HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Bernt Jansson - nöjd.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 73

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/02/23 :  15:10:37  Show Profile Send Fostex a Private Message  Reply
Vad är det för rör i RIAA steget? det imitten ser ut som ECC82...

// David
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/23 :  16:09:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det är 417A (heter även 5842) på sidorna och ECC88 eller liknande i mitten. Jag tänkte köra med ett Telefunken E188CC där.
På DIY-träffen, i det snarlika RIAA jag har i försteget hade jag LM Ericsson 417A och Mullard E88CC. Nu sitter det Raytheon 417A och Telefunken ECC88. På träffen fick vi ju tyvärr inte till vinylljudet något vidare.
Men här hemma klår det lätt CD-n. Det är spel mot ett mål.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/02/23 16:14:31
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/02/24 :  00:18:31  Show Profile Send Fostex a Private Message  Reply
Okej, var det skivspelaren som krånglade på träffen eller RIAA steget?
Spelades det någonting med dendär basgrejen (pelare?) som stod i ditt rum?

// David
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/24 :  00:40:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag vet inte riktigt vad som hände med vinylljudet där. Basgrejen var Peter S transmissionlinesub. Den är ganska rolig, spelar lååågt i frekvens. Vi demade den också ett tag samtidigt med Peters ombyggda Dynaco MkIII-steg, jag har för mig att det spelades plattor med kyrkorgel då.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/02/24 :  00:45:41  Show Profile Send Fostex a Private Message  Reply
Jaså, så den var öppen upptill eller? måste ha låtit ballt :)
Bryggade ni stegen?

// David
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/24 :  00:54:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Länkar till bild så andra vet vad vi pratar om:
http://user.faktiskt.se/alexi/gbg/8.jpg
Ja, den ser ut som en jetmotor däruppe, han har en träkon inuti som smalnar av neråt. Pipan är rund invändigt. Baselementet sitter längst ner. Det var ett separat transistorsteg som drev den, och så drev MkIII-orna mina högtalare.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/02/24 :  00:59:07  Show Profile Send Fostex a Private Message  Reply
Jaha, okej.. det verkar vara en ganska speciell konstruktion!

// David
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/24 :  01:09:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jodå. Jag tycker att Peter skall lägga upp bilder på sitt system, särskilt med det nya betongprojektet han har på gång.
Hallå? Peter, är du där? Hallåååååååå.........

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/02/24 :  12:34:30  Show Profile Send Fostex a Private Message  Reply
Betong? läckert!! tycker också att han ska lägga upp bilder

// David
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/24 :  23:30:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Lite bilder från alla högtalarmodifieringar senaste tiden.

Vi börjar med två bilder som Pac tagit:

Närbild på bandelementet.

Närbild på infästningen till bandet. Bandet kläms fast i rätt läge och sedan pressas kontaktytorna
mot bandet. Kablaget är Cat5 på bilden men har senare bytts ut mot silvertråd i teflon.

Time dreglar nog när han ser detta... Kusligt bra kondingar måste jag säga - gjorde
rena mirakler i mellanregistret. Skivan och röret för storleksjämförelse.

Bild på senaste versionen av delningsfiltret. Nu ska spolarna bytas, hade ingen 5 mH spole hemma.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2004/02/24 23:31:28
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/02/27 :  21:03:53  Show Profile Send Fostex a Private Message  Reply
Tröttnar alldrig på att läsa om hur du fick tag på ditt Dynaco slutsteg!
Det är riktigt snyggt.. om du vill bli av med det så är jag sugen.
Vad kör du för biasspänning på det?

// David
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/01 :  11:19:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det är väldigt välbyggt, jag ska ha dig i åtanke om jag bestämmer mig för att sälja det. Jag minns inte vad bias ligger på.

Visst är det snyggt med rörglöd:

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/03/01 :  12:06:16  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Visst är det vackert med rörglöd, så att det tåras i ögonen...
Har nya grejor på G.....
Så du får komma hem när jag hämtat det...

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/01 :  12:32:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det låter mycket intressant!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/03/01 :  13:38:51  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Ser mkt bra ut med bandet.
Är du nöjd eller finns det mer att göra?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/01 :  19:23:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det finns alltid mer att göra. Men bandet spelar så bra att det är Audax HM170Z0 som ska ut i så fall. Men jag tänkte eventuellt gå en annan väg. Aktiv delning vid 100 Hz eller strax under, biamping och låta dipolbasarna ta hand om all bas. Det avlastar Audaxen så att den klarar sig bättre i området från 100 Hz upp till 400 Hz där bandet tar vid.
Svårartad tweakning av CD-spelare står dock högre på listan. Sen så är det ju det här med vinylspelaren... Och RIAA...

