HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörbyte i cdspelaren, rekommendationer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/01/10 :  15:03:55  Show Profile Send Egill a Private Message
Jag har en Kinacd Original A8t med ryska 12au7 rör i utgångarna (jag har inte öppnat och kollat vad som står på dem). Jag fick ett par rör som heter 6FQ7/6CG7 USA som jag tänkte testa om de låter bättre. Är dessa ekvivalenta och kan de bli en uppgradering? Är det annars nån som har några andra rekommendationer på bra utbytesrör till min cd?

Vituð ér enn, eða hvað?

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2006/01/10 :  15:44:46  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Ingen aning om nämnda rör är användbara men 12au7:s ekvivalenter ( stavning ? ) är E82CC eller ECC82. Häng på gruppköpet från billington på diysidorna så finns det en del roliga rör att välja mellan. ex - http://www.bel-tubes.co.uk/valves/ecc82.htm

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/01/10 :  17:57:01  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
6CG7/6FQ7 passar inte rätt upp och ner utan att löda om lite, annars är de rätt lika.

Se http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=12AU7 för ekvivalenter, även de listade under "Different rating".

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/01/10 :  22:52:14  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det finns en bra firma i Nacka utanför Stockholm som heter LH Musik som har ett bra sortiment av rör och är mycket kunniga, deras hemsida är fylld med bra tips och råd om rör.

Här är deras lista på typer av rör som funkar..

http://www.lh-musik.se/ekv.htm

Mvh, Martin
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/01/11 :  20:10:54  Show Profile Send Egill a Private Message
tackar för info och länkar, löda om rören är inget jag ger mig på, särskilt inte som de antagligen inte är bättre än de jag redan har. Jag har kollat runt lite och det verkar som ett par ecc82 eller ett par andra 12au7 rör är de som är enklast att få tag i. Jag antar att det ska vara två matchade rör? Svårt att veta vad som är bra bara. Nån som har sett några tester eller som själv har erfarenhet som kan hjälpa mig att välja? Några heta tips jag sett är Telefunken, Amperex, Mullard 4003 KQDD/K. Särskilt Telefunken verkar intressant om det stämmer att den är lite mörkare i tonen, fast de verkar rätt dyra.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/01/11 :  20:23:07  Show Profile Send EAR a Private Message
Ett annat tips är GE 5963 eller sylvania 5814A

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2006/01/12 :  10:09:15  Show Profile Send Fred a Private Message
Jag har provat Telefunken, Mullard, Siemens, Philips, Brimar, Amperex, GEC, Sylvania, Tungsram, Tesla, Philips JAN USA, + några till. Det beror lite på i vilken apparat man ska ha dem, men jag tycker NOG att Mullard och Telefunken KANSKE är bäst - åtminstone i det Remus-försteg jag använder...NOS-rör är i allafall absolut att föredra framför nytillverkade.
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/01/17 :  18:03:10  Show Profile Send Egill a Private Message
Jag öppnade upp och kollade rören idag, det är Electro-Harmonix 12au7A/Ecc82EH rör som sitter i. Det verkar som om jag borde satsa på ett par riktigt bra rör om det överhuvudtaget ska bli någon uppgradering.

Om någon är intresserad av hur Original A8t ser ut inuti har jag lagt ut några bilder i mitt galleri på minhembioforumet http://www.minhembio.com/Egill

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/01/19 :  15:03:51  Show Profile Send Egill a Private Message
Jahapp, dags för en uppdatering. Det blev ett par Telefunken Ecc82 smooth plates från Niro116 här på forumet. Jag har inte gjort någon A/B jämförelse så ta mina intryck med så många skopor salt som ni tycker behövs . Första intrycket var mer detaljer men mindre bas. Efter ha lyssnat ett tag framstår det som mellanregistret där de mesta av rösterna och många instrument är, framhävs tydligare med mer detaljer medan basen är stramare. Basen saknade jag lite till att börja med, men insåg snart att mycket av det som försvunnit var basförstärkning pga rumsresonanser; den låter faktiskt mer balanserad nu. Vid tillfälle ska jag testa att göra en frekvensmätning av de båda rören för att se hur basen förändrats.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000