HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Bernt Jansson - nöjd.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 73

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/10/20 :  21:58:52  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Läckert bygge

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/21 :  11:36:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tack ophetic!

Ryssen, det här är blivande kompanjonen till Caveman Coax-högtalarna så schemat släpps inte utan vidare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2011/10/21 :  15:02:08  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Riktigt grymma högtalare Caveman 15, det borde bli min nästa uppgradering.

Ska se till att få lyssna på ett par.....
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2011/10/21 :  20:15:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Ryssen, det här är blivande kompanjonen till Caveman Coax-högtalarna så schemat släpps inte utan vidare.

Oki

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/30 :  08:24:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nu har grottmännen här hemma klätt sig i vinterskrud och katten inspekterar:

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/10/30 :  08:46:56  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
det är ju faktiskt jätteroligt!

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/30 :  09:23:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, när vi klädde högtalarna så stod Marina och storskrattade, det ser helt fantastiskt ut!
Som alltid i det här projektet ska det väcka känslor och designen kommer utan tvekan att
dela in folk i läger. Tog en bild till precis nu, Bosse ser ut att vara på sin vakt:

Det finns det anledning till, just nu spelas Thea Musgrave's "Turbulent Landscapes"
(Symfonisk slagverksmusik) med Evelyn Glennie som solist. Inget för veka katter!

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2011/10/30 09:25:27
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/30 :  09:51:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ska kanske tillägga att det är det här paret högtalare som ska med till Stockholm i november.
De kommer att spela med den nya förstärkaren plus lite annat.

Det har varit mycket stökigt att få klart allt så Stockholmsvisningen har råkat ut för tidsoptimism.
Datumet i Stockholm kommer att spikas inom kort, det blir efter mässan i Helsingfors dit jag åker
nästa helg, så långt vet vi. Och det blir ett par vardagskvällar, det vet vi också.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2011/10/30 18:56:22
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2011/10/30 :  10:05:46  Show Profile Send Staffan a Private Message  Reply
Det ser ut som om Bosse blivit statisk

Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/10/30 :  10:09:19  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Bosse undrar varför du satt ett stort runt pappföremål mitt i hans klösbräda.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/30 :  10:30:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ifall Bosse skulle försöka med klösfasoner så finns det bot i form av Schwantner's slagverkskonsert...

Här är en länk så kan ni se/höra vad det är för något, fullständigt råbrutalt! Det roliga är ju att Evelyn Glennie
ser ganska späd ut men hon är fullständigt unik, tror aldrig jag sett en musiker som kommunicerar så direkt:

http://www.youtube.com/watch?v=8ffm2WYsatE

(Klippet börjar med två minuters vilda ovationer efter avslutad konsert, därefter kommer finalen en gång till)
Är det någon musiker jag skulle vilja se live så är det hon.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2011/10/30 10:33:58
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2011/10/30 :  11:09:35  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Bravo Bernt!
Äntligen en äkta countryhögtalare!

Lägg nu på Delbert McClintons Genuine Cowhide så Bosse får något riktigt att lyssna till.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/30 :  11:18:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Genuine Cowhide - så passande!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/10/30 :  14:10:59  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Oj! nu har även högtalarna fått skägg!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2011/10/30 14:11:48
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/30 :  18:59:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jajjamän!

http://www.youtube.com/watch?v=sOr1BDHfMJI

Vinylavkodningen i Stockholm blir en gammal kändis - Riaa Wägner!

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2011/10/30 19:02:37
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/10/30 :  19:21:39  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Oj! nu har även högtalarna fått skägg!

quote:
Ska kanske tillägga att det är det här paret högtalare som ska med till Stockholm i november.

Ser fram emot detta möte med grottmänniskorna i november
Go to Top of Page

koldby
Starting Member

8 Posts

Posted - 2011/10/31 :  09:30:38  Show Profile  Visit koldby's Homepage Send koldby a Private Message  Reply
Bernt
Jeg har fulgt denne tråd i nogen tid, og jeg har undrer mig over hvor dine tidligere højttalere (linearray + bånd + horn sub) blev af???

Det var egentlig på grund af de tidligere højttalere at jeg fulgte tråden, da jeg selv går med planer om noget tilsvarende.

Var de så meget dårligere en Caveman (?????) at du måtte skrotte dem, eller var de for store?

Koldby
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/31 :  12:01:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hej Koldby!

Mina paneler såldes till en ung man i Stockholm. Hornbasarna hamnade i Kristinehamn.

Det var inget fel på de högtalarna egentligen, de spelade fint med ett stort och djupt panorama.
Men med tiden har jag hört fler och fler hornanläggningar och liknande. Även högtalare som t.ex
JBL Array 1400, JBL K2, JBL Everest, TAD Ref 1 och olika Tannoy har gett stora intryck.

Jag har pratat med Bo Hansson några gånger och han gav mig mycket huvudbry. Han hade vissa budskap
vad gäller det han kallade för "tonansats", alltså hur en högtalare beter sig i uppstarten av ljuden,
anslagen. Får man det rätt så spelar det musik, och det är första prioritet i hur jag tänker nu.
Sen finns tonalitet, utklingning osv. För att få det riktigt bra så får man tänka i andra banor.
Jag tror att man ibland får göra ett val mellan korrekt dynamik och att det ska låta "vackert".

