HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Bernt Jansson - nöjd.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 73

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/14 :  06:35:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tack! OTL-en låter ganska fantastiskt också. Jag är väldigt stolt över den.
Angående RIAAn så har jag lagt RIAA-korrektionen mellan första och andra steget i stället för att som Allen Wright
dela upp korrektionen på två steg. När du bygger så var noga med att matcha komponenterna, det är jätteviktigt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/14 :  16:04:20  Show Profile Send Uniper a Private Message  Reply
Aha, ja så kan man ju givetvis göra. Allen verkar ha koll på vad han sysslar med. Linjesteget jag byggde besegrade nämligen farsans Conrad Johnson Premier 14. Är RIAA:n i samma klass, vilket den garanterat är, så bör den slå nästan allt annat på fingrarna.

Och ja, du har all rätt att vara stolt över den. Det hade jag oxå varit . Det är inte många som hade gått i land med ett sånt projekt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/14 :  17:43:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Uniper: Ja, jag anser att Allen Wright är ett geni. Det jag byggt som bygger på
hans idéer har spelat gudomligt. Inte analytiskt eller transparant eller hur man
nu vill formulera sig, utan helt enkelt otroligt musikaliskt. Man glömmer teknik
och förundras över musiken - det är det som räknas!
Titta närmare på superreggen i boken, sid 10 i kapitlet som heter "The Super Reg!"
Förklaringen och figuren på sidan 5 i samma kapitel fick minst 100 ljus att gå upp
för mig. Det är en princip som ska monteras in på diverse ställen i
min anläggning framöver, bl.a. i D/A omvandlaren.

Som en konsekvens av mätningarna igår har jag ändrat en del på delningsfiltret
i ena högtalaren idag. Låter mer trovärdigt och en liten hårdhet som gjort sig påmind
i framför allt flöjtmusik har mer eller mindre försvunnit verkar det. Bandet spelar
lägre i frekvens nu och delningen är brantare. Nivåerna är justerade lite så bandet
får mer att säga till om. Bandet är betydligt mer kompetent i mellanregistret
än Audax HM170Z0, helt klart.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Edited by - Bernt Jansson on 2003/12/15 02:09:44
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/17 :  02:08:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det händer mycket nu. Idag har jag fått de omlindade drosslarna till OTL-ens
nätdel. Förstärkaren är lite tystare än förut. (när den skall vara tyst)
Det är mer "Downward dynamic range" som Allen Wright pratar om. Samtidigt
har jag nya kablar (Belden 89259, bulletplugs mm) och har modifierat delningsfiltret
i högtalarna och dämpat mera i lådorna. Det jag upplever nu är att rummet har
öppnats upp och ljudbilden är betydligt djupare än förut. Jag satt och lyssnade
på vinyl förut, när jag slöt ögonen kunde jag ha svurit på att rummet var
10 meter djupt och 10 meter brett. Det här artar sig riktigt, riktigt bra!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/18 :  01:35:21  Show Profile Send Uniper a Private Message  Reply
Det låter ju riktigt trevligt det där. Nästan så man blir tvungen att masa sig iväg till Diy-träffen bara så man får höra den dära otl:en.. . Denna frågan har säkert ställts förr, men men, hur mycket effekt gör den av med på tomgång? Jag gissar väl på ett antal hundra watt, men hur många?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/18 :  22:07:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nya OTL-en drar 600W på tomgång, den gamla drar drygt 400W.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/31 :  11:21:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag har köpt nya band till högtalarna. Köpte av Dahlberg - otroligt proffsiga band.
Det är aluminiumbanor på kaptonfilm, något bredare än de jag haft hittills.

Så här ser det ut:

Jag räknar med att få lite bättre frekvensgång och kunna dela lägre.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/31 :  14:49:45  Show Profile Send Uniper a Private Message  Reply
Varför är bandet veckat? Är det för att det ska vara lite fjädrande? Blir det inte svårt att få dom ordentligt sträckta?
Hoppas dom e monterade och klara den 10:e...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/31 :  15:52:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Bandet är veckat för att få jämnare och lugnare frekvensgång om jag har förstått det hela rätt.
Banden skall inte vara mer sträckta än att de hänger på plats. Alltså så löst som möjligt, så
det blir väl veckningen som håller bandet på plats egentligen.
Jodå, det ska nog bli klart så att det spelar den 10:e. Jag har fått ändra en hel del för
jag hade gjort flera saker fel och det syntes när man mätte högtalarna.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/05 :  18:14:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nu håller jag på och bygger om mina diskanter.
Här en bild på stommen med magnetsystemet.

Varje diskant väger åtta kilo och har en rörlig massa
på ett gram ungefär. Membranytan är lite större än en
7 tums kon... Spelar från 5-600 upp till 20000Hz.
Det är intressant med bandhögtalare.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2004/01/10 23:43:24
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/05 :  19:00:36  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
magnet heaven där hehe måste va världens största diskanter det där
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/06 :  23:22:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det nya bandet mäter mycket bättre.
Nu ska det fixas delning också så är det klart för DIY-Träff.

Svart: Audax HM170Z0 Röd: Bandelement

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/11 :  01:56:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ljudet är väldigt realistiskt...

