HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Bernt Jansson - nöjd.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 73

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/06/21 :  00:38:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Volymkontrollen i Lynxkortet försämrar signalen en liten aning och det blir mer hörbart med de här känsliga högtalarna. (99dB)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/06/21 :  22:35:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Roligt att vi blir uppmärksammade på 6moons!

http://www.6moons.com/news/news.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/06/21 :  22:55:57  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja det var det, lycka till på den internationella marknaden
Go to Top of Page

TheoT
Member

56 Posts

Posted - 2011/06/21 :  23:08:17  Show Profile Send TheoT a Private Message  Reply
Aha! Ja det är ju värt att tänka på den dagen allt spelar som det är tänkt.

Nuvarande anläggning: OK dator med JRiver MC 22 - Lynx E44 CH1&2 - Acoustic Reality eAR 202 - 8xVisaton B200 i öppen baffel. Lynx E44 CH3&4 - Adcom GFA 555 - 2xBeyma SM115K
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/06/23 :  07:16:30  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Grattis till omnämnandet i 6moons!

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/06/24 :  00:47:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det var kul. Nu har vi inte jättestora ambitioner att komma ut i världen och så (vi vill sälja byggsatser) men det är väldigt skoj att det där experimentet föll så väl ut som det gjorde. Ovanligt svårt att göra filter till elementet, jag körde helt fast och gick vilse. Det fick till nån med mycket stor erfarenhet och förmåga att tänka utanför de vanliga ramarna för att knäcka den nöten. Claes Lindén har min allra djupaste respekt. Mångårigt samarbete med Bo Hansson sätter väl nån slags standard, Bosse kallade ju till och med Claes för sin "inspiratör" vilket säger en del... Vad enkelt det verkar när nån som verkligen KAN sina grejor sätter igång.
Claes hade dessutom gett mig uppslag till lämpligt slutsteg, också det helt utanför de vanliga ramarna. Det var baserat på den amerikanska dubbeltrioden 6336 som Luxman använde i en del slutsteg på 70-talet. När jag byggt det kunde jag konstatera att kombinationen Caveman/6336 spelar med en direkthet, närvaro och dynamisk slagkraft som jag mycket sällan hört. Claes system har det i överflöd, det hade även Ocean Way Studios system som jag hörde på CES för ett par år sedan. Det är nånting med att man inkluderar dynamiken i klangbegreppet, är dynamiken begränsad och högtalaren alltid låter tam och snäll så är det fel, fel, fel! Många försöker kompensera för sådana brister med en hissad diskant.

6336 tillverkas inte längre. För byggsatsen till slutsteg som vi planerar ska vi därför använda det ryska röret 6C33CB.
Vi hoppas 6336 kvaliteter finns även i 6C33CB, rörtypen är väldigt lik.

Nåt sånt här:

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2011/06/24 00:50:49
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2011/06/24 :  00:50:54  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Åh huga...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8631 Posts

Posted - 2011/06/24 :  01:07:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Intressant!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2011/06/24 01:20:15
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/06/24 :  08:29:28  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Ser maffigt ut! :]

Kanske får köra en tur uppåt och provlyssna någon gång igen, enda kruxet är att det väcker dom små tomtarna på loftet ..

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/06/24 :  10:00:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag har märkt att de små tomtarna behöver väckas emellanåt. Du är alltså mycket välkommen.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2011/06/24 10:01:56
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2011/06/24 :  10:32:05  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Prova 6080/6AS7 i pp koppling.
Det spelar åxå kanon bra.
Dom är hälften så starka som 6336 men till ert system
skulle det räcka.

Staffan Tennbrock byggde en sådan spis för många år
sedan med QuadII utg järn å cfb.
Den gav ca 5W/kanal.

6080 är dessutom mycket lättare att få tag på.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/06/24 :  12:01:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
6AS7 ja, det ska man väl bygga med nån gång också. Men nu är det 6C33 som ligger på ritbordet.

Det finns fler som behöver nämnas när man ändå är igång och skryter om högtalarna. Ingvar Ahlberg har en helt sagolik humor, det har ni säkert märkt. Han kan också göra det omöjliga med plywoodskivor. Absolut perfekt uppsågat med superb passform. Och om man sätter ihop bitarna så som han säger så verkar det bli välljud varje gång. Han kan sina pipor!
Proelement kan han också och har ständigt nya idéer på gång. Det är goda nyheter för det behöver aldrig någonsin bli nån brist på roliga projekt och kits åt byggsugna, den saken är klar.