Ett minne jag har från en av DIY-träffarna var den gången Preben tagit med sitt stora hornsystem,
Rauna Chaverex, och en av besökarna fick sig en rejäl minnesbeta. Det var så att vi lyssnade på
sång och den personen började prata om att det lät agressivt och inte så vackert. Det roliga var
att det var en medlem närvarande i kören som sjöng på skivan... Han blev rejält irriterad och mer
eller mindre skällde ut personen, ungefär så här att "verkligheten är inte så jäkla mjuk och vacker
alla gånger" och sen började han sjunga för full hals, samma stycke, och det var många tappade hakor
får man nog säga. Hornsystemet kom rätt nära verkligheten men inget annat på den träffen var ens i
närheten. De andra systemen lät nog vackrare, men korrekt? Njaaa... Det där glömmer jag aldrig.

Så nu är det gammaldags högtalare som gäller. Hög känslighet och i en kvartsvågspipa. Det blir så
väldigt mycket mer levande, med mer nerv och närvaro.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

koldby
Starting Member

8 Posts

Posted - 2011/10/31 :  15:09:26  Show Profile  Visit koldby's Homepage Send koldby a Private Message  Reply
Hej Bernt
Meget interessant!
Jeg tror godt jeg ved hvad du mener, men jeg synes nu at et stort klassisk opera orkester og operasangere som synger f.eks. Puccini lyder MEGET smukt i virkeligheden...
Kan Beyma enhederne det?
Et system som kan begge dele ville være fedt!
Ellers er man nødt til at prioritere efter ens musiksmag IMHO.

Koldby

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/11/01 :  17:46:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Beymaelementen är ärliga tycker jag, återger precis vad de matas med. De är fantastiskt fina även vid låg nivå.

Vi ställde ut Caveman i Jönköping och där blev det mest dB-dragrace för det inbjuder de ju till men de kan så mycket mer.
I Jönköping avslöjades även brister tidigare i kedjan - utan pardon.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2011/11/01 17:47:26
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2011/11/01 :  18:02:24  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Det har varit mycket stökigt att få klart allt så Stockholmsvisningen har råkat ut för tidsoptimism.
Datumet i Stockholm kommer att spikas inom kort, det blir efter mässan i Helsingfors dit jag åker
nästa helg, så långt vet vi. Och det blir ett par vardagskvällar, det vet vi också.

Synd att det blev på vardagskvällar, jobbar då

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2011/11/01 :  22:00:14  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
ja visst är hon fantastisk Evelyn Glennie, speciellt med tanke på att hon är döv.
Det är därför hon spelar barfota, vilket kan ses i slutsenen.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/11/01 :  23:06:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Japp, det gör det hela närmast ofattbart. Vi har haft henne uppe för diskussion i flera trådar på forumet tidigare.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2011/11/01 :  23:20:48  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Hej Nisse!
quote:
speciellt med tanke på att hon är döv.
Det är därför hon spelar barfota,

Här introducerar Du en logikkedja som får även mina tankebanor att synas normala.

Efter en arbetsdag i högtalarsnickeriet så luktar mina fötter som en sedan länge bortgången gnu, då jag de senaste 35 åren konsumerat drygt
2 paket cigaretter om dagen känner jag själv inte denna odör men jag kan absolut inte höra den heller och då har jag en, för min ålder, excepionellt god hörsel.

Bernt har heller aldrig kommenterat detta problem, då spelar jag förvisso alltid väldigt högt när han är här vilket kan tänkas maskera olägenheten i någon mån men katten, som har ett (två) fantastiskt öra hör nog inte heller denna likdoft då hon med förkärlek sover under mitt täcke, vid fotändan!

Du får nog förklara bättre.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/11/02 :  00:59:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Du får nog förklara bättre.

Från Wikipedia:

"Evelyn Glennie, född 19 juli 1965 i Aberdeen, är en skotsk slagverksvirtuos. Hon är verksam inom klassisk musik som soloslagverkare på heltid, något som i början av hennes karriär var unikt.
Glennie är döv sedan 12 års ålder och har lärt sig särskilja toner genom att känna deras vibrationer. Bland annat spelar hon barfota för att kunna känna vibrationerna i golvet.
Hon tilldelades Brittiska imperieorden 1993 och blev 2007 Dame Commander (DBE)."

Från Allmusic.com:
"Evelyn Glennie, born in Aberdeen, Scotland, in 1965, is the world's foremost, and first full-time, solo percussionist. The recipient of enormous media attention due to her deafness, Glennie is likewise noteworthy for the variety of her repertoire and recording projects. She lost her hearing at the age of 12 and began to study timpani at that time, working extensively with her teacher to learn to sense percussion vibrations."

"Glennie does not mention her deafness in press materials, and she has been known to react with exasperation when asked about it to the exclusion of musical matters. She is profoundly deaf, meaning that while she cannot understand speech, she can hear some sound. What she hears is augmented, as it is for everyone else, by her sense of touch. The sensation of feeling vibrations is experienced by Glennie at various frequencies and in various parts of her body. She tends to feel low sounds in her legs and feet, and high ones on her face, neck, and chest. Glennie contends that hearing is a form of touch, and that everyone, whether "deaf" or not, processes sound in an individual way."

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
Page: of 73 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000