HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyngdorf Audio TDA2200AD vilka har lyssnat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/14 :  19:12:50  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tjoho!!!

Av ren nyfikenhet så skulle det vara intressant att höra lite kommentarer om denna Förstärkare?

http://www.hifiklubben.com/se/Produkter/Stereo/Foerstaerkare/detail/LYNGDORF_AUDIO_TDA2200AD_Foerstaerkare.htm?id=6241

Vilka har lyssnat på den, hur låter den

Hur fungerar Rummskorrigeringen, håller den vad den lovar

Tacksam för svar!!!

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/01/14 19:14:27

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/01/14 :  19:20:41  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag har hört lite korrigering pryttlar inget som imponerat direkt. Har innan läst hyllningarna i hifi pressen och undrat om jag har hört fel. Bosse Hanson skrev i en annan tråd

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43944&whichpage=2

Jag tror på Bosse!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/14 :  19:24:02  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jag är också inne på samma spår som Bosse, men de kanske finns folk som verkliger tycker det funkar med sådana maskiner.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/01/14 :  21:33:33  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag har också haft möjliheten att prova en av Tacts/Lyngdorfs rumskorigerins apparater och det var då i ett rum som var mycket mycket bättre riggat än mitt, trots att det blev minimalt som den fick arbeta då så var det helt klart sämmre när den var inkopplad

Jag kan tänka mig att det kan funka i ett rum som har väldiga och då menar jag väldiga problem, rum som har väldigt ojämn frekvensgång kan faktiskt dra fördel med att den rätar ut frekvens gången så att det inte blir så kallade "ljudskuggor"
Men likförbannat så tappar man lite av sinalen ändå, och ljudet blir lite färjat trots allt.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2006/01/14 :  21:59:47  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Alltså en produkt för matte76 :)
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/01/14 :  22:03:15  Show Profile Send jonasz a Private Message
Här är Linkwitz åsikt om den nya förstärkaren:

"My skepticism about the subjective effectiveness of different room correction methods was greatly reduced after hearing the Lyngdorf Audio (formerly TACT) TDA 2200 Digital Amplifier with its room correction module driving a pair of MH-1 Mk II speakers and two W210 Corner Woofers in a small hotel room. The correction algorithm uses the information from several sound field sample points at random locations in the room and from a sample at the listening position, rather than taking samples only near the listening position or measuring only the acoustic load impedance that the room presents to the woofer cone. Small room acoustics are a multi-dimensional problem (time, frequency, space, psycho-acoustics) where both global and local characteristics affect the perceived sound. I was very impressed by the articulation that the correction produced in the bass region completely removing the boominess that was there otherwise and without artificial spatial effects. Peter Lyngdorf expressed to me his opinion that accurate bass reproduction requires either dipoles or conventional woofers with room correction. "

Saxat ifrån: http://www.linkwitzlab.com/design_of_loudspeakers.htm#CES%202006

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/01/14 :  22:50:15  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Peter Lyngdorf expressed to me his opinion that accurate bass reproduction requires either dipoles or conventional woofers with room correction.


Åtminstone rätt till hälften... (jag är dipolanhängare)

Rumskorrektion ger alltid en färgning i någon form men om den färgningen är mindre än de problem som man minskar kan det fungera. I stort sett är det bara i basen man kan ha nytta av en rumsanpassningsenhet eftersom örat ganska lätt avslöjar systemet vid högre frekvenser.

Jag har ältat det här länge nu och har noterat att fler och fler börjar hålla med om att elektronisk rumskorrigering är en rätt tveksam metod.

Bosse Hansson beskrivning av problemet tyckte jag var väldigt beskrivande.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/01/14 :  22:52:32  Show Profile Send jonasz a Private Message
Japp dipoler är modellen...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2006/01/15 :  17:37:49  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har hört samma eller ett mycket likartat system i Köpenhamn demonstrerat av Lyngdorf. Två subwoofers i hörnen vilket skall ge bäst fasrespons och snabbhet men en mycket ojämn frekvenskurva utan korrigering. Det är därför man normalt inte kan ställa högtalare i hörnen, vilket är synd eftersom det är en mycket praktisk placering.
Jag instämmer helt med Linkwitz att systemet var mycket imponerande. Jag kan dock inte uttala mig om de enskilda komponenterna. De måste vara i mycket hög klass eftersom de fungerade tillsammans men det är förstås svårt att veta om de fungerar lika bra i andra konfigurationer.
Bas och lägre mellanregister var av absolut toppklass men jag är mera osäker på de högre registren. Det var en demo med 5-6 låtar och jag kunde inte hitta något fel i övre mellanregister och diskant men är litet osäker här. Ingen kritik utan bara att jag skulle behöva lyssna mer.
Rummet jag lyssnade i var stort.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/01/15 :  18:14:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Jag hörde en demo på CES och Lyngdorf Audio verkar vara "the holy grail" på spåren. Det fungerade riktigt bra, det lilla jag hörde.
Förutom denna nya rumskorrigeringen så har de en AD-på gång som fick min haka att verkligen slå i backen. Det är en AD som skall användas som RIAA och det verkar fungera!
De gör RIAA-korrigeringen i den digitala domänen och jag upplevde inte att de tappade vinylens fördelar.

Det skall bli riktigt roligt att se vad som händer med detta RIAA-konceptet framöver.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2006/01/19 :  14:31:49  Show Profile Send Pelle a Private Message

Pac: Var det TDA2200 de spelade på?


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000