Author |
Topic |
hifi_harri
Member
201 Posts |
Posted - 2003/11/12 : 18:32:13
|
Tjäna alla! Jag beslöt att bli en ny medlem i ert trevliga forum! Jag är finländsk, men tänkte komma hit att diskutera, eftersom det finns för mycket bråk och och irrelevant diskussion i det enda forumet i finlandet... Hittills det här forumet har verkat väldigt lovande!
Jag har inte haft många chans att tala svenska på sistone, so hoppas gör jag inte för mycket olika slags irriterande skrivfel osv. nå man får se
okej här är min anläggning: (förlåt alla som använder modem)
högtalare: Elac 330 jet
Jet diskantelement, vilken ljud! absolut skåpets styrka...
subwoofer: REL strata III
skivspelare: Project RPM4 och Grado silver
Cd pelare: Rega jupiter 2000
radio: Primare t20, Förstärkare copland csa 28
hörlurar: Sennheiser hd600 & Musical Fidelity Xcan v2
Kablar: DIY stömkablar, Goertz, Audioquest, Chord & Van den Hull
Sonys lärbar fjärrkontrol - rekommenderas varmt!
och naturligtvis lite software... väldig bra finländsk cd-hylla
med några hundra skivor (det rymms 60 skivor per hylla)
Några klassiska lp-skivor
skriver någon gång mera om ljudet..
forumets gulnäbb: Hifi_harri
ps. är inte vant vid det här software, hoppas allt går bra.. |
Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio |
Edited by - hifi_harri on 2009/08/13 13:41:31 |
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/12 : 18:33:47
|
Bilderna fungerar inte.... Men välkommen i alla fall! |
Bravo |
|
|
hifi_harri
Member
201 Posts |
Posted - 2003/11/12 : 18:50:06
|
Hjälp!
Vart ska jag lagra mina foton? dom ligger nu på mitt hårdskiva, och det verkar inte funka. (jag kan se bilderna mig själv, men...)
min datorn är tillkopplad till internet hela tiden. (ADSL connection?)
tack för hjälp
fortfarande forumets gulnäbb
|
|
|
Amund
Fisherman
682 Posts |
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/11/12 : 19:02:04
|
jag är ganska övertygad om att detta måste låta bra. det jag hört av elac är mycket imponerande,specielt dessa.
|
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Mr Ekan
Member
825 Posts |
Posted - 2003/11/12 : 22:31:20
|
Det där ser MYCKET trevligt ut. Rega, Copland och annat gott. Välkommen till oss i väster! |
Erik Andersson for president! |
|
|
hifi_harri
Member
201 Posts |
Posted - 2003/11/12 : 22:57:05
|
Amund: tack så mycket! det var nyttigt att läsa! Nu borde bilderna äntligen fungera...
Pak: ju det låter väldigt bra! Elacs ger ju väldigt bra känslan av utrymmet och ljudet är mycket tredimensionell. Tills jag hörde Elacerna kunde jag aldrik tänka mig att köpa högtalare pga. deras egenskaper på "diskantsida". Det är någonting magiskt i det.
Å andra sidan dom ar ju väldig väldig analytiska och dom är välding kräsen mot annat anlägging. Om man väljer analytisk cd och förstärkare blir det tråkigt. Altså det är inte självklart att Elacerna låter bra...
Därför har jag valt Coplands hybrid-förstärkare o rega jupiter som cd. Boda har helt annorlunda "musikalisk" karaktär... Också Audioquest coral värkar ha samma slags varmt effekt till ljudet.
Och eftersom dom är stativare har jag REL. RELs verkan på ljudet är ju stor. Speciellt, eftersom jag har mycket electronisk musik med gott om låga ljuder. Och reggae, o ragga, o....
Egentligen har jag alla slags musik som är gjort med emotion, mest "okommerciella" skivor (altså sådana, som har inte förstörts med hemsk producering..)
Hifi_harri
|
|
|
Skiier
Ej medlem längre
271 Posts |
Posted - 2003/11/12 : 23:12:15
|
Välkommen! Ännu mer sisu på forumet. Har hört att det är ren EL i Finland, så man kanske ska flytta dit =)
Jäkligt häftiga högtalare. Ögonbrynen lyftes ett par centimeter här
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/11/12 : 23:14:43
|
Vilka balla högtalare! Och snyggt system i övrigt också |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Amund
Fisherman
682 Posts |
Posted - 2003/11/12 : 23:26:24
|
Grym skivhylla!! Finns sådana att få tag på här med??? Det märks att musiken står högt i kurs
/Amund |
/Daniel
"Arbetar för Hifi Art ibland" |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2003/11/12 : 23:32:43
|
Fräcka speakers! |
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2003/11/13 : 00:28:47
|
Häftig och snygg anläggning. Verkar vara en bred och trevlig skivsamling också. Välkommen till forumet, /M |
Edited by - Matrixen on 2003/11/13 00:29:13 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/11/13 : 00:39:44
|
CD-hyllan var praktisk! Det systemet låter nog bra skulle jag tro. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2003/11/13 : 00:49:26
|
Jag vet inte var du lägger ribban för hifi, Harri, men detta system är i mina ögon inte något "entry level system". Snarare verkar det vara ett mycket trevligt och välbalanserat system i den lite högre klassen. Mycket intressanta kombinationer. Det skulle vara kul om du beskriver lite om hur du har valt dina komponenter. |
eof Min anläggning |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2003/11/13 : 02:42:14
|
Välkommen till hififorum.
