HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Bernt Jansson - nöjd.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 73

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2013/07/27 :  22:15:26  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:

FBK, vi får hitta på något, kanske Tobbe och byZan är intresserade av en hifisafari?

Jag är på då sådan här lyssning ger mycket mer än vad en lyssning på mässa kan ge som oftast är svårare att få till.
Vi kan väl höras på Höstkanten bearwik och se om någon av herrarna skulle vilja följa med, bil har jag ju. Och så får vi höra med Bernt när han har möjlighet.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/07/27 :  23:21:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ni är välkomna!
Angående mässljud kontra hemmiljö:
Dessa presterade inte ens i närheten av vad de kan på Jönköpingsmässan. Här har jag tweakat nästan dagligen sen dess, svåraste högtalana hittills. Finns det fel så hörs de. Nu tycker jag att det är väldigt få fel kvar och de har att göra med rummets egenheter. Det är med bred marginal de bästa högtalare jag haft.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/08/01 :  17:16:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Igår hade jag besök av en Faktiskt-medlem, NiklasF:

Så här skrev han:
quote:
Vill passa på att tacka Bernt för en mycket trevlig eftermiddag, att det kan bli sådant jäkla ös ifrån 40watt ( visst var det något sådant sa du? )
Maken till start och stopp på element var det länge sedan jag hörde!
Detta har helt klart gett blodad tand och mina föreställningar om hur det skulle låta hamnade helt klart på ändan.

Lite högre scen än vad man är van vid, lite som att man sitter ganska långt fram på konsert och tittar lite upp mot scenen inte mycket men ändå lite åt det hållet.

Väldigt liten sweetspot, men hallå man köper väl inte högtalare för att dom på sidorna skall finlyssna

Dela ett par sånahär burkar neråt som man är van vid blir bara löjligt, vi drog igång ett par basstarka spår, Yello och lite Infected och drog på skapligt starkt och elementen rörde sig knappt

Stereobilden gick långt utanför högtalarna både i bredd och djup då inspelningen tillät, "vafaan detta är ju långt mer hifi än vad jag någonsin kunnat vågat hoppas på!" Hörde jag mig själv säga ett par gånger under lyssningen.

Låten ifrån 58 vafan sa du 58 * vriiiip* " titta här Bernt, nu fick jag tuppskinn"

Får ni chansen så passa på att lyssna på dessa burkar!

Tack än en gång för lyssningen
( låter jag mer än vanligt snurrig så är det pga att jag åkte direkt ifrån jobbet till Bernt , fyller på med mera intryck om någon undrar något )

Från: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=52619&list=full

Kul tycker jag att No Frills prylar kan inspirera!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2013/08/08 :  07:57:48  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Var med eoJeud hemma hos Bernt och lyssnade på Catacomberna. Måste väl i ärlighetens namn säga att jag hade låga förväntningar på hifi och trodde mest det skulle röra sig om en högtalare med fokus på dynamik, inte mer. Tror att mina förväntningar baserades på lyssning på div. DIY-horn och diverse mindre kommersiella horn. Mina förväntningar kom på skam efter 10 sek lyssning! Detta är hifi så som alla borde uppleva det, allt finns där som man kan förvänta sig i form av en normal hifihögtalare, bredd, djup och fokus men och detta är ett stort men, det levereras fysiskt, mäktigt och med en självklarhet man bara kan få med högtalare av Catacombernas storlek. Jag tror inte jag behöver nämna att det går att spela precis hur högt som helst, tror dock att Bernts förstärkare satte gränsen när jag körde DB-drag med Infected Mushrooms! Den dan jag har plats är jag nog spekulant på detta systemet, så bra är det!

Tack Bernt för din gästvänlighet och tack Petter för din grillning!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/08/10 :  00:42:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det var ju roligt att ha eoJeud här. En härlig kväll blev det med massor av musik och givande diskussioner.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

maal
Member

801 Posts

Posted - 2013/08/18 :  18:04:15  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Just hemkommen från Göteborg och en kalasbra konsert med Roger Waters.
Tack Bernt, för en riktigt trevlig eftermiddag igår.
Om jag ska sammanfatta det med tre ord; dynamiskt, detaljerat och brutalt.
Jag kommer gärna och hälsar på igen!

