HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Bernt Jansson - nöjd.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 73

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/25 :  03:19:15  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Grattis till en kanonkonstruktion Bernt

Bravo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/25 :  10:33:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, tack för det. Låt oss inte glömma Morgan Lundberg i Umeå som designat hela drivsteget och valt
rörtyp i ingången. Jag stod för val av rör i fasdelare, bygge, mätningar, provlyssning och modifiering.
Tubetvr här på forumet skall heller inte glömmas, proffssynpunkter på mätresultat är guld värt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/25 11:14:08
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/27 :  21:21:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Skit också! Jag måste bygga nya högtalare... Och SACD var det ju ja...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/27 :  21:33:23  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Hur går det med skivspelaren
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/27 :  21:54:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det också! Skivtallriken är klar men det kom annat emellan just
nu, jag bygger en vägg i min dotters rum.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/11/28 :  00:15:02  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Vägg ??

Vred Ni på för högt där hemma

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/28 :  01:06:05  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Hehe..

Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/11/28 :  01:12:18  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/28 :  08:26:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2003/12/01 :  20:38:14  Show Profile Send bjurta a Private Message  Reply
vad är det för basar du har i dipolsubarna?

björn ohlsson
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/01 :  23:02:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Billiga Pro Audio SW12, coatade med bitumenmassa, samma som Svalander har.
Låter nog skit i alla andra tillämpningar men perfekta för öppen baffel.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/05 :  16:38:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Idag har jag bytt ut J-fetarna på ingången på RIAAn. Matchade 2SK170GR åkte ut och matchade 2SK170BL in. Gav högre tomgångsström och lite bättre upplösning.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/12/05 :  21:00:14  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
"...lite bättre upplösning..." går det

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/05 :  21:33:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmmmm... Visst går det!
Har flera kommande projekt på den linjen:

1: Skivspelare med luftlagrad tangentialtonarm.
2: Bygge av full range magnetostater, har klartecken från frun till detta, plus en del
idéer på material, t.ex. mylarfilm som har en rörlig massa på 2,2 gram per kvadratmeter.

Dessa kommer att köras antingen fullrange, och när jag vill döna på ordentligt:

3: Aktiv delning elektroniskt vid ca 70 Hz.
4: Utbyggnad av dipolbasar till fyra tolvtummare per kanal för mindre
membranrörelser och därmed lägre distorsion i basen.

Jag tror detta kommer att spela rent kusligt bra.

Sen har vi ju detta med digitalkällan.
Blir väl tvungen att krypa till korset och köpa SACD.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2003/12/05 21:34:58
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/12/05 :  21:39:14  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Framtiden ser onekligen ljus ut...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/06 :  16:40:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Visst gör den det. Men jag är förbannad på att det är så svårt att få digitalkällan riktigt
bra. Jag skulle vilja ha ett bra uppslag till bygge av en ny D/A-omvandlare, går det
att bygga SACD avkodning själv till exempel? Jag vill ju hemskt gärna ha rör i D/A-ns
utgång också, men det är ju enkelt att fixa. Men behöver man vara dataingenjör för att
bygga en bra DAC så är det nog inget för mig. Klockor och strömregleringar begriper
jag mig på, men knappast mikroprocessorer. Jag har en påse 1543 DACar, en del har
byggt med såna men jag vet inte om det blir så bra ljud att det skulle vara värt besväret.
Allen Wright har ju en modifiering av SACD som är intressant: http://www.vacuumstate.com/VARIOUS/SACD_2003.pdf
Det skulle vara kul med tips här.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/12/06 :  17:01:52  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Bernt: Magnetostater,mylar... Ska vi bygga tillsammans??? Hade oneklingen varit roligt. Sen var jag ska få plats med dom sen är ju en annan fråga. *s*

Edit:Stavfel.....

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2003/12/06 17:02:26
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/06 :  18:34:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, gärna det! Många magneter blir det...

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/13 :  23:20:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jaha, mycket ska man höra. Pac var på besök idag och vi testade med Belden interconnects, det blev definitivt ett lyft!
Sen var vi hemma hos Pac och mätte en av mina högtalare... Så nu har jag en del att pyssla med igen, det här
går före skivspelarbygget, definitivt. Det är roligt att se vilken potential det är i banden - men resten...
Frågan är hur bra det kan bli?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/13 :  23:30:11  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Oooo jag vill se lite mätningar!!!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/13 :  23:34:08  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Skoj att se att det går framåt..

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/13 :  23:38:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja fast första mätningen vill jag nog inte posta

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/14 :  03:21:46  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Är det inte så det skall vara Bernt, det skall djävlas i början om det skall bli bra sedan.

Bravo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/14 :  03:52:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det rullade av en hel del uppåt och mellanregistret var framhävt. Nivåerna fel helt enkelt.
Jag fick ett förslag på nytt delningsfilter av Epkpeng och så ska jag dämpa lådan mera för att
om möjligt bli av med en puckel.
Bandet spelar betydligt lägre i frekvens än jag trodde. Så nu blir det lägre delningsfrekvens så
slipper jag en del konstigheter som Audaxen har för sig i den lådan. Det ska bli spännande att
mäta igen sedan. Och lyssna såklart! Jag tror det blir bra.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/14 :  05:48:47  Show Profile Send Uniper a Private Message  Reply
Jag är lite nyfiken på din RIAA. Jag har Tube Preamp Cookbook här och har varit sugen på att bygga RIAA:n från FVP5. Hittils har jag bara byggt linjesteget. Som jag förstår det så är volympotten med i RIAA-korrektionen. Men jag vill ha RIAA:n i en egen låda, och då kan man ju inte förlita sig på en volympott i ett separat försteg, som kanske inte alls har rätt värde. Så min fråga är.. hur har du gjort?

Sen måste jag ju passa på att berömma OTL:en. Ser ut att vara ett helt fantastiskt bygge.
Go to Top of Page
Page: of 73 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000