HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 stargazer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/15 :  18:51:27  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Hej alla och välkommen in i stargazer's lyssningsrum
(min Hustru envisas dock med att kalla det "vardagsrum", vad betyder det)

Jag & familjen (Fru och 2 barn) bor i en 4-rumslägenhet, väggarna är i betong och (tunn, eländig, sladdrig) gipsplatta.

Först en översikt över lyssningsrummet.

<Lite teknisk info - alla bilder i detta "reportage" är s.k. "thumbnails" d.v.s klickar man på dom så får man upp en större bild>


"Vardags-läge", dock med 805orna "avklädda":
<Notera att högtalarna står inskjutna mot väggen, då det av HSB (HonSomBestämmer) anses vara estetiskt bättre.>



"Vardagsläge" med frontar på:
<Min 2-årige son tycker att 805ornas element är roliga att fingra på>
<Sonens pappa gillar dock inte sådana spänningsmoment, därav "front på">



"Lyssningsläge", förberedelser:
<805orna dras då ut från bakvägg med lätt "toe-in">
< - TACK norska soundcare för superspikesen - >
<805orna trivs långt ut från väggen, >



"Lyssningsläge", klart för njutning:
<filt över dumburken såklart>
<JA, det gör skillnad>



Notera att inga absorb... f'låt 'prydnader' (brukar ju frun kalla dom ja) har hunnit upp på väggen när fotot togs.

Den "rosa väggen" var innan en sladdrig 6mm-gipsvägg som fladdrade likt ett jätte-läskpapper bara man tittade på den.
Vad göra? Råna en bank och försöka toppa Timbre's rum?
Nja, jag gjorde en otroligt simpel "fattigmans-variant", som den amatör jag är.

Jag rev vägg-eländet, stagade upp den, kastade skitisoleringen som var där innan, packade dit högdensitets-stenull istället och lade på dubbla 13mm-gipsplattor i omlott.

Gissa om det blev skillnad

Resultatet blev en "lagom" styv vägg som ger sjyst stadga bakom burkarna samt ändå är lite absorberande.
Långt ifrån något vetenskapligt uttänkt, som många kompetenta människor här på forumet verkar göra, men resultatet blev ändå en tydlig förbättring - och det var ju det jag var ute efter!

En dag skall jag också lära mig det där med rumsakustik, absorbenter and stuff... jag lovar. Men så länge jag delar lyssningsrum f'låt "vardagsrum" med Frugan så lär nog inga tubetraps komma dit...

Nåja, dags att samla kraft och vänta in nästa sjok.

nästa gång kommer N-Ä-R-B-I-L-D-E-R-N-A!

[sträckbänk]

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/15 :  19:02:03  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Härligt

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/15 :  19:03:39  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Det är nått visst med Single Malt, Glenmorangie
Kan tänka mig att kombon Roksan och Cairn låter riktigt bra ihop med 805:an
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/15 :  19:08:27  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Hum, rosa små moln, ahhhhhh.........

Bravo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/15 :  23:10:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ser ju bra ut.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/11/16 :  02:57:50  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message  Reply
Hur stor blir skillnaden om du hänger täcket även över första hyllan, eller är detta det ultimata?
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/11/16 :  03:17:50  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Trevligt hifisystem du har stargazer Jag ser fram mot närbilderna
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/16 :  07:14:42  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
vecc> lyssningsfilten (eller 'mysfilten' som frun märkligt nog kallar den) är inte så värst stor, den täcker själva TVn men inget mer - så jag har inte experiminterat mer än "filt på" vs "filt av".
"filt på" vinner
Go to Top of Page

Dr Fre
Member

88 Posts

Posted - 2003/11/16 :  16:21:48  Show Profile Send Dr Fre a Private Message  Reply
*Äntligen* fick du upp lite bilder också.
Ser intressant ut, skulle verkligen inte ha nåt emot att provlyssna det systemet!

No hay banda
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/16 :  23:32:52  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Då kryper vi lite NÄRMARE, då!

Hela härligheten, fast lite närmare:

Uppifrån och ner:

Signalkälla: Cairn Fog v 2.0 med "soft" uppsamplingsmodul (24/192)
Förstärkare: Roksan Caspian



Här en bild till, fast med en 805a som flankerar i "vardags-mode" (dvs inskjuten mot väggen - i "lyssnings-mode" står den en bra bit från väggen)

Och för er som inte är bekanta med burkarna:

Högtalare: B&W 805 matrix s2 (färg valnöt)
Stativ: VM Acoustics Blackfoot med Soundcare Superspikes mot golvet



OBS! Sedan bilden togs har jag rett ut kablarna, ser för taskigt ut på bilden. Ingen ordning. Men jag kunde inte hålla mig, var tvungen lägga ut de bilder jag hade...
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/11/16 :  23:51:25  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Mycket trevligt reportage det här stargazer
Vill veta lite mer om 805:orna, hur du upplever dom mm.
Du är inte rädd att spidern skall anfalla dig, den ser lite Stars Wars-aktig ut...
Glen som prefix på dryck blir sällan fel.