Bild från DIY-Träffen den 10/1. En stereoanläggning kommer aldrig riktigt i mål.
Det skadar inte att höra äkta vara ibland. Snacka om dynamik och musikalitet!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/12 :  14:00:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
På träffen fick jag slänga på 1 mH spolar parallellt med banden så där körde vi med 12dB
filter, annars fladdrade banden okontrollerat av de högre effekterna jämfört med hemma.
Det lät bra ändå tycker jag men mycket ljust och naket. Audaxarna räckte inte till i det
stora rummet - banden verkar klara höga ljudtryck och bra med effekt utan minsta problem
annars. Vi har en annan lösning för fladdret på gång så det blir 6dB filter i framtiden.
Bengt Dahlberg sa när jag pratade med honom på telefon igår att det tar
ungefär en månad att spela in banden ordentligt.
Jag blev misstänksam mot ett par kondingar i signalvägen i förförstärkaren så jag bytte ut
dom igår mot ett par Philips MKP (Har SCR i rätt värde någonstans här men dom har gömt
sig i röran efter träffen) Något mjukare ljud.
Och idag bytte jag rören i fasdelaren från Raytheon 5687 till General Electric 5-star 5687.
Det gav ett fylligare ljud. Man lär så länge man lever. Det här är en av fördelarna
med rör, man kan lätt påverka ljudet på olika sätt.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/12 :  16:48:59  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Så sant som det var sagt "Bernt Jansson", en anläggning går aldrig i mål.
Ibland tror jag att det glöms bort i hastigheten, men den insikten är en viktig modererande faktor.

Bravo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/13 :  11:56:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
De här bilderna var så kul så de länkar jag hit också.
Tagna av Per-Arne på DIY 2004 i Göteborg.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2004/02/01 23:37:23
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/13 :  12:52:06  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
pac ser då väldigt nöjd ut på den bilden.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/13 :  20:26:43  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Frälsaren talar till de upplysta

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/21 :  11:05:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nu är mysteriet med det vassa ljudet på DIY-träffen löst!!!
Det är tydligen VÄLDIGT känsligt för mellanregistret var någonstans på bandet
lyssningspositionen hamnar. Mitt framför bandet och horisontellt rakt ut finns
området med rak frekvensgång. Hamnar man över eller under... ja då dyker
mellanregistret. Det hade jag inte en aaaaaaning om.
Så högtalarna skulle alltså vinklas annorlunda.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2004/01/21 11:25:45
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/01 :  23:26:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Sedan jag köpte de nya banden från Bengt Dahlberg i Umeå har jag slagits med en aning hårdhet
i ljudet. Felet ligger absolut inte i banden, som är bland det mest fantastiska jag hört. Problemet
är att de tillsammans med OTL-en avslöjar tidigare fel i kedjan fullständigt skoningslöst,
plus det jag skrev i förra uppdateringen.
Pac har hjälpt mig med mätningar och olika idéer och uppslag. Många intressanta kvällar har
det blivit. Time har varit här och hälsat på, vi pratade bland annat om kondensatorer. I
samband med detta hade jag köpt några papper i olja-kondensatorer, och time pekar på ett
par av dessa, säger "DOM tror jag är bra!" Nu har jag lött in dom i försteget för en vecka
sedan... Jag har ALDRIG hört så stor skillnad på kondingar förut. Ojojoj... Hyfsade
polypropylen helt utklassade. Nu spelar det musik igen, och mycket bättre. Ingen hårdhet,
nu lyssnar jag bara på musik, ingen jakt på fel längre.
CD-spelaren är numera en Cambridge D500SE som jag bytt till mig av time mot en del andra
prylar. Gott nog tills vidare, en spelare med riktigt trevligt ljud redan i originalskick,
men den skall tweakas rejält sedan när garantin gått ut...
För vinylriggen är fortfarande betydligt bättre.
Det finns massor av projekt på gång här, vänta bara!!!

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2004/02/01 23:41:28
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/02/15 :  20:34:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Det finns massor av projekt på gång här, vänta bara!!!

Du e småt galen Bernt , sånt gillar jag

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/02/15 :  21:25:06  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Ja tack o lov för det

Kan Ni tänka Er något värre i livet än att bli "färdig"

Huuua !!!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/16 :  00:08:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nä, färdig blir jag nog aldrig. Men det gäller att ha kul på vägen mot ofärdigheten så att säga.
Nu håller jag på och klarlackar lådan till ett nytt RIAA-steg. Och så gjorde jag ett experiment för
ett par veckor sedan med fyra små Monacor bredbandare i en öppen baffel. Lät OK men inte så bra
att det var något att bygga vidare på. Det mätte för dåligt och var inte högupplöst nog för att
duga till det jag tänkt mig. Jag ska förresten ta kort på den, kanske någon tycker det är intressant.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2004/02/16 00:11:31
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/16 :  13:51:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Senaste bygget, ett RIAA-steg som inte är färdigt ännu:

Experiment med Monacor bredbandare i öppen baffel:

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/23 :  03:57:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Yes! Jag hittade en bild på en förstärkare jag ägde och spelade på i 20 år.
Otrolig kvalitet och känsla! Min hette L-81 men såg exakt likadan ut.
Sedan gick jag till Helmers HiFi och bytte ut den mot något annat.
Ett misstag. Kanske någon på forumet äger den idag?
Här:
http://luxman.fotopic.net/p387439.html

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2004/02/23 04:02:10
Go to Top of Page
Page: of 73 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000