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/03/04 :  12:17:08  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Hej Bernt! Jag har starka funderingar på att bygga OTL T8:er. Jag har läst om ditt system, recensioner på liknande samt läst Bruce´s bok om byggena. Eftersom jag inte byggt så avancerade saker innan så följer jag Bruce´s rekommendation att börja med försteget. Efter att har forskat runt lite om rör på nätet har jag förstått att det är en ren jungel att krypa igenom för att lära sig något... Till försteget används ju 3st 12AU7-rör. Dessa är (om jag fattat rätt) nära besläktade med 12AX7 fast med annan gain. Nu förefaller det sig så att jag har ett gäng AX7:or och undrar då om man kan modifiera kretsen så att dessa kan användas istället för AU7-rören..?

MVH Marcus

...music is the best...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/04 :  12:58:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nej, det funkar inte. 12AX7 är för klena för att driva kablar. Däremot kan man använda 6SN7GT eller ECC81 i stället. Jag tror att 6SN7GT är det bästa röret i den här konstruktionen, pga lägre distorsion än 12AU7/ECC82. Jag har tänkt testa 6SN7 själv vid tillfälle, jag har faktiskt kretsen liggande färdiglödd. Jag byggde också en balanserad förförstärkare en gång med 6SN7. Jag tycker om 6SN7-ljudet.
Jag tror det kan vara bra att börja med att bygga en förförstärkare som första projekt. Var noga med att välja bästa möjliga kondensatorer på utgångarna.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/04 :  14:34:37  Show Profile Send ment a Private Message  Reply
Bernt, hur hårt har du spännt banden i diskanten? Hur är dom fästa i baffeln? Jag behöver lite hjälp med ett spännande projekt som jag snart nog kommer att presentera här...

Jag har horn!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/04 :  15:18:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Banden hänger ganska löst, bara så att de stannar på plats. Jag har satt ett litet skumgummistöd på mitten också för att hålla dom på plats. Du ser infästningen lite högre upp på den här sidan. Det är en liten MDF-kloss (överst i bild) som håller bandet på plats mitt i magnetgapet, sedan spänner man fast kontaktytorna med MDF-klossen ovanpå bandet.
Det ska bli spännande att se ditt projekt!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/04 :  15:36:52  Show Profile Send ment a Private Message  Reply
Aha! Nu såg jag hur det ser ut... Är det koppartrådar som går runt klossen till undersidan och sedan kläms dom fast mekaniskt med folien eller ät dom lödda på folien också? Om det är som jag tror, varför drog du inte kabel ända fram till klossens undersida och därmed slippa skarven med koppartrådarna som kabeln är lödd på?

Jag har horn!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/04 :  16:06:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Trådarna som går runt klossen är av silver. De kläms fast. Säkert hade det varit bättre att ha allt i ett
stycke och inga lödningar. Men då det gjordes hade jag brist på silvertråd och mer på väg med posten.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/04 :  16:14:09  Show Profile Send ment a Private Message  Reply
Tack för tipsen! Jag kommer att göra på ett liknande sätt tror jag.

Jag har horn!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/05 :  12:38:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det är rätt praktiskt när man ska byta band. Jag kan förresten tipsa om att Bengt Dahlberg i Umeå gör mycket fina band till väldigt rimligt pris. Proffskvalitet, extremt lätta. Ljudet påminner om elektrostater. Han har också experimenterat med neodymmagneter, det blir dyrare men betydligt lättare och ger både bättre frekvensgång och bättre verkningsgrad än med ferritmagneter som jag har.

Mera rörglöd, Pac´s fina bilder:

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2004/03/05 13:00:19
Go to Top of Page

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/06 :  11:09:00  Show Profile Send ment a Private Message  Reply
Jag har funderat på neodymmagneter för att öka verkningsgrad men det går bort med tanke på priset för dessa, jag kommer att behöva runt 400st magneter så det drar iväg en del då... Diskanterna vill jag göra själv (bara för att det kan vara kul) med fina kuggar att korrigera med samt 6um alu folie och 2um mylarfilm. Är det han på diyfurum du menar? Jag har lagt in en blänkare där för att få lite hjälp.

Jag har horn!
Go to Top of Page
Page: of 73 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000