HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nordost nya rangordning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/10/26 :  16:13:39  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jag undrar lite över hur gamla kablar som SPM och Valkyrja
står sig mot de nya högtalarkablarna. Eller rättare sagt hur de nya står sig mot de gamla.

Nordost själv "rangordnar" på hemsidan så här (bäst nederst):

Red Dawn
Baldur
Heimdal
Frey
SPM
Tyr
Valhalla

Gamla Valkyrjan med monofilament teknologi har utgått.

Nya Heimdal har monofilament teknologi men det har inte SPM...

Så det är minst sagt förvirrande om man är ute efter en kabel som
är lika bra eller bättre än SPM. Köper man då SPM eller mycket hellre
Heimdal?

Sen undrar jag om någon kopplat upp de nya kablarna i sitt system och kan berätta lite om hur de låter. Kan man få en Valkyrja till reducerat pris idag?

På mässan hade de kopplat nordost till Jamo dipiolerna. Försökte se vad det stod men det stod bara demo-cable.


Edited by - Per100 on 2005/10/26 16:16:00

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/10/26 :  17:46:13  Show Profile Send sker a Private Message
>Per100
Det är lite förvirrande kan jag hålla med om. Det är också märkligt att Valkyrija har utgått så snabbt. Min pappa köpte Tyr signalkabel i våras och då testade vi den mot Quattro Fil och Valkyrija. Den största skillnaden mellan dessa kablar var att Tyren var mycket öppnare, lite mer sväng och drag i. Quattro Fil och Valkyrija var mycket mer kontrollerade. Valkyrija var så pass kontrollerad att det blev på gränsen till tråkigt. Inte för att kablar ska färga ljudet eller lägga till något extra men här var det som att musiken blev lite grå och livlös. Testade tyvärr bara Valkyrija högtalarkabel så där har jag inte mycket att säga om de andra kablarna. Med Valkyrija högtalarkabeln blev det liknande resultat som med signalkabeln. Jag har inte sätt något som tyder på att någon butik skulle ha någon utförsäljning av Valkyrija.

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/10/26 :  19:44:34  Show Profile Send Peter J a Private Message
Lasses Hifi har en Valkyria 2*2m för 24000kr istället för 42000kr
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/26 :  19:55:51  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Lasses Hifi har en Valkyria 2*2m för 24000kr istället för 42000kr


Som hittat! Finns dock bättre saker att göra för 24.000, men det är ju upp till var och en...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/10/26 :  20:40:50  Show Profile Send sampix a Private Message
Håller med matte76! För bara några tusenlappar till så får man ju en Nordost Valhalla nätkabel, som är bra mycket prisvärdare

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/10/26 :  23:20:42  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Vad jag såg drevs Jamo-dipolerna med Nordost Heimdall (läste detta på termineringen i ena ändan, vad jag minns + att de var lite rödaktiga).

Wilson ihop med AR drevs med Nordost Valhalla.

Men för övrigt är jag också intresserad av den nya "rangordningen" och mer detaljer och pris (jag behöver 3 meterslängder).

Jag frågade en av säljarna på mässan som berättade: En del kablar i den nya serien går att jämföra med vissa "gamla", med den skillnad ett de har färre kardeler (ledare). För mig som har JMLab MiniUtopia stativare räcker förmodligen (mer än väl) de nya kablarna. Det viktiga är vilka egenskaper de har jämfört med "de gamla".

Och då gäller att Baldur har "samma" egenskaper som SPM och Heimdall har "samma" egenskaper som Valhalla. 3 meter Baldur kostar ny ca 15000:- och 3 m Heimdall kostar ca 20000:-. Från Baldur till Heimdall kan man räkna med ett rejält lyft i ljud/prestanda. Valkyrija har utgått och jag uppfattade det som att SPM förmodligen snart också kommer att utgå. Valhalla är kvar och är naturligvis fortfarande i särklass, men kostar 4 ggr så mycket som nya Heimdall (med färre kardeler).

För övrigt ansåg säljaren det viktigt att man hade rätt terminering på kabeln. Om man sammanförde en biwire-kabels två kontakter (spadar t ex) till en terminal som man på mässan gjort på Wilsonhögtalaren så uppstod oönskad kontaktdistortion (som var mätbar). Om man har grejer som bara klarar single-wire ska man alltså se till att ha (fabriks-)singelterminerade kontakter på sin Nordostkabel för bästa ljud.


/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/11/04 :  14:23:44  Show Profile Send Per100 a Private Message
Sker, tack för att du skrev lite om dina intryck.

Hittade detta på en norsk butik-sida. Man pratar även om DUO FILAMENT i Tyren!

quote:
På High-End messen i Munchen ble det presentert 3 nye Nordost interconnect kabler.
Kablene får navnene Heimdal, Frey og Tyr.
Heimdal og Frey er monofilament kabler som alle Nordost`s nye High-End kabler, mens Tyr er den første signalkabelen fra Nordost med dualfilament. (Tidligere kun brukt i Valhalla strømkabelen)
Nordost har selv veldig tro på de nye kablene og kategoriserer Heimdal som bedre enn dagens Quattro-fil.
Lanseringen av de nye kablene gjør at Nordost endrer på dagens sortiment og avslutter produksjonen av Black Knight, Solar Wind, SPM, Quattro-fil


Har försökt hitta intryck om de nya högtalarkablarna men det verkar som att bara de nya signalkablarna har släppts. Inga recensioner i pressen ännu om högtalarkablarna.



