att vi inte är villiga att höja vårt dagspris på Thomson LCD-TV vägrar importören nu att sälja deras produkter till oss."

Vilka andra förklaringar kan du hitta på Hifiklubbens hemsida?

För övrigt tycker jag att det är lite anmärkningsvärt att sladd skriver att de som håller med är "lydiga får", syftandes på att de som lyssnar på hifiklubbens påståenden är intellektuellt begränsade och lätta att manipulera.


When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/10 :  18:02:31  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Hifi-klubben skriver att de vill sälja till dagspriser. Många distributörer arbetar inte enligt den principen utan försöker hålla ett jämnare pris i förhållande till valutakursen. I så fall blir det väldigt knepigt om en del återförsäljare vill ha dagspris, särskilt när dollarn ligger i botten.

Det kan vara en förklaring, jag vet inte, det kan finnas andra orsaker till att de inte kommer överens. Ett problem med sådana här diskussioner är att de driver fram spekulationer. Jag tyckte att det var helt onödigt att gå in på sådana detaljer som kan vara relevanta men inte behöver vara det. Men fick en direkt fråga och då kan det verka som jag bara svamlar om jag inte svarar. Så den här typen av diskussion driver fram spekulationer som man sedan kan invända mot, motspekulationer etc, etc..................
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/10 :  18:02:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
De som inte tror så mkt på att det FINNS sånt här.. Så gå in och läs på JAMs sida.
www.jam.se De har blivit vägrade leveranser från Roland för att de säljer under rek pris. De har haft det uppe i konkuransverket, men inget händer.

Inget med HIFI att göra ? De har BRA dämpmaterial där, och är GRYMT trevliga )=

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/10 :  18:09:01  Show Profile Send Flint a Private Message
HiFi-klubben borde inte avhandla interna problem med leverantörer utåt utan bara medela att dom inte längre företräder varan eller märket.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000