HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Bruce Nu med bilder!!! (2003-12-15)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2003/11/03 :  20:22:17  Show Profile Send bruce a Private Message  Reply
A really wonderfull, dynamik, warm and detailed setup. Now just a change of loudspeakers is needed. Not to say that im unhappy with the Dynaudios, but after listening to Von Schweikerts VR-2s... enough said.
My main shock was the detail and tranparency from the tweeter, compared to the DA 52s it was like a layer of dirt bieng wiped away!!
The Vr2s are much more expensive, but the same sound minus the bass can be achieved for much less cash with the VSA VR-1s. So the Vr-1s and VR-2s are on my shopping list. If anyone can suggest loudspeaker that is as "prisvärd" im all ears. ( To tired to write in swedish, goes little faster in english)
Cd spelare : Rega Jupiter 2000
Skivspelare: Project rpm4
Försteg : Tag Mclaren F3 Pa10
Slutsteg : Tag Mclaren F3 60p
Högtalare : Dynaudio 52
Subwoofer : Rel Quake ( Hell trying to position)











Edited by - bruce on 2003/12/15 19:30:32

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2003/11/03 :  20:26:09  Show Profile Send Skiier a Private Message  Reply
bruce: menar du VR-S/1, eller ska du byta ut 52:orna mot VR-1:or ?


EDIT: Btw, du borde lägga ditt nick i trådens titel också ...


Edited by - Skiier on 2003/11/03 20:32:47
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/09 :  11:30:27  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Hej Bruce! Jag ändrar från My System till Bruce i topicen!!

mvh,

Patrick, Moderator

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/09 :  14:58:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Verkar vara seriöst system. Vad är det för data på förstärkeriet? Jag känner inte till Tag Mclaren´s modeller. Bilder kanske?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/09 :  17:57:08  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
Mumms! Tag McLaren!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2003/12/02 :  18:59:52  Show Profile Send bruce a Private Message  Reply
Ska försöka lagga in lite bilder snart!!

Ja, jag var inte riktigt efter Tag mclaren i borjan, fast jag var på Hi-Fi Stället och han Anders övertygade mig att köpa dom, han sa att det fanns inte en intergrerad förstakare under 30 000 som kunde konkuera med den??? Sant eller inte vetjag Ej.(nog inte det bäste sätt att köpa hifi). Ny pris på den var 20 000, jag fick demo pris på 13 000.
Ja jag lyssnade till den och tyckte mycket om det jag hörde.
Jag är inte riktigt säkert hur man ska beskriva ljudet. Kan nog beskriva ljudet bäst med tänke på cd spelaren. Jag körde innan med En Arcam 82T cd och diskanten kunde låter vass ibland och ljudet kliniskt, fast dynamiskt med kontrollerad bass. Diskanten orsakade en del lyssnings trotthet.
Sedan har jag bytt till Rega Jupiter och vilken skillnad! Har får man en slags vinyl ljud. Varm med detalj aldrig kliniskt, dynamisk, fast kontrollerd bass. Altså ingen lyysnings trötthet.
Dom 60 watts räker långt (60 watts into 4 ohm loads and 130 watts into 2 ohm for short term peaks), förstakaren tapper aldrig kotroll over ljudet.
Mina Dynaudio 52or har aldrig låtit bättre. Men jag vill ändå uppgradera .
Jag tycker att en högtalare med en väldigt torr bass skulle passa bra in i anlagningen. Några förslag ? Har tänkt på Moniter Audio Gold och Von Sweikert vr1.
Jag lägger i några bilder snart!!

Edited by - bruce on 2003/12/02 19:01:55
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/12/02 :  20:51:27  Show Profile Send Akhenaton a Private Message  Reply
Måste bara lägga in en kommentar om Rega Jupiter 2000, jag tycker också det är en mycket trevlig cd spelare, en av dom trevligaste man kan hitta för under 20 000kr i mina öron.

