HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Fran Beethoven till Strauss (hogtalarbyte)...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/10/13 :  04:01:04  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
IKEA??? Det blev i alla fall inga delar over...

Sa star den for forsta gangen pa egna ben... Plattformarna som hogtalarna star pa ar minst sagt stabila och har en otrolig ytfinish. Mycket imponerande men vansinnigt nervost nar man kommer korande med dammsugaren... (Om det ar ngn som undrar vad som forsigar pa vaggen bakom sa ser min son pa "Thomas the Tank Engine". Vi har relativt nyss skaffat en projektor och kor den direkt pa vaggen an sa lange. Det ar alltsa inga spoken som fastnat pa de digitala platarna...)

Pa plats! Nu borjar vi koppla in dyrgriparna!

Nu ar det dags for en kopp te och att sussa kudden. Fortsattning foljer imorgon...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/10/13 :  08:14:34  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Mys mys... Sussa gott... vi väntar med spänning på nästa laddning bilder!

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/13 :  09:03:29  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Snygga grejor det där, jag har hört en kompositör vid ett tillfälle, kommer inte ihåg vilken, men det gav helt klart mersmak.
Grattis till nyförvärvet hur som helst "pesa"!

Bravo
Go to Top of Page

pesa

829 Posts

Posted - 2003/10/13 :  13:52:27  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Tack Bravo och Cybervoice! De fick bara ga fem timmar igar men redan hors att det har har potential...

Da lattar vi pa forlaten lite och spanar in baksidan. "allting har en ande men baken den har tva"...alldeles korrekt i VA's fall...

Uppkopplat! Herr hogtalarkabel har ater fatt en akterspegel spana in sig sjalv i...

Detroit, Michigan

Edited by - pesa on 2003/10/13 13:55:47
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/13 :  14:04:32  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Wow! Nä nu får jag snart ta och åka över och lyssna igen!!!

Var står TV:n nu för tiden??
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/10/13 :  15:06:41  Show Profile Send Wintermute a Private Message  Reply
Grymma högtalare! Märkligt med rangordningen

Beethoven - Strauss - Mahler

Vad gäller kompositörerna håller
jag nog Beethoven för att vara
större än Strauss (möjligen att
Rickard Strauss, framemot slutet
hade något visst, men...).

Mahler kan ur något perspektiv tyckas
vara den störste, så där verkar det stämma...

Vad heter de andra modellerna?

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

pesa

829 Posts

Posted - 2003/10/13 :  15:20:28  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Pjotre: TV'n star f.n. pa golvet bredvid hogtalarna... Du ar valkommen for att lyssna, men da maste Du hjapla mig att bara upp TV'n pa sovrummet.... Tusan vet hur vi skall fa vack den, den vager ... mycket ...

Wintermute: Haller med Dig om rangordningen. Jag har tva teorier. Den forsta ar att Strauss ar det senaste tillskottet sa de kanske hade svart att omordna ordningen eftersom de redan namngett de ovriga. Den andra mojligheten ar att for ett foretag fran Wien sa haller man subjektivt pa Strauss som en av de framsta...

Hela hogtalarserien heter som foljer (fran minst till storst): Haydn, Bach, Mozart, Beethoven, Strauss och Mahler. De har ocksa en serie aluminiumhogtalare med andra namn...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

pesa

829 Posts

Posted - 2003/10/13 :  21:54:47  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Diskant och mellanregister hanteras av den har trion...

Sa star dom dar ... pa plats. Jag ar enormt subjektiv men kan bara saga att bilderna gor dom inte rattvisa.

En vy nar man star placerad bakom lyssningspositionen.... Som namndes tidigare sa skall en filmduk upp pa vaggen (senare projekt...).

Da var allt ater pa plats och vi kan jamfora med den forsta bilden...

Efter att ha varit uppkopplade i ett dygn ar det redan uppenbart att detta ar ytterligare ett lyft fran Beethoven. Jag far stapals vid tanken pa hur det har skall bli nar det ar inspelat och klart...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/10/13 :  22:42:24  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Ser lovande ut
Fina bilder och trevlig läsning.

Väntar på inspelade intryck

/Mattias

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/13 :  23:39:01  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
pesa

Vågar man fråga om priset på skönheterna

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/14 :  03:22:15  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Att byta från Seas "lowbudget" mellanregister till avancerade kolfiberskapelser från Scan_speak i mellanregistret gör ju en hel del...Inte minst scenkänslan måste vara enorm nu!

Fint reportage och snygga bilder, Pesa!

Kul också att se "overthere" bilder som tex utanför "diskant"-butiken.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/10/14 03:23:24
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/10/14 :  08:39:14  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Undrar också över priset!

Go to Top of Page

pesa

829 Posts

Posted - 2003/10/14 :  13:47:36  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Mattias & MaxMartin: Tack! Javisst, det marks redan skillnad...

Larsho & Neodynium: Listpris i USA ar $5995. ($500 i tillagg om Du vill ha rosentra...)

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/14 :  14:25:59  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Lägre pris än jag trodde! KUL!

Är det verkligen ScanSpeak element? Membranen påminner självklart om SS, men kolla säjlva infästningen! Mycket bredare än "normala" Scan Speak's 7-tummare.

Pesa:
Verkligt fina bilder, trevlig anläggning! Kul kul!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/10/14 :  14:39:35  Show Profile Send Revisorn a Private Message  Reply
Är det verkligen ScanSpeak element? Membranen påminner självklart om SS, men kolla säjlva infästningen! Mycket bredare än "normala" Scan Speak's 7-tummare.

Usher??
Go to Top of Page

pesa

829 Posts

Posted - 2003/10/15 :  03:02:15  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
epkpeng: Tackar!

Jag ar tamligen saker pa att det ar ScanSpeak-element (diskant och mellanregister) aven i Strauss da jag vet att det ar ScanSpeak i saval Mozart, Beethoven som Mahler. Mahler anvander baselement fran Eton sa jag kan bara gissa att samma galler for Strauss... (detta ar som ni marker inte min starka sida. Informationen jag har ovan kommer fran recensioner och det har inte slappts ngn mer ingaende recension pa Strauss annu...)

Edit: stavfel

Detroit, Michigan

Edited by - pesa on 2003/10/15 03:26:57
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2003/10/15 :  09:56:51  Show Profile Send 10 a Private Message  Reply
Mycket trevligt, pesa!

Det är lite trist att bo i lilla Sverige dit så mycket intressanta prylar aldrig hittar! Fast det känns som att det hela tiden blir bättre.
Go to Top of Page

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2003/10/15 :  12:07:45  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message  Reply
Priset i Norge för högtalaren är 32.000Nkr
Det finns ingen en agent för märket i Sverige

http://www.interconnect.no/hifi/hifi_index.html

When you listen to the music, don't listen to the sound!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/15 :  12:22:14  Show Profile Send Sanoj a Private Message  Reply
" Priset i Norge för högtalaren är 32.000Nkr "

Eller så läser man prislistan ordentligt och ser att det är 50000 Nkr..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/10/15 :  16:17:44  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Inte farligt pris alls ju.. =) Synd att ingen säljer dem i Sverige.

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/10/15 :  19:09:52  Show Profile Send s.m.f a Private Message  Reply
INtressant att följa denna tråd, märet är helt okänt för mig.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/10/15 :  19:35:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Vilka vackra högtalare det verkar vara!

Verkligen snyggt med en sådan fot.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/10/15 :  19:48:37  Show Profile Send geten a Private Message  Reply
Håller med Pac, snyggt med den lite speciella foten :)

// Johan
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/10/15 :  20:20:04  Show Profile Send HanssoN a Private Message  Reply
Har VA några stativare i sortimentet måntro?
Go to Top of Page

pesa

829 Posts

Posted - 2003/10/16 :  00:53:22  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Tack till alla!

HanssoN: Haydn, som ar minstingen i serien ar en stativare...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000