HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Bernt Jansson - nöjd.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 73

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/08/31 :  19:51:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det här var fruktansvärt bra!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ClaesM
Member

164 Posts

Posted - 2013/08/31 :  21:24:13  Show Profile Send ClaesM a Private Message  Reply
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2013/09/01 :  00:06:49  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
VILKET var fruktansvärt bra?
Var vänlig och avslöja för oss som inte tillhör närmsta kretsen!
Är ju fortfarande en Amatör som följer denna tråd med största och häpna intresse, ju! Funderar om detta är den naturliga fortsättningen på anläggningen i min källare...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/01 :  10:47:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jo, vi pratar om rumskorrigering, mjukvara i HTPC. (Många grottmän spelar upp musik i dator, konstigt nog.)

CH har i många år propagerat för datorlösningar, Lynx-ljudkort och testar all möjlig mjukvara.
Nu sista tiden har han pratat om Trinnov, men där behövs en separat burk - sånt gillar inte grottmän.
Sen testade CH en mjukvara som heter DIRAC. Jag var ute hos honom och lyssnade för ett tag sedan och det där var ju nåt smått revolutionerande... Ljudet stramades upp, framför allt basen men även i andra register. Det lät som Kari Bremnes klev ut ur en telefonkiosk omklädd till superhjälte. Inga av de vanliga problemen med rumskorrigering dök upp - de brukar vara dödad dynamik, skramlig diskant, livlöst ljud. Tvärtom, allt blev bättre och - mirakler av mirakler - musiken fick ännu mer liv.

OK, bra på hans system. Måste testa hemma för att se hur det går där också, tänkte jag.
ClaesM åkte också ut till CH en sväng och blev också imponerad av Dirac.
(Claes är fruktansvärt kinkig med ljudet så det var intressant.)

Igår installerade vi Dirac i mitt system. Liknande resultat. Musiken kommunicerar rakt in i sinnet och faktiskt - ingenting blev sämre. Ett bekymmer med systemet (smal sweetspot) mildrades dramatiskt och för de som orkar sitta långa perioder i sweetspot kan jag säga att ljudbilden blev mer exakt. Q-Soundinspelningar kunde plötsligt ge illusioner av ljud bakom lyssningsplats. De sakerna har med timing att göra och Dirac tidskorrigerar systemet.

Läs mer här: http://www.dirac.se/en/consumer-products/dirac-rcs.aspx
Man kan testa programmet gratis i 14 dagar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

ulfn
Member

210 Posts

Posted - 2013/09/01 :  11:37:28  Show Profile Send ulfn a Private Message  Reply
Det här låter väldigt intressant. Jag har ju tänkt mig att bygga media-PC inom närmaste tiden.
Om inte min nuv. allround-PC lägger av först, den byggde jag 2008.

Har ju tillgång till mycket basinformation i mina högtalare som kanske - kanske inte - behöver struktureras...
Hur får ni tag på Dirac-programvaran?

Ulf

Edit. Missade länken till Dirac

Edited by - ulfn on 2013/09/01 11:38:28
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2013/09/01 :  13:25:08  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Vad jag förstår är blir även högtalarna kompenserade:
"analyze the quality degradations that your loudspeakers and room imposes on the sound"

Någon erfarenhet av det?

8-kanalsversionen avser väl 5.1/7.1 och så vidare, med andra ord så kan man inte använda det i en aktiv setup där varje element har en egen DA-kanal? (Fick ingen klarhet i detta på mässan i höstas.)
Mao: "Easily customizable target response per channel or per channel group"

Någon erfarenhet av det?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/09/01 13:34:56
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2013/09/01 :  13:37:44  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
8-kanalsversionen avser väl 5.1/7.1 och så vidare, med andra ord så kan man inte använda det i en aktiv setup där varje element har en egen DA-kanal? (Fick ingen klarhet i detta på mässan i höstas.)

Korrekt, inget stöd för aktiv delning inom Dirac. Jag ska undersöka med dem om det möjligen är något som kan komma i framtida versioner.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2013/09/01 :  13:45:10  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Jag ska undersöka med dem om det möjligen är något som kan komma i framtida versioner.

Jättebra!

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2013/09/01 :  14:01:53  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Trinnovs stora processorer har stöd för närmast oändligt utbyggbar aktiv delning, men då blir det dyrt. Typ fråga inte...
Det är synd, för det är nog den mest kraftfulla DRC-lösningen idag.
Hade de släppt en variant som går att köra som plug-in i en pc så hade jag varit först i kön.

