HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En sen överraskning...- Swedish woodstand klara
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/04 :  00:21:09  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Klockan var 23.40 och jag satt och surfade på Hififorum då det knackar bakom dörren. Där står en man och överlämnar ett par hett efterlängtade Hifitillbehör nämligen detta:



Som ni ser så fattas det lite på dem, bottenplatta samt ytbehandling. Detta ska jag själv ta itu med då det var så här långt vi hade kommit överrens om att han skulle göra åt mig. Jag blev glatt överraskad då jag tidigare fått besked att tidigast i slutet av månaden skulle han ha tid med dem. Tur att man har bra släktingar, får levererat saker hem till dörren "mitt i natten" långt tidigare än man förväntat sig.

Mer info kommer så snart jag ordnat det andra.

OBS! ni som missat vad som ska stå för burkar på dem så är det HFLS-1 som finns under annat reportage. De är lite större än orginalen för att passa HFLS:ans lite djupare mått.

Länk till högtalarna:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24605


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/02/12 19:43:56

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/04 :  00:32:30  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Riktigt snygga saker...
Såna släktingar skulle man ha
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/04 :  00:51:42  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
En bild till om nu någon inte förstod principen med dem...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/04 :  04:15:51  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Snyggt!

Bravo
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/02/04 :  08:28:08  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message  Reply
Mycket najs
De är så att man vill börja om med ställen som man gjort
Vad för bottenplatta hadde du tänkt dig?

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Gynter
Member

101 Posts

Posted - 2004/02/04 :  08:53:39  Show Profile Send Gynter a Private Message  Reply
Snygga stativ ... En helt klar fin design på dessa stativ, så enkelt men så stilrent...

Anläggningen: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20516
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/04 :  09:17:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Inte alls illa... ;)

Köpe sen dessa och sätt på sidorna. (istället för muttrarna du har nu)
Möbelknapp som Clas Ohlson kallar det...



eller såna här från Biltema - Hylsmutter

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/02/04 09:19:59
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/02/04 :  10:55:52  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Stiligt!
Väntar med spänning på att få se helheten

/Mattias
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/04 :  12:18:34  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Som bottenplatta hade jag tänkt mig sten i någon variant alternativt en betongfot som snyggas till då sten verkar vara svårt att hitta till vettiga priser.

Zalve: Jo, gängstängerna är bara tillfälliga har en annan lösning som jag tänkt använda måste bara hitta dem först. Finns inte här så jag måste nog beställa dem. Det är samma typ av mutter som finns på ex cykelhjul jag tänkt använda.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/04 :  12:35:18  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Ser ju lysande ut! 2 poäng för stativet (-1 poäng för mattan ).

Väntar säjlvklart på en Systembild med färdiga högtalare+stativ+stereo.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/04 :  19:02:53  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Jättesnyggt! Är det björk?

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/04 :  19:40:30  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
vem va det som knacka på ?? zalve ??? av att döma på stativen så är det han.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/04 :  20:03:02  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Det är Bok, stavlimmad bok som är köpt i form av bänkskivor på Rusta och kapat upp.

Vem som knackade på? Näe, inte Zalve även om han bygger liknande skapelser. Han som snickra dem har inte en aning om vad det var han gjorde, hade fullt sjå med att förklara vad högtalarstativ var...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/04 :  20:13:09  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Aha, de har ruskigt billiga bänkskivor. Har funderat lite på deras skivor till framtida högtalarbygge. Fogen verkar dock ofta glipa lite här och var, så man blir lite fundersam...

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/04 :  20:22:13  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Jo, de ruskigt billiga bänkskivorna..fanns också i ett annat material vilket jag ej kommer ihåg men de var mörkare, kändes tyngre också. Har vägt mina stativ nu och med bottenplatta väger de in på 22kg så de ska väl stå hyffsat stadigt ändå.

Angående kvaliten på skivorna, om man ser på den yta som normalt ska användas just til bänk så verkar den helt ok, inte mycket glipor att prata om. Men märkte att de nu då de är sågade så på tvärsnitten kan det glipa lite, men inget som ska ha betydelse eller knappast märks. Till projekt liknande detta duger de gott, för högtalarbyggen kan de bli knivigare om man vill ha 100% finish, men de går ju att maskera glipor med plastiskt trä då syns de inte.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/07 :  11:44:54  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Så här ser projektet ut just nu:



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2004/02/07 :  17:48:07  Show Profile Send geten a Private Message  Reply
Nice! Funderar själv på att bygga ett par :)

// Johan
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/07 :  18:07:34  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
För dem som ev. funderar på ett bygge är det bara att PM:a om ni är intresserad av mina ritningar + ev. erfarenheter av bygget.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/02/08 :  20:40:06  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Jo, mangew har du Sylvan i närheten ?? Diabasplattor modell större för under 1000:-, kapa på mitten polera och du har "görfina" fot-plattor.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/08 :  20:53:33  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Tyvärr finns inget Silvan i närheten, bor uppe i mörkaste norrland. Har dock en annan lösning på gång som jag tror blir bra, vi får väl se...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/09 :  18:14:35  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Swedish Woodstand bygget går vidare...

Nu är benen färdigbehandlade, gått till så att jag oljat in med en pigment blandning och sedan 3 lager opigmenterad olja. Blev mycket bra tycker jag vilket kanske inte framgår av bilderna...jäkla kamera...Nikon Coolpix 5700 here i come!!





Nu är det bara en sak kvar att fixa till, och det kanske är den viktigaste som sätter pricken över i-et i detta bygge nämligen foten. Har ännu ej riktigt bestämt mig vilken typ av fot det ska bli, har några alternativ som funderar på...vi får snart se vad det blev..

Zalve, tack för tipset om mässingsmuttrarna. Blev bättre än jag trodde. Har dock ej bestämt om de ska vara kvar eller bytas ut mot de jag först tänkte ha.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/02/10 12:26:13
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/02/09 :  19:24:40  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message  Reply
Duktigt snygga stativ. Kul att se någon som byggt HFLS-1 och för en gångs skulle inte fanerat med det där tråkiga ljusa faneret.

Stående ovationer !!!

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/02/09 :  19:27:05  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Mangew, vilken olja använder du ??? Använder själv Beckosan till egenbyggena (10 lager, två dagar torka imellan) polerar sedan, - högblank !!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/09 :  19:27:26  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
Snyggt! Va är det får låda på högtalarkabeln ?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/09 :  20:05:19  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Wolfgang: Jag använder Flugger rustikolja, kunde oljat fler varv om man vill ha dem mer blanka men tycker att lite mattare yta är mer levande. Annars är det en väldigt bra olja, torktid på 6-8tim mellan varven.

DIYamps: Inte en aning vad det är för låda, en MIT kabel är det iaf.

Yahriel: Håller med, har ett par högtalare i björk redan. Mina HFLS:are är ganska ovanliga i faneret, Palisander heter det.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/02/09 20:07:14
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/02/09 :  20:07:04  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
..det finns ett ställe i nästan varje by där man kan hämta färdigpolerade marmorstenar...tänk på att lägga dom med texten neråt bara.. -dock inget jag rekommenderar dig att göra 8-/ eller någon annan heller för den delen.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000