DIY och rör.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/08/18 :  18:16:36  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Instämmer med maal. Stort tack för att vi fick komma hem till dig och uppleva någonting utöver det vanliga.

Musik är livet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/08/19 :  11:02:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ni är alltid välkomna. Tack för besöket!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/08/19 :  21:14:17  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
hur djupt går dom i rum ungefär ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/08/19 :  21:36:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
24-25 nånstans.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/08/19 :  22:27:21  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
intressant.. då borde dom funka kalas till film också..

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/08/20 :  19:11:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
då borde dom funka kalas till film också

Här måste jag kasta mig in med ett litet överentusiastiskt "JAFÖRHELAVETET!!!!". När jag var hemma hos Bernt och lyssnade ("lyssna" är inte ett korrekt ord, då upplevelsen är så mycket större än endast svagt exciterade resonanser i trumhinnan) så spelades nått (enligt mig) flippat gammalt operastycke där dom inte hade nån som helst koll på vad som hände under 80 Hz vid inspelningen. Upplevelsen var ganska omtumlande. Klar "zon av obligatoriskt njurbälte", utan att någonsin låta minsta svulstigt, bummligt eller odistinkt. Som jag skrivit tidigare i tråden så var det konstigt nog inte brutaliteten som imponerade mest på mig. Den förväntade jag mig, då jag har hållit på med stora horn tillräckligt många år nu för att vara svårflörtad på den punkten. Det som imponerade på mig var skarpskurenheten, definitionen, den extremt strama kliniska "start och stopp" som dessa högtalare presterar. Det står i en extrem kontrast till deras ganska brutala yttre. De ser ut att vara enorma PA-horn (storleksmässigt sett fast med mycket hög WAF), men låter så mycket bättre än de övriga 99,95% av all "hifi" ljudreproduktion jag har fått möjligheten att få avnjuta i mitt liv. Jag skulle tro att hemmabio med dessa högtalare skulle vara extremt roligt. Rent farligt roligt!!

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2013/08/20 22:40:36
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/08/20 :  21:23:59  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Ja jag tror ju inte dom gör bort sig som filmhögtalare.. Däremot vill ju jag ha output helst under 20Hz i film då det förhöjer känslan avsevärt.. Men tanken var att pracka på en bekant ett par sådana här och han är nog mer än nöjd om dom går ner till 30..

Han är inte heller helt emot tanken på att bygga en komplett fullstor hornanläggning då han köper hus...
De e tur man har lite inflytande iaf..

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/08/20 :  22:30:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Om din bekant skulle vara intresserad så går det naturligtvis bra att provlyssna här.

Vill man ha bas under 20 Hz så har vi ju Barabbas i sortimentet också. Den går ju nästan hur djupt som helst.
(Vi har förresten diskuterat att göra en lightversion av Barabbas med bara en 21-tummare i stället för två och halva lådvolymen.
Då kan man köpa en sub i taget och det är ju bättre med två eller flera subbar... Jag tror det är en fin ide.)

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2013/08/20 23:04:11
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2013/08/20 :  23:12:52  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
lightversion av Barabbas med bara en 21-tummare i stället för två

Jaha!! Och vem är det nu som planerar fjollhögtalare? I nästa sekund kommer Ni säkert sparka på en stackars gammal Cowboy som redan ligger!

När får man komma och lyssna?

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/08/20 :  23:33:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
När du vill.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/08/21 :  09:52:24  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Glömde fråga dig en sak Bernt. Hur är högtalarna med "normal" musik som är komprimerad? Är dom skoningslösa mot sådan musik eller är dom snälla?

Musik är livet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/08/21 :  10:31:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Wing Zero:
Faktiskt så tycker jag att de lider mindre av de problemen än vanligt. Vi spelade om jag minns rätt några få MP3 när ni var här. Det känns som det som är bra inspelat blir fantastiskt och mindre bra blir - mindre bra... Fast lyssningsbart. En sak man börjar fundera på är hur väl man hör att de mixtrat i studion på nyare musik. Inspelningarna vi hörde med Buddy Holly, Louis Armstrong/Ella Fitzgerald, Frank Sinatra/Count Basie är alla mer eller mindre orörda.
Ett annat exempel var de tre versionerna av Led Zeppelin-låten "The Ocean" vi jämförde. Första exemplet har de allt komprimerat en del, förutom att de klippt bort ramsan han rabblar upp plus inräkningen.