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/17 :  00:57:44  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Fint system!
Kul att fler lägger filtar och grejer över dumburken vid musiklyssning! Det ger en klar förbättring! Cairn cdn är väldigt snygg...bara designen gör att man vill ha den!
Verkar vara ett mycket välljudande system!!
Vad kör du med för kablage?

mvh,


Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/17 :  08:04:48  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
hal> jag älskar mina 805or , de är otroligt bra. Drivna med riktigt bra förstärkeri så orsakar de haksläpp hos varje lyssningspanel
Dock är de kinkiga med förstärkare, de är så ruggigt transparenta att de tydligt visar alla de defekter som en förstärkare har.

Men mer om 805orna senare, jag kommer att gå in på varje komponent i kommande inlägg.

hifirocker> Jag kör Kimber rakt igenom. Mer om kablarna kommer i kommande inlägg.

/ stargazer
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/11/17 :  21:10:36  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Vad ska man säga jo snyggt och förmodligen också mycket välljudande.
Inte helt fel med något stärkande när din lille son traskar runt din
stereo och känner på grejerna.



Edited by - poman on 2003/11/17 21:15:58
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:02:30  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Såja, vänner - dags att ta fram förstoringsglaset!

Först ut, som sig bör, signalkällan.

CD: Cairn Fog v 2.0 inklusive 'soft' uppsamplingsmodul 24/192



En härligt spelglad fransos, som verkligen gjuter liv i CD-skivorna. Lättflytande, friskt och dynamiskt spelsätt med gott om fart och driv i återgivningen.

Sen att den är snygg som 17 gör ju inte saken sämre, eller hur

Måste bara smacka dit en bild till, diggar min fogg ju



Snygg även bakifrån (ehhhh hur lät det där egentligen )




MEEEERA




Som ni ser är det Kimber Silver Streak WBT som överför glädjen från Foggen till förstärkerit.

/ stargazer
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/11/18 :  15:00:55  Show Profile Send Poe a Private Message  Reply
Vilka superspikes är det du använder under högtalarstativen (alltså vilket mått har de på gängorna)?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/18 :  15:24:28  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Poe> Det är Soundcares Superspike "self adhesive version" (se http://www.soundcare.no/).
Det sitter tre stycken under varje stativ, en i framkant (mitten) och två i bakkant.

Då det redan satt dessa under stativet när jag köpte dem, har jag inte brytt mig om att jämföra de med vanlig gänga vs de med självhäftande.

Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/25 :  20:04:37  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
OK, dags att fylla på med lite fler bilder
Här är två porrisar på foggen (dock ej thumbnails den här gången)

På kvällen är den rätt läcker...



För att inte snacka om på natten, jag bara älskar det svala blå skenet från displayen...





Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/25 :  20:19:29  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Nu är det väl ändå dags för stärkaren, don't You think?

Får jag lov att presentera min brittiske vän, Roksan Caspian Mk2 (tror jag att det är i alla fall):



Den kanske ser snäll och anspråkslös ut, men gosse vilket liv den ingjuter i musiken! Fick verkligen en ny skivsamling när jag kastade in britten under min fogg.

Med sin melodiska, kraftfulla och närmast "mustiga" stil så passar den otroligt nog väldigt, väldigt bra till mina 805or. Och 805orna är väldigt kinkiga på stärkeri...

En passus är att Linn-förstärkeriet jag hade innan jag lämnade skottesekten (Kolektor II/LK85) som inte ligger så där rasande långt ifrån Roksan karaktärsmässigt (dock tycker jag att Roksan är väsentligt bättre på alla parametrar), fungerade asdåligt med 805orna. Märkligt egentligen, tycker jag.

Är det något jag saknar, så är det balanserad ingång samt den där sista lilla gnuttan kontroll på basregionen.

Några fler bilder, fast bakifrån








OBS! Trasdockan i hörnet ger märkbar förbättring i övre mellanregistret Tack, min käre son för ett billigt tweak


Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:30:00  Show Profile Send n0p a Private Message  Reply
Ser nästan ut som en Quakti det där ;)

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:06:30  Show Profile Send Soulman a Private Message  Reply
Mycket trevlig anläggning! Dessutom med högtalarna som (som skrivits i annan tråd) gav mig en hifi-uppenbarelse av hög klass. Gillar att du kör med trasdocke-tixet Själv kör jag med Teletubbies-trixet mha min 1,5-åring Kolla på:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22260

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000