HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 abzinth -=något bättre bilder=-
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

abzinth
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/11/29 :  00:11:08  Show Profile Send abzinth a Private Message  Reply
Tänkte visa upp mitt lilla hopplock av musikmaskiner. Jag vet att bilderna är av minst sagt begränsad kvalitet, det får vara så till dess att dvkameran kompletteras med en stillbilds dito. Har nu en liten digitalkamera till mitt förfogande men orkar inte ta så där otroligt många roliga bilder då städning stundar. Rummet är ingen idé att plåta, kameran gör det inte rätta i alla fall .

Källan
En NAD 524 står än så länge för källan, uppgradering är förstås planerad och planeras ständigt. Ska det bli en ren CD spelare eller en DVD? Hmmm...

Försteget
Älsten i församlingen är en Linn LK1 med tillhörande extern nätdel vid namn Dirak. Så småningom kommer även denna del att bytas ut, eventuellt mot Pre9 från Harmony Design.

Slutstegen
Gillar verkligen ljudet från PA12 som är tillverkade av Harmony design. Inga planer på byte här faktiskt, de som förmodligen kommer att hänga med längst av dagens system.

Högtalarna
Ett par Black diamond köpta i April 1999, m.a.o. ganska så tidigt med dessa högtalares mått mätt. Har lite av en hatkärlek till dessa pianolackade finlirare. De spelar jazz bra enligt min smak men t.ex. hip hop får ingen riktig värme. Kommer att bytas ut! Numer tycker jag att de är riktigt fula.

Musiken
Jag lyssnar (nu blir det en klyscha) på det mesta. Skivan som spelas mest just nu är nog Stephen Simmonds "for father".
Namedrop:
Erykah Badu, Wycleff Jean, Busta Rhymes, The Roots, Stevie Wonder, The Streets
-
Magnus Carlsson, David Gray, Belle & Sebastian, Lisa Ekdahl
-
John Coltrane, Miles Davis, Herbie Hancock
-
Fred Åkerström, Cornelis Wresvijk, Freddie Wadling, Dubliners
-
The Doors, Pink Floyd, Depeche Mode

- - -
å så lite bilder:

CD 524 med förförstärkeriet, oj damm.





närmare, men trist dåligt bild på förförstärkaren


det lilla monoslutsteget


Bild på den lilla snutten av högtalarkabel - Harmonic Tech *Melody Line*


Högtalaren, den högra med PA12 nere till höger. En vit TV-antennkabel rusar också förbi.


mkt annat som trängs på tvbänken,(PS2,PS1,GameCube) kabelhärvan tänker jag inte visa upp!

Det största problemet jag har idag är rummet. Det låter riktigt ihåligt och jag tänker lägga mest energi av förbättringar på den delen. Nu stundar en flytt i vår så det är ju mycket möjligt att det blir i nya 2:an som jobbet påbörjas. Akta er Lidingö, i Mars kommer jag.

"minds are like parachutes, they don´t work unless they´re open" - James Dewar

Edited by - abzinth on 2003/12/19 21:39:37

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/29 :  01:06:20  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Bra jobbat och rumsakustiken är som sagt viktig.
Troligtvis blir anläggningen betydligt bättre om du kan fixa till lite i rummet.

Bravo
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/11/30 :  11:44:06  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Hej på dej abzinth!

Ser ut och vara en trevlig anläggning du har, lite mörka bilder
men som du säger det kommer bättre bilder senare.
Vi verkar nästan ha samma musiksmak när jag ser dom artister och
grupper du har uppräknade.


Go to Top of Page

abzinth
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/11/30 :  12:48:57  Show Profile Send abzinth a Private Message  Reply
Jo som sagt bilderna är inte de bästa, taget med en digital videokamera och vi kan väl konstatera att den inte riktigt har sin starka sida när det kommer till stillbilder.

Lustigt det där med musiksmaken poman, det är ju en väldans mix. Fast det är ju det som är det härliga, variationen - det tycker i alla fall jag. Tycker iofs att det är synd att många visplattor inte riktigt håller den hifi kvalitet som jag skulle önska. Därför blir oftare Fred åkerström i bilen än i vardagsrummet.

"minds are like parachutes, they don´t work unless they´re open" - James Dewar
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/12/18 :  09:28:20  Show Profile Send Mikaell a Private Message  Reply
quote:
Ett par Black diamond köpte under tiden då de tillverkades i Sverige
???
Har dom flyttat produktionen från sverige???

/Mikaell.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/18 :  11:29:50  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
PA12:orna verkar mkt intressanta, är du nöjd med dem ??
ljudkaraktär ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/18 :  22:28:56  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
vilka konstiga slutsteg, ser ut som små oljefat. hur många watt ä dom på ???
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/18 :  23:28:29  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Ser trevligt ut! ännu trevligare är att du verkar ha mycket bra musiksmak! =)
Go to Top of Page

abzinth
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/12/19 :  21:37:41  Show Profile Send abzinth a Private Message  Reply
Mikaell: Kanske lite snabbt och ogrundat skrivet där av mig, jag vet faktiskt inte. Det var min svåger som påstod att hans par som är senare tillverkade är gjorda i Kina(?). Har ingen bättre grund än så, skall ta bort mitt påstående tills jag är säker.

Larsho: MYCKET nöjd. Gav ett betydande lyft i jämförelse med NAD C340, som jag hade tidigare. Tyvärr kan jag inte köra dem balanserat pga försteget. I jämförelse med NADen är det ett varmare och "fastare" ljud. Mer kontrollerat liksom. Skulle jag definiera dem på något sätt tror jag att det får bli just kontrollerade och varma i positiv bemärkelse. Kan ju bara ge jämförelser eftersom jag bara hört dem i mitt system.

DIYamps: Måste erkänna att mitt intresse för watt och det tekniska är mkt begränsad, men det här klippte jag från tillverkarens hemsida: Effekten är ca 50 W RMS i 8 ohm, 100 W RMS i 4 ohm och 200 W dynamiskt. http://www.harmonydesign.se. Jag förstår inte mkt av den beskrivningen särskilt inte det där med dynamiskt, om ngn vill förklara så gör det gärna. Får jag det serverat är jag gärna vetgirig.

marbrink: Trevligt att höra . Måste få säga att du själv verkar vara en riktigt trevlig prick

"minds are like parachutes, they don´t work unless they´re open" - James Dewar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000