Sedan finns t.ex Audiolense och Acourate. Dessa funkar som plug-in till pc och här kan man bygga avancerade aktiva filter-lösningar. Själv har jag licens på Audiolense, men har tyvärr aldrig fått till ljudet här, trots mycket samtal och support från Bernt R som ligger bakom programmet. Finns dock ett antal personer på jriver-forumet som använder Audiolense i mycket avancerade aktiva system.
Acourate har jag (ännu) inte testat.

Åter till Dirac...
Vad som är så suveränt med detta, förrutom ljudet, är att det är så otroligt enkelt att komma igång med. Man guidas hela tiden genom installationen och det är närmast omöjligt att misslyckas. Från start till välljudande DRC på max 30min, garanterat..
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/09/01 :  17:13:42  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Låter intressant det här med DIRAC. Har laddat ner testversionen och labbat lite. Får dock inte till det med två kanaler och en subba.
Men finns det en DIRAC-tråd eller kan vi starta en så vi slipper bli alldeles off topic här?

Ny tråd:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=90233

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Edited by - Mathias på Öckerö on 2013/09/01 17:23:57
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/01 :  18:37:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Från start till välljudande DRC på max 30min, garanterat.
Jag klockade inte CH med stoppur, men jag tror faktiskt det där stämmer.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2013/09/08 :  21:38:57  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Stort tack Bernt!

Då har Herr och Fru dalmas just kommit åter från en Göteborgsresa som krönes med ett mycket trevligt besök hos Bernt. Vi fick lyssna på bla Pink Floyd, Bela Fleck, en del klassiskt samt lite julsånger efter Kristinans önskemål och hur det lät kan ni läsa tidigare i denna tråd då så många andra beskrivit det på ett bra sätt. Kan bara konstatera att det var ett sjukt trevligt system att lyssna på. Just nu sitter sambon och funderar om det är möjligt att bygga in något dylikt i väggen framför lyssningsposition här hemma. Har du vägarna förbi Falun vet du att dörren står öppen.

Vänlig hälsning Kristina & Johan
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/09 :  11:16:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tack för besöket! Det är roligt när båda i ett par är så engagerade och musikintresserade.
Kul också att kunna överraska med inspelningen av Chalmers sångkör när vi nu pratade om julmusik.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/16 :  20:56:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag lyssnar mer och mer på klassiskt nu, det är intressant. Det har tills nu alltid saknats den där lättheten i återgivningen
som gör det hela trovärdigt. Samtidigt är det en fullt realistisk attack och tyngd i t.ex en stor bastrumma.

Det här är - hur otroligt det än kan låta - ett av de minst färgande system jag hört över huvud taget.
Jag är mycket, mycket nöjd med hur det spelar nu.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/09/16 :  23:04:14  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Grattis Berra!

Vad skall du göra nu när du inte kan få ditt system att låta bättre? Jobbiga tanke!

Ps. Rörläggarn var här idag. Snart har jag också en acktank. Gissa vad jag vill ha på den

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/16 :  23:10:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vinylen kan ju låta bättre t.ex...

Kul att du också får en acktank. Du får väl löda ihop nån fin grej till den.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/29 :  22:03:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag tror inte det är alla som har en katt som uppskattar Shumanns 2:a symfoni:

Sådär satt han 1:a och 2:a satsen, under 3:e (Adagio) lade han sig på bordet, intensivt lyssnande.
När fjärde satsen och därmed symfonin var slut, reste han sig och gick. Helt osannolikt...

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2013/09/29 22:05:06
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/29 :  22:36:59  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Coolt!

Min 4-åriga dotter ville höra musik i bilen och jag satte på en skiva med Kent, då säger hon "det där är inte musik!" - hon ville ha tenorsaxofonisten Joe Henderson som hon brukar få lyssna på när hon åker med mig. Yes! Det går att prägla in god musiksmak i barn, det verkar också gälla katter

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/29 :  22:41:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det här var nästan kusligt. Nu satte jag igång adagiot igen, katten kom direkt igen. Hoppade upp och satte sig på bordet.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/29 :  23:54:41  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Huu, snart börjar den väsa när du ska byta musik... läskigt!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/09/30 :  06:46:51  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Bosse är en kulturell och belevad katt tydligen
Go to Top of Page

ClaesM
Member

164 Posts

Posted - 2013/09/30 :  07:34:26  Show Profile Send ClaesM a Private Message  Reply
Och just Schumann av alla......?
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2013/09/30 :  07:56:22  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Man hade ju fattat om det Cat Stevens eller så!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2013/09/30 :  08:26:38  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Med kattmynta går det att få katten att lyssna på Hendrix också! =)

Go to Top of Page

ClaesM
Member

164 Posts

Posted - 2013/09/30 :  09:05:04  Show Profile Send ClaesM a Private Message  Reply
Catsuit?
Go to Top of Page
Page: of 73 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000