HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Bernt Jansson - nöjd.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 73

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/28 :  13:09:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Lindome, du är alltid välkommen!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/08/28 :  22:18:57  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Hehe sälj V5orna innan dom är värda 0 kronor!
Skall bli göttatt höra.
Tar med mig infekterad svamp så får vi poppa lite innan det är läggdags där nere!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/30 :  01:16:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Att rationalisera bort en kondensator kan göra stor skillnad. Det gjorde så att basätarna blev något effektivare. Mitt lyssningsrum är tvärtyst nu.

Jag har haft bekymmer att integrera Dayton IB 15-tummarna i dipolbasarna. De är så pass dynamiska att de tar kommandot så att säga, och spelar de då inte 100% rätt så låter det inte särskilt bra. Och med de nya basätarna på plats blir det pinsamt tydligt. Anslagen blir orena och känns helt enkelt inte rätt. Bara huvudpanelerna med dubbla 8-tummare spelar kanon, klockrent. Men de spelar inte lågbas. Så jag vill ha med 15-tummarna, det skulle ju vara f-n om man köpt fyra såna till ingen nytta. Spelar det orent så är det förfelat. Jag har försökt med olika branthet i digitala delningen, delay på de högre registren och alla möjliga tricks man kan göra i datorn. Inget har blivit så som jag ville, bara nästan. Och nästan bra är inte det jag vill ha...

Men nu i kväll lade jag ner en hel del jobb på att ställa in mitt filter från LennArt Labs. Jag var tvungen att läsa lite i manualen och när jag ställt in nivån och brantheten i dipolkompenseringen och vänt fasen på basarna föll det på plats. Det sitter som en smäck!

Esl kom på besök och det första han sade efter en kort provlyssning var att han aldrig hört en så torr bas förr, det tyckte jag var enormt roligt att höra.

Så nu kanske man vågar integrera två Dayton IB 15" i de nya högtalarna också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/08/30 :  07:43:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jasså, du har fått till det med IB'arna. Jag ser fram mot frukosten idag.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/08/30 :  08:00:29  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Vad blir det till frukost

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/08/30 :  08:05:33  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
kan man få se ett schema på hur det är gjort?

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2008/08/30 :  08:50:41  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
och utan basbummelätare så får du inte till det med femtontummarna eller

Det här hade jag lika gärna kunnat skriva själv, jag sålde mina dipolsubbar.
quote:
Spelar det orent så är det förfelat. Jag har försökt med olika branthet i digitala delningen, delay på de högre registren och alla möjliga tricks man kan göra i datorn. Inget har blivit så som jag ville, bara nästan. Och nästan bra är inte det jag vill ha...

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/30 :  09:25:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Vad blir det till frukost

Ägg, bacon och nyplockade smörstekta kantareller
quote:
kan man få se ett schema på hur det är gjort?

När vi är helt klara med konstruktionen kanske.
Men tänk dig mick - mickförstärkare - lågpassfilter - volymkontroll - slutsteg - högtalare. Micken lyssnar intill högtalaren och den här kretsen är kopplad i motfas, så att den strävar mot noll ljud.
quote:
och utan basbummelätare så får du inte till det med femtontummarna eller
Utan dem så hörde jag inte vad som händer. Grejen är egentligen Lennarts otroligt smarta filter för det var det som sydde ihop elementens spelsätt.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/08/30 :  09:32:34  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Här blev det omelett med knaprig bacon och diy tomater.

Ska nog testa detta framöver.

Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2008/08/30 :  22:04:37  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Hoppas inte kantarellerna var infekterade bara, såna skall man bara lyssna till.
Har en trädgård och nästa sommar blir det DIY tomater den saken är klar.
Jag måste tillägga att basen hos Bernt är ganska torr även utan bummelätarna, betydligt torrare än vad man får från lådbasar.
Mitt rum är 10 meter långt och jag spelar dipol längs med rummet så att säga.
Har alltså ca 7meter luft bakom dipolbasarna, lite därför faktiskt som jag skaffade denna lyan. Så.. jag har ännu torrare bas med mina Dayton skulle jag säga.
Kör just nu med en bummelätare och det ÄR skillnad till det bättre!
Måste betyda att de som har små rum och betongväggar samt lådhögtalare skulle få sjukt bättre ljud med dessa!

/esl

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/30 :  22:21:21  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
quote:
Måste betyda att de som har små rum och betongväggar samt lådhögtalare skulle få sjukt bättre ljud med dessa!