Du minns väl också Jack Whites hårddistade gitarr? Den spelade vi rätt högt också. Prova den själv hemma om du har den eller om den finns på Spotify, låten är "Ball and Bisquit" från White Stripes - Elephant.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2013/08/21 10:33:19
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/08/21 :  13:06:15  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Okej. Då vet jag det. Tyckte att allt gick från klarhet till klarhet på din anläggning. Ovanligt men riktigt bra att högtalarna ändån försöker ta fram det bästa ur komprimerad musik istället för att framhäva komprimeringen och få det att låta riktigt illa. Vet många high end högtalare har en tendens att göra så mot inspelningar, det som är bra låter bra och det som är mindre bra låter förskräckligt. Buddy Holly inspelningen gav mig gåshud då den kändes väldigt levande och blundade man så kunde han lika gärna stått i rummet framför mig och sjungit. Minns Led Zeppelin väl där den första av dom tre låtarna lät sämre än dom två andra tyckte jag. Jag ska köra lite Ball And Bisquit här hemma för att höra hur det låter på det jag har nu. Jag vet att min anläggning inte ens kommer i närheten av det jag hörde hemma hos dig men nu har jag en bra referens att jämföra med och ett mål. Att få den basen som du har kan jag glömma men att försöka få allt däröver låta lika oansträngt borde inte vara helt omöjligt att uppnå. Sade till dig att jag var lite inne på att kanske göra mig av med mina lådor och skaffa horn istället men jag tror att jag istället bytar ut basarna i lådorna mot ett par som nog passar bättre. Är lite inne på Beyma 15P80Fe då dessa har mycket längre slaglängd och därmed borde kunna leverera mer botten i mina lådor eller vad tror du? Älskar JBL men E130 är inte gjorda för att spela bas fastän det funkar helt okej i dessa lådor. Då tror jag att ett par E140 eller 145or hade funkat bättre.

Musik är livet
Go to Top of Page

ClaesM
Member

164 Posts

Posted - 2013/08/21 :  14:14:53  Show Profile Send ClaesM a Private Message  Reply
Självklart är det bra att kunna spela all möjlig sorts musik just därför att det är "bra"musik och inte behöva välja utifrån vad anläggningen tycker om.....
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2013/08/21 :  14:25:11  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
quote:
Kyleffekten räcker allt, jag blev bara lite förvånad att det blev såpass varmt. Någon föreslog en fläkt till detta, kanske blir det så.

Vad sägs om att fylla elementet med glögg till vintern?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/08/21 :  16:07:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fin ide Jonas!

Wing Zero, vilka element som passar var har Petter bättre koll på. Jag är inte så haj på det. Men den riktigt jämna och välartikulerade basen som jag älskar får man inte med en pipa, inte som jag upplevt i alla fall. Den har jag bara hört från riktiga stora horn, många väggmonterade basar eller sluten låda med EQ. Och då man räknar in känslighet så är horn nummer ett på listan.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/08/21 :  16:29:19  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Bernt: Jag tror du har rätt men jag får försöka göra det bästa jag kan med dessa lådor jag har. Det jag vill ha mer av nu är mer kraft i basen och det tror jag inte att mina JBL element klarar av att ge.
Jag har själv haft/lånat riktiga horn men det var ett par stora W-horn med en RCF 18" bas i varje. Dom spelade sjukligt starkt och bra vad jag vill minnas. Använde dom aldrig för hemmabruk då dom var för stora att få upp i lägenheten.

Musik är livet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/08/22 :  12:24:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag säger inte att basen är dålig i en pipa. Det är bara det att den inte håller isär på samma sätt. Men jag tror vi har bilden klar.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2013/08/31 :  19:40:40  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
...och idag lyfte, nej, katapultades systemet ytterligare till tidigare oanade höjder...
Go to Top of Page
Page: of 73 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000