Edited by - Per100 on 2005/11/04 14:24:50
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/11/04 :  16:43:19  Show Profile Send sker a Private Message
quote:
Har försökt hitta intryck om de nya högtalarkablarna men det verkar som att bara de nya signalkablarna har släppts. Inga recensioner i pressen ännu om högtalarkablarna.


Som jag förstod på Ludwig(AudioNord) när jag talade med honom i våras när Tyren kom, så hade inte högtalarkablarna kommit än. Test av högtalarkablarna kommer nog säkert inom en snar framtid, det är nog säkert som amen i kyrkan

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/11/04 :  18:41:59  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Per100: Observera att det handlar om signalkablar och inte högtalarkablar. Någon "DUO-Filament" i högtalarkabel finns ännu inte vad jag kan förstå. Högtalar- och signalkablar går konstruktionsmässigt inte riktigt hand i hand. T ex är Baldur signalkabel av mono-filamentkonstruktion, men inte högtalarkabeln... Signalkablarna ser också annorlunda ut än högtalarkablarna. De är runda (som traditionella kablar), medan högtalarkablarna är platta...

Sker: Enl Ludwig (på Radisson-mässan) förra veckan finns de nya högtalarkablarna ute nu och jag fick tips var jag förmodligen kunde få låna hem t ex Heimdall i 3-meterslängd..

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2005/11/04 18:44:59
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/11/05 :  12:16:05  Show Profile Send sker a Private Message
quote:
Sker: Enl Ludwig (på Radisson-mässan) förra veckan finns de nya högtalarkablarna ute nu och jag fick tips var jag förmodligen kunde få låna hem t ex Heimdall i 3-meterslängd..


Låter spännande Återkom gärna med lyssningsintryck om det blir av.

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2005/11/05 :  20:57:55  Show Profile Send Jazz a Private Message
24000:- för Valkyrian är väll inte dyrt om man jämför med ord pris!!!?
Men Heimdall kan nog vara intessant.

Gillar luftigheten hos Nordost...

raceman:
Skulle vara intressant att höra din kombo Naim/Krell någon gång.
Var inte direkt impad av högtalarna när jag hörde dom i butik men dom kan nog funka med Krell...

Obs ursäkta för ot!!!1

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/12/13 :  13:48:10  Show Profile Send Per100 a Private Message
Nu borde dessa nya högtalarkablar funnits ute för provlyssning i ett par veckor.
Någon med ett första intryck?
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2005/12/13 :  23:12:27  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"24000:- för Valkyrian är väll inte dyrt om man jämför med ord pris!!!?"

24 lök för en kabel är helt absurt oavsett nypris.
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/12/14 :  00:48:32  Show Profile Send Peter J a Private Message
Jazz!
Pm är skickat
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/01/19 :  09:29:49  Show Profile Send Per100 a Private Message
Läste igenom artikeln i nya Hifi+ om de nya kablarna. Denna gången inriktar man sig på främst Frey
Som vanligt i Hifi+ är det idel lovord om nordost. Man säger att Heimdal sätter helt ny standard i prisklassen.
Baldur som kostar mindre 1/3 av utgångna SPM är likvärdig med denna. Frey har bättre slagkraft än Valhalla men sämre rumspresentation och finstämdhet än flaggskeppet. Tyr (som jag uppfattar det är det denna som ersätter Valkyrja) testas längre fram, bla beroende på att kabeln måste brännas in ordentligt först innan den går att bedömma.

Man blir minst sagt sugen på att låna hem ett par av de nya nordostarna (vilket dock inte kommer ske än på ett bra tag då nordost och småbarn inte är en bra kombination utan separat lyssningsrum). Har själv ägt Red Dawn rev 2 högtalarkablar, som i mitt dåvarande system ersatte Transparent Music Wave super (MM). Jag gillade verkligen transparent och på en del punkter hade den övertaget mot RD, men nordosten hade den upplösning och luftighet i toppen som jag saknade med transparent.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/01/19 :  10:19:18  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är väl så att Tyr är en helt ny klass under Vahalla samt att valkyrian mer eller mindre(högtalarkabeln i allafall) bytt namn till frey och sänkts i pris. Har nu provat Heimdal(högt), läs resention, och i går Valkyria. Med valkyrian är det som om alla pusselbitarna faller på plats efter lite tveksam passform och skarvarna flyter ihop och utplånas. Det är en riktig hit, med grym vill ha faktor.
Det är en dröm för mig att köra monofilament rakt igenom, det sista steget är just högtalarkabeln. Men det är kul att ha någon uppgradering att se fram emot.
På signalsidan är det ingen vits efter att ha hört Valhalla, antingen sitter jag med min fantastiska Q-fil för alltid eller så ska det vara Valhalla.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/01/19 :  11:16:14  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Racerman: Har haft dessa Valkyrior hemma på prov och
tycker inte dom är värda ens dessa 24000:- men men smaken är som.....
Har ägt Red Dawn också och kom aldrig överens med dom....

Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2006/01/19 11:17:58
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2006/01/19 :  16:37:42  Show Profile Send Peter J a Private Message
Ledzepp. Nä, jag tyckte inte heller att dem var värda pengarna. Det var för liten skillnad (jag hörde ingen). Därför köpte inte jag dem utan var nöjd med min Chord Signature högtalarkabel.

Men det hade kanske varit annorlunda om man hade haft ett helt Nordost sytem, men det spelar ingen roll nu.
Jag skall skaffa en annan signalkabel samt nätkablar framöver. Och eventuellt ett par nya burkar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000