Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/06/25 : 22:07:11
|
Jodå Pix, nog har jag det. De är så in i h-e stora så de smälter in i miljön så att säga. Men vi får nog ta och förstärka en del väggar i huset. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/06/29 : 00:21:57
|
Tillbaka till Son of Zen! Jormas gamla element får kyla förstärkarn nu:
Den här konstruktionen är rent sjukt bra, tackar farbror Pass för det. Kombinationen med Catacombhornen är en riktig fullträff, inget jag provat hittills har kommit i nivå med detta! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/06/30 : 22:40:43
|
Hmmmm, det är ju en fin tanke... |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2013/07/01 : 00:30:47
|
Jag tror att om du behöver ha mer kyleffekt så kanske en stor bilkylare med en stor långsam fläkt kunde funka. Eller att bara ställa det på utsidan. Om man jämför Jormas element som är gjort för att släppa ifrån sig kanske 500 watt och en bilkylare som är gjord för att släppa ifrån sig ganska mycket mer. Bara en tanke... |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/07/01 : 09:15:33
|
Kyleffekten räcker allt, jag blev bara lite förvånad att det blev såpass varmt. Någon föreslog en fläkt till detta, kanske blir det så. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/07/01 : 12:36:14
|
Bernt, Har du inga tonårsbarn? Det brukar inte vara några problem att få dessa att duscha bort några megawatt varmvatten varje dag.. /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/07/01 : 13:24:53
|
Det där känner jag till Pix, mina barn är 23 och 25. Megawatt är nog inte så långt från sanningen känns det som.
Men dom är utflugna ur boet numera. |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2013/07/01 13:27:16 |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2013/07/01 : 17:46:30
|
Ähh bara till att bygga en spaavdelning som värms upp av musiken! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/07/02 : 21:28:43
|
Spa, kanske det ja.
Bilder på högtalarna efterlystes, här är en ganska dålig bild tagen med Xperia men så här ser det ut:
Det kanske är svårt att från en bild få ett begrepp om storleken. Höjden är 1.81, bredd 3.40. Täcker i stort sett hela väggen i rummet. Djupet är 60 cm.
De är ju målade inför Sweetspotmässan på ett lite uppkäftigt sätt som man ska komma ihåg. Vi vill inte ha det så i slutändan men rummet ska göras om också så det dröjer nog ett tag innan det får sin slutgiltiga färg. Då kommer det att smälta in på ett diskret sätt.
Ljudet funkar alldeles utmärkt på låg volym men kan om man vill prestera fullständigt skrämmande ljudtryck med en basdynamik som jag tror ganska få har upplevt. Jag har full output ner till ca 25 Hz i rummet. Känsligheten för bashornen ligger på ungefär 110dB vid 1 watt, hela systemet ligger på 101dB om jag minns rätt.
Det roligaste med systemet är utan tvekan basen. Tydlig, lätt, ledig och ändå blytung när så krävs. Start och stopp i basen är helt ögonblicklig. Det går liksom inte att missa rytmen i musiken. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/07/03 : 06:45:22
|
Snygt Bernt Varför inte tapetsera möbeln i samma tapet som väggen, då skulle de försvinna in i rummet mer, om de känns allt för dominerande Med några ytterligare stag i horn-munnen så skulle den kuna tas för en bohylla Se upp med krukväxter dock. Vissa växter tycker inte om att stå i drag... /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2013/07/03 08:15:08 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/07/03 : 09:42:14
|
Pix: Vi har tänkt göra om rummet i vinter. Nu ligger det två rum i fil med en vägg emellan som vi tänkt banka ut. I samband med det ska vi välja vilka färger det ska vara och då inkluderas ommålning av hornen. Hornen kommer sen att stå i änden på ett ca 10 meter långt rum. Funderar på akustiken också där för rumsresonansen hamnar betydligt lägre i frekvens än nu. Just nu har jag två pucklar som jag angripit i J.River, 6dB vid 35Hz och 7dB vid 87Hz helt enligt XTZs mätprograms förslag. I det färdiga rummet blir det säkerligen en helmholzlösning. Vi får se.
Passerati: Limitern är en så kallad volymkontroll. Normalt lyssnar jag inte så värst högt, tvärtom numera, men jag har ju testat lite förstås och det blir snabbt riskfyllt precis som du påpekar. Spelar det rent märker man inte riktigt hur högt det är. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/07/15 : 22:22:37
|
Visst är det härligt med plankbyggen? Dags för nåt annat kul och då måste man ju testa lite snabbt:
Och så en liten go nätdel:
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Io
Member
473 Posts |
Posted - 2013/07/16 : 23:42:10
|
Tack för gott kaffe och en go upplevelse. Ja, basen är ngt utöver det vanliga. Men jag blev än mer förvånad över hur bra José Carreras röst lät. Definitivt fem kanelbullar i betyg.