Sen har vi den andre (förste egentligen) Claes. Han blir aldrig nöjd. Det är bra det för han ha myckett goda öron, har erfarenhet som studiotekniker med mixning och annat intressant. Sen är han musiker också, en sån ska man väl ha i såna här projekt - bra om det blir strömavbrott t.ex.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2011/06/24 12:10:00
Go to Top of Page

No Frills Audio
Member

94 Posts

Posted - 2011/06/24 :  15:23:55  Show Profile  Visit No Frills Audio's Homepage Send No Frills Audio a Private Message  Reply
På tal om Ingvars eminenta humor.......... jag rekommenderar alla som vill ha ett gott skratt mellan varven att följa den här tråden!

http://www.no-frills-audio.se/viewtopic.php?f=23&t=77

Jag har väldigt kul varje gång jag läser den!
Många goa garv blir det!

/C

Petter - Claes - Bernt --- www.no-frills-audio.se

Cavemanklanen - Catacombs - Barabbas - Beyma - FaitalPro - Fostex - Monacor - Mundorf

Edited by - No Frills Audio on 2011/06/24 16:22:43
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2011/06/24 :  18:46:56  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Om vi nu skall diskutera insatserna bakom dessa No-Frills produkter bör vi väl inte glömma den tyngsta medarbetaren, projektledaren.

En mästare i filtermontering, styr allt med fast tass och stjäl alla måttband vilket gör att man i sluttampen måste gissa och höfta lite, det är då det blir bra.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2011/06/26 :  22:08:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har också fyra 6S33S men använder bara två när den väl blir ihop satt igen. Jag är säker på att du inte blir besviken Bernt när du är klar, de rören vet inte när de skall ge upp (så känns det).

Vilka ingångsrör är det tänkt att du skall använda, två av dem som du har där ser ut som 6SN7 i den ryska varianten 6H8C.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/06/26 :  22:24:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det blir antingen 6H6 eller 6H30 på ingången och 6SN7 som fasdelare. I 6336-steget jag har sitter 6H6 och 6SN7. Det är mycket riktigt ryska ekvivalenter som du ser.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/07/15 :  11:06:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Måste bara posta ett utlåtande från en person som provlyssnat ett par Caveman 15" Coax i Linköping:

"Det lät bra i Jönköping men nu har Cavman fått ett par hundra timmar till i speltid och gottat till sig ordentligt! OTL- stegen som Claes använde var som handen i hansken!

De spelade mycket härlig musik! Allt från Dylan till Pantera. Just Tom Jones låten lät helt makalöst bra! faktum är att allt vi spelade lät kanon. Vilken spelglädje det är i dessa burkar, Det låter rätt på något sett, Man känner musiken rent fysiskt när någon slår på trumman! Det gick att spela både högt och lågt med bibehållen upplevelse, sen är det ju alltid roligt och spela högt. De är riktiga allätare vad gäller musik."

Sånt här värmer, särskilt när det skrivs av en audiofil som hört det mesta!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/08/07 :  00:16:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vi hade en liten No Frills Audio-träff i torsdags, tänkte visa ett par bilder. Här ser vi Stajo krypande på golvet, bakom honom Peter Ellsinger och sittande Bengt Juul:

Stajo verkar höggradigt intresserad av mitt senaste experimentbygge med 6C33CB.

Claes, Bengt och Peter:

Peter Ellsinger var riktigt förtjust i ljudet sade han och skriver också såhär i ett mail till mig:
"Det låter riktigt spännande. Dynamik före trohet mot klang. Precis som jag vill ha det! Dynamiken är ju en hörnsten i klangriktigheten
så nog är det så att många "klangriktiga" system inte alls är klangriktiga för de har helt fel på de dynamiska egenskaperna."

Bengt lyssnar på de legendariska Altec 604 hemma och han tyckte detta var mycket likt Altecarna.

Fler bilder och kommentarer finns på http://www.no-frills-audio.se/viewtopic.php?f=93&t=129

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2011/08/07 00:25:00
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2011/08/07 :  15:08:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nätdelsplankorna ser ut att vara nått man kan skrämma småbarn med..!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/08/07 :  17:55:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tja, man tager vad man haver...

Stora trafos, rediga drosslar och små kondingar.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2011/09/09 :  10:54:24  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Finns det någon update på dessa projekt? :)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/09 :  12:09:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kommer efterhand på http://www.no-frills-audio.se/viewtopic.php?f=83&t=48

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/16 :  20:26:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En liten byggbild på det senaste projektet:

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/20 :  19:48:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Separat nätdel är ju rätt praktiskt, den kan man gömma undan. Under provspelningen ser det ut så här men sen åker nätdelen in en våning ner i bänken.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8631 Posts

Posted - 2011/10/20 :  20:09:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Schema kommer väl sedan?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 73 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000