HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Fran Beethoven till Strauss (hogtalarbyte)...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/16 :  10:21:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Epkpeng, först tänkte jag: Vad svamlar du nu om egentligen? Du skrev att infästningen var bredare än normalt. Då studerade jag förstås korgen, och den ser ut att vara i helt normal bredd! Men så tänkte jag att det måste ju vara något du ser som inte är likadant som på den vanliga 18W/8545, annars skulle du ju inte skriva att det är något som är konstigt. Och då förstod jag, du menar förstås kantupphängningen, att den är bredare än normalt, och den verkar vara bredare än standard 7-tummaren faktiskt! Jag antar att du menar att gummikanten går mer in på membranet. Men jämför också med motsvarande varianter av 8-tummarna och 10-tummarna, de ser ut att ha den kantupphängning som täcker mer av membranet. Emellertid, kanske lite onödigt att ha så stor kantupphängning då det verkar vara element som används som mellanregister. Membranen lär ju inte behöva flytta speciellt mycket luft! Desto viktigare att kantupphängningen har rätt dämpning av membranresonanserna.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/16 :  22:49:30  Show Profile Send hifiman a Private Message  Reply
tycker nog att Beethoven är snyggast hos Vienna. inte för att Strauss är fula, men men

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/10/17 :  04:30:29  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
hifiman: smaken ar som baken....

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/17 :  08:55:52  Show Profile Send hifiman a Private Message  Reply
det håller jag med om; bred!! hehe, även delad
någon som säljer Vienna i Sverige, vet du det??

ska på hifimässa i Malmö nästa helg, skitkul med nya ideér blan annat. de skulle dema med en 2-kanals anläggning för 1 miljon +.

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/17 :  09:22:55  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Finns ingen återförsäljare av Vienna i Sverige tyvärr...
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/17 :  12:56:32  Show Profile Send hifiman a Private Message  Reply
attans också, hade varit intressant att lyssna på, omde låter likka bra som de ser ut

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

pesa

829 Posts

Posted - 2003/10/17 :  13:07:50  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Interconnect som nämns tidigare i tråden finns i Norge. Jag tror att dom även var med på Arken-mässan senast (även om inte allt från VA visades upp).

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/10/18 :  13:42:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Interconnect som nämns tidigare i tråden finns i Norge. Jag tror att dom även var med på Arken-mässan senast (även om inte allt från VA visades upp).

Dom kommer även till Mässan i Malmö nästa helg.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/10/19 :  18:22:55  Show Profile Send celef a Private Message  Reply
enligt en källa ha v.a. i sin iver att tjäna mer pengar bytt leverantör av kabinett (på ett rätt så fult sätt för den gamle tillverkaren) samt säkerligen bytt elementleverantör (usher?).

sound pollution
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/19 :  18:51:39  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Knoppen:
Här svamlas inget. Bara en diskussion på ett forum.

Det jag tyckte var annorlunda var just infästningen. Normalt har jag svårt att hitta vettiga skruv: skruvskallen når utanför "infästningen".
Kolla på detta element:

Skruvhålen är inte långt från lika breda som själva "infästningen". Syns tydligast på de hål som är klockan 9 och 3.

Jag tycker nog inte att skillnaden är SÅÅÅ stor nu...men visst SER det iaf lite bredare ut!??

PS. Hoppas jag FICK använda en av dina bilder, Pesa.... Vill ju inte åka på Copyrightproblem!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

pesa

829 Posts

Posted - 2003/10/21 :  05:06:45  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
epkpeng: det är lungt...

celef: jag kontaktade Sumiko audio som är distributör för VA här i USA och de känner inte till ngt om några leverantörsbyten. Skall även följa upp med ett mail direkt till VA i Österrike. Vilken källa är det Du refererar till?

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000