Du har precis ökat mitt habegär med sjukt mycket.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2008/08/30 :  22:47:34  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Hihi... tja men så är det.
De sänker efterklangstiden från 20 till 200 Hz mer än vad en Svanå basabsorbent gör vid EN ENDA frekvens...
Så vad säger man?
Gäller att få den tyst från bi ljud... så det är där jobbet ligger.

/esl

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/31 :  08:46:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Esl, var har du placerat din bummelätare?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2008/09/01 :  20:38:32  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Längst bort i hörnet

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/09/01 :  21:07:37  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Detta är MYCKET intressant!!!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2008/09/01 :  21:33:00  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Nya mätningar!

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/09/01 :  21:52:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Menar du mig???

Kommer troligen förbi en person med en XTZ-mick på onsdag, då kan vi få mätningar.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/09/02 :  06:08:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Hur upplever man spridningen av basen till resten av huset med/utan basätare ?
Jag SKA ha ett gäng sådan !!!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/09/02 :  22:59:50  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
Hur upplever man spridningen av basen till resten av huset med/utan basätare ?

Vi ska kolla upp det med granntösen som jobbar på bageriet och som lägger sig vid åttatiden på kvällen. Hon kanske har märkt någon positiv förändring. Men egentligen vet vi inte ännu. Just nu sitter vi bara och njuter av hur lugnt det är. Inget extra brus, liksom.
Och det är klart du ska ha såna! Dödar ljudföroreningar och stress fantastiskt bra. Och så blev de ju snygga också.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/09/03 :  07:32:46  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply

hrm, harkel....

quote:
Här får alla medlemmar(utom näringsidkare) möjlighet att under ordnade former lägga in egna bilder på sitt system och dess delar.

Nu är det snart tre sidor med bara en massa text sedan senaste bilden, och när Marina börjar prata om att det snyggt så vill i varje fall jag gärna få en flukt.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/09/03 07:35:38
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/09/03 :  21:50:59  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Jag har hälsat på Bernt idag och kan intyga, basätarna är snygga. Det är några år sedan jag senast besökte Bernt och jag tror han gått en finsnickerikurs under dessa år. Byggena håller numera hög klass och finish. Basätarna är jättesnygga, ser ut som små bord och placeras med lätthet i dom flesta hem utan att störa. ( vem kan säga det om en V5:a#8230;) Det roligaste är dock vad dom gjorde med ljudet. Vi började med att spela med basätarna inkopplade. Det spelade stort, luftigt, avslappnad, fylligt, makalöst djup (dvs spelar långa bakom högtalarna). Det lät säkert bra senast jag besökte Bernt men detta var riktigt bra.

Han pausade musiken och jag tänkte att nu jäklar blir det bas, 4 st 8#8221; + 4 st 12#8221; lär fläska på rejält. Döm om min förvåning då jag upplevde det som att det blev mindre bas med basätarna avslagna. Jag allt blev mindre, ljudbilden krympte, det blev platt, lite kantigt, inte alls trevligt efter att ha njutit av anläggningen med basätarna på.

Jag hade med mig XTZ:s mätprogram och mik och vi gjorde lite mätningar. Bernt sparade ner mätfilerna som bilder så dom kanske kommer ut här. Men om jag förstod att tolka det hela rätt så käkade basätarna i sig ca 5 db bas vid 38 hZ då vi mätte vid själva ätaren, inte illa, ja inte illa alls.

Bernt får utveckla och förklara vad mer vi kom fram till men jag blev väldigt imponerad och förtjust i denna lösning som jag hoppas få prova i en annan miljö. Tänk om två små blomsterbordi valfritt träslag kan ersätta 4-6 st stora helmholtzabsorbenter.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/09/03 :  23:28:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tackar för berömmet Stefan! Jag får väl visa en bild på en av bummelätarna då:

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2008/09/03 23:30:41
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/09/03 :  23:38:27  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Men herregud så mycket sladdar!
Vi får nog göra sladdsanering bakom den fina låddan.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/09/04 :  08:14:33  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag tror det är dags för ett studiebesök snart. De ser ju väldigt trevliga ut de här basätarna.

Hur upplevs rummet när basätarna är igång utan musikanläggningen spelandes, känns det tystare?
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/09/04 :  09:06:20  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Ja, mycket tystare.
Det känns som att komma in i en tät, hög skog, eller som att man får en filt över huvudet. Mycket mindre brus.

Waf, Waf!

Go to Top of Page
Page: of 73 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000