Jag själv hade tagit Von Sweikert vr1 över monitor audio gold 10 men det är mest p ga monitor audio gold 10 inte är särskilt roliga och dom har inte heller torr bas.

Du kanske skulle kika på Amphion Argon II istället?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/02 :  22:39:53  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Habilt.

Bravo
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/12/14 :  21:40:40  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Instämmer med Akhenaton - Rega Jupiter

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/12/15 :  20:05:40  Show Profile Send n0p a Private Message  Reply
Quad 11/12L är väl ett par synnerligen prisvärda högtalare, kan nog vara intressanta att kolla upp.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/12/15 :  20:43:24  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message  Reply
Hej Bruce!
Spännande system! Varför inte återigen ta en sväng ner till anders å låna ett öra till SE-versionen av dina 52or. På pappret låter det som en synnerligen prisvärd högtalare med mellanregister/bas från gamla contour 1.3 samt nya contourseriens diskant. priset ligger väl runt 11.500:-. Han borde ju kunna ge dig en schysst deal på inbytet av de gamla 52orna isåfall. Själv är jag inne på totem men de säljs ju dessvärre inte i gbg ännu.

Mvh Micke
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2003/12/16 :  11:29:11  Show Profile Send hifi_harri a Private Message  Reply
Ser trevligt ut!

Vi har väldigt likadana system... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21975

Kan instämma med ditt opinion av jupiters ljud - väldig musikalisk och varm!

Även om man säger att det är möjligt att få utmärkt ljud med dynaudio högtalare kombinerad med bra elektronik, stämmer jag med dig att med denna system kunde du lätt satsa på bättre högtalare med bra resultat...



Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2003/12/16 :  20:47:09  Show Profile Send bruce a Private Message  Reply
Har tänkt att åker till GBG någon gång och lyssnar till högtalare. Har tänkt att lyssnar till

Dynaudio 52se mm
JM Lab 506,
Mårten Design Monk (vet ej om det finns i GBG)
B&W 805
Elac Jet ( Kommer inte ihåg model )
Audio Vector
Sonus Faber conerto Home samt Grand piano

Några mera högtalare förslag kanske T:O:M över 2K

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/16 :  23:37:35  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
bruce

Vad tycker du om Rega Jupiter ??
Funderar på en sådan eventuellt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/17 :  00:00:02  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Bruce: Kan verkligen rekommendera Dynaudio 52SE!! Det är det mest imponerande jag hört för sin peng någonsin!
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2003/12/20 :  11:32:46  Show Profile Send bruce a Private Message  Reply
Larsho
Surfa in till www.ecoustics.com och skriva rega jupiter 2000 på search. Det finns några hyfsade reviews som bra beskriver hur regan låter!!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/20 :  11:44:33  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Okidoki, tackar för tipset

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/21 :  18:12:10  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Bruce:

Fint system!

Hur funkar det med att integrera subwoofern?
Kör du via högnivåutgångarna på subwoofern eller via pre-out med lågnivårca-kabel?
Jag har fått för mig att det inte kan vara något vidare att koppla in en subwoofer via högnivå utgångar så signalen från slutsteget först måste passera subwoofer (misstänker att detta kan degradera signalen en del) och sen vidare till högtalarna.

Något jag ofta också funderar på är på vilken volym man skall ha subwoofern? Hur vet man egentligen vilken nivå som är korrekt i förhållande till den nivå som förstärkaren/för/slutsteget skickar iväg till högtalarna?
Om man t.ex. spelar på kl.10 med sin förstärkere och sedan skickar information till sin sub via pre-out så är ju den signalen förstärkt i förhållande till volymen i ens förstäkare. Sen måste man ju därtill vrida upp volymen på sin subwoofer. Frågan är då hur man får "rätt volym" tillsammans med högtalarna?
Om det nu går.... Eller det kanske inte är sååå petigt...?

Mvh,

Edited by - hifirocker on 2003/12/21 18:13:33
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000