Jag måste bara säga att dina högtalare var klart snygga
/med vänliga hälsninga Samuel Rönnqwist |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/11/13 : 04:20:48
|
2 finnar och 2 Copland!
Päivä Harri!
Elä nyt poho paskka! |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
|
|
pesa
Fd. moderator med nattpass
829 Posts |
Posted - 2003/11/13 : 05:13:32
|
Varmt välkommen till hififorum! Tjusig anläggning... Entry level??? |
Detroit, Michigan |
|
|
hifi_harri
Member
201 Posts |
Posted - 2003/11/13 : 10:20:42
|
Tack för alla för era kommenter!
Poe: Vad trevligt att någon är intresserad av ljudet och hur och varför folk har valt sina anlägningar! Det är någonting jag har längtat efter i det finska hififorumet.
liten historia: (hoppas det blir inte tråkigt)
(Som alla) har jag skaffat min anläggning i många års tid. Jag har relativt liten lyssingsrum så stativare var en rationell val. Före denna anläggningen hade jag AVI nuneutron 3 (bara 5 liter, rekommederas!)och REL (AVI värkligen behövde sub) samt primares 20 serie cd och amp. Avi var väldig neutral, och primare också, så ville jag ha mera musikalisk ljud. Det fick jag när jag skaffade Copland 28(det sista som såldes i Finlandet, fick väldigt förmånligt!)
Sen hade jag skaffat lite mera pengar och såg ELACs demo ärbjudande. Dom var nästan i 50% rea. Fortfarande gävla dyra, men... I butiken lyssande jag på dom men anlägging var då inte bra als. Men Beslöt ändo provlyssna dom hemma.
Hemma uptäckte jag att dom är väldiga kräsen för placering (bara några centimeter påverkar hemsk mycket)och annan anläggning. Min hemanläggning matchade väldigt bra (jämfört med butiken) och sen skaffade jag ELACerna. Skaffade Jupiter cd nu på sommaren och dessa musikaliska ljudet passar väldigt bra med ELACerna. Också REL gör väldigt bra invärkan på ljudet i helheten.
Måste medge, att jag har någon slags "fetish" för hifi-prylarnas utseende.. det har påväkat säkert på mina val. Men ljudet måste vara mycket bra. Är väldigt nöjd just nu, men tittar på fynder hela tiden.. Nästän allt jag har är köpt som demo eller använda - och det lönar sig tror jag.
balansen 20% till cd, 23% till amp, och 57% till högtalare (samt sub)funkar bra!
Av cd-hyllan - det är jag väldigt nöjd med! Det heter Lundia och man har byggt dom från början av 70 talet. Väldigt populära här i Finlandet - tror att det finns lundia i "var tredje hus" eller någonting sådant. Dom var designat för lagerhyllor i början , met är nu dyra "mode"-hyllor. hittade inte svenska sidot i interent (men åtminstone i danmark finns det en buktik enligt google..)
Hifi_harri
ps. varför kan alla alltid säga ngt. tvivelagig på finska?
|
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2003/11/13 : 10:31:13
|
Terve Harri,
Och välkommen till "klubben". Du får akta dig med finskan, så länge jag är här också |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2003/11/13 : 11:01:16
|
Jag håller med tidigare talare; snygg anläggning! Om detta är "entry level", vad har jag då?!
/P
|
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2003/11/13 : 11:08:54
|
Välkommen till hififorum! Vi får hoppas du får en trevlig tid här med oss.
Anläggningen ser riktigt fin ut! Klart snygga högtalare.. =)
Ser att du också har LKJ in Dub.. bra skiva!
Mvh,
Patrick, Moderator |
|
|
nikon
Member
51 Posts |
Posted - 2003/11/13 : 11:54:48
|
Det finns nog flera Finländare på detta forum än man tror...
Snygg anlägging!
/nikon |
|
|
Anton
Klubbmästare eoJeud
1219 Posts |
Posted - 2003/11/13 : 12:28:25
|
Massive attack måste låta bra med en REL i botten!
/A |
|
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2003/11/13 : 19:55:50
|
quote: ps. varför kan alla alltid säga ngt. tvivelagig på finska?
Varför kan alla danskar säga nått tvivelaktigt på svenska? Vet faktiskt inte, men det är väl bara kul antar jag.
|
eof Min anläggning |
|
|
obi
Member
87 Posts |
Posted - 2003/11/13 : 20:26:09
|
Grymt bra musiksmak! |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/11/13 : 20:52:22
|
Tjenare Harri och välkommen till HiFiforum.nu.
Du är allt för försiktig i din beskrivning av din anläggning. Lagring av skivor är ett problem som de flesta löser på lite olika sätt, kul att se din CD-hylla.
Vänligen, Pac |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Topic |
|