/Olle |
- Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2
- Pioneer 668, PC, Chord Qutest
- Bladelius Saga MkII
- Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode
- Tannoy Arden
- Supra Sword & LoRad
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/07/16 : 23:54:13
|
Tackar så mycket för besöket Olle, det var kul att det gick att passa in. Hälsa din sambo! |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/07/18 : 10:01:43
|
Som vi annonserat på No Frills hemsida så är det öppet hus/grottmansgrillning hemma hos mig i morgon fredag . Det har varit fullbokat men nu fick jag en avbokning. Är det nån som är intresserad att komma så finns ett par platser. Skicka PM i så fall.
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2013/07/19 : 19:27:36
|
Jag kom nyss hem från den "gröna gubben med bakladdade horn".
Tack för gott grillat med tillbehör!
Måste säga att jag är mycket imponerad av dessa katakomber med vattenkylda Pass steg!
I direkt motsats till dess imponerande storlek och framtoning, så var det mer det lågmälda och finkänsliga som imponerade på mig. Upplösningen, detaljeringsgraden, stereoperspektiv, stabiliteten.
Jag lyssnade på Bruce Springsteens skiva the ghost of Tom Joad, vilken jag alltid tyckt att den varit trist och för odramatisk. Hos Bernt så öppnade skivan upp sig på ett nästan magiskt sätt som verkligen kommunicerade till mig. Helt omöjligt att slita sig!!
Det är ett gott tecken om något så stort och visuellt dominerande bara försvinner bakom musiken som flödar som aldrig förr.
Sedan är det såklart väldigt roligt med en basåtergivning som kan gå från sublim till "meteoritnedslag" på en tiondel, utan minsta antydan till tvekan, grötighet eller ödmjukhet..
Mvh Johannes.
|
|
|
plind
Member
1378 Posts |
Posted - 2013/07/20 : 09:49:43
|
Instämmer med föregående talare! När vi fick vänt höger/vänster kanal rätt så blev det än bättre Basåtergivningen och dynamiken var det som satte djupaste spåren i minnet |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/07/21 : 08:09:57
|
Var också där. Den omedelbara direktheten från mässan fanns naurligtvis. Det mest imponerande var det andra: rumslig separation av instrument, klangriktigheten över alla register, upplösning och förmågan att presentera snabb komplex musik utan att det blir grötigt. Sammanfattningsvis så lät det som riktiga instrument mer än något annat jag hört. Jag är imponerad! Catacombfebern kan nog bara botas med att äga ett eget par. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2013/07/21 : 12:11:23
|
Att kattalergi kan ha allvarliga konsekvenser var jag medveten om, detta är ett exempel på just det, hade annars så gärna varit med vid detta tillfälle, bortsett från den fantastiska utrustningen i sig hindrade det mig även tyvärr från att träffa de fantastiska mäniskorna skyldiga till dess upkomst, men förhopningsvis medger min pågående allergivaccination att jg istället medverkar längre fram i tiden då ni åstakommit ännu bättre saker :) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/07/22 : 09:47:22
|
Roligt när folk är nöjda! Det var jättetrevligt, tack alla för att ni kom! Martinsson, det här med kattallergin är ju inte kul. Jag hoppas det bättrar sig i och med allergivaccinationen. Du är alltid välkommen när du känner dig mogen. |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2013/07/22 09:48:12 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2013/07/24 : 23:58:22
|
quote: Synd att du bor så långt bort. Eller om det är jag som gör det...
Vi kanske kan få till det annan gång, läser man intrycken som skrivs så har jag bara en gång i livet upplevt sådan dynamik och bas och det är för sällan... |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/07/25 : 09:39:12
|
Ni får packa in er själva i nåt lämpligt transportmedel och ta er hit, inga problem. Föreslå något, så ska jag kolla så det passar!
Själv tycker jag att jag har rätt nära väg hit. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/07/25 : 10:04:45
|
Det är helt klart värt en sväng, jag tog mig från östkust till västkust för att lyssna. Var dock beredda på att ni kommer hem och börjar mäta hur ni ska få plats med 3,4 x 1,8 x 0,6 m högtalare, för det är väldigt svårt att nöja sig med vanlig återgivning sen.
Edit: bäst att lyfta med Bernts kommentar från förra sidan så den inte missas:
quote: Ni får packa in er själva i nåt lämpligt transportmedel och ta er hit, inga problem. Föreslå något, så ska jag kolla så det passar!
Själv tycker jag att jag har rätt nära väg hit.
|
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2013/07/25 10:45:47 |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
Topic |
|