Author |
Topic |
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 10:21:37
|
Epkpeng, först tänkte jag: Vad svamlar du nu om egentligen? Du skrev att infästningen var bredare än normalt. Då studerade jag förstås korgen, och den ser ut att vara i helt normal bredd! Men så tänkte jag att det måste ju vara något du ser som inte är likadant som på den vanliga 18W/8545, annars skulle du ju inte skriva att det är något som är konstigt. Och då förstod jag, du menar förstås kantupphängningen, att den är bredare än normalt, och den verkar vara bredare än standard 7-tummaren faktiskt! Jag antar att du menar att gummikanten går mer in på membranet. Men jämför också med motsvarande varianter av 8-tummarna och 10-tummarna, de ser ut att ha den kantupphängning som täcker mer av membranet. Emellertid, kanske lite onödigt att ha så stor kantupphängning då det verkar vara element som används som mellanregister. Membranen lär ju inte behöva flytta speciellt mycket luft! Desto viktigare att kantupphängningen har rätt dämpning av membranresonanserna.
/Johan
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
hifiman
Member
142 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 22:49:30
|
tycker nog att Beethoven är snyggast hos Vienna. inte för att Strauss är fula, men men |
själv är bäste dräng!! |
|
|
pesa
Fd. moderator med nattpass
829 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 04:30:29
|
hifiman: smaken ar som baken.... |
Detroit, Michigan |
|
|
hifiman
Member
142 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 08:55:52
|
det håller jag med om; bred!! hehe, även delad någon som säljer Vienna i Sverige, vet du det??
ska på hifimässa i Malmö nästa helg, skitkul med nya ideér blan annat. de skulle dema med en 2-kanals anläggning för 1 miljon +. |
själv är bäste dräng!! |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 09:22:55
|
Finns ingen återförsäljare av Vienna i Sverige tyvärr... |
|
|
hifiman
Member
142 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 12:56:32
|
attans också, hade varit intressant att lyssna på, omde låter likka bra som de ser ut |
själv är bäste dräng!! |
|
|
pesa
829 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 13:07:50
|
Interconnect som nämns tidigare i tråden finns i Norge. Jag tror att dom även var med på Arken-mässan senast (även om inte allt från VA visades upp). |
Detroit, Michigan |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 13:42:56
|
quote: Interconnect som nämns tidigare i tråden finns i Norge. Jag tror att dom även var med på Arken-mässan senast (även om inte allt från VA visades upp).
Dom kommer även till Mässan i Malmö nästa helg. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/10/19 : 18:22:55
|
enligt en källa ha v.a. i sin iver att tjäna mer pengar bytt leverantör av kabinett (på ett rätt så fult sätt för den gamle tillverkaren) samt säkerligen bytt elementleverantör (usher?). |
sound pollution |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/10/19 : 18:51:39
|
Knoppen: Här svamlas inget. Bara en diskussion på ett forum.
Det jag tyckte var annorlunda var just infästningen. Normalt har jag svårt att hitta vettiga skruv: skruvskallen når utanför "infästningen". Kolla på detta element:
Skruvhålen är inte långt från lika breda som själva "infästningen". Syns tydligast på de hål som är klockan 9 och 3.
Jag tycker nog inte att skillnaden är SÅÅÅ stor nu...men visst SER det iaf lite bredare ut!??
PS. Hoppas jag FICK använda en av dina bilder, Pesa.... Vill ju inte åka på Copyrightproblem! |
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
pesa
829 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 05:06:45
|
epkpeng: det är lungt...
celef: jag kontaktade Sumiko audio som är distributör för VA här i USA och de känner inte till ngt om några leverantörsbyten. Skall även följa upp med ett mail direkt till VA i Österrike. Vilken källa är det Du refererar till?
Peter |
Detroit, Michigan |
|
